De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Voor mij is Ajax ook te gewoon geworden. Het echt speciale gevoel dat de club jarenlang bij mij heeft opgeroepen is er niet meer. Het is anders geworden. Maar daar zijn meer oorzaken voor aan te wijzen dan degene die JC nu noemt.
Ik vind z'n verhaal veel te zwart wit. Nu snap ik best dat hij zo een punt probeert te maken en dat een column vaak nu eenmaal wat sterker is uitgedrukt. Maar zijn oplossingen zijn niet of nauwelijks uitvoerbaar. Iedereen moet weg en alles moet anders. Dat is zo'n beetje zijn boodschap. Dan snap je toch zelf ook wel dat dat niet gaat gebeuren?
Hij wilde alle jeugdtrainers ontslaan. Dat is alleen vanuit praktisch oogpunt al bijna onmogelijk. Nog even volledig los van de vraag of het verstandig zou zijn. Natuurlijk moet je kritisch zijn en niet bang zijn om stevig in te grijpen. Maar JC is wel erg rigoreus voor iemand waarvan we maar moeten afwachten waarop hij zijn mening basseert. Het is niet zo dat hij dagelijks aanwezig is.
Ik vind z'n verhaal veel te zwart wit. Nu snap ik best dat hij zo een punt probeert te maken en dat een column vaak nu eenmaal wat sterker is uitgedrukt. Maar zijn oplossingen zijn niet of nauwelijks uitvoerbaar. Iedereen moet weg en alles moet anders. Dat is zo'n beetje zijn boodschap. Dan snap je toch zelf ook wel dat dat niet gaat gebeuren?
Hij wilde alle jeugdtrainers ontslaan. Dat is alleen vanuit praktisch oogpunt al bijna onmogelijk. Nog even volledig los van de vraag of het verstandig zou zijn. Natuurlijk moet je kritisch zijn en niet bang zijn om stevig in te grijpen. Maar JC is wel erg rigoreus voor iemand waarvan we maar moeten afwachten waarop hij zijn mening basseert. Het is niet zo dat hij dagelijks aanwezig is.
Nil volentibus arduum
Nou, niets... Hij heeft HtC en MvB bij Ajax geparkeerd. Een lege prijzenkast en clubkas waren het gevolg. Tegen die financiele - en sportieve erfenis vecht Ajax nog steeds.Jöhnk schreef:Nou nee. Cruijff heeft carte blanche gekregen.. En wat deed hij? NIETS.
Men had bij Ajax consequent moeten zijn en er wederom het zwijgen toe moeten doen. Nu kruipen ze in de verdediging. Je toont juist veel meer kracht door erboven te gaan staan en niet te reageren.
Hij is gewoon kwaad en teleurgesteld.Marillion schreef:Voor mij is Ajax ook te gewoon geworden. Het echt speciale gevoel dat de club jarenlang bij mij heeft opgeroepen is er niet meer. Het is anders geworden. Maar daar zijn meer oorzaken voor aan te wijzen dan degene die JC nu noemt.
'Het levenswerk van Michels en Jany van der Veen'. Legendarische Ajacieden. Bijzondere mensen die van Ajax een bijzondere club hebben gemaakt. Voel de emotie in die woorden.
Maar zijn woorden zijn weer aan dovemansoren gericht. Middelmatige managers verdienen een dikke boterham bij Ajax, die hebben een mooie baan. Spreekt vanzelf dat het allemaal GEWELDIG gaat. Eigenlijk is het nog nooit zo goed gegaan als nu.

Het stinkt aan alle kanten!
Dat zegt natuurlijk niemand. Je kunt ook niet ontkennen dat het nu iets beter gaat dan de afgelopen jaren, dus het is een vreemd moment om te zeggen dat iedereen weg moet.joey schreef:Maar zijn woorden zijn weer aan dovemansoren gericht. Middelmatige managers verdienen een dikke boterham bij Ajax, die hebben een mooie baan. Spreekt vanzelf dat het allemaal GEWELDIG gaat. Eigenlijk is het nog nooit zo goed gegaan als nu.
Hij overdrijft natuurlijk.
Ik begrijp hem heel goed, maar ik weet zo snel ook geen oplossing. Ajax is al zover afgedreven.
Ik begrijp hem heel goed, maar ik weet zo snel ook geen oplossing. Ajax is al zover afgedreven.
Van Basten wilde Cruijff niet volgen. Beetje dom van Marco.
De reactie van Ajax slaat nergens op. De sfeer in het stadion?
Het aantal spelers uit de eigen jeugd dat in Ajax 1 speelt?
Het aantal doelpunten?
Wie heeft het over kwantiteit? Het gaat om kwaliteit.

De reactie van Ajax slaat nergens op. De sfeer in het stadion?

Wie heeft het over kwantiteit? Het gaat om kwaliteit.
Dus als het aan jou had gelegen dan had Van Basten destijds ongezien iedere jeugdtrainer op straat gezet? Want dat was de bedoeling van Cruijff.
Dat is toch compleet niet realistisch?
Dat is toch compleet niet realistisch?
Nil volentibus arduum
Dat is dan ook een karikatuur van wat Cruijff wilde, Marillion.
Van Basten snapte er echt helemaal niets van. En dus is hij geslacht.
Maar dit is allemaal niet meer zo belangrijk. Die tijd is geweest, we kunnen de klok niet terugdraaien. Ook weten we niet hoe het was uitgepakt als Cruijff het op zijn manier had kunnen doen.
Het gaat dus om het heden. De lat ligt wat mij betreft te laag. Ik kan niet meer uitleggen wat er bijzonder is aan Ajax. De spelers uit de opleiding kunnen niet meer uitvoeren wat er bij Ajax verlangd zou mogen worden.
Van Basten snapte er echt helemaal niets van. En dus is hij geslacht.
Maar dit is allemaal niet meer zo belangrijk. Die tijd is geweest, we kunnen de klok niet terugdraaien. Ook weten we niet hoe het was uitgepakt als Cruijff het op zijn manier had kunnen doen.
Het gaat dus om het heden. De lat ligt wat mij betreft te laag. Ik kan niet meer uitleggen wat er bijzonder is aan Ajax. De spelers uit de opleiding kunnen niet meer uitvoeren wat er bij Ajax verlangd zou mogen worden.
Laatst gewijzigd door joey op ma sep 20, 2010 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
1. Cruijff was akkoord met Van Basten als trainer. Blijkbaar zonder te checken hoe hij verder dacht over bepaalde zaken.
2. Van Basten was nog trainer van het Nederlands elftal. Hij WAS er nog niet eens.
Maar goed, ik had mijn posting al verwijderd. Deze discussie heeft toch geen zin.
Feit is wel dat Cruijff niks heeft gedaan. De reden is dan niet eens interessant, want hij had carte blanche.
2. Van Basten was nog trainer van het Nederlands elftal. Hij WAS er nog niet eens.
Maar goed, ik had mijn posting al verwijderd. Deze discussie heeft toch geen zin.
Feit is wel dat Cruijff niks heeft gedaan. De reden is dan niet eens interessant, want hij had carte blanche.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Cruijff chargeert, maar in den beginsel heeft hij wel ene punt natuurlijk. Van doorstroming is de laatste twee jaar geen sprake en ook het positiespel van Ajax is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik geef Jol dit jaar het voordeel van de twijfel mits hij ons kampioen maakt, maar daarna moeten we terug naar de basis. Alles en iedereen zal vertrekken en dan moet je dus gaan bouwen. Iemand met een visie en iemand die staat voor goed AJAX voetbal.
Ik ben het met Johnk eens dat Cruijff in de volgende column met een visie moet komen, want anders is het wat geschop in de marge.
Ik ben het met Johnk eens dat Cruijff in de volgende column met een visie moet komen, want anders is het wat geschop in de marge.
-
- AT Toto winner 10/11
Huh? Cruijff wilde toch echt letterlijk alle jeugdtrainers ontslaan? Net zo als hij nu zegt dat iedereen (lees goed, íedereen) weg moet. Daar kan toch geen onduidelijkheid over bestaan? Hij wil ze allemaal laten ontslaan. Allemaal.joey schreef:Dat is dan ook een karikatuur van wat Cruijff wilde, Marillion.
Ik deel Cruijff's kritiek dat het veldspel nergens op lijkt en dat is dan ook één van de redenen dat ik hoop dat Ajax na dit seizoen afscheid neemt van Jol. Maar om íedereen er nu, half september uit te gooien, dat is waanzin. Cruijff komt helaas wederom niet met een realistische oplossing.
- Cluijffert
De heilige Joop is net zo verantwoordelijk voor het afglijden van Ajax als Coronel.
Als je iemand ziet verdrinken en je doet niets (ook je hebt de gelegenheid), ben je dan niet minstens mede verantwoordelijk?
Als je iemand ziet verdrinken en je doet niets (ook je hebt de gelegenheid), ben je dan niet minstens mede verantwoordelijk?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Ach, hoe dat toen gegaan is... Cruijff kreeg carte blanche, maar dat was tijdens een emotionele ledenvergadering. En Cruijff zei OK. Maar al snel na die ledenvergadering beseften veel mensen binnen Ajax wat het zou betekenen als Cruijff de bezem ter hand zou nemen. Dan was het afgelopen met de lol. En dus werd Van Basten onder zware druk gezet om Cruijff te laten vallen, o.a. via zijn vriendjes van vroeger. Van Basten schrok van zoveel weerstand en hij had ook niet echt zin om zijn nek uit te steken voor Cruijff's plannen (met name mbt de jeugdopleiding, die Van Basten niet echt interesseerde), dus dat was dat.
Cruijff heeft zich chique opgesteld en niemand beschadigd, hoewel hij inwendig gekookt moet hebben van woede. En Van Basten groef zijn eigen graf, want iedereen binnen Ajax wist dat hij niet écht sterk was. Dat kun je je binnen onze club niet permitteren.
Mijn bron? Zeg ik niet. Maar neem van mij aan dat dit de visie is van in elk geval een deel van de betrokkenen.
Cruijff heeft zich chique opgesteld en niemand beschadigd, hoewel hij inwendig gekookt moet hebben van woede. En Van Basten groef zijn eigen graf, want iedereen binnen Ajax wist dat hij niet écht sterk was. Dat kun je je binnen onze club niet permitteren.
Mijn bron? Zeg ik niet. Maar neem van mij aan dat dit de visie is van in elk geval een deel van de betrokkenen.
Altijd al een vreemd verhaal gevonden. Van Basten was toen bondscoach. 

Nee, toen was Van Basten net aangesteld. Hij liep al op de Toekomst rond. Bondscoaches hebben tijd genoeg om te golfen of om praatjes te maken.
Is niet waar. Zijn contract bij Ajax ging in op 1 juli. Hij was geen trainer van Ajax en wel bondscoach.
Hij had misschien wel de tijd, maar niet de bevoegdheid.
Hij had misschien wel de tijd, maar niet de bevoegdheid.
Hij was er toen allang mee bezig, hoor.
Van 't Schip ging bijvoorbeeld lang vóór 1 juli naar Argentinië om Cvitanich te bekijken.
Maar goed, erg belangrijk is het niet meer.
Van 't Schip ging bijvoorbeeld lang vóór 1 juli naar Argentinië om Cvitanich te bekijken.
Maar goed, erg belangrijk is het niet meer.
Afgelopen seizoen heb ik best leuke en aardige wedstrijden gezien, maar de afgelopen weken vind ik het echt dramatisch.
De 1e helft tegen feyenoord waarbij de opbouw alleen maar verliep via lange ballen van Alderweireld/Vertonghen. Daarnaast vind ik het echt belachelijk dat er zo vaak teruggespeeld moet worden op de keeper, ik zie dat bij geen enkele ploeg.
Wat dat betreft kan ik me inhoudelijk wel vinden in de kritiek van Johan.
De 1e helft tegen feyenoord waarbij de opbouw alleen maar verliep via lange ballen van Alderweireld/Vertonghen. Daarnaast vind ik het echt belachelijk dat er zo vaak teruggespeeld moet worden op de keeper, ik zie dat bij geen enkele ploeg.
Wat dat betreft kan ik me inhoudelijk wel vinden in de kritiek van Johan.
En joey durft een ander verhaal als een karikatuur weg te zetten. 

Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- Monkey Tonk
Cruijff is een idealist. En de Ajax-school/het totaalvoetbal werd geboren in een idealistische tijd.
Nu is de tendens in de maatschappij minder idealistisch en meer realistisch. Voor mij is dat een wat raar verschijnsel, want ik ben er altijd vanuit gegaan dat iedere nieuwe generatie iets nieuws en opwindends zou brengen. Maar dat is niet zo. Misschien is het een golfbeweging, waarin de idealistische kijk van de jaren zestig een reactie was op de realistische/conservatieve kijk van ervoor. En nu dus andersom. Het is de vraag of Ajax-voetbal uberhaupt kan floreren als men te realistisch wordt.
Het is vanuit dat oogpunt dus helemaal geen 'vroeger was alles beter' gezeik van Cruijff. Hij is altijd veel vooruitstrevender geweest dan de jongere realisten van nu. Voor hen zal hij extreem overkomen. Maar wat brengt de nieuwe generatie nou? Men durft niks meer. Alles op zeker, en op 'de carriere'. Ik kan bijna niet wachten op de volgende generatie die zich daartegenaf gaat zetten. Dat wordt ouderwets vuurwerk. Hopelijk. Voor Ajax.
Kan een kunstenaar als Cruijff te idealistisch zijn? Uiteraard. Het vliegende kiep experiment met Menzo ging gigantisch de mist in. Maar Cruijff wilde een extra voetballer achterin. Je zou kunnen zeggen dat ditzelfde idee Oranje een WK gekost heeft, want in 1974 was het opeens Jan Jongbloed, kieper van het nietige FC Amsterdam, die onder de lat stond. Het zag er inderdaad geweldig uit, een keeper die buiten zijn strafschopgebied speelde. Alleen was dat schuivertje van Muller in de finale er niet ingegaan tegen drievoudige Europa Cup 1 winner Stuy. Je hoort daar achteraf niemand over. Jan Jongbloed. Want Stuy kon alleen maar kiepen... Maar Cruijff was met datzelfde idee als coach meer dan tien jaar later nog steeds bezig. Totdat het echt onherroepelijkl faalde. Met een lading onnodige tegengoals. Prachtig. Echt iets nieuws durven. Totaalvoetbal was niet perfect totdat de keeper een extra mannetje was. Het werkte niet, maar het was een schitterend idee. Alles hoeft niet altijd te lukken. Laat er alleen geen greintje twijfel over bestaan uit welke mentaliteit het Ajax-voetbal indertijd ontsproten is. Het was die experimenterende geest die Ajax vanuit een Mickey Mouse competitie naar de wereldtop leidde. LSD voetbal van de bovenste plank. Rock'n'roll. Waarom zou dat niet opnieuw kunnen? Afbreken en opnieuw beginnen. Weg met de redelijkheid. Dat doen ze maar ergens anders. Terug met het idealisme en de vooruitstrevende ideeen. Ajax is anarchie.
Als ik Ajax was, zou ik Cruijff het echte Ajax-idee op videobanden laten uitleggen. Een paar honderd uur lang. Met illustraties van hoe het wel en niet moet. Misschien met een terugblik, aan de hand van wedstrijden, van hoe het ideale voetbal stapsgewijs nagestreeft werd. Voor de opleiding. Je mag die kennis niet verloren laten gaan. Ook al kraait er nu even geen haan naar. En niet om het precies te copieren, maar om de denkwijze op te pakken. (Daar kunnen andere denkers dan op voortborduren met eigen varianten, zoals bijvoorbeeld van Gaal al gedaan heeft).
Nu is de tendens in de maatschappij minder idealistisch en meer realistisch. Voor mij is dat een wat raar verschijnsel, want ik ben er altijd vanuit gegaan dat iedere nieuwe generatie iets nieuws en opwindends zou brengen. Maar dat is niet zo. Misschien is het een golfbeweging, waarin de idealistische kijk van de jaren zestig een reactie was op de realistische/conservatieve kijk van ervoor. En nu dus andersom. Het is de vraag of Ajax-voetbal uberhaupt kan floreren als men te realistisch wordt.
Het is vanuit dat oogpunt dus helemaal geen 'vroeger was alles beter' gezeik van Cruijff. Hij is altijd veel vooruitstrevender geweest dan de jongere realisten van nu. Voor hen zal hij extreem overkomen. Maar wat brengt de nieuwe generatie nou? Men durft niks meer. Alles op zeker, en op 'de carriere'. Ik kan bijna niet wachten op de volgende generatie die zich daartegenaf gaat zetten. Dat wordt ouderwets vuurwerk. Hopelijk. Voor Ajax.
Kan een kunstenaar als Cruijff te idealistisch zijn? Uiteraard. Het vliegende kiep experiment met Menzo ging gigantisch de mist in. Maar Cruijff wilde een extra voetballer achterin. Je zou kunnen zeggen dat ditzelfde idee Oranje een WK gekost heeft, want in 1974 was het opeens Jan Jongbloed, kieper van het nietige FC Amsterdam, die onder de lat stond. Het zag er inderdaad geweldig uit, een keeper die buiten zijn strafschopgebied speelde. Alleen was dat schuivertje van Muller in de finale er niet ingegaan tegen drievoudige Europa Cup 1 winner Stuy. Je hoort daar achteraf niemand over. Jan Jongbloed. Want Stuy kon alleen maar kiepen... Maar Cruijff was met datzelfde idee als coach meer dan tien jaar later nog steeds bezig. Totdat het echt onherroepelijkl faalde. Met een lading onnodige tegengoals. Prachtig. Echt iets nieuws durven. Totaalvoetbal was niet perfect totdat de keeper een extra mannetje was. Het werkte niet, maar het was een schitterend idee. Alles hoeft niet altijd te lukken. Laat er alleen geen greintje twijfel over bestaan uit welke mentaliteit het Ajax-voetbal indertijd ontsproten is. Het was die experimenterende geest die Ajax vanuit een Mickey Mouse competitie naar de wereldtop leidde. LSD voetbal van de bovenste plank. Rock'n'roll. Waarom zou dat niet opnieuw kunnen? Afbreken en opnieuw beginnen. Weg met de redelijkheid. Dat doen ze maar ergens anders. Terug met het idealisme en de vooruitstrevende ideeen. Ajax is anarchie.
Als ik Ajax was, zou ik Cruijff het echte Ajax-idee op videobanden laten uitleggen. Een paar honderd uur lang. Met illustraties van hoe het wel en niet moet. Misschien met een terugblik, aan de hand van wedstrijden, van hoe het ideale voetbal stapsgewijs nagestreeft werd. Voor de opleiding. Je mag die kennis niet verloren laten gaan. Ook al kraait er nu even geen haan naar. En niet om het precies te copieren, maar om de denkwijze op te pakken. (Daar kunnen andere denkers dan op voortborduren met eigen varianten, zoals bijvoorbeeld van Gaal al gedaan heeft).
Uit de T:
V/d Boog:
V/d Boog:
Jol:Vd Boog: Kritiek werkt averechts
Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Rick van den Boog is het niet eens met de keiharde kritiek die Johan Cruijff in zijn column in Telesport op Ajax uitte. "Het is Cruijffs mening, die ik niet deel omdat ik weet waar we hier bij Ajax mee bezig zijn. Natuurlijk gaat er wel eens wat fout. Zie wat er in Madrid is gebeurd, maar we zetten stappen vooruit", aldus de algemeen directeur van de Amsterdamse club.
Johan Cruijff
Wat de directeur nog het meest stoort, is dat Cruijff nooit rechtstreeks communiceert met de leiding van Ajax. "Hij weet toch dat hij als grootste Ajacied met zo'n column voer geeft aan discussies, die niet goed zijn voor de club. Waarom zoekt hij niet naar de directe weg om ons te vertellen wat er in zijn ogen niet goed is, of niet goed gaat. Als je het werkelijk goed meent, neem je contact op en doe je het niet op deze manier. Dit werkt averechts."
Jol: Publiek tevreden met Ajax
Van onze Telesportredactie
Ajax-trainer Martin Jol
AMSTERDAM - Ajax-trainer Martin Jol herkende zich wel in bepaalde kritiekpunten van Cruijff. "Tegen Real Madrid was het niet best en we hebben inderdaad geen specifieke buitenspelers, maar we proberen dit op een andere manier in te vullen. Natuurlijk zijn tal van zaken voor verbetering vatbaar. Aan de andere kant heb ik het idee dat ons publiek redelijk tevreden is met Ajax." Volgens Jol horen Cruijff en zijn kritiek op Ajax ook bij elkaar.
Monkey Tonk schreef:Cruijff is een idealist. En de Ajax-school/het totaalvoetbal werd geboren in een idealistische tijd.
(...)
En niet om het precies te copieren, maar om de denkwijze op te pakken. (Daar kunnen andere denkers dan op voortborduren met eigen varianten, zoals bijvoorbeeld van Gaal al gedaan heeft).

Uiteindelijk is dit natuurlijk de kern.Ferry schreef:Uit de T:
V/d Boog:Vd Boog: Kritiek werkt averechts
Wat de directeur nog het meest stoort, is dat Cruijff nooit rechtstreeks communiceert met de leiding van Ajax. "Hij weet toch dat hij als grootste Ajacied met zo'n column voer geeft aan discussies, die niet goed zijn voor de club. Waarom zoekt hij niet naar de directe weg om ons te vertellen wat er in zijn ogen niet goed is, of niet goed gaat. Als je het werkelijk goed meent, neem je contact op en doe je het niet op deze manier. Dit werkt averechts."
I think I lost my fucking headache
LucaS schreef:Uiteindelijk is dit natuurlijk de kern.Ferry schreef:Uit de T:
V/d Boog:Vd Boog: Kritiek werkt averechts
Op zich wel. Maar je hebt wel met het egootje van Cruijff te maken. Ik denk dat ie niet meer het initiatief neemt tot nader overleg. Het Ajax-bestuur zal echt zelf onder de Muppetshow-loge van Cruijff moeten gaan staan om hem tot structurelere adviezen te bewegen.
In Cruijff's ogen is Vd Boog deel van het probleem, dus zal hij er niet mee willen praten om tot oplossingen te komen. Waarschijnlijk probeert hij via de media iets te bewerkstelligen, maar wat dat 'iets' dan is, dat is mij niet duidelijk.
Jol in het AD:
Jol in het AD:
Jol: Ach, Cruijff had zelfs kritiek op Louis van Gaal
AMSTERDAM - Martin Jol is het niet eens met de snoeiharde kritiek die Johan Cruijff vanmorgen op de beleidsbepalers van Ajax uitte. Volgens de trainer van de Amsterdammers maakt zijn club de laatste tijd vooruitgang die het jaren niet geboekt heeft. ,,Ik heb zelf het idee dat onze supporters niet zo ontevreden zijn als Cruijff."
Cruijff uitte zich in zijn wekelijkse column in De Telegraaf ongebruikelijk hard uit over 'zijn club'. ,,Tweeënhalf jaar geleden verscheen het rapport Coronel, met daarin allerlei conclusies en suggesties voor de toekomst. Als je ziet wat daar van terechtgekomen is, dan is het één groot drama. Qua financiën, opleiding, scouting, aankoopbeleid en voetbal."
'Madrid was incident'
Nederlands beste voetballer ooit zag dat Ajax in de Champions League tegen Real Madrid 'nog geen drie keer' in staat was om de bal naar elkaar toe te spelen. ,,Ajax ontkwam aan de grootste verschutting uit de clubgeschiedenis. Het had zomaar 8- of 9-0 kunnen zijn."
Jol is het met Cruijff eens dat het optreden tegen Real Madrid in de Champions League zwaar onder de maat was, zo zegt hij tegen Voetbal International. ,,Maar die wedstrijd is niet typerend voor ons spel de afgelopen periode., Ajax speelt eindelijk weer Champions League en we staan bovenaan in de competitie; dat is de voorbije jaren wel eens anders geweest."
'Levenswerk verpest'
Volgens Cruijff moet alle beleidsbepalers - op elk niveau - in het belang van de club Ajax verlaten. ,,En dan helemaal opnieuw beginnen, net zoals in 1965. Toen nam Ajax de twee beste beslissingen ooit, door Rinus Michels als hoofdtrainer aan te stellen en Jany van der Veen nog nadrukkelijker bij de opleiding en scouting te betrekken."
,,Twee mensen die niet alleen met Ajax waren opgegroeid, maar ook wisten waar de club voor stond en wat er nodig was om Ajax weer Ajax te laten zijn. Van hun levenswerk is weinig meer over. Voor een Ajacied als ik, doet dat heel veel pijn", aldus de Amsterdammer.
'13 van 18 spelers uit de jeugd'
,,Ik weet heus dat bij het eerste elftal en in de jeugdopleiding nog tal van facetten voor verbetering vatbaar zijn en daar werken we keihard aan", reageert Jol. ,,Momenteel zijn dertien van de vaste achttien spelers in de A-selectie zelf opgeleid, dat vind ik geen slecht percentage."
,,Het klopt dat we geen specifieke vleugelaanvallers hebben, dat vangen we nu op met spelers die het op een andere manier invullen. Anders dan Sjaak Swart dat bijvoorbeeld deed. Maar over het rendement van Luis Suarez op de rechtsbuitenplek heb ík geen klagen.'
'Ach, het schijnt erbij te horen'
Jol ligt niet wakker van de kritiek van de man die ooit als jongetje zijn idool was. ,,Ach, dit schijnt erbij te horen. Toen ik bij andere clubs werkzaam was, viel me al op hoe vaak Cruijff kritiek op Ajax had. Zelfs Louis van Gaal heeft daar vaak mee te maken gehad. Kennelijk maakt Johan zich al heel lang zorgen over Ajax." (RED)