Auxerre - AFC AJAX 03-11-2010
Moderator: mods
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Re: Auxerre - AFC AJAX 03-11-2010
Ik zie een hoop overeenkomsten met de CL-campagne van 2004-2005. Destijds ook twee grote clubs (Bayern en Juve) en een kleiner clubje (Maccabi Tel Aviv).
Destijds ook één wedstrijd totaal weggevaagd (Bayern-uit), een puntje thuis tegen een grote club (Bayern-thuis), een makkelijke overwinning thuis op het kleintje (3-0 tegen Tel Aviv) en een ongelofelijke prutsdramakutpot in Israël. (2-1 verlies)
Toen werden we derde, deze keer waarschijnlijk ook.
Destijds ook één wedstrijd totaal weggevaagd (Bayern-uit), een puntje thuis tegen een grote club (Bayern-thuis), een makkelijke overwinning thuis op het kleintje (3-0 tegen Tel Aviv) en een ongelofelijke prutsdramakutpot in Israël. (2-1 verlies)
Toen werden we derde, deze keer waarschijnlijk ook.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Net terug uit Frankrijk. Heb een dramatische wedstrijd van Ajax gezien, echt een schandelijke vertoning. Zit geen enkel voetbal in deze ploeg, geen enkel positiespel. Lijkt helemaal nergens op dit. En als je dan leest dat Jol vond dat het nog wel redelijk was en dat ze veel kansen hebben gekregen, dan word ik alleen nog maar verdrietiger.
Amen!Zlatan Son of God schreef:Wat een onzin!Kowalczyk schreef:Een speler van Suarez-kaliber, die ook nog eens een paar jaar blijft... Dat zullen we in de toekomst niet vaak meer meemaken hoor. Beter dan Suarez gaat het in principe niet worden, wat voor Ajax haalbaar is. Dus tel je zegeningen, zou ik zeggen.
We hebben ons geplaatst voor de Champions League en doen redelijk mee (4 uit 4; had iets meer kunnen zijn). Dat is het plafond, dat is waar we staan: bij de beste 50 clubs van Europa, en dan in principe ergens tussen plaats 25 en 50.
Zo rampzalig slecht is dat toch niet? 't Is geen slecht cluppie hoor - Ajax.
Ik vind het wel weer eens een keertje geinig, dat mijn cluppie weer eens op het hoogste niveau meedoet. Als het maar niet elk seizoen is, want eigenlijk vind ik het maar niks, die Champions League.
K.
IK GELOOF!!!!!!
- Monkey Tonk
Nee, het is realistisch. Het probleem is dat Ajax-voetbal niet realistisch is, maar idealistisch.Rishi schreef:Amen!Zlatan Son of God schreef:Wat een onzin!Kowalczyk schreef:Een speler van Suarez-kaliber, die ook nog eens een paar jaar blijft... Dat zullen we in de toekomst niet vaak meer meemaken hoor. Beter dan Suarez gaat het in principe niet worden, wat voor Ajax haalbaar is. Dus tel je zegeningen, zou ik zeggen.
We hebben ons geplaatst voor de Champions League en doen redelijk mee (4 uit 4; had iets meer kunnen zijn). Dat is het plafond, dat is waar we staan: bij de beste 50 clubs van Europa, en dan in principe ergens tussen plaats 25 en 50.
Zo rampzalig slecht is dat toch niet? 't Is geen slecht cluppie hoor - Ajax.
Ik vind het wel weer eens een keertje geinig, dat mijn cluppie weer eens op het hoogste niveau meedoet. Als het maar niet elk seizoen is, want eigenlijk vind ik het maar niks, die Champions League.
K.
Heeft het zin om nog idealen te projecteren op deze club? Of moet je toegeven dat Ajax, na de eerste 100 jaar, op leeftijd is geraakt? Hoe dan ook, als je van de wekelijkse wedstrijdjes wilt genieten heb je meer aan realisme. Maar als de mensen om Ajax het idealisme laten schieten komt er nooit meer een gouden tijdperk komt waarin men echt uit de bol gaat.
Dezelfde afweging zie je in kunst. De vernieuwers zijn idealistisch, maar 'lijden' ook meer, omdat de lat voor het nagestreefde bijna onmogelijk hoog ligt. Commercielere stromingen doen niet zo moeilijk over vernieuwing en oogsten liever dagelijks.
-
Dit verhaal was ook te horen toen Ajax slecht ging in de jaren 80 en 90. Maar toen was daar ineens Louis van Gaal die met Ajax (en haar idealisme) de top van Europa bereikte. Realisme zorgt voor kampioenschappen in Nederland (zelfs dat lukt ons niet eens.. dat kan alleen PSV) maar dieptepunten in Europa. Idealisme zorgt voor diepere dalen, maar wél voor hogere pieken. Daar ben ik van overtuigd!Monkey Tonk schreef:Nee, het is realistisch. Het probleem is dat Ajax-voetbal niet realistisch is, maar idealistisch.Rishi schreef:Amen!Zlatan Son of God schreef:
Wat een onzin!
Heeft het zin om nog idealen te projecteren op deze club? Of moet je toegeven dat Ajax, na de eerste 100 jaar, op leeftijd is geraakt? Hoe dan ook, als je van de wekelijkse wedstrijdjes wilt genieten heb je meer aan realisme. Maar als de mensen om Ajax het idealisme laten schieten komt er nooit meer een gouden tijdperk komt waarin men echt uit de bol gaat.
Dezelfde afweging zie je in kunst. De vernieuwers zijn idealistisch, maar 'lijden' ook meer, omdat de lat voor het nagestreefde bijna onmogelijk hoog ligt. Commercielere stromingen doen niet zo moeilijk over vernieuwing en oogsten liever dagelijks.
Whitey on the moon.
Ik verwacht gewoon normaal aanvallend voetbal. Zeker in Nederland.
IK GELOOF!!!!!!
www.volkskrant.nlLamlendig Ajax laat zich aftroeven
Van onze verslaggever Willem Vissers − 03/11/10, 22:42
AUXERRE - Op het boerenland van Frankrijk lieten de stadsjongens van Ajax zich afschepen met niets, waar het alles had moeten zijn. Ajax blameerde zich tegen het iets meer dan modale Auxerre en weet alleen zeker dat het avontuur in de Champions League een ongewisse afloop krijgt.
Ajax bewees zichzelf de slechtst denkbare dienst in Frankrijk. Met een zege had de club volop blijven meestrijden om de tweede plaats. Nu is zelfs de derde positie (doorstart Europa League) niet zeker en dreigt uitschakeling, met duels te gaan tegen groepswinnaar Real en, als sluitstuk, een wedstrijd in San Siro tegen AC Milan.
Op het moment dat Ajax de tegenstander dan eindelijk onder controle had en zelfs de onverdiende zege lonkte, gaf het in ieder geval één punt kinderlijk uit handen. Pedretti nam een vrije trap snel, waarna invaller Langil de bal onder doelman Stekelenburg doorschoof; 2-1.
De vorige trainer in het Amsterdamse voetbalhuis van voorbijgangers, Van Basten, had het zich al eens eerder afgevraagd; precies twee jaar geleden, na een vernedering in Heerenveen, sprak hij vol ongeloof: 'Het lijkt wel of ze nog nooit in de regen hebben gevoetbald.'
Geen verbetering
In twee jaar tijd is geen verbetering opgetreden. Regensluiers vulden stadion Abbé Deschamps tot de rust, en de in zulke omstandigheden in de Arena met een dak verwende Ajacieden vervloekten de hemel. Ze zijn dan als kinderen die na een beetje regen aan hun ouders vragen of ze met de auto naar school worden gebracht.
De voetballers van Auxerre, dat waren druivenranken tegen de heuvels van de Bourgogne. Fris, fruitig, bestand tegen een windvlaag. En Ajax? Dorre kasplantjes. Een zuchtje wind kunnen ze niet verdragen. Ze zijn zonder flair, zonder zelfvertrouwen, bangig. Ze lieten zich te lang voorbijlopen en aftroeven.
Lef voor overrompeling
Directeur Van den Boog vroeg zich dinsdag tijdens een traditioneel samenzijn af of Ajax het lef zou hebben voor de overrompeling. Vergeet het maar. Pas na rust begon Ajax te voetballen, toen de ploeg ook logischer in elkaar stak. Aanvallender ook.
Het is niet voor niets dat Van den Boog geregeld pleit voor meer mentale weerbaarheid, beginnend in de veelgeprezen opleiding op De Toekomst. Maar juist ook aan de voetbaltechnische kant ontbreekt zo veel: pure kwaliteit, slimheid, soms zelfs technisch vermogen. Dát is de zijde des voetbals waarover clubicoon Johan Cruijff zich druk maakt.
Na de Franse openingstreffer, nog voordat tien minuten waren verstreken, was het over met de daadkracht. Typerend ook, hoe dat doelpunt tot stand kwam: Dudka mocht voorzetten. Quercia legde de bal met de borst neer tussen twee apathische Ajacieden. De kleine Sammaritano gaf de bal via de grond lekker veel vaart mee. Via het lichaam van de weer eens half ingrijpende Vertonghen vloog de bal in de hoek waar Stekelenburg het niet verwachtte.
Verschrikkelijk
Je zou zeggen: 9 minuten gespeeld, niets aan de hand. Maar zo is het niet bij Ajax. Het duurde tot de rust voordat het herstel intrad. Tot die tijd? Verschrikkelijk. Zo'n De Zeeuw, waar is die eigenlijk mee bezig? Verspeelt vrijwel elke bal, staat veel te diep. Hij lijkt eigenlijk maar wat voor de vuist weg te voetballen.
Ajax maakt in dergelijke periode domme overtredingen, maar mist doortastendheid. Ajax heeft weinig creativiteit, weinig teamverband soms. Als Suarez en El Hamdaoui het op hun heupen hebben, ja, dan kan alles. In alle andere gevallen blijft zo ontstellend weinig over. Enoh en Lindgren; anonieme sjouwers, werkpaarden zonder greintje allure. De Zeeuw, tsja De Zeeuw. Vertonghen; veel misbaar, maar geeft niet huis op de momenten als het er werkelijk om gaat. Van der Wiel: die post-WK-depressie mag voorbij zijn.
Pas na rust bij de kladden
Pas na rust, met in korte tijd twee wissels om het elftal meer aanvalskracht te geven (De Jong voor Enoh, Sulejmani voor Anita) greep Ajax de beslist niet imponerende tegenstander bij de kladden. Was het toeval dat het gestopt was met regenen? Suarez was als eerste het dicht bij een doelpunt. Hij kopte na een voorzet van Van der Wiel tegen de lat. Het spel was nu heel behoorlijk en een doelpunt kon niet uitblijven. Bijna tien minuten voor tijd zag Lindgren eerst een kopbal van de lijn gehaald, waarna Ajax scoorde uit een eerst afgeslagen hoekschop. Suarez zette voor, Alderweireld kopte in. Maar daarna viel alles weer weg en lette de ploeg even niet op. Typisch Ajax.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Ik blijf het zwaar overdreven vinden hoor, die toon van Vissers (en met hem de meeste anderen).
Ajax begon voetballend niet goed, maar zelfs in die beginfase kreeg Ajax een paar heel mooie kansen (volley De Zeeuw net naast, goeie kans Suárez te wild voorlangs geschoten, mooi gedrukt schot Emanuelson). Na rust vond ik Ajax gewoon sterk. In een Europese uitwedstrijd. De 1-1 was (precies zoals je de NOS-commentator hoort zeggen) 'loon naar werken', een verdiend doelpunt na een halfuur vrijwel continue druk.
Die winnende goal van Auxerre: ja, slecht, om op zo'n moment te staan pitten. Absoluut. Maar hij had wel gewoon afgekeurd moeten worden wegens buitenspel (en dan hebben we het nog niet eens over het feit dat die vrije trap op zichzelf al zeikerig was).
Ik vond het echt geen aanfluiting hoor, qua niveau. Wél als je het tegen de Europese top afzet, maar voor een betrekkelijk kleine en onbeduidende club als Ajax, op ons eigen niveau, vond ik dit best een goede uitwedstrijd, waarin het kwartje best de andere kant op had kunnen vallen.
K.
Ajax begon voetballend niet goed, maar zelfs in die beginfase kreeg Ajax een paar heel mooie kansen (volley De Zeeuw net naast, goeie kans Suárez te wild voorlangs geschoten, mooi gedrukt schot Emanuelson). Na rust vond ik Ajax gewoon sterk. In een Europese uitwedstrijd. De 1-1 was (precies zoals je de NOS-commentator hoort zeggen) 'loon naar werken', een verdiend doelpunt na een halfuur vrijwel continue druk.
Die winnende goal van Auxerre: ja, slecht, om op zo'n moment te staan pitten. Absoluut. Maar hij had wel gewoon afgekeurd moeten worden wegens buitenspel (en dan hebben we het nog niet eens over het feit dat die vrije trap op zichzelf al zeikerig was).
Ik vond het echt geen aanfluiting hoor, qua niveau. Wél als je het tegen de Europese top afzet, maar voor een betrekkelijk kleine en onbeduidende club als Ajax, op ons eigen niveau, vond ik dit best een goede uitwedstrijd, waarin het kwartje best de andere kant op had kunnen vallen.
K.
Still alive...
Ajax begon inderdaad niet slecht. Ze kregen ook twee halve kansen. Want echte kansen wil ik het niet noemen.
Na de 1-0 hebben we alleen nog de kans van Demy gehad. Dat is veel te weinig. Zeker gezien het spel.
Na de 1-0 hebben we alleen nog de kans van Demy gehad. Dat is veel te weinig. Zeker gezien het spel.
IK GELOOF!!!!!!
Sowieso is de bal twee keer van de lijn gehaald, maar het is natuurlijk net wat je wilt zien ..
Blij met de punten ...
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
De hele tweede helft was Auxerre nergens. Als de scheids 'gewoon' die buitenspelgoal had afgekeurd hadden we er ook met drie punten weg kunnen lopen en stonden we nu braaf tweede in de poule.
Als we een MSK Zilina in de poule hadden, of een ander prutploegje, waren we nu al binnen qua Europese overwintering.
Als we een MSK Zilina in de poule hadden, of een ander prutploegje, waren we nu al binnen qua Europese overwintering.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
-
- AT Toto winner 15/16
Het is toch gewoon zo wat ie zegt, die mentale zwakte.. ik bedoel het is weer de periode dat de blaadjes van de bomen vallen, het wordt weer vroeg donker en jawel hoor we gaan weer lopen schutteren tegen de Excelsiortjes van deze wereld en zo gaat dat al jarenlang. Behoudens een half uurtje in de tweede helft was het echt knetterslecht wat AJAX liet zien op auxerre.Kowalczyk schreef:Ik blijf het zwaar overdreven vinden hoor, die toon van Vissers (en met hem de meeste anderen).
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
afgezien van het feit dat Ajax stond te slapen bij de 1-0 en de 2-1 was de 1e helft KUT...
Volgens mij wordt er hier gepoogd te beweren dat een banaan "recht"is in plaats van krom
Volgens mij wordt er hier gepoogd te beweren dat een banaan "recht"is in plaats van krom

Weer op zoek naar een Interim coach..
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Volgens mij heb jij nog wat te zeiken als Ajax Barcelona in de finale van de CL met 10-0 verslaat.
Vertonghen: patroon in tegengoals
Jan Vertonghen was in het Algemeen Dagblad zelfbewust over het grote aantal tegengoals dit seizoen. "De manier waarop wij tegengoals incasseren, daar is wel een patroon in te ontdekken. Steeds zijn het foutjes of fouten van onze kant die de inleiding vormen. We slikken zelden een tegengoal zoals vorig weekeinde tegen Heracles, waarbij je zegt: kan een keer gebeuren, de tegenstander deed het knap."
Vorig jaar gaf dezelfde verdediging daarentegen bijna niets weg. "Misschien was er sprake van een vertekend beeld. Na de winterstop zaten er toen maar twee Europese wedstrijden bij, tegen Juventus, en daarin werden we uitgeschakeld. We moeten onszelf geen complex aanpraten, maar wel zelfkritisch durven zijn: op het niveau van de Champions League blijkt dat we niet overtuigend genoeg zijn in de persoonlijke duels."
Blij met de punten ...
Klopt. Maar als Ajax fatsoenlijk had gespeeld was dat Auxerre niet eens bij de goal gekomen.
IK GELOOF!!!!!!
Lees nu eens goed wat er staat Rishi.Rishi schreef:Klopt. Maar als Ajax fatsoenlijk had gespeeld was dat Auxerre niet eens bij de goal gekomen.
Daarnaast, hoeveel ( echte ) kansen heeft Auxerre dan wel gehad ?.Tien ?, vijf ? vier ?, drie ? of minder ..
Blij met de punten ...
-
Ik zou nog eens rustig minuut 10 t/m 70 nakijken. Als Ajax in die periode, de bal meer dan 2 keer naar elkaar hebben gespeeld, is het veel.Kowalczyk schreef:Ik blijf het zwaar overdreven vinden hoor, die toon van Vissers (en met hem de meeste anderen).
K.
Whitey on the moon.
Nou, dat zou ik toch maar niet doen.AJAX had inderdaad wat stom balverlies o.a. door Enoh en de Zeeuw, maar het gevaar van Auxerre kwam v.n. van wat afstandschoten ( 6-6 volgens het beeld ) een kopballetje en een hachelijk moment uit een vrije trap die scherp aangesneden werd en er maar iemand tegen aan hoeft te lopen.Daar stonden dan ook twee akties van Suarez en eentje van de Zeeuw tegenover ( die dus wel in de zestien kwamen ).Let wel, niemand zegt dat de eerste helft goed was, of suprieur voetbal te zien was.Maar dat het zo slecht was als sommige willen doen geloven is ook niet waar ..GangstaRiB schreef:Ik zou nog eens rustig minuut 10 t/m 70 nakijken. Als Ajax in die periode, de bal meer dan 2 keer naar elkaar hebben gespeeld, is het veel.Kowalczyk schreef:Ik blijf het zwaar overdreven vinden hoor, die toon van Vissers (en met hem de meeste anderen).
K.
Blij met de punten ...
Wat De Zeeuw betreft, geef ik Vissers alle gelijk van de wereld. 7 miljoen heeft die pseudovedette ons gekocht, we krijgen er nog geen 7 ton voor terug. Geen bal raken, maar wel telkens een vette bek. Dan wordt ie weer niet aangespeeld, dan deugt de mentaliteit van z'n teamgenoten niet. Op zulke momenten mis je een Rijkaard pas echt, die zou die loser tijdens een training de hekken inschoppen.
We zijn gewoon niet zo goed, dat is de conclusie. Wie tegen zo'n tenenkrommend slechte ploeg als Auxerre verliest, heeft in de CL niets te zoeken. Bij goal 1 reageert Vertonghen niets op een lange bal, die eeuwig onderweg is en aan zijn kant van het strafschopgebied belandt en Anita staat helemaal verkeerd. Bij goal 2 staan ze collectief te slapen.
Daartussen lagen 75 minuten, waarvan Ajax er pak 'm beet 60 versliep. Met het middenveld van de 1e helft kun je alleen maar reageren, niet ageren. In de 2e helft liep het wat beter, maar onder de streep was het gewoon vet onvoldoende. Niet voor het eerst dit seizoen.
Jol kan ik niet veel kwalijk nemen. Beginopstelling deugde niet, kan een keer gebeuren. Dat 'positiespel' krijg je er met De Zeeuw, Enoh, Urby en de Jong natuurlijk nooit in. Daarvoor schort er teveel aan. Onder de streep missen we gewoon, in iedere linie, kwaliteit. Maar dat we van dit kwaliteitsarme Auxerre verliezen, doet wel pijn.
We zijn gewoon niet zo goed, dat is de conclusie. Wie tegen zo'n tenenkrommend slechte ploeg als Auxerre verliest, heeft in de CL niets te zoeken. Bij goal 1 reageert Vertonghen niets op een lange bal, die eeuwig onderweg is en aan zijn kant van het strafschopgebied belandt en Anita staat helemaal verkeerd. Bij goal 2 staan ze collectief te slapen.
Daartussen lagen 75 minuten, waarvan Ajax er pak 'm beet 60 versliep. Met het middenveld van de 1e helft kun je alleen maar reageren, niet ageren. In de 2e helft liep het wat beter, maar onder de streep was het gewoon vet onvoldoende. Niet voor het eerst dit seizoen.
Jol kan ik niet veel kwalijk nemen. Beginopstelling deugde niet, kan een keer gebeuren. Dat 'positiespel' krijg je er met De Zeeuw, Enoh, Urby en de Jong natuurlijk nooit in. Daarvoor schort er teveel aan. Onder de streep missen we gewoon, in iedere linie, kwaliteit. Maar dat we van dit kwaliteitsarme Auxerre verliezen, doet wel pijn.
-
Als je het terug gaat kijken, dan hoef je me niet te geloven. Dan kan je het zelf zien.999 schreef:Nou, dat zou ik toch maar niet doen.AJAX had inderdaad wat stom balverlies o.a. door Enoh en de Zeeuw, maar het gevaar van Auxerre kwam v.n. van wat afstandschoten ( 6-6 volgens het beeld ) een kopballetje en een hachelijk moment uit een vrije trap die scherp aangesneden werd en er maar iemand tegen aan hoeft te lopen.Daar stonden dan ook twee akties van Suarez en eentje van de Zeeuw tegenover ( die dus wel in de zestien kwamen ).Let wel, niemand zegt dat de eerste helft goed was, of suprieur voetbal te zien was.Maar dat het zo slecht was als sommige willen doen geloven is ook niet waar ..GangstaRiB schreef:Ik zou nog eens rustig minuut 10 t/m 70 nakijken. Als Ajax in die periode, de bal meer dan 2 keer naar elkaar hebben gespeeld, is het veel.Kowalczyk schreef:Ik blijf het zwaar overdreven vinden hoor, die toon van Vissers (en met hem de meeste anderen).
K.
Whitey on the moon.
nog steeds numb van woensdag
dinsdag zag ik een wereld pot twente - werder.
hoog tempo, kein gelul fussbal , kansen over en weer en een gunstig einde voor twente. Wat een verademing..
dan woensdag, lamlendigheid troef. na 25 minuten ben ik gaan computeren, met ajax op de achtergrond. ik ben weer gaan kijken na suarez op de lat. Heel blij met de 1-1. En vervolgens met verbazing de wedstrijd zien weggeven. Het doelpunt is nog niet eens het ergste. (je kan het helemaal kapotredeneren, maar de vrije trap was onterecht, ging daarna net door verthongen zijn benen, was buitenspel en vervolgens door Steek zijn benen. tsja)
Wat mij stoorde was de mentaliteit na de 1-1. we gaven ineens alles weer weg en konden niets meer. We missen gewoon kwaliteit. En dat doet pijn. (gelukkig)
dinsdag zag ik een wereld pot twente - werder.
hoog tempo, kein gelul fussbal , kansen over en weer en een gunstig einde voor twente. Wat een verademing..
dan woensdag, lamlendigheid troef. na 25 minuten ben ik gaan computeren, met ajax op de achtergrond. ik ben weer gaan kijken na suarez op de lat. Heel blij met de 1-1. En vervolgens met verbazing de wedstrijd zien weggeven. Het doelpunt is nog niet eens het ergste. (je kan het helemaal kapotredeneren, maar de vrije trap was onterecht, ging daarna net door verthongen zijn benen, was buitenspel en vervolgens door Steek zijn benen. tsja)
Wat mij stoorde was de mentaliteit na de 1-1. we gaven ineens alles weer weg en konden niets meer. We missen gewoon kwaliteit. En dat doet pijn. (gelukkig)
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Werder - Twente een wereldpot? Mwahaha
Twente speelde alleen lafjes op de counter, meer niet. Kom op zeg. Ik snap die adorering van Twente niet, echt niet.