Martin Jol ex-trainer Ajax
Moderator: mods
- Liberty
- Contacteer:
Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax
Natuurlijk is dat te gek voor woorden. Maar ze hebben het wel gedaan en dat is dus nu een probleem.
Tijd voor iets nieuws.
Tja, aan het eind van het liedje zal altijd de trainer zijn die eruit geflikkerd gaat worden.Je kan niet elf spelers eruit donderen.Al zou dat gezien de wedstrijden en hoe spelers staan te spelen omdat ze denken dat ze ozoveel kwaliteit hebben, wel moeten.
Te lang is er, mijn inziens, het idee dat AJAX zulke goede kwaliteit spelers heeft.Nou, maar dat is mijn mening, ik denk dat als je een lijstje zou maken van wat elke speler nu aan extra kwaliteit heeft ( nodig om er een goed team van te maken ) en wat zijn gemis aan kwaliteiten zijn je met een flinke nagatieve lijst zal komen.
Neemt niet weg dat dit elftal beter kan dan wat men de laatste wedstrijden heeft laten zien.Zoals de tweede helft vorig seizoen.Redelijk, soms redelijk goed, maar nooit grandioos.En altijd met een grote dosis inzet, en sommige spelers zouden zonder die inzet niet eens in de buurt van dit AJAX komen.
Ben benieuwd, deze verlieswedstrijden ( maar ook het gehak van JC ) zal er,volgens mij, voor gaan zorgen dat het binnen no-time over en uit is voor Jol.
De vraag is dan, zal de volgende trainer dit zooitje wel aan de gang krijgen.Wel ervoor zorgen dat je als aanvaller niet denkt dat het alleen maar om hem gaat.Dat middenvelders wel dat voetbal vernuft op de mat leggen en een stabiele factor vormen voor achterhoede en voorhoede.Zullen de gebruikelijke ( pupillen ) ( zeker in de achterhoede ) fouten er nu wel uitgehaald gaan worden ect. ect.
Tja, Ik heb daar dus een HARD hoofd over in ..
Te lang is er, mijn inziens, het idee dat AJAX zulke goede kwaliteit spelers heeft.Nou, maar dat is mijn mening, ik denk dat als je een lijstje zou maken van wat elke speler nu aan extra kwaliteit heeft ( nodig om er een goed team van te maken ) en wat zijn gemis aan kwaliteiten zijn je met een flinke nagatieve lijst zal komen.
Neemt niet weg dat dit elftal beter kan dan wat men de laatste wedstrijden heeft laten zien.Zoals de tweede helft vorig seizoen.Redelijk, soms redelijk goed, maar nooit grandioos.En altijd met een grote dosis inzet, en sommige spelers zouden zonder die inzet niet eens in de buurt van dit AJAX komen.
Ben benieuwd, deze verlieswedstrijden ( maar ook het gehak van JC ) zal er,volgens mij, voor gaan zorgen dat het binnen no-time over en uit is voor Jol.
De vraag is dan, zal de volgende trainer dit zooitje wel aan de gang krijgen.Wel ervoor zorgen dat je als aanvaller niet denkt dat het alleen maar om hem gaat.Dat middenvelders wel dat voetbal vernuft op de mat leggen en een stabiele factor vormen voor achterhoede en voorhoede.Zullen de gebruikelijke ( pupillen ) ( zeker in de achterhoede ) fouten er nu wel uitgehaald gaan worden ect. ect.
Tja, Ik heb daar dus een HARD hoofd over in ..
Laatst gewijzigd door 999 op zo nov 14, 2010 5:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
Natuurlijk kan deze ploeg beter op basis van de individuele kwaliteiten. Na vandaag staan we achter op Grunn, staan we gelijk in verliespunten met Roda en staan we 2 punten voor op AZ.
I think I lost my fucking headache
Het is gewoon structureel fout bij Ajax. De scouting is niet goed, de opleiding voldoet niet aan de eisen van moderne voetbal (de jeugd bij veel andere clubs zijn Ajax al lang voorbij gestreeft), en financieel deugt het ook niet meer, omdat spelers die in de Eredivisie spelen niet veel geld opbrengen, al zijn ze goed. Ajax is van verkoopclub tot doorverkoopclub ontwikkeld.
Maakt niet meer uit of het Jol of Mourinho is.
Maakt niet meer uit of het Jol of Mourinho is.
