De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

999

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » vr dec 17, 2010 4:49 pm

joey schreef:Dat waren aanvullingen. De basis bestond uit eigen jeugd.

Je hoeft mij niet te vertellen dat het moeilijk is. Maar het is wel de enige manier.

Ajax is een topsportbedrijf, maar tegelijkertijd heeft Ajax altijd iets romantisch gehad. Iets wat elke voetballiefhebber herkent. Een hang naar het bijzondere. Naar onderscheidend voetbal, zoals Van Gaal het noemt. Dát is onze traditie, die mogen we niet verloochenen. Dan worden we een doodgewone club en een club van een laag niveau bovendien.
Of dat het aanvullingen zijn doet er niet toe.Goede aankopen, goede buitenlandse talenten zijn en moeten gewoon welkom zijn bij AJAX.En dat kan ook, ook dat heeft het verleden uit gewezen ..
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr dec 17, 2010 5:03 pm

Dat doet er juist heel veel toe. Nu zie je dat het elftal gebouwd is om een speler die eigenlijk niet in het Ajax-systeem past.

Natuurlijk zijn goede aankopen welkom. Dat lijkt me duidelijk. Maar wat is een goede aankoop?
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » vr dec 17, 2010 5:10 pm

joey schreef:Dat doet er juist heel veel toe. Nu zie je dat het elftal gebouwd is om een speler die eigenlijk niet in het Ajax-systeem past.

Natuurlijk zijn goede aankopen welkom. Dat lijkt me duidelijk. Maar wat is een goede aankoop?
Nou, Messi b.v. :excited.gif:

Litmanen werd overal afgeketst.Bogarde uitgekotst.Kanu trapte de eerste veertig ballen op de training huizenhoog over.Toen Blind werd gescout lachte iedereen zich in een deuk ..

Trouwens Finidi en Overmars waren geen aanvulling, bij een aanvulling denk ik aan Sno enz.Beide spelers waren zeer belangrijk voor de manier van Gaal wilde spelen ..
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » vr dec 17, 2010 5:38 pm

Van Gaal had geen buitenspelers? :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » vr dec 17, 2010 5:43 pm

Ik bedoel met aanvulling dat er al een basis was van spelers die wisten wat er gevraagd werd. Finidi en Overmars kwamen erbij. Nu zie je dat de belangrijkste speler (Suarez) van buiten wordt gehaald. Dat die speler eigenlijk niet goed in het systeem past, maar dat desondanks het team om hem wordt gebouwd. Daarmee kun je al bijna niet meer Ajax als Ajax laten spelen. Stel dat Suarez aanvulling was, dan was het buigen of barsten voor hem. Dan moest hij mee in het systeem en anders jammer.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik Suarez geen goede speler vind. Maar Frank de Boer zit nu wel met een speler die een vrije rol wil.

D_skilled

Bericht door D_skilled » vr dec 17, 2010 5:46 pm

Wil Suarez ooit in de top raken dan zal hij moeten leren zich ondergeschikt te maken aan het systeem. Helemaal bij z'n droomclub Barcelona.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr dec 17, 2010 5:52 pm

Inderdaad, D_Skilled.

Goede aankopen zijn welkom, maar bij aankopen is de toevalsfactor groter. Ook Van Gaal heeft, na een goed begin, miskopen gedaan. Jeugdspelers kun je wat dat betreft beter inschatten, en bovendien kostenloos uitproberen.

Aan de andere kant stromen jeugdspelers niet op commando door. Je weet nooit wie zich wanneer en voor welke positie aandient. Ook niet als de opleiding van heel hoog niveau is. Daarom zul je er ook nooit aan ontkomen om aankopen te doen. Maar op het moment dat je voor slechts drie posities hoeft te zoeken en niet voor 11, kost dat je veel minder geld en kun je gerichter scouten.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr dec 17, 2010 6:00 pm

joey schreef:Ik bedoel met aanvulling dat er al een basis was van spelers die wisten wat er gevraagd werd. Finidi en Overmars kwamen erbij. Nu zie je dat de belangrijkste speler (Suarez) van buiten wordt gehaald. Dat die speler eigenlijk niet goed in het systeem past, maar dat desondanks het team om hem wordt gebouwd. Daarmee kun je al bijna niet meer Ajax als Ajax laten spelen. Stel dat Suarez aanvulling was, dan was het buigen of barsten voor hem. Dan moest hij mee in het systeem en anders jammer.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik Suarez geen goede speler vind. Maar Frank de Boer zit nu wel met een speler die een vrije rol wil.

