FC Utrecht - Ajax 23-01-2011
Moderator: mods
Re: FC Utrecht - Ajax 23-01-2011
Mooi gesprekje van FdB. Nuchter, helder en eerlijk. Geen gedraai, mar zeggen wat ie vindt. Hoop dat hij niet afstompt in de loop der tijd en naar mechanische antwoorden gaat.
Wel grappig, op een gegeven moment is het net alsof je Raoul Heertje hoort. Dezelfde relativerende, enigszins onderkoelde rust. Maar ondertussen wel duidelijk zijn.
Wel grappig, op een gegeven moment is het net alsof je Raoul Heertje hoort. Dezelfde relativerende, enigszins onderkoelde rust. Maar ondertussen wel duidelijk zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
kijk hoe vandaag de 1-0 en de 2-0 erin vliegen.. puur balverlies - omschakelen en goal.
Kijkend naar mickey die had er vandaag 2 in moeten schoppen, that's simpel.
Conclusie.. Meer dan terecht verloren. Kijkend naar het programma van Ajax uit en dat Ajax het gewoon moeilijk tot zwaar heeft met tegenstanders ala vandaag;
Roda-Psv-Ado - Heerenveen zeg ik ook al houdt je Suarez dit seizoen is voorbij. Zeker als je bedenkt dat een Twente vandaag wint bij Groningen en dan ook eens kijkt hoe
Kijkend naar mickey die had er vandaag 2 in moeten schoppen, that's simpel.
Conclusie.. Meer dan terecht verloren. Kijkend naar het programma van Ajax uit en dat Ajax het gewoon moeilijk tot zwaar heeft met tegenstanders ala vandaag;
Roda-Psv-Ado - Heerenveen zeg ik ook al houdt je Suarez dit seizoen is voorbij. Zeker als je bedenkt dat een Twente vandaag wint bij Groningen en dan ook eens kijkt hoe

met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. 

Jeroennaarbeneden schreef:Thuis. Kutzooi. Was er al bang voor, maar het kampioenschap moet nu definitief uit het hoofd.
Welnee. De achterstand bedraagt maar zes punten. Het kan nog best.
Het stinkt aan alle kanten!
Inderdaad, zeg.joey schreef:Jeroennaarbeneden schreef:Thuis. Kutzooi. Was er al bang voor, maar het kampioenschap moet nu definitief uit het hoofd.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Volgens mij dacht Greg vandaag:
Dikke kans dat Mickey en Jantje er ook zo over dachten. Schoppen ontlopen was vandaag belangrijker dan zelf een bal de goede kant optrappen.van der Wiel could have schreef:Utrecht, opgestroopte mouwen en afgezakte scheenbeschermers. Gevaarlijk! De transfermarkt is nog open dus een blessure is het laatste wat ik nu kan gebruiken. Ik blijf vandaag wel even op veilige afstand toekijken.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
Inderdaad, maar dan moet het tegen ADO, Roda en NAC wel anders.joey schreef:Jeroennaarbeneden schreef:Thuis. Kutzooi. Was er al bang voor, maar het kampioenschap moet nu definitief uit het hoofd.
Al scheelt het natuurlijk wel als je Suarez en/of El Hamdaoui er wel of niet bij hebt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Jaja, het kan, we lopen weer in, iedereen blij. En aan het eind van het seizoen zit ik weer met mijn hoofd tegen de muur te beuken hier. Nee, ik leer wel van mijn fouten hoor 

Tja, in welke categorie schalen we deze AJAX spelers nu in, bij de " een is het prettig dat ie weet niet te mogen verslappen scherp moet zijn i.v.m. met de tegenstander " zal moeilijk worden ..Zuidema schreef:Klopt. De moraal, de mentaliteit is zo belangrijk. Een gebrek aan drive en scherpte kan je zeker nekken tegen een kleintje. Op papier lijkt Psv in ieder geval het minst zware programma te hebben, afgemeten naar toppers, subtoppers en middenmoters. Psv moet dus maar extra vaak tegen zeperds oplopen tegen de kleintjes de komende 15 wedstrijden.999 schreef:Moeilijker - makkelijker programma ?.Tja voor de een is het prettig dat ie weet niet te mogen verslappen scherp moet zijn i.v.m. met de tegenstander en zijn juist die " kleintjes " een probleem voor de ander is het net andersom.

Blij met de punten ...
-
- AT Toto winner 15/16
Jeroennaarbeneden schreef:Jaja, het kan, we lopen weer in, iedereen blij. En aan het eind van het seizoen zit ik weer met mijn hoofd tegen de muur te beuken hier. Nee, ik leer wel van mijn fouten hoor
Idd, dat mensen na al die rampjaren dan nu nog steeds de positivo gaan uithangen dat het allemaal nog wel ff lukt.. nou mensen het gaat niet lukken, AJAX wordt geen kampioen. Het doelsaldo is trouwens ook veel slechter.
Ik geloof er ook niet meer in, met name vanwege de manier waarop we verloren. Maar goed, Psv en Twente zijn ook geen top, dus het kan nog wel.
Maar dit jaar is de concurrentie erg zwak. Dát is het verschil. Twente presteert een stuk minder dan vorig seizoen en PSV maakt ook geen stabiele indruk.
Utrecht-uit is een van de lastigste wedstrijden. Het kan gebeuren dat je die verliest. Zeker zonder Suarez, dat scheelt een hoop, hoor.
Als Ajax alle thuiswedstrijden wint en aardig wat punten ophaalt in uitwedstrijden denk ik dat we een eind komen.
Utrecht-uit is een van de lastigste wedstrijden. Het kan gebeuren dat je die verliest. Zeker zonder Suarez, dat scheelt een hoop, hoor.
Als Ajax alle thuiswedstrijden wint en aardig wat punten ophaalt in uitwedstrijden denk ik dat we een eind komen.
Inderdaad, verliezen kan je altijd van Utrecht. Maar vooral de manier waarop was zo ontluisterend. Strijdend ten onder, prima. Maar dit? Pffff...Arthur schreef:Ik geloof er ook niet meer in, met name vanwege de manier waarop we verloren. Maar goed, Psv en Twente zijn ook geen top, dus het kan nog wel.
Het blijft ook de dag erna nog flink in mijn kop doorzaniken. Zo slap, zo ongeconcentreerd. Wat was dat toch?
Nog steeds op het wolkje na F.? Misplaatste arrogantie? Dit varkentje wassen we wel effe in de 2e versnelling? Want wij zijn toch Ajax? Of blokkeerde er van alles door zenuwen en faalangst? Het is niet de eerste keer dat we niet thuisgeven als we er moeten staan.
En het blijft wel een teamsport. Verzaakt een kern spelers, dan is dat niet alleen voor voor die spelers funest, maar je trekt de rest ook mee in de ratsmodee. Iedereen is verantwoordelijk voor mekaar.
Wil je je bijvoorbeeld onder druk uit kunnen voetballen, dan zal je overal aanspeelpunten moeten hebben. Bied je dus aan, loop vrij of maak ruimte voor een inschuivende man, noem maar op. Niets van dat alles. Je kon nergens goed een bal kwijt en dus kreeg je weer hersenloze lange paniekballen naar voren. Of verloren sommigen zich nog meer in stupide solo's tussen 3 man. Gevolg: balverlies en daar gingen we weer.
Als er wel afspeelpunten waren, was de passing weer om te huilen. Zo slordig, meters van de aangespeelde af. Of zo slecht gegeven dat de aanname moeilijk werd en tijd kostte. Waardoor de tegenstander weer de kans kreeg om de man met bal in te sluiten.
Balvastheid, ook zoiets. Hoe gemakkelijk Ajacieden de bal kwijt raakten. Een beetje druk, wat body erin en weg was het balbezit. Utrecht deed dat trouwens ook heel slim met directe druk op de middenvelders. Pakte je de bal daar af, dan kon je direct vrij uitbreken en doorstomen naar de achterste linie. Waarna weer bleek hoe slecht die is als het op puur verdedigen aankomt.
Vooral dat voortdurende balverlies vond ik fnuikend. Je maakt zelf niks meer klaar en je maakt je tegenstander extra goed, zoals FdB ook al opmerkte. Zo kan een tegenstander je pijn blijven doen en je krijgt nooit meer grip op de wedstrijd. Bovendien ga je met de handrem spelen, je denkt niet meer naar voren. Voor je het weet ben je de bal toch weer kwijt en moet je weer terugrennen om te redden wat er nog te redden valt. En zo zak je steeds verder het moeras in.
Laatst gewijzigd door Zuidema op di jan 25, 2011 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe maar eens.Maak eens een lijstje van welke speler er een fluwelen techniek heeft, een schitterende eindpass, de gevaarlijke vrije trap, het voetballers inzicht, de op het juiste moment medogenloosheid, de precieze voorzet, en al wat er nog meer zou moeten zijn.En nee, men hoeft op een schaal van 10 niet op elke onderdeel een dikke vette 8 te scoren ...Zuidema schreef:Inderdaad, verliezen kan je altijd van Utrecht. Maar vooral de manier waarop was zo ontluisterend. Strijdend ten onder, prima. Maar dit? Pffff...Arthur schreef:Ik geloof er ook niet meer in, met name vanwege de manier waarop we verloren. Maar goed, Psv en Twente zijn ook geen top, dus het kan nog wel.
Het blijft ook de dag erna nog flink in mijn kop doorzaniken. Zo slap, zo ongeconcentreerd. Wat was dat toch?
Nog steeds op het wolkje na F.? Misplaatste arrogantie? Dit varkentje wassen we wel effe in de 2e versnelling? Want wij zijn toch Ajax? Of blokkeerde er van alles door zenuwen en faalangst? Het is niet de eerste keer dat we niet thuisgeven als we er moeten staan.
En het blijft wel een teamsport. Verzaakt een kern spelers, dan is dat niet alleen voor voor die spelers funest, maar je trekt de rest ook mee in de ratsmodee. Iedereen is verantwoordelijk voor mekaar.
Wil je je bijvoorbeeld onder druk uit kunnen voetballen, dan zal je overal aanspeelpunten moeten hebben. Bied je dus aan, loop vrij of maak ruimte voor een inschuivende man, noem maar op. Niets van dat alles. Je kon nergens goed een bal kwijt en dus kreeg je weer hersenloze lange paniekballen naar voren. Of verloren sommigen zich nog meer in stupide solo's tussen 3 man. Gevolg: balverlies en daar gingen we weer.
Als er wel afspeelpunten waren, was de passing weer om te huilen. Zo slordig, meters van de aangespeelde af. Of zo slecht gegeven dat de aanname moeilijk werd en tijd kostte. Waardoor de tegenstander weer de kans kreeg om de man met bal in te sluiten.
Balvastheid, ook zoiets. Hoe gemakkelijk Ajacieden de bal kwijt raakten. Een beetje druk, wat body erin en weg was het balbezit. Utrecht deed dat trouwens ook heel slim met directe druk op de middenvelders. Pakte je de bal daar af, dan kon je direct vrij uitbreken en doorstomen naar de achterste linie. Waarna weer bleek hoe slecht die is als het op puur verdedigen aankomt.
Vooral dat voortdurende balverlies vond ik fnuikend. Je maakt zelf niks meer klaar en je maakt je tegenstander extra goed, zoals FdB ook al opmerkte. Zo kan een tegenstander je pijn blijven doen en je krijgt nooit meer grip op de wedstrijd. Bovendien ga met de handrem spelen, je denkt niet meer naar voren. Voor je het weet ben je de bal toch weer kwijt en moet je weer terugrennen om te redden wat er nog te redden valt. En zo zak je steeds verder het moeras in.
En zien ze het, zien ze het spelleke, zien ze de oplossing, de combinatie of in ieder geval de aanzet tot een combinatie, voelen ze waar de combinatie dient te eindigen, over hoeveel schijven of juist niet.
Dikwijls als ik ( wij ) zitten te kijken zie ik ( wij ) de " andere " oplossing, of de persoon die door moet schuien ( of juist niet ) om tot een " oplossing " te komen.
Ik weet het niet hoor .. verliezen kan, maar zoals al eerder gezegt niet op deze manier.En telkens weer het zelfde gelul.Hier moet je van leren, maar wat hebben ze dan van al die vorige keren geleerd ?.Oja, en niet om Jol hoor.Maar toen dit onder Jol gebeurde was dat Jol zijn schuld ( MVB, HTC ) die zou de spelers niet genoeg gemotiveerd hebben ( wat ik me niet kan voorstellen ) .. zoals ik me niet kan voorstellen dat FdB ze niet heeft gemotiveerd voor deze wedstrijd ..
Blij met de punten ...
- Monkey Tonk
Je ziet het steeds meer. Professionele athleten die een dag vrij nemen. Dat soort mensen kunnen beter amateur blijven, maar tegenwoordig krijgen ze miljoenen. Bij Ajax moet je naast talent selecteren op de wil om elke wedstrijd ten koste van alles te winnen.
Ik heb er nog steeds vertrouwen in hoor. Van Utrecht kan je verliezen. Voor die gasten was het de wedstrijd van het jaar en voor de spelers van Ajax niet. Slecht, dat zeker maar vergeet niet dat we aardig wat spelers misten.
Ik maak me niet druk. Als we zondag weer verliezen... dan wordt het lastig ja!
Ik maak me niet druk. Als we zondag weer verliezen... dan wordt het lastig ja!
IK GELOOF!!!!!!
Je onderschat het fysieke en mentale aspect schromelijk, joey. Je plaatste laatst een prachtig linkje van Messi: hoe je hem ook aanpakt, hij is amper omver te krijgen. Vergelijk dat eens met bijv. Eriksen en Sulejmani gisteren!joey schreef: Verder moet het spel van Ajax gebaseerd zijn op techniek en tactiek. En ja, andere clubs zullen meer 'kilo's' hebben. Daar moet je je tegen wapenen.
Kijk in de europese top: louter topatleten. Hoe wil je in een contactsport uitblinken, wanneer je de fysieke en mentale kracht niet hebt om de bal te heroveren? Iedereen heeft gisteren kunnen zien dat Ajax amper tegenstand bood wanneer Utrecht in balbezit was. We gingen er af als eerder dit seizoen in Madrid.
Maar dit kan toch niemand verrassen? Ajax kende in het - helaas niet alleen maar recente - verleden regelmatig het probleem dat het elftal uit elkaar viel en als speelbal diende voor een tegenstander. En in het heden dus ook. Of dachten we dat met de aanstelling van een rookie-trainer alle problemen de wereld uit zouden zijn?
Frank gebruikte woorden als 'schrijnend', 'uit m'n dak gegaan' en 'niet wakker'. Deed me erg denken aan 'Bassie en de regen in Heerenveen'. Oude wijn in nieuwe zakken dus... Aan Frank om er wat aan te doen. Hij wordt niet betaald om zich te verbazen, maar om dit soort problemen het hoofd te bieden.
Of liever nog: om dit soort problemen vóór te zijn. Wanneer Ajax in het verleden een dergelijke 'prestatie' leverde, werd naar de trainer gewezen. De trainer moet het elftal immers op scherp zetten. Dus moeten we ook nu maar naar de rol van de trainer kijken, toch?! De jongens van Du Chatinier gingen als Taliban-strijders over het veld. Die van Frank als pubers met groeipijn. Misschien dat Frank een verklaring heeft?
Bij zijn aantreden had hij het over een 'fantastische selectie', maar er schort dus het e.e.a. aan. Hetgeen we dus al wisten. En Frank nu ook. Als ie het nog niet wist. Wellicht heeft hij z'n groep en z'n eigen inbreng een tikkie overschat. Is menselijk gezien 4 overwinningen en 0 tegendoelpunten sinds z'n entree.
Maar de wittebroodsweken zijn nu voorbij. Frank is in de realiteit aangekomen. En beleeft een x-voudig déja-vu. De linksbackpositie was weer eens een enorm probleem. De Zeeuw liet het bij balverlies lopen, Sulejmani was niet vooruit te branden, bij ieder contact viel Eriksen om, VDW maakte er in ieder opzicht een potje van. En ons centrale duo kon de duels weer eens niet vinden. En dus ook niet winnen.
Wat definitief ánders is dan onder Jol is de intentie van ballen. Onder Jol werd, zeker op het laatst, iedere bal naar voren gejast. Nu proberen ze zelfs in en rond de eigen 16 op balbezit te spelen en te combineren. Balverlies voorafgaand aan de 1-0 was het toppunt van naiviteit. Balbezit als doel i.p.v. als middel. Moet Frank ook nog wat aan doen...
Ik wil Frank trouwens niet bashen. Z'n insteek is goed. De ploegen voor Utrecht pasten precies in het straatje, dus het zag er best aardig uit. Hopelijk is nu iedereen weer in de realiteit aanbeland: Ajax heeft een structureel probleem, dat je niet oplost door trainer A te veravngen door trainer B. Werk aan de winkel voor Frank.
-
Ik hoop dat de intentie zo blijft, maar Frank zal niet de eerste rookie zijn die teruggrijpt naar bitter resultaatvoetbal, dus met lange ballen op captain fantastic Luis.wimpey schreef:joey schreef: Verder moet het spel van Ajax gebaseerd zijn op techniek en tactiek. En ja, andere clubs zullen meer 'kilo's' hebben. Daar moet je je tegen wapenen.
Wat definitief ánders is dan onder Jol is de intentie van ballen. Onder Jol werd, zeker op het laatst, iedere bal naar voren gejast. Nu proberen ze zelfs in en rond de eigen 16 op balbezit te spelen en te combineren. Balverlies voorafgaand aan de 1-0 was het toppunt van naiviteit. Balbezit als doel i.p.v. als middel. Moet Frank ook nog wat aan doen...
Zoals ik eerder probeerde aan te geven. De Boer is aangesteld in roerige tijden en het is ook de taak van het bestuur om hem de tools te geven om te presteren. Ajax en De Boer moeten inzien dat je met deze selectie geen kampioen gaat worden. Als ze De Boer een faire kans willen geven, moet de scouting een keer op orde komen. En aan de Boer de zware taak om ondanks zijn gemankeerde selectie, toch een goed resultaat te behalen dit seizoen. Ik vrees eerlijk gezegd dat het nogal moeilijk gaat worden. Utrecht heeft laten zien hoe het moet, en goed voorbeeld doet volgen.
Whitey on the moon.
Dat is inderdaad volkomen juist. Wij noemen het ook “athleticism” (Ned. Atletisch vermogen?), en dan komt er ook kracht and de laagte van het Center of Gravity (Ned. zwaartepunt?) aan te pas. Als je Pelè b.v. een Braziliaanse “abraço” geeft, is het net of je je armen om een bank-kluis slaat. Onvoorstelbaar. Zet daar maar even een figuur als Aissati of Emalnuelson tegenover. Is gewoon geen beginnen aan. Zoals Wimpey schrijft, schijnt Ajax daar nooit aandacht aan te hebben besteed.wimpey schreef: Je onderschat het fysieke en mentale aspect schromelijk, joey. Je plaatste laatst een prachtig linkje van Messi: hoe je hem ook aanpakt, hij is amper omver te krijgen. Vergelijk dat eens met bijv. Eriksen en Sulejmani gisteren!
Kijk in de europese top: louter topatleten. Hoe wil je in een contactsport uitblinken, wanneer je de fysieke en mentale kracht niet hebt om de bal te heroveren? Iedereen heeft gisteren kunnen zien dat Ajax amper tegenstand bood wanneer Utrecht in balbezit was. We gingen er af als eerder dit seizoen in Madrid.
Volledig mee eens, dat aspect is bij Ajax zwaar ondergewaardeerd. Net als bij de discussie over wedstrijdmentaliteit geld ook hier dat het niet alleen over fysiek moet gaan maar je moet er wel voor zorgen dat je spelers weerbaar zijn.
Nil volentibus arduum
Dat wordt in die zin in ieder geval door Ajax erkend, dat ze zijn begonnen met Judo-lessen in de opleiding.
Dat moet op lange termijn zeker verschil maken zodat de jeugdspelers niet meer bij het eerste duwtje omver vallen.
Dat moet op lange termijn zeker verschil maken zodat de jeugdspelers niet meer bij het eerste duwtje omver vallen.
Een rijtje Ajacieden op het vlaggenschip kunnen die lessen dan ook wel gebruiken.Arthur schreef:Dat wordt in die zin in ieder geval door Ajax erkend, dat ze zijn begonnen met Judo-lessen in de opleiding.
Je moet enorm oppassen met dat hameren op fysieke kracht. Want met fysieke kracht kunnen spelers andere tekortkomingen compenseren, op technisch en tactisch gebied. Maak de jeugdspelers van Ajax sterker dan hun tegenstanders en ze hoeven niet langer beter te kunnen voetballen om te winnen.
Cruijff was zo'n minkukel toen hij debuteerde, dat zijn moeder hem liever niet in Ajax 1 zag. Ze was bang dat ze haar zoon ongelukkig zouden schoppen. Maar Cruijff wás niet ongelukkig te schoppen, daar was hij veel te slim voor. En waarom? Omdat hij zijn hele jeugd had geleerd zichzelf te wapenen tegen schoppen. Omdat hij zichzelf beschermde, niet door terug te schoppen, maar door slimmer te zijn. Door gogme, in goed Amsterdams.
Messi zal best sterk zijn, maar hij is vooral explosief, soepel, snel van reactie en gezegend met een ongelooflijke coördinatie. Dáárdoor heeft hij de top gehaald. Ze hadden hem sterker kunnen maken, maar hij was dan nog steeds een opdondertje en zo sterk als bijvoorbeeld Zlatan zou hij nooit geworden zijn. Daar heeft hij domweg de kilo's niet voor.
Kijk ik naar de wedstrijd van zondag, dan vind ik onze spelers vooral DOM. Als ze niet de grote rondo kunnen spelen, weten ze het niet meer. Ze kunnen niets omzetten, ze lezen de wedstrijd niet, om met LVG te spreken. Er is niemand bij die corrigeert, ze blijven op een lijzige manier en in een laag tempo doorknoeien en hopen dat het op een gegeven moment weer op hun manier kan. Ze willen best, volgens mij, maar ze weten niet hoe.
Verder ben ik het helemaal met Wimpey eens. Nu mag Frank de Boer het laten zien. Het zal niet meevallen, hij moet dat vooral niet onderschatten.
Cruijff was zo'n minkukel toen hij debuteerde, dat zijn moeder hem liever niet in Ajax 1 zag. Ze was bang dat ze haar zoon ongelukkig zouden schoppen. Maar Cruijff wás niet ongelukkig te schoppen, daar was hij veel te slim voor. En waarom? Omdat hij zijn hele jeugd had geleerd zichzelf te wapenen tegen schoppen. Omdat hij zichzelf beschermde, niet door terug te schoppen, maar door slimmer te zijn. Door gogme, in goed Amsterdams.
Messi zal best sterk zijn, maar hij is vooral explosief, soepel, snel van reactie en gezegend met een ongelooflijke coördinatie. Dáárdoor heeft hij de top gehaald. Ze hadden hem sterker kunnen maken, maar hij was dan nog steeds een opdondertje en zo sterk als bijvoorbeeld Zlatan zou hij nooit geworden zijn. Daar heeft hij domweg de kilo's niet voor.
Kijk ik naar de wedstrijd van zondag, dan vind ik onze spelers vooral DOM. Als ze niet de grote rondo kunnen spelen, weten ze het niet meer. Ze kunnen niets omzetten, ze lezen de wedstrijd niet, om met LVG te spreken. Er is niemand bij die corrigeert, ze blijven op een lijzige manier en in een laag tempo doorknoeien en hopen dat het op een gegeven moment weer op hun manier kan. Ze willen best, volgens mij, maar ze weten niet hoe.
Verder ben ik het helemaal met Wimpey eens. Nu mag Frank de Boer het laten zien. Het zal niet meevallen, hij moet dat vooral niet onderschatten.
Het heeft geen zin om Cruijff als voorbeeld te nemen, want zo goed zijn ze toch niet.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Blijft de vraag: hoe dom zijn ze? Kan de jongens hierin toch nog het een en ander worden bijgebracht? Het verleden van deze spelers stemt wat dat betreft pessimistisch. Mijn enige hoop is dat ze tot dusver daarin nooit goed gecoached en gedrilld zijn en dat FdB dat wel als topprioriteit heeft staan.joey schreef:
Oké, dan nemen we Frank de Boer. Hij was niet bijzonder sterk en de snelste was hij ook niet. Bovendien voldeed hij niet aan de Jol-norm, hij haalde de 1.85 niet. Maar ik zou er wat voor geven als we De Boer nu in het centrum van de verdediging hadden. De Boer verloor namelijk zelden een kopduel, daar zorgde hij wel voor. Hij compenseerde zijn gebrek aan lengte met gogme. En dat hij niet zo snel was merkte je ook niet, want hij stelde zich zo op dat hij een paar meter voorsprong had. Hij werd er daardoor maar heel zelden uitgelopen.
Stel je gaat selecteren op lengte, dan gaat Alderweireld door en valt De Boer af. Daar moet je dus enorm mee oppassen. Ik weet ook wel dat je van een dwerg geen CV kunt maken. Maar het leuke is, met gogme kun je een hoop compenseren. Ik pleit daarom voor de terugkeer van de fantasie in de jeugdopleiding. Weg met de strakke begeleiding. Laat die jongens zelf iets bedenken. Geef ze ruimte, laat ze fouten maken, laat ze zelf de problemen oplossen. Kauw niet alles voor, daar kweek je robotjes door.
Frank de Boer speelde elke dag voor de garagedeur 1 tegen 1 met zijn broer. Zijn broer was even groot en even sterk, dus moest hij iets bedenken. Daar gaat het om in het topvoetbal: iets bedenken. Techniek en tactiek vormen de basisgereedschappen, maar de toppers onderscheiden zich door hun inzicht en creativiteit.
Stel je gaat selecteren op lengte, dan gaat Alderweireld door en valt De Boer af. Daar moet je dus enorm mee oppassen. Ik weet ook wel dat je van een dwerg geen CV kunt maken. Maar het leuke is, met gogme kun je een hoop compenseren. Ik pleit daarom voor de terugkeer van de fantasie in de jeugdopleiding. Weg met de strakke begeleiding. Laat die jongens zelf iets bedenken. Geef ze ruimte, laat ze fouten maken, laat ze zelf de problemen oplossen. Kauw niet alles voor, daar kweek je robotjes door.
Frank de Boer speelde elke dag voor de garagedeur 1 tegen 1 met zijn broer. Zijn broer was even groot en even sterk, dus moest hij iets bedenken. Daar gaat het om in het topvoetbal: iets bedenken. Techniek en tactiek vormen de basisgereedschappen, maar de toppers onderscheiden zich door hun inzicht en creativiteit.