Laatst gewijzigd door bryan op zo nov 14, 2010 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Precies. Als we volgende week verliezen van PSV dan staan we 6e waarschijnlijk. Je gaat mij niet wijs maken dat dat komt omdat we te weinig kwaliteit hebben.LucaS schreef:Natuurlijk kan deze ploeg beter op basis van de individuele kwaliteiten. Na vandaag staan we achter op Grunn, staan we gelijk in verliespunten met Roda en staan we 2 punten voor op AZ.
En toch is dat zo. De vorige bikkel van een centrumverdediger die de scouting heeft gevonden was Christian Chivu, zo'n 10 jaar geleden. De jeugd produceert ze niet meer sinds de ingrijpen van Co in de jeugd.
Maak dat lijstje nu maar eens Luuk.Van elke speler zijn specifieke kwaliteit(en).Je weet wel die dingetjes waar je in 99,9% van de tijd op aan kan.Neem dan ook mee of men de kwaliteit heeft om andersoms fout(en) te willen proberen te corrigeren.LucaS schreef:Natuurlijk kan deze ploeg beter op basis van de individuele kwaliteiten. Na vandaag staan we achter op Grunn, staan we gelijk in verliespunten met Roda en staan we 2 punten voor op AZ.
Blij met de punten ...
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dus waar ze vorig jaar in de tweede seizoenshelft alle wedstrijden wonnen is het nu opeens een kwaliteitsprobleem? We werden toen tweede en kwamen net tekort en nu verliezen we van clubs als AZ, ADO en Utrecht (waarvan twee in eigen huis). Dan wil ik best de poppetjes vergelijken en nadenken of Pique een betere rechtsback dan vdWiel is, maar dat is natuurlijk ook niet best.
Jol heeft de selectie zoals hij hem wenst en hij kan er helemaal niets mee. El Hamdaoui en Suarez zijn niet complementair, maar Jol probeert maar wat raak. Het spel lijkt nergens op en het is toevalsvoetbal van de bovenste plank. Volgens mij kiest Jol bewust voor de actie van El Hamdaoui en/of Suarez en moet de rest zich daar aan conformeren. Iedere vorm om te komen tot een goede aanval wordt genegeerd of er uit geramd. Dat kan echt niet anders, want anders zouden wel wat meer lijn zien. Nee, het is los zand en de spelers begrijpen elkaar niet. Tel daarbij op dat we een hevig motivatieprobleem hebben en je hebt het huidige Ajax. Uiteraard kijk je dan naar de spelers, maar ook zeker naar de hoofdverantwoordelijke. Jol moet op z'n tellen passen en nu gaan presteren, want anders is het tabee. De selectie is namelijk op maat en beschikt over heel veel kwaliteit. Dat hebben we namelijk vorig jaar al gezien.
Jol heeft de selectie zoals hij hem wenst en hij kan er helemaal niets mee. El Hamdaoui en Suarez zijn niet complementair, maar Jol probeert maar wat raak. Het spel lijkt nergens op en het is toevalsvoetbal van de bovenste plank. Volgens mij kiest Jol bewust voor de actie van El Hamdaoui en/of Suarez en moet de rest zich daar aan conformeren. Iedere vorm om te komen tot een goede aanval wordt genegeerd of er uit geramd. Dat kan echt niet anders, want anders zouden wel wat meer lijn zien. Nee, het is los zand en de spelers begrijpen elkaar niet. Tel daarbij op dat we een hevig motivatieprobleem hebben en je hebt het huidige Ajax. Uiteraard kijk je dan naar de spelers, maar ook zeker naar de hoofdverantwoordelijke. Jol moet op z'n tellen passen en nu gaan presteren, want anders is het tabee. De selectie is namelijk op maat en beschikt over heel veel kwaliteit. Dat hebben we namelijk vorig jaar al gezien.
Kennelijk is de subtop het level van dit Ajax als El Ham en Luis niet thuisgeven. Ajax heeft teveel net-nietjes zonder al teveel gogme. En als die ook nog eens zwaar onder hun kunnen gaan voetballen, wordt het dweilen met de kraan open. Zeker als de primadonna's je niet meer redden en je daarna alleen nog maar terug kunt vallen op klooimaareenendwegvoetbal. Als sommige spelers dan ook nog niet de juiste mentaliteit hebben en fout op fout stapelen, voetbal je je lekker de crisis in. Resultaten en veldspel al een tijdje waardeloos, geen zelfvertrouwen meer, geen spirit meer, geen lol meer. Het zal een lastige klus voor Jol worden om de geest weer in de fles te krijgen. Te lastig, vrees ik.Peter schreef:Precies. Als we volgende week verliezen van PSV dan staan we 6e waarschijnlijk. Je gaat mij niet wijs maken dat dat komt omdat we te weinig kwaliteit hebben.LucaS schreef:Natuurlijk kan deze ploeg beter op basis van de individuele kwaliteiten. Na vandaag staan we achter op Grunn, staan we gelijk in verliespunten met Roda en staan we 2 punten voor op AZ.
Ja, na uitschakeling in Europa.Peter schreef:De selectie is namelijk op maat en beschikt over heel veel kwaliteit. Dat hebben we namelijk vorig jaar al gezien.
De selectie is niet breed genoeg om zowel CL voetbal als Eredivisie voetbal te spelen. Tel daarbij op dat de beste spelers in de ploeg allemaal van een landenteam komen die de maximale hoeveelheid WK wedstrijden heeft meegemaakt en dus vrijwel geen zomerreces hebben gehad. De winterpauze kan niet snel genoeg komen voor Ajax.
-
- AT Toto winner 15/16
Bijna elke tegenstander laat beter positie spel zien dan AJAX.
Op een of andere manier lukt het gewoon niet met wat voor trainer dan ook.
Vragen of Co uit de woestijn wil komen?
Ik weet echt niemand anders meer.
Vragen of Co uit de woestijn wil komen?
Ik weet echt niemand anders meer.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!
- Daily Blind
Ajax heeft behoefte aan een docent als trainer. Er moet weer hard getraind worden in plaats van het 1,5 uur aankloten per dag wat er nu gebeurd.
Jol adios.
Jol adios.
Vorig seizoen liet v.d. Wiel ook regelmatig zijn man uit zijn rug komen, pendelde Urby er vrolijk op los met de bal daar waar een simpele pass kon, was Anita ook nooit een zekerheidje, stond Vertonghen ook regelmatig te schutteren.En zo kun je nog wel even doorgaan.Alleen won je dan nogl.Was Steek heel goed.En Sscoorde Suarez er vrolijk op los.En was had ook nog eens dezelfde trainer die we hadden.Trouwens zou Suarez echt een dip hebben of is het kunstje Suarez uitgewerkt ?.Peter schreef:Dus waar ze vorig jaar in de tweede seizoenshelft alle wedstrijden wonnen is het nu opeens een kwaliteitsprobleem? We werden toen tweede en kwamen net tekort en nu verliezen we van clubs als AZ, ADO en Utrecht (waarvan twee in eigen huis). Dan wil ik best de poppetjes vergelijken en nadenken of Pique een betere rechtsback dan vdWiel is, maar dat is natuurlijk ook niet best.
Maar goed, ik maak bezwaar tegen de stelling dat deze selectie HEEL VEEL KWALITEIT heeft .. En nergens zeg of schrijf ik dat Jol een supertrainer is.
Alleen hebben we nu ook alweer voor de derde keer een DEJA VU met een bijna identieke selectie.Een jaar redeliijk, of periode redelijk, en vervolgens zakt het weer door de hoeven.Soms een wedstrijdje met zijn allen, dan weer de ene en dan weer de andere speler(s) ..
AJAX kreeg in de eerste tien minuten twee mogelijkheden.Daar waar een simpele pass op een van de beide aanvallers voldoende was om er een kans van de maken kozen de verschillinde spelers voor eigen succes .. Positioneel stonden beide aanvallers goed.Let wel, of dat het een goal zou zijn geworden weet ik niet, maar een kans zeker.
De speler met een beetje voetbalverstand had gekozen om een á twee meter door te lopen zodat de middelste speler uit de verdediging zou moeten stappen ( de bal had ook zonder deze aktie gespeeld kunnen worden ) en de pass op het juiste moment gegeven moeten worden.Alletwee de spelers verzuimde dat en liepen zich vast ... zomaar een paar momentjes uit AZ - AJAX ..
Blij met de punten ...
-
Ik denk dat Jol een goede trainer is, alleen heb ik het donkerbruine vermoeden dat hij, na het afketsen van Fulham, tegen zichzelf heeft gezegd dat hij met overlevingsvoetbal kampioen wil worden en dan wegwezen. Het truukje van vorig seizoen is uitgewerkt, zoveel is zeker. Jol is de laatste weken wel bezig om zijn middenveld te wijzigen, maar de basis an sich staat er niet en ik betwijfel of Jol daaraan gaat werken.999 schreef:Vorig seizoen liet v.d. Wiel ook regelmatig zijn man uit zijn rug komen, pendelde Urby er vrolijk op los met de bal daar waar een simpele pass kon, was Anita ook nooit een zekerheidje, stond Vertonghen ook regelmatig te schutteren.En zo kun je nog wel even doorgaan.Alleen won je dan nogl.Was Steek heel goed.En Sscoorde Suarez er vrolijk op los.En was had ook nog eens dezelfde trainer die we hadden.Trouwens zou Suarez echt een dip hebben of is het kunstje Suarez uitgewerkt ?.Peter schreef:Dus waar ze vorig jaar in de tweede seizoenshelft alle wedstrijden wonnen is het nu opeens een kwaliteitsprobleem? We werden toen tweede en kwamen net tekort en nu verliezen we van clubs als AZ, ADO en Utrecht (waarvan twee in eigen huis). Dan wil ik best de poppetjes vergelijken en nadenken of Pique een betere rechtsback dan vdWiel is, maar dat is natuurlijk ook niet best.
Maar goed, ik maak bezwaar tegen de stelling dat deze selectie HEEL VEEL KWALITEIT heeft .. En nergens zeg of schrijf ik dat Jol een supertrainer is.
Alleen hebben we nu ook alweer voor de derde keer een DEJA VU met een bijna identieke selectie.Een jaar redeliijk, of periode redelijk, en vervolgens zakt het weer door de hoeven.Soms een wedstrijdje met zijn allen, dan weer de ene en dan weer de andere speler(s) ..
AJAX kreeg in de eerste tien minuten twee mogelijkheden.Daar waar een simpele pass op een van de beide aanvallers voldoende was om er een kans van de maken kozen de verschillinde spelers voor eigen succes .. Positioneel stonden beide aanvallers goed.Let wel, of dat het een goal zou zijn geworden weet ik niet, maar een kans zeker.
De speler met een beetje voetbalverstand had gekozen om een á twee meter door te lopen zodat de middelste speler uit de verdediging zou moeten stappen ( de bal had ook zonder deze aktie gespeeld kunnen worden ) en de pass op het juiste moment gegeven moeten worden.Alletwee de spelers verzuimde dat en liepen zich vast ... zomaar een paar momentjes uit AZ - AJAX ..
Whitey on the moon.
Tja, wat moet je denken over de instelling en de plannen van een trainer die consequent de voorkeur aan ooijer boven Aldeweireld geeft
I think I lost my fucking headache
Dat is dan ook weer waar, en iets waar voor ik vreesde. Bij Spurs had ik ook geen bal verstand van hoe ie een verdediging in elkaar moest zetten.
-
- AT Toto winner 15/16
Van den Boog: Ik ontsla Jol niet
Algemeen directeur Rik van den Boog van Ajax staat volledig achter trainer Martin Jol, de dalende prestatiecurve ten spijt.
"Ik ontsla Jol niet. Punt. Je mag me eraan houden dat hij, als het aan ons ligt, zijn contract tot 2012 uitdient", zegt Van den Boog tegen NUsport.
De Amsterdammers verloren zondag met 2-0 van AZ en zagen de achterstand op koploper PSV oplopen tot zes punten.
Van den Boog wil breken met de traditie dat trainers in Amsterdam het veld moeten ruimen na een reeks tegenvallende resultaten.
"We zijn heel tevreden over Jol, hij maakt onze spelers beter. Natuurlijk mag je niet thuis van ADO Den Haag verliezen, maar dat zie ik als een incident. Trainers ontslaan na een paar nederlagen - waar ook nog oorzaken voor zijn - daar geloof ik niet in."
Ajax vervolgt de competitie zaterdagavond met een thuisduel met PSV.

Tja, kan allemaal wel wezen. Maar nu weer een trainer ontslaan is ook de oplossing niet. Jol maakt Ajax niet beter maar ook niet slechter, wel minder 'des Ajax'. De echte problemen liggen elders, dieper.
Face your fears and live your dreams, No Fear
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
typisch een uitspraak van een directeur. Zou het ook zo zijn in het bedrijfsleven? Hij had dan allang de laan uitgeschopt geweest.brigade zuid schreef:Van den Boog: Ik ontsla Jol niet
Algemeen directeur Rik van den Boog van Ajax staat volledig achter trainer Martin Jol, de dalende prestatiecurve ten spijt.
"Ik ontsla Jol niet. Punt. Je mag me eraan houden dat hij, als het aan ons ligt, zijn contract tot 2012 uitdient", zegt Van den Boog tegen NUsport.
De Amsterdammers verloren zondag met 2-0 van AZ en zagen de achterstand op koploper PSV oplopen tot zes punten.
Van den Boog wil breken met de traditie dat trainers in Amsterdam het veld moeten ruimen na een reeks tegenvallende resultaten.
"We zijn heel tevreden over Jol, hij maakt onze spelers beter. Natuurlijk mag je niet thuis van ADO Den Haag verliezen, maar dat zie ik als een incident. Trainers ontslaan na een paar nederlagen - waar ook nog oorzaken voor zijn - daar geloof ik niet in."
Ajax vervolgt de competitie zaterdagavond met een thuisduel met PSV.Jol die onze spelers beter maakt, noem er eens 3 of 4 dan. Ado was een incident.. dat waren Utreg, Excelsior en AZ zeker ook.
Nee of er is geen geld of er staat iets in zijn contract wat Ajax een heleboel geld gaat kosten.
Daarnaast is het misschien maar goed dat er inderdaad een oproep is gekomen dat er bepaalde mensen wel met een Ajax visie/hart dan niet van zulke stomme uitlatingen doen.
Weer op zoek naar een Interim coach..
Even terugkomend op dat. Naar mijn mening:brigade zuid schreef:Jol die onze spelers beter maakt, noem er eens 3 of 4 dan. Ado was een incident.. dat waren Utreg, Excelsior en AZ zeker ook.
1. Stekelenburg - Had vorig seizoen zijn beste seizoen gespeeld. Pakte vaak de punten voor Ajax, en kreeg maar 20 doelpunten tegen (was meer een verdienste van Stekelenburg en niet Aldewereild - Vertonghen).
2. Emanuelson - Speelde vorig seizoen en begin dit seizoen constant. En dan niet constant een 4, met af en toe een uitschieter naar een 7, nee, hij scoorde constant en 6,5.
3. (vooral dit seizoen) Sulejmani - Heeft hem fit kunnen krijgen, waardoor hij beter speelt.
4. Van der Wiel - Speelde z'n vorig seizoen z'n beste seizoen. Onder van Basten een stuk minder
Om maar te zwijgen over de spelers die hij juist gebruikte (denk aan Rommedahl, Pantelic icm Suárez en De Jong). Begrijp me niet verkeerd: Ook ik ben pisnijdig op Jol, hij heeft het totaal verkeerd aangepakt. Vooral met de spelers na het WK. Daar had die meer naar Rutten moeten kijken (Afellay werd langzaam gebracht).
Botsing Jol en Blind zorgt voor spanningen bij Ajax
19/11/2010 20:46
Een conflict binnen de technische staf van Ajax verdeelde de afgelopen maanden de Amsterdamse club nog verder. Toeval of niet maar de crisis in november gaat gelijk op met de verharde verhoudingen op de bank. Assistent Danny Blind heeft hoofdcoach Martin Jol eerder deze maand bekritiseerd ten overstaan van een groep topmensen van Ajax.
Een van die mannen die de kritische Blind aanhoorde was voorzitter Uri Coronel. De niet mis te verstane kritiek van de tweede trainer werd doorgespeeld aan directeur Rik van den Boog. Ook Jol was al snel op de hoogte. De spanningen liepen daarna nog verder op. Na een wedstrijd van Jong Ajax begin deze maand ontstond een hoogoplopende discussie in de trainerskamer.
Bij Blind bestaat al lange tijd irritatie dat zijn zoon Daley geen enkele kans krijgt onder Jol. Blind liet weten dat hij vond dat zijn zoon in het tweede elftal op het middenveld zou moeten spelen en niet centraal achterin. Daarop ontplofte de Scheveninger die Blind eens goed de waarheid vertelde. Uiteindelijk kwam het erop neer dat Jol op technisch gebied de baas is en niet Blind.
De almaar oplopende spanning tussen de twee verspreidde zich vervolgens als een lopend vuurtje door Ajax. Inmiddels heeft de directie de twee duidelijk gemaakt dat ze hoe dan ook samen verder zullen moeten. Zowel Blind als Jol berusten in hun lot maar de verhoudingen zijn beneden het nulpunt beland. Buiten de wedstrijden en trainingen om negeren de twee elkaar nog steeds volkomen.
De interne machtsstrijd is inmiddels blijkbaar doorgedrongen tot alle geledingen. Coronel zei vorige week dat de aanval niet uit Eindhoven of Enschede komt, maar van binnen uit. Toen doelde de preses op Johan Cruijff. Nu de trainers ook al niet meer met elkaar overweg kunnen lijkt de crisis compleet.
vi.nl
- Ajaciedjuh
Uiteraard doet de Telegraaf ook een duit in het zakje. Conspirity theory

Telesport schreef:Ajax-trainer Jol en assistent Blind leven op voet van oorlog
BONJE OP DE BANK
• Martin Jol en Danny Blind zijn tot elkaar veroordeeld op de bank van Ajax. De twee communiceren nauwelijks nog met elkaar en waar de één is, verdwijnt de ander. FOTO: ROB DE JONG
door VALENTIJN DRIESSEN en MIKE VERWEIJ
AMSTERDAM – Hoofdtrainer Martin Jol en assistent Danny Blind leven op voet van oorlog op de bank bij Ajax. De moeizame verhouding tussen de twee is algemeen bekend, maar sinds enkele weken is de relatie tussen de twee tot onder het nulpunt gedaald. Jol en Blind praten nauwelijks met elkaar. Volgens ingewijden gaat de vete ver: Blind mijdt de trainerskamer op De Toekomst zo veel mogelijk en zit voornamelijk beneden bij de spelers en medische staf. Daarom is er – zo zeggen diverse bronnen in en rond de selectie van Ajax – geen sprake meer van een werkbare relatie tussen de hoofdtrainer en zijn eerste assistent. Vanavond in de topper tegen PSV zal daarom op de bank van Ajax – evenals vorige zondag bij AZ-Ajax – sprake zijn van een gewapende vrede tussen Jol en Blind.
Tot voor kort gedoogden de twee elkaar. Jol vroeg Blind anderhalf jaar geleden tot grote tevredenheid van de clubleiding om hem te assisteren. Blind zat op dood spoor als technisch manager, omdat de van Hamburger SV aangetrokken Jol – Ajax betaalde naar verluidt een afkoopsom van 1.8 miljoen euro aan de Duitsers – alle technische zeggenschap had bedongen bij de onderhandelingen. Desondanks vond Jol het nuttig om iemand naast zich te hebben, die alle ins en outs van Ajax kent om zich snel in te kunnen werken en niet voor verrassingen komen te staan. Jol koos voor Blind, die bekend staat als ras-Ajacied en bijna alle denkbare technische functies heeft bekleed binnen de club.
Na een open begin tussen de twee zag de 49-jarige Zeeuw de club het laatste jaar onder Jol op allerlei gebieden vervreemden van de traditionele Ajax-clubcultuur. Tot dusver houdt Blind naar buiten toe zijn kaken altijd stijf op elkaar over de bij hem levende onvrede en moeizame relatie met de 54-jarige Jol. Drie weken geleden deed de man, die als aanvoerder namens Ajax voor het laatst met de Europa Cup I en wereldbeker (beiden 1995) in zijn handen stond, zijn beklag bij president-commissaris Uri Coronel. Jol was volgens klokkenluider Blind bezig om de club Ajax op alle niveaus kapot te maken. Coronel zou niet half weten hoe groot de puinhoop is, liet Blind weten.
Het luiden van de noodklok had plaats bij een diner van de ’bordjesclub’ van Ajax, een gezelschap van Ajacieden die 25 jaar of langer lid zijn van de club en eenmaal per jaar samen een vorkje prikken. Het balletje begon te rollen toen Coronel Blinds ongerustheid na het diner doorvertelde aan directeur Rik van den Boog, die op zijn beurt Martin Jol weer inlichtte. Vanaf dat moment negeren Jol en Blind elkaar vrijwel volledig. Alleen voor het uitdelen van de hesjes – en de andere hoogstnodige zaken – wordt de assistent even gebrieft.
De band tussen de twee lijkt ook niet meer te herstellen. Waarbij ook het vaderschap van Blind een rol speelt. Eigenlijk sinds zijn entree in de Amsterdam ArenA negeert Jol de zoon van Danny, de talentvolle jeugdinternational Daley Blind. Vorige winter vertrok de 20-jarige Daley, die zijn contract ten tijde van het technisch managerschap van zijn vader met vier jaar verlengde tot 2013, op huurbasis naar FC Groningen.
De linksbenige verdediger maakte als rechtsback furore in de Euroborg en stond deze zomer opnieuw in de belangstelling. Ajax wilde echter niet meewerken aan verhuur, terwijl de Groningers niet wilden kopen. Blind junior besloot om zich bij Ajax in de basis te knokken. Jol ziet het tot afgrijzen van Ajax-assistent en vader Danny nog steeds helemaal niet zitten in Daley. Slechts eenmaal kwam Daley Blind verder dan de tribune of reservebank toen hij voor de KNVB-beker mocht invallen tegen MVV (33 minuten). Zelfs voor de beker tegen Veendam, anderhalve week geleden, kwam de speler van Jong Oranje niet verder dan warmlopen.
Toen Jol en Blind sr. het vervolgens ook nog met elkaar aan de stok kregen over de positie van Daley in het tweede elftal (verdediging of middenveld) daalde de relatie tussen Jol en Blind senior tot een dieptepunt. Algemeen directeur Rik van den Boog is op de hoogte. Ten behoeve van Ajax lijkt ingrijpen noodzakelijk, ongeacht het resultaat tegen koploper PSV.
Daley Blind heeft inmiddels laten weten niets meer van Ajax te verwachten en hoopt op medewerking om de club deze winter te verlaten. Opnieuw FC Groningen, NAC en Anderlecht zouden geïnteresseerd zijn in de jeugdinternational uit de Ajax-opleiding.
Martin Jol was gisteravond niet voor commentaar bereikbaar.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
AD Sportwereld:
Hier word ik wel erg droevig van...Jol: Titel is een must. Maar zijn PSV en FC Twente minder?
Martin Jol en Mido na de verloren wedstrijd bij AZ. FOTO PRO SHOTS
AMSTERDAM - Aan de hand van Martin Jol moet Ajax het sportieve tij zien te keren, te beginnen vanavond in de topper tegen PSV. Een aantal vragen uit een uitgebreid vraaggesprek met Jol in het AD: waarom het voetbal uit zijn elftal is verdwenen en 'coma-patiënt Ajax' die in zijn beleving wel degelijk tot leven is gewekt.
Martin Jol. FOTO PRO SHOTS
Waarom is Ajax een elftal waaruit momenteel het voetbal is verdwenen?
,,Als we zelf de eerste goal maken, dan valt het nog wel mee, maar het is inderdaad rommelig. De verklaring is zo te geven: vergeleken met vorig jaar missen we diepte in ons spel. Vorig jaar was het duidelijk: van achteruit of vanaf het middenveld ging de bal diep op Marko Pantelic. Die kaatste op Siem de Jong en iedereen was al aan het lopen. Zo konden we pressie ontwikkelen en kwamen we tot positiespel op het middenveld. Dat is het concept dat ik bij die selectie vond passen, maar dat kunnen we nu niet uitvoeren, want we hebben andere spelers die anders functioneren."
,,Ik heb onze wedstrijd van vorig jaar tegen PSV teruggekeken. Pantelic raakte best een paar ballen kwijt, maar hij legde er ook vijf opzij waardoor we aan het voetballen kwamen en scoorden. Er speelden toen heel veel dezelfde jongens als nu, maar wel om een spits heen aan wie het spel was opgehangen. Elke thuiswedstrijd was een feest.''
Hoe nu verder?
,,We moeten weer vastigheden erin zien te krijgen zoals vorig jaar. Daar breek ik mijn hersens over. Voorin zouden Suárez en Mounir El Hamdaoui anderen moeten laten functioneren, in plaats van te vaak zelf op avontuur te gaan. Er wordt nu geroepen dat die twee niet goed samen spelen, maar juist tussen die twee zie je combinaties. Het gaat erom dat hun samenwerking met de rest beter moet."
,,Mounir is zelf keihard. Die zegt: 'Als je een spits wil die heel veel kaatst, had je een ander type moeten halen.' Maar dat vind ik toch te gemakkelijk, want met Mounir moet het ook kunnen. Maar de balans in type spelers ontbreekt wel. Want ook het vertrek van Dennis Rommedahl voelen we. Hij was onze enige aanvaller met diepgang zonder bal. Ik wilde hem erbij houden, dat heb ik altijd aangegeven. Onze aanvallers hebben allemaal het liefst het balletje in de voet. El Hamdaoui en Suarez maar ook Sulejmani, Emanuelson en zelfs Jozefzoon als ik hem op de vleugel laat invallen. Switchen naar een klassiek 4-3-3-systeem met echte vleugels is geen optie, want die lopen hier al jaren niet meer rond. Specialisten die steeds buitenom de achterlijn halen zijn er nu niet, maar we leiden ze wel weer op. Waarom denk je dat ik zo kwaad was dat Rommedahl vertrok?"
Een jonge middenvelder als Eriksen, gepresenteerd als toptalent, wordt niet beter. U liet hem tot voor kort zelfs niet eens meer invallen. Achterin speelde Alderweireld vorig jaar alles, maar nu staat Ooijer erin. Het is korte termijn denken, terwijl Ajax straks een goede Alderweireld nodig heeft als Vertonghen is verkocht.
,,De voetballende kwaliteit van Eriksen heb ik nodig, maar je kunt niet zeggen dat hij in zijn functie al beter is dan Siem de Jong. Die heeft sinds hij erin is gekomen al elf doelpunten gemaakt. Daarnaast brengt De Jong lengte en kopkracht mee en dat hebben wij veel minder in de ploeg dan PSV en Twente."
,,Tegen Ooijer heb ik gezegd: jij moet samen met Oleguer Toby opleiden, de leemte achter hem en Jan Vertonghen opvullen en als het nodig is moet je zelf nog aan de bak. We kregen dit seizoen van begin af aan te veel goals tegen. Dat begon al in de eerste competitiewedstrijd in Groningen, van 0-2 voor ons werd het nog 2-2. Daarna kwamen Vitesse, Utrecht, AC Milan. Die ploegen konden allemaal te makkelijk scoren. Toby is als verdediger minder concreet en minder hard dan Ooijer en dus neem je de beslissing om hem even een stapje terug te laten doen, in het vertrouwen dat Toby beter terugkomt.''
Wat als Ajax vanavond ook van PSV verliest?
,,We moeten blijven kijken naar onze doelstelling en die duidelijk uitdragen. Toen ik kwam was Ajax in shock. Vijf trainers in zes jaar. Onder de laatste trainer (Marco van Basten, red.) geëindigd op twaalf punten van kampioen AZ en in financiële chaos. Met de huidige directie heb ik het verval gestopt. Je moet het vergelijken met een patiënt die in coma ligt. We hebben de patiënt de ogen geopend en aan de beterende hand gebracht. Tot een maand geleden waren we tien maanden ongeslagen in de eredivisie, thuis en uit. Alle sportieve doelen die we bij de start hadden, hebben we tot nu toe bereikt. De directie eiste vorig seizoen geen kampioenschap, maar het halen van Europees voetbal. En dan natuurlijk het liefst Champions League."
,,Die bereikten we afgelopen augustus, onder heel moeilijke omstandigheden na het WK. Daarnaast is de beker gewonnen, is er een recordaantal van 155 doelpunten gemaakt en een recordaantal punten behaald van 85. Als we waren blijven doorgaan met winnen, hadden we de aanval van Johan Cruijff zo kunnen pareren. Nu ben je kwetsbaar, in feite door je eigen goede resultaten. Want die hebben het verwachtingspatroon alweer opgeschroefd naar kampioen en het gaat zelfs alweer over tweede ronde Champions League."
,,Maar je kunt niet zeggen dat PSV en Twente een mindere selectie hebben dan wij. Twente haalt nog even Bruggink, Diba en Landzaat erbij zonder in zijn selectie te hoeven snijden. Wij hebben kwaliteit, maar er zijn ook specifieke wapens vertrokken, Suárez heeft een dipje, Van der Wiel kan nog veel beter en De Zeeuw heeft klappies gehad. Dan kun je ook weer even terugvallen. Maar is daarom ineens alles slecht?''
Hier sta ik toch wel van te kijken, hoor. Slechte keuze, dus, die Mounir, als die zelf niet eens wil.,,Mounir is zelf keihard. Die zegt: 'Als je een spits wil die heel veel kaatst, had je een ander type moeten halen.' Maar dat vind ik toch te gemakkelijk, want met Mounir moet het ook kunnen.