Nou, een Litmanen, toch een van de spelers die die ploeg vorm gaf, werd toch ook van buiten gehaald. Evenals de eerder genoemde Finidi en Overmars, de twee buitenspelers. Evenald aanvoerder Danny Blind.

ik ben ook voorstander van eigen jeugd, vind ik prachtig en gewoon de juiste manier. Maar we moeten ook niet doorslaan.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

999

Bericht door 999 » vr dec 17, 2010 6:46 pm

joey schreef:Ik bedoel met aanvulling dat er al een basis was van spelers die wisten wat er gevraagd werd. Finidi en Overmars kwamen erbij. Nu zie je dat de belangrijkste speler (Suarez) van buiten wordt gehaald. Dat die speler eigenlijk niet goed in het systeem past, maar dat desondanks het team om hem wordt gebouwd. Daarmee kun je al bijna niet meer Ajax als Ajax laten spelen. Stel dat Suarez aanvulling was, dan was het buigen of barsten voor hem. Dan moest hij mee in het systeem en anders jammer.

Toen ik dat zei, dat ik Suarez geen typische AJAX speler vind werd ik weg gehoond.

Basis Joey ?.Finidi en Overmars waren toch ook geen typische AJAX spelers.Maar paste precies in het concept wat Van Gaal voor ogen had.En vraag me vandaag de dag nog af of dat het zonder Rijkaard ook was gelukt om internationaal de grote stap te maken.

Anyway, goede talenten als aankoop, of gewoon goede aankopen moet AJAX gewoon blijven volgen en halen.Natuurlijk, en dat heb je al eerder gezegt, je moet niet kopen om het kopen.Dat vind ik ook.Maar dat wil niet zeggen dat je dan nooit en te nimmer een aankoop moet doen en steeds maar weer terug vallen op het volgend " talent " wat "ergens" zou rondlopen in de jeugd.

Wat de laatste jaren is gebeurt w.b. verkeerde aankopen mag natuurlijk niet meer.Sloeg ook nergens meer op.Maar zelfs van Gaal kwam in zijn laatste seizoen met spelers aanzetten waarvan je je achter je oren ging krabben ..
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr dec 17, 2010 6:51 pm

@Mr Ajax: blijkbaar leg ik het niet duidelijk genoeg uit. Dus nog een poging. Litmanen heeft zich inderdaad ontwikkeld tot een dragende speler. Maar toen hij kwam, speelde Ajax al op een bepaalde manier, en waren er al spelers die bij die speelwijze pasten. Litmanen hoefde als het ware alleen maar aan te schuiven.
Zie de opluchting van de spelers die uit de opleiding komen en je weet: die hebben zich bij de speelwijze van Jol vaak niet prettig gevoeld. Ze vinden het fijner om te spelen op de manier die ze in de opleiding hebben geleerd. Anderen daarentegen, Suarez daarentegen en Sulejmani en anderen, hebben weer niets met het Ajaxsysteem. Dan staan dus niet alle neuzen dezelfde kant uit, zoals ze dat noemen. Als je dus steeds een trainer met een andere opvatting hebt (bij Ajax iemand van buiten, dan weer een ex-speler, dan weer iemand van buiten, enz), dan zit je steeds met een selectie die niet homogeen is en spelers die je niet kunt gebruiken.

Hoop dat het nu wat duidelijker is.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 17, 2010 7:28 pm

999 schreef: Finidi en Overmars waren toch ook geen typische AJAX spelers.
Waarom niet dan? Buitenspeler, snel, prima voorzet, aktie en een prima schot. En nog teamspelers ook. Veel meer des Ajax krijg je ze niet.

999

Bericht door 999 » vr dec 17, 2010 7:59 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Finidi en Overmars waren toch ook geen typische AJAX spelers.
Waarom niet dan? Buitenspeler, snel, prima voorzet, aktie en een prima schot. En nog teamspelers ook. Veel meer des Ajax krijg je ze niet.
Snel waren ze, maar de rest kwa kwaliteit was ook maar zozo.Finidi vond ik vooral een slimme speler.Al worden ze door de jaren heen natuurlijk wel steeds beter :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » vr dec 17, 2010 8:08 pm

Wereldkampioenen, staande ovatie in Madrid, veel beter krijg je ze niet hoor.

