PSV 2010-2011

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Bert
Contacteer:

Re: PSV 2010-2011

Bericht door Bert » za aug 07, 2010 9:42 pm

Als ze zo blijven spelen zijn ze over een maand of twee juist na 45 minuten al op.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

D_skilled

Bericht door D_skilled » za aug 07, 2010 9:43 pm

Monkey Tonk schreef:Heerenveen liep zich gek in de eerste helft, en betaalde de prijs in het laatste half uur. Op zijn Engels.
Net als Ajax thuis tegen PAOK. Eerste helft voortdurend druk vooruit gezet. Gevolg: tweede helft kakt het in. Het is energieverslindend.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » za aug 07, 2010 9:47 pm

Als heerenveen zo de eerste driekwartier tegen elke tegenstander tekeer gaat dan zullen ze tegen 8 van de 10 clubs met 2 a 3-0 voorstaan in de eerste helft.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za aug 07, 2010 9:55 pm

D_skilled schreef:
Monkey Tonk schreef:Heerenveen liep zich gek in de eerste helft, en betaalde de prijs in het laatste half uur. Op zijn Engels.
Net als Ajax thuis tegen PAOK. Eerste helft voortdurend druk vooruit gezet. Gevolg: tweede helft kakt het in. Het is energieverslindend.
Het spel golfde vanavond zeker in de eerste helft heel snel heen en weer. Het leverde een schijnoverwicht op. Een ervaren ploeg als psv laat zo'n tegenstander lekker uitrazen. Je ziet het vaak bij Engelse underdogs tegen toppers als Chelsea. Sprinten ze uit de startblokken en zien ze wel waar het schip strandt. Meestal met een paar goals tegen in de slotfase. Wil niet zeggen dat Heerenveen niet had kunnen winnen. Ze gokten, in feite alles of niks, en het werd niks.

Feest

Bericht door Feest » za aug 07, 2010 9:56 pm

Die Roorda is zo hopeloos.

Chris

Bericht door Chris » za aug 07, 2010 10:08 pm

Enganche schreef:
Bertje schreef:Aardig dat Janmaat eindelijk iets laat zien.
Voor mijn gevoel zo ongeveer voor het eerst sinds z'n transfer naar Heerenveen, maar inderdaad. :biggthumpup.gif:

Zou Djuricic nou veel meer klaar zijn voor week in, week uit eerste elftal voetbal dan Eriksen? Ik betwijfel het, als ik dit zo zie.
Mwoah, Janmaat vorig seizoen was hij ook al aardig op dreef, alleen de rest van het team was niveauloos. Dan word je niet gezien op tv door de massa.
Wat betreft Djuricic; ik denk dat hij pas aan het eind van het seizoen meer en meer laat zien van zijn kwaliteiten. Dan is hij meer gegroeid en gewend aan het fysieke spel. Hetzelfde geldt voor Eriksen.

Jans heeft het aardig op de rit staan. Hopelijk kan hij het verder uitbouwen en dat hij kan leiden tot goede resultaten.
Chris a.k.a Giiser

T82

Bericht door T82 » za aug 07, 2010 10:24 pm

Chris schreef:Jans heeft het aardig op de rit staan. Hopelijk kan hij het verder uitbouwen en dat hij kan leiden tot goede resultaten.
Jans maakte een blunder door Svec niet in te laten invallen voor het uitgebluste middenveld. Als echte verdedigende middenvelder op Toivonen had Heerenveen grip op PSV kunnen krijgen/houden. Helaas wilde Jans blijkbaar meer dan één punt. Dan weet je van tevoren hoe het afloopt.

Chris

Bericht door Chris » za aug 07, 2010 10:40 pm

T82 schreef:
Chris schreef:Jans heeft het aardig op de rit staan. Hopelijk kan hij het verder uitbouwen en dat hij kan leiden tot goede resultaten.
Jans maakte een blunder door Svec niet in te laten invallen voor het uitgebluste middenveld. Als echte verdedigende middenvelder op Toivonen had Heerenveen grip op PSV kunnen krijgen/houden. Helaas wilde Jans blijkbaar meer dan één punt. Dan weet je van tevoren hoe het afloopt.
Blunder? Het zijn keuzes die je maakt. Achteraf kun je pas stellen of het gelukt is of dat de keuze faalde. Ik vind het juist een pré dat Jans koos voor meer dan één punt. Juist positief.
En in voetbal weet je nooit hoe het afloopt. Nooit.
Chris a.k.a Giiser

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za aug 07, 2010 10:49 pm

Leuke wedstrijd, en knappe overwinning Eindhoven.

Maar psv verdediging kwetsbaar bij voorzetten van de achterlijn. Kijken allemaal naar de bal, en hebben geen idee van de ruimte en tegenstanders achter hen.

T82

Bericht door T82 » zo aug 08, 2010 8:22 am

Chris schreef:
T82 schreef:
Blunder? Het zijn keuzes die je maakt. Achteraf kun je pas stellen of het gelukt is of dat de keuze faalde. Ik vind het juist een pré dat Jans koos voor meer dan één punt. Juist positief.
"Achteraf is het mooi wonen..." Jans had in moeten grijpen. Väyrynen had totaal geen grip meer op Toivonen in de tweede helft. Ook in balbezit was het niks. Wisselen dus. Die man was op. In mindere mate gold dit ook voor Grindheim. Gaan voor meer dan één punt kan leuk zijn, maar zorg er dan wel voor dat je eerst je verdedigende taken op orde hebt.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo aug 08, 2010 11:18 am

Jans wisselt overigens wel vaker zwak. Moet je maar eens op letten.

Aristides

Bericht door Aristides » zo aug 08, 2010 9:47 pm

Enganche schreef:Jans wisselt overigens wel vaker zwak. Moet je maar eens op letten.
Maakt psv zich niet druk om, gewoon drie punten en twee meer dan Ajax.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Chris

Bericht door Chris » ma aug 09, 2010 9:28 am

T82 schreef:
Chris schreef: Blunder? Het zijn keuzes die je maakt. Achteraf kun je pas stellen of het gelukt is of dat de keuze faalde. Ik vind het juist een pré dat Jans koos voor meer dan één punt. Juist positief.
"Achteraf is het mooi wonen..." Jans had in moeten grijpen. Väyrynen had totaal geen grip meer op Toivonen in de tweede helft. Ook in balbezit was het niks. Wisselen dus. Die man was op. In mindere mate gold dit ook voor Grindheim. Gaan voor meer dan één punt kan leuk zijn, maar zorg er dan wel voor dat je eerst je verdedigende taken op orde hebt.
Nogmaals; 't is een keuze. Met Svec weet je dat het verdedigend goed staat, maar aanvallend is het stukken minder dan bij Väryrynen. Daarbij genomen Värynynen heeft wel die beslissende pass/actie die een goal kunnen opleveren. Het is maar net wat je wilt.
Enganche schreef: Jans wisselt overigens wel vaker zwak. Moet je maar eens op letten.
Geen idee. Ik ga het in de gaten houden. Zo goed ken ik Jans nou ook weer niet.
Chris a.k.a Giiser

Oscarito

Bericht door Oscarito » ma aug 09, 2010 9:33 am

PSV viel me alleszins mee, qua spel is het even droevig als altijd maar nu weten we deze wedstrijd wel te winnen terwijl we voor mijn gevoel zulke wedstrijden vorig seizoen gelijk zouden spelen of als het tegenzit verliezen.
Wat betreft het kampioenschap, ik was een maand geleden er nog van overtuigd dat Ajax kampioen zou gaan worden want die speelden de laatste helft van het seizoen gewoon uitstekend en op enkele spelers na is er niemand weggegaan. Echter blijft de start van het seizoen blijkbaar een achilleshiel want ook nu gaat het gewoon hartstikke verkeerd.

De kansen voor PSV schat ik in als 20%, we zijn titelkandidaat maar ik vrees ervoor dat we teveel middelmaat hebben rondlopen en op het einde net dat stukje klasse tekortkomen. Een beetje tegenstander legt de tekortkomingen op het middenveld en achterin zo bloot terwijl ik nog maar moet zien of we elke wedstrijd genoeg kansen zullen creëren met onze aanvallers.
Enganche schreef:
Jöhnk schreef:Nette goal.
Grappig, Toivonen heeft vrij weinig van een echte/typische nummer 9, maar in het inlopen voor het koppen (bij de eerste paal) is hij wel behoorlijk sterk.
Dit was inderdaad een typische Toivonen goal, zo maakte hij ze ook bijna altijd in Zweden.
Het gaat me benieuwen wat hij dit seizoen gaat doen als aanvallende middenvelder en dan vooral tegen de betere tegenstanders, hopelijk laat ie meer zien dan de afgelopen anderhalf jaar want dat was drie keer niks.

In zijn excuses mag dan worden gezegd dat hij totaal geen spits is en zowel Lodeweges als Rutten hem daar vaak neerzette.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma aug 09, 2010 10:56 am

'Schalke in paniek en heeft miljoenen over voor Afellay'

GELSENKIRCHEN - Ibrahim Afellay staat weer op het lijstje van Schalke 04. De Duitsers zijn van plan om nog meer dan dertig miljoen op de transfermarkt te besteden en de PSV-spelmaker, die al vaker werd genoemd in de industriestad, staat bovenaan het lijstje.

Dat meldt Bild. Na de kansloze nederlaag tegen Bayern München in de strijd om de Supercup zaterdag (0-2), zou trainer Felix Magath intern alarm hebben geslagen bij de 'Königsblauen'. ,,We hebben gezien dat we tegen Bayern niet opgewassen waren", zei de coach na afloop.

Volgens Magath was de nederlaag puur te wijten aan een gebrek aan kwaliteit. ,,Daarom moeten we nu in actie komen."

Naast de van Real Madrid overgekomen veteraan Raúl zou Schalke nog een spelmaker op het oog hebben. Zvjezdan Misimovic staat volgens het dagblad bovenaan het lijstje, maar de kans is klein dat het kapitaalkrachtige VfL Wolfsburg de Bosniër laat gaan.

Daardoor zou Afellay weer in beeld komen. De Oranje-international heeft nog maar een éénjarig contract in Eindhoven en staat open voor een transfer. Of hij echter naar Schalke wil verkassen, is nog maar de vraag. Eerder wees de Utrechter een aanbod van Hamburger SV af.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 09, 2010 1:11 pm

Engelaar: één van de moeilijkste beslissingen van mijn leven

Op Telegraaf.nl laat Orlando Engelaar weten dat het afzeggen voor Oranje één van de moeilijkste beslissingen van zijn leven is geweest. Hij ziet te weinig perspectief bij Oranje. Helemaal opgegeven heeft hij het Nederlands elftal niet. "Ik moet dit seizoen gewoon weer heel goed gaan voetballen, zodat ik weer wordt opgeroepen. Want ik heb zeker niet bedankt voor Oranje en ooit hoop ik dat shirt weer aan te trekken."
PN

Een van de moeilijkste beslissingen van zijn leven? Dan heeft hij nog weinig meegemaakt, haha.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B

Bericht door Michael_B » ma aug 09, 2010 1:13 pm

Bedankt ie nou wel of niet? Wel allemaal Sjakies Afhaak bij PSV altijd zeg...
Face your fears and live your dreams, No Fear

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 09, 2010 1:31 pm

Mocht Schalke concreet worden voor Afellay zal hij dat ook wel afwijzen. Want als hij naar de Bundesliga had willen gaan was hij er met HSV al wel uit gekomen. Ik denk dat hij gewoon zijn transfervrije status wil afwachten in de hoop dat hij dan interessant genoeg is voor een club uit Spanje of Italië.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » ma aug 09, 2010 4:55 pm

Schalke speelt CL en HSV niet? Misschien dat?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 09, 2010 9:09 pm

S04 is bezig met Misimovic en Skjellbred. Afellay is geen typische spelmaker, die komt echt pas in beeld wanneer het met die anderen niet lukt.

Engelaar: wat een waus, wat een gebrek aan zelfkennis. Het zou wat zijn wanneer er bij Oranje wél perspectief was voor Engelaar. Maar zijn afzeggen is een dreun voor het Nederlands voetbal, dit hakt er flink in. BvM zou er grijze haren van krijgen!

Oscarito

Bericht door Oscarito » ma aug 09, 2010 10:22 pm

De Dominee schreef:Bedankt ie nou wel of niet? Wel allemaal Sjakies Afhaak bij PSV altijd zeg...
Bakkal ook al he! :smallgrin.gif:
wimpey schreef:S04 is bezig met Misimovic en Skjellbred. Afellay is geen typische spelmaker, die komt echt pas in beeld wanneer het met die anderen niet lukt.
Als Schalke 04 echt een spelmaker wilt hebben dan zou ik ze toch eerder adviseren om Afellay te halen dan die Noor...

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 10, 2010 7:46 pm

Wolfsburg is met Diego bezig. Duidt er op dat Misimovic z´n zin krijgt en weer met Magath mag gaan werken.

Geinteresserde clubs zullen PSV hoe dan ook laten wachten. Op 30.08 krijgen ze ´m voor veel minder dan de gelimiteerde transfersom. PSV kan het zich niet veroorloven om Afellay voor nop de deur uit te laten lopen.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr aug 13, 2010 12:54 pm

Daar hebben ze weinig over te zeggen, Willem. Afellay heeft het hoog in de bol. Blijkbaar voelt hij zich te goed voor een club van het niveau van Hamburg.

Iets anders. Iemand op PN, ene Marger, heeft de aanwinst Marcelo zitten analyseren. Ik weet niet of die persoon er kijk op heeft, maar het is wel aardig leesvoer:

Ik heb vier wedstrijden van Marcelo bij Wisla kritisch bekeken dankzij de inspanningen van Oscarito. Hieronder mijn indruk van Marcelo uit die vier wedstrijden, natuurlijk onder voorbehoud omdat het toch een paar momentopnames zijn. Bovendien zijn de Poolse teams van matig niveau en ook Marcelo's medespelers bij Wisla zijn deels behoorlijke prutsers.

Allereerst over de dingen die al over hem gezegd zijn. Marcelo is in mijn ogen inderdaad snel, atletisch en een goede kopper, zoals Rutten hem omschreef. Marcelo is in mijn ogen géén sloper danwel breker, zoals hij hier op het forum al vaak genoemd is, en ook geen aanvallend ingestelde verdediger, zoals uit een van de youtube-filmpjes door sommigen werd opgemaakt. Heeft m.i. niets te zoeken op rechtsback, is een pure CV. Ik zet eerst kort zijn pluspunten en verbeterpunten op een rij voor de luie lezers, daaronder een uitgebreide toelichting daarop voor wie uitleg wil.

Algemeen

+ atletisch gebouwd, balans
+ startsnelheid en wendbaarheid
+ sprintsnelheid
+ rustgevende uitstraling voor het team
+ spelinzicht

- nonchalance
- niet gewend aan tactisch niveau NL

Defensief

+ verdedigend koppen, zowel techniek als timing
+ positiekeuze en onderscheppend vermogen
+ rugdekking
+ lichaam gebruiken/duelkracht
+ maakt nauwelijks overtredingen, zeker geen zware
+ bereikt vaak medespeler bij uitverdedigen
+ sliding alleen als laatste redmiddel

- is niet gewend met ruimte in de rug te verdedigen
- matig face to face over de grond
- mag vaker voor de man komen
- balans tussen wegvoetballen en wegrammen

