Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door joey » do okt 14, 2010 9:02 am

Veel belangrijker is wat ze nu gaan doen? Wordt de begroting bijgesteld of blijven ze gokken op inkomsten uit de CL of uit transfers? Slop kennende vrees ik het laatste.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » do okt 14, 2010 9:05 am

Mwa, wat we, of in ieder geval ik, niet (zeker) wist of het resultaat waarover gesproken werd netto of bruto zou zijn. Hier is sprake van een netto verlies, vóór belasting was het verlies dus bijna 30 miljoen!

Edit: ik zie in de cijfers staan dat het bruto verlies 26,7 miljoen is. Niet het totale bedrag aan VpB is als belastinglatentie opgenomen.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 14, 2010 9:11 am

Wat betekent dat dan, Luuk? :blush.gif:

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » do okt 14, 2010 9:12 am

joey schreef:Veel belangrijker is wat ze nu gaan doen? Wordt de begroting bijgesteld of blijven ze gokken op inkomsten uit de CL of uit transfers? Slop kennende vrees ik het laatste.
Ehm, volgens mij is al héél vaak aangegeven dat Ajax bezig is met het aantrekken van een kleinere jas. Dat kan jij ook niet gemist hebben. De begroting wordt dus bijgesteld. Punt is alleen dat dit niet zo snel gaat, want je zit soms aan dure contracten vast (Luque, Oleguer, Atouba etc) en daardoor kan het soms jaren duren voordat er echt een verschil te merken is. Volgend jaar zal dus de eerste stap zijn (want een Luque, Gabri en Ogararu staan dit seizoen niet meer onder contract) en het jaar daarna zouden we dan helemaal uit het rood moeten zijn.
LucaS schreef:Mwa, wat we, of in ieder geval ik, niet (zeker) wist of het resultaat waarover gesproken werd netto of bruto zou zijn. Hier is sprake van een netto verlies, vóór belasting was het verlies dus bijna 30 miljoen!

Edit: ik zie in de cijfers staan dat het bruto verlies 26,7 miljoen is. Niet het totale bedrag aan VpB is als belastinglatentie opgenomen.
Juist, ik vroeg me al af waar je die 30 miljoen vandaan haalde. Ik zie zelf overigens 26.6 miljoen bruto verlies staan.

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 14, 2010 9:17 am

Ik vraag me dus af of ze ook doen wat ze zeggen op het moment dat er (tijdelijk) weer geld is.

Zeker met Jol. Die zeurt voortdurend om spelers.

LucaS

Bericht door LucaS » do okt 14, 2010 9:20 am

Het is op het randje, Scherrer. Het resultaat is 26.653 negatief.

Joey: normaal gesproken betaal je vennootschapsbelasting vrij snel na je boekjaar, maar als je verlies hebt, betaal je natuurlijk niet. De belsatingdienst keert dat bedrag niet uit, maar geeft je de mogelijkheid om te verrekenen met resultaten van andere jaren. Normaal zit op een bruto resultaat van 26,7 miljoen ongeveer 6,8 miljoen belasting. Ajax neemt echter maar 4 miljoen op als te verrekenen belasting. Waarom kan ik uit deze stukken niet zeggen, misschien zitten er forse kosten in die niet aftrekbaar zijn voor de belasting of schatten ze in dat ze niet het hele bedrag kunnen gaan verrekenen met de belastingdienst.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 14, 2010 9:28 am

Dank! :biggthumpup.gif:

Alexander

Bericht door Alexander » do okt 14, 2010 9:53 am

Haha lachwekkende cijfers. Je vraagt je af waar ze toch mee bezig zijn? Zo een Slop, die zit al jaaaaaren bij Ajax, die hoort toch nog VANDAAG op te stappen. Daarnaast is het eigenlijk een grof schandaal dat er afgelopen zomer gewoon weer spelers bij zijn gekomen waar forse vergoedingen voor zijn betaald (El Hamda en Lodeiro, zeker wel een miljoen of 10). Ajax gokt en gokt maar... Dramatisch, en levensgevaarlijk voor de toekomt van onze club. Met deze mensen aan de top heeft Ajax geen vijanden nodig.

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 14, 2010 12:26 pm

Ik vind het vreemd dat het functioneren van Slop (blijkbaar) nooit onderwerp van discussie is geweest binnen Ajax. Doen die commissarissen eigenlijk wat? :confused.gif:

Dit seizoen wordt er dus opnieuw ingeteerd op het EV, als ik het goed begrijp. Tenzij er verkocht wordt, waar ze natuurlijk heel erg op hopen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do okt 14, 2010 4:30 pm

Ajax.nl schreef: Afbeelding
'Ondanks verlies staat Ajax er goed voor'

14 oktober 2010
De directie van Ajax heeft donderdag een toelichting geven op de resultaten van het boekjaar 2009/2010. In de perskamer van de Amsterdam ArenA gingen algemeen directeur Rik van den Boog en financieel directeur Jeroen Slop in op de gepubliceerde jaarcijfers.
In het boekjaar 2009/2010 werd een verlies van 22,8 miljoen euro geleden. Een groot verschil in vergelijking met het negatief resultaat van 3,4 miljoen euro van het voorgaande boekjaar, waarbij kan worden aangetekend dat er tijdens de laatste transferperiodes geen uitgaande transfers zijn geweest.

Toch staat Ajax er goed voor, zo werd duidelijk tijdens de uitleg van de Ajax-directie. Een verlies is immers geen schuld. Slop: ,,We hebben een eigen vermogen van 40 miljoen euro. Dat zijn reserves waarmee we verliezen kunnen dragen. We hebben dan geen aanspraak hoeven maken op een kredietfaciliteit. In de voetbalwereld hebben we met ons eigen vermogen best een bijzondere positie. Kijk maar eens naar het aantal clubs dat nu financieel in de problemen zit. Daarom is het belangrijk om te weten dat Ajax geen schuld heeft. We hoeven dus ook geen spelers te verkopen.”

Voor het eerst keek zijn collega Van den Boog terug op een boekjaar waar de huidige directie volledig bij betrokken is geweest. ,,Dit zijn geen cijfers om heel vrolijk van te worden. Maar we moeten ons realiseren dat dit cijfers zijn over een periode die bijna anderhalf jaar geleden begonnen is. Kijk waar we nu staan: we hebben het hoofdtoernooi van de Champions League bereikt en hebben twee voorrondewedstrijden in goed gevulde stadions gespeeld. Daarnaast hebben we de bijbehorende premies van de UEFA ontvangen. We hebben dit seizoen uit voorzorg alleen deelname aan de Europa League begroot, maar de poulefase van de Champions League bereikt. Dat komt neer op minimaal 10 miljoen euro extra. Dat is een forse verbetering.”
Afbeelding
Slop: ,,Ajax geen schuld heeft. We hoeven dus ook geen spelers te verkopen." Slop: ,,Ajax geen schuld heeft. We hoeven dus ook geen spelers te verkopen."

Na de presentatie van de financiële cijfers kwamen de indrukwekkende getallen voorbij waarmee Ajax afgelopen seizoen de voorronde van de Champions League bereikte. De rijkdom van de Ajax Jeugdopleiding kwam daarin duidelijk naar voren. Acht van de elf spelers die afgelopen seizoen de meeste minuten hebben gemaakt afkomstig uit de eigen jeugdopleiding. De totale A-selectie bestond voor het overgrote deel (18 van de 25) uit zelf opgeleide spelers. Van den Boog: ,,Het kapitaal staat extreem op het veld.”

Een opvallende post in het overzicht van de jaarcijfers is de toename van bijna 6 miljoen euro aan salariskosten. Slop verklaart: ,,Meer dan de helft van dat bedrag bestaat uit contractueel vastgelegde salarisstijgingen van reeds afgesloten langlopende spelerscontracten.” Bij het sluiten of verlengen van nieuwe overeenkomsten gaat Ajax dan ook voorzichtig te werk, zo legde de financieel directeur uit. ,,De sky is niet meer de limit. We zullen dan ook geen onverantwoorde salarisafspraken maken.”

Naast de financiële en sportieve situatie ging Van den Boog ook in op de onlangs opgerichte Ajax Foundation en de toekomstige Ajax Experience in de binnenstad van Amsterdam. ,,We doen van alles om mensen aan ons te binden. Daar zijn we ongelofelijk trots op.” In het verlengde daarvan sprak de algemeen directeur ook zijn waardering voor de Ajax-supporters uit. ,,We hebben samen al veel met elkaar bereikt. Op enkele incidenten na gaat het goed. Er is een open communicatie tussen Ajax en de supporters, waarbij ruimte is voor discussie. Daarbij hoef je het ook niet altijd met elkaar eens te zijn. Maar wat bij Ajax de boventoon voert is de trots over de relatie met onze supporters.”

Van den Boog eindigde zijn verhaal met de mededeling dat Ajax vol vertrouwen vooruit kan kijken. ,,De dip is voorbij. We hebben voor volgend jaar een gezonde financiële basis. Natuurlijk zal een kampioenschap helpen, en dat wil ook iedereen, maar dat staat los van hoe de komende jaren het beleid wordt uitgevoerd.” Hij vervolgt: ,,We hoeven geen enkele speler te verkopen om op dezelfde wijze door te gaan als we nu doen. We kunnen wel spelers aankopen, maar doen het niet. Bovendien: de sfeer binnen de spelersgroep is goed. Niemand wil weg. We maken ons wat dat betreft dan ook geen zorgen.”
Afbeelding
Afbeelding
Tekst: Ajax.nl
Foto's: Ajax.nl/Louis van de Vuurst
Er is niks aan de hand. :hypocrite.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 14, 2010 4:39 pm

Echt, Ajax.nl is niet te harden. :excited.gif:

Die opportunistische praat, je wordt er gek van.

En dan nog die lovende woorden aan het adres van de fans. Maar normale prijzen vragen, ho maar. :excited.gif:

Alexander

Bericht door Alexander » do okt 14, 2010 4:47 pm

Lachwekkend...

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 14, 2010 4:56 pm

'We kunnen wel spelers aankopen maar we doen het niet'.

Dat zal Jol interessant vinden om te horen! :666.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do okt 14, 2010 5:27 pm

Geen verrassingen dus, volgend jaar is het eindelijk weer op orde. Met een grote transfer al eerder.

En het aandeel jeugd is ongekend in heel Europa. :biggthumpup.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 14, 2010 5:32 pm

Inderdaad. Dit wisten we toch al langer? Niks nieuwes hoor....
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do okt 14, 2010 5:37 pm

Jaarcijfers: vlammend betoog Van den Boog
NIEUWS DOOR: ERNST JAN WILHELMIS OP 14 OKT 2010

Hij verontschuldigde zich enkele keren voor zijn emoties. Ajaxdirecteur Rik van den Boog is de kritiek op Ajax namelijk flink zat. De wijze waarop Van den Boog terugsloeg na de bekendmaking van het verlies van 22,8 miljoen was daarom indrukwekkend. De Nederlandse pers werd door de algemeen directeur fijntjes gewezen op resultaten die wel zijn geboekt. Dat rijtje was indrukwekkend.

Truc
Natuurlijk, het is een oude communicatietruc om na slecht nieuws direct het goede nieuws te brengen. Toch geven we Van den Boog groot gelijk. Dat Ajax zou afstevenen op een dik verlies was geen verrassing na eerdere bekendmaking van de halfjaarcijfers. Van den Boog wil dan ook graag vooruit kijken. Maar niet voordat hij de pers enkele keiharde feiten heeft gepresenteerd. Het werd een betoog vol wist-u-datjes die in onze ogen best imponerend zijn. We zetten enkele op een rijtje:

- Van de elf spelers die vorig seizoen de meeste speelminuten maakten kwamen er acht uit de eigen opleiding
- Er werden 155 goals gemaakt: een record
- Van de 25 A-selectiespelers kwamen er achttien uit de eigen jeugd
- Er is van 19 contractspelers afscheid genomen
- Naast Ajax, zijn er bij de zeventien eredivisieclubs meer dan veertig spelers uit de Ajaxopleiding actief

En dit betrof slechts enkele facts die het eerste elftal aangaan. Met evenveel trots vertelde Van den Boog dat Jong Ajax weer echt Jong Ajax is en geen vuilnisemmer voor spelers die in het eerste niet aan de bak komen. Dat Jong Ajax daardoor even geen aansprekende resultaten boekt, neemt de club voor lief. Het doel heiligt in dit geval de middelen. Oh ja, daar hebben we weer een wist-u-datje. Want van de 121 jeugdspelers is er vorig jaar maar eentje op school blijven zitten. Voorwaar een prima prestatie als het wordt afgezet tegen de landelijk cijfers.

Science Center
Er staat sowieso veel te gebeuren op De Toekomst. Op termijn zullen de Ajaxkantoren vanuit de Arena verhuizen zodat Ajax weer een hechte familie is. Maar De Toekomst zal zich vooral gaan onderscheiden door innovatieve (technische) ontwikkelingen die in het Adidas Science Center gaan worden toegepast. Ook op dat gebied wil Ajax weer vooraan lopen.

Op het commerciële vlak lijkt Ajax ook de goede weg te zijn ingeslagen. De sponsorinkomsten zijn gegroeid net als de opbrengsten uit de kaartverkoop (o.a. Europa League). Interessant is de verkoop van licenties zodat buitenlandse voetbalclubs de jeugdopleiding kunnen kopiëren. Fluminense uit Brazilië en Sotchi uit Rusland hebben deze licentie al.

Hoop
Het toekomstperspectief dat Van den Boog de vaderlandse pers voorspiegelde, geeft in ieder geval hoop. Hoop dat Ajax weer gaat floreren. Deze doelstelling wil Van den Boog met alle geledingen binnen Ajax realiseren. Natuurlijk zullen er nog hobbels moeten worden genomen. “Ook wij begaan wel eens blunders,” voegde de algemeen directeur er nog aan toe.

Het vlammende betoog dat Van den Boog hield, maakte indruk. Hier stond het boegbeeld van een vereniging. Een boegbeeld zoals dat was beoogd in het rapport-Coronel. Die slag heeft Van den Boog in ieder geval gemaakt. Het is aan de supporters Ajax te steunen en te helpen bij de ingeslagen richting. Want 'Wij zijn Ajax' en daarmee wordt iedereen bedoeld, benadrukte Van den Boog.
Ajaxlife

Alexander

Bericht door Alexander » do okt 14, 2010 5:39 pm

Neefkens schreef:Geen verrassingen dus, volgend jaar is het eindelijk weer op orde. Met een grote transfer al eerder.

En het aandeel jeugd is ongekend in heel Europa. :biggthumpup.gif:
Geloof je toch zelf niet he?

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 14, 2010 5:40 pm

Wat niet?
IK GELOOF!!!!!!

Alexander

Bericht door Alexander » do okt 14, 2010 5:43 pm

Dat het volgend jaar weer op orde is, zonder een grote transfer.

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 14, 2010 5:47 pm

Het EV zal niet zijn aangevuld maar ik denk wel dat we de goede kant opgaan. En misschien zelfs wel op orde. Sowieso denk ik dat we Maarten gaan verkopen. Dus we zitten wel goed. We hebben alleen geen keeper maar dat boeit niet echt. Overschatte positie :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do okt 14, 2010 5:56 pm

We hebben zelfs na het verlies nu nog een vermogen van 40 miljoen. En kijk eens naar de contracten die aflopen na dit seizoen, dat zijn er (uit mijn hoofd nu) iets van 15. Daarnaast is volgens mij de 10 miljoen extra door de CL nog voorzichtig ingeschat.
Maar blijf vooral doemdenken hoor, dan kan het alleen maar meevallen. :biggthumpup.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » do okt 14, 2010 6:48 pm

Neefkens schreef:We hebben zelfs na het verlies nu nog een vermogen van 40 miljoen.
Dat maak jij ervan. Ik lees enkel 40 miljoen.

Ik word onpasselijk van ijdeltuiten als VDB en m.n. Slop.

Die Slop hoort in een gesticht. De club heeft geen cent te makke, maar hij laat zijn trainer wél gewoon miljoenen investeren in Atouba, de Zeeuw en Lodeiro. Dat kan geen weldenkend mens voor zinnig verklaren.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do okt 14, 2010 6:51 pm

Dat maak ik er niet van, dat zijn de feiten. Dat jij niet meer rationeel kunt denken, omdat je emotie met je op de loop gaat, dat is jouw zaak.
Kijk ook maar niet naar het NOS-interview met Slop en vdBoog waar ze de 40 miljoen noemen, want dan gaat je met zorg bereide avondmaal over je dure schoenen heen. :ajaxsmiley.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » do okt 14, 2010 6:54 pm

Neefkens schreef:Dat maak ik er niet van, dat zijn de feiten.
Ik lees 40 miljoen. Er staat niet bij of dat voor - of na het verlies van 22 miljoen is.

Emoties? Ja, mijn club maakt een recordverlies en de heren doen alsof hun neus bloedt en alles in orde is. :excited.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do okt 14, 2010 6:55 pm

wimpey schreef:
Neefkens schreef:Dat maak ik er niet van, dat zijn de feiten.
Ik lees 40 miljoen. Er staat niet bij of dat voor - of na het verlies van 22 miljoen is.

Emoties? Ja, mijn club maakt een recordverlies en de heren doen alsof hun neus bloedt en alles in orde is. :excited.gif:
Ik heb je gewaarschuwd, maar dit is de link: http://nos.nl/video/191401-ajax-dieper- ... jfers.html :ajaxsmiley.gif:

Plaats reactie