999

Bericht door 999 » vr dec 17, 2010 8:21 pm

Het was vooral een goed team Lucas.
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » vr dec 17, 2010 8:30 pm

Het team was meer dan de som der delen, zeker, maar van elf van Gobbels maak je niet zo'n team.

999

Bericht door 999 » vr dec 17, 2010 8:44 pm

Nee, maar dat zeg ik ook niet.
Blij met de punten ...

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr dec 17, 2010 9:29 pm

Als aanvulling op het verhaal Litmanen en de discussie tussen Mr Ajax en joey; Litmanen heeft nog een jaar in het tweede kunnen rijpen en moest de concurrentie aangaan met Dan Pedersen. Ze moesten het gat opvullen dat ontstond door het vertrek van Dennis Bergkamp. Van Pedersen weet ik het niet meer, maar Litmanen heeft dat op zijn en toch een Ajaxmanier gedaan.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

999

Bericht door 999 » za dec 18, 2010 12:05 am

Punt van discussie was dat volgens Joey AJAX nooit meer moet aankopen, omdat men er toch niks van kon/kan.
Blij met de punten ...

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » za dec 18, 2010 5:17 am

joey schreef:Dat doet er juist heel veel toe. Nu zie je dat het elftal gebouwd is om een speler die eigenlijk niet in het Ajax-systeem past.

Een goede aankoop is een speler die structureel beter is dan degene tegen wie hij moet spelen. Hetzelfde geldt voor een goede jeugdspeler. Da's duidelijk. Het probleem is dat de jongens uit de jeugd al jaren niet brengen wat we allemaal hopen en de aankopen ook niet. Zie dan maar eens effectief 433 te spelen, met buitenspelers, een 10 en een inschuivende 4. Is dus ook niet gelukt. Ajax moet op de een of andere manier betere spelers opleiden/aantrekken.

Allemaal niet zo makkelijk want andere clubs zitten ook niet stil dus de concurrentie is groot. Johan wil natuurlijk mensen uit de C-Academy in het bestuur hebben, hopelijk zijn dat dan toptalenten die het voor elkaar krijgen dat goeie spelers graag naar Ajax komen. De jeugdopleiding moet zo in elkaar steken dat een speler daar eigenlijk geen nee tegen kan zeggen en de scouting moet om te beginnen eens kappen met koopjes jagen. Dan ben je al een heel end.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za dec 18, 2010 7:51 am

Cruijff: Triomf voor Ajax, niet voor mij

17-12-10 19:05 uur
AMSTERDAM - Johan Cruijff is blij met de komst van zeven oud-spelers in de ledenraad van Ajax. ,,Maar dit is geen triomf voor mij'', zei hij vrijdag tijdens de lancering van een nieuwe voetbalactie van supermarktketen C1000. ,,Hopelijk is dit een triomf voor Ajax. Eindelijk worden er dingen aangepakt.''

Op aandringen van Cruijff stelden Keje Molenaar, Barry Hulshoff, Peter Boeve, Dick Schoenaker, Aron Winter, Dick de Groot en Co Meijer zich kandidaat voor de ledenraad van Ajax. Ze werden dinsdagavond allemaal gekozen. ,,Het is mooi dat er zo veel oud-spelers klaarstaan om de club te helpen'', zei Cruijff. ,,Veel oud-spelers zijn dankzij Ajax erg beroemd geworden. Ze kregen prestige dankzij Ajax. Het is dan leuk om iets terug te doen.''

De beroemde nummer veertien is blij met de komst van Frank de Boer als hoofdtrainer. ,,Maar we moeten voorkomen dat hij ook weer het slachtoffer wordt van een organisatie die niet goed functioneert. Ik heb al een gesprek gevoerd met algemeen directeur Rik van den Boog en voorzitter Uri Coronel. De bedoeling is dat we snel verder praten. Het is wel goed om te zien dat De Boer door heel veel mensen wordt gesteund.''

Ook De Boer noemde het vrijdag een goede zaak dat er zeven oud-spelers tot de ledenraad van zijn favoriete club toetreden. ,,Dat is natuurlijk een heel goede ontwikkeling'', zei hij. ,,Daar moeten we bij Ajax erg tevreden over zijn.'' (ANP)
Parool.

Goede woorden van JC, hij praat alleen nog maar vanuit het belang van AJAX. Dat werkt beter dan zeggen dat de gehele top eruit moet. Dit in tegenstelling tot Molenaar die overduidelijk nog wat rekeningen heeft openstaan en spreekt in de zin van intimidatie door bestuur.

joey
Erelid

Bericht door joey » za dec 18, 2010 12:30 pm

Je weet niet wat er gebeurd is, Neef. Ik zou niet te snel oordelen.

Cruijff heeft het dit keer voorzichtiger aangepakt en anderen het woord laten voeren. Heel verstandig. Neemt niet weg dat het meewerken of ophoepelen is voor de RVC en de directie.

999 schreef:Punt van discussie was dat volgens Joey AJAX nooit meer moet aankopen, omdat men er toch niks van kon/kan.

Dat heb ik niet gezegd, Voetske.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za dec 18, 2010 12:36 pm

Ik oordeel niet, ik stel vast dat de toon van Molenaar echt anders is dan die van JC. JC is over zaken heen gestapt in het belang van AJAX, dat zou Molenaar ook moeten doen.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za dec 18, 2010 12:58 pm

De houding die Cruijff nu aanneemt, staat me heel erg aan. Ik heb dat in voorgaande jaren vaak gemist bij hem. Wat hij nu doet is niet alleen verstandiger en effectiever, maar ook fatsoenlijker. En dus, alles bij elkaar, veel meer bewonderenswaardig.

Ik hoop dat Keje Molenaar daar een voorbeeld aan kan nemen. De club helpen lukt niet per se het beste als je aan stoelpoten gaat zagen en je als hoofddoel stelt om mensen weg te krijgen. Platbranden en helemaal opnieuw gaan bouwen, moet je alleen doen als er echt helemaal niets klopt, en wie dat beweert doet de huidige voorzitter en algemeen directeur, want die hebben niet zulk slecht werk verricht als door de buitenwacht vaak wordt gesuggereerd en geïnsinueerd. Bepaalde dingen moeten beter (of eindelijk ter hand genomen worden), maar dat kan ook door de huidige mensen gebeuren, geholpen door positieve impulsen voorzien door de Ledenraad.

Ik hoop dat Keje Molenaar zich de komende tijd constructief denkend Ledenraad-lid voelt, en dat hij in zijn hoofd niet alvast het kantoor van Rik van den Boog voor zichzelf aan het inrichten is. Dan doet hij namelijk waar hij de huidige leiding van beticht: dan zit hij er alleen voor zichzelf - en daar is Ajax niet mee geholpen.

K.
Still alive...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za dec 18, 2010 1:21 pm

De manier waarop en het tempo waarin is nieuw, maar Cruijffs mening zal inhoudelijk niet veranderd zijn. Hij zal nog steeds vinden dat er meer topvoetbal in de organisatie moet komen, en dus dat er mensen weg moeten om daar ruimte voor te maken. En hij zal ook nog steeds vinden dat het in de jeugd helemaal anders moet.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za dec 18, 2010 1:29 pm

Niet voor niets zegt Cruijff dat er nu snel orde op zaken gesteld moet worden in de technische staf. Hij zal, net als een paar jaar geleden, in de komende maanden de jeugdopleiding willen (laten) herstructureren. Toen was z'n insteek ook dat uiterlijk april alle medewerkers duidelijkheid moesten hebben. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn.

Ik verwacht dan ook dat op relatief korte termijn Van Duivenbode zal worden voorgedragen als lid van de RvC. Daarna zal het balletje gaan rollen, neem ik aan.

Ik ben zelf wel benieuwd wie er in de RvC zal sneuvelen, overigens. Coronel heeft al eerder laten doorschemeren dat hij het allemaal niet meer erg leuk vond, maar hij gaat nu wel weer de dialoog aan met Cruijff. Tevens komt zijn idee om zijn eigen rapport nader onder de loep te leggen op mij over als een poging om tijd te rekken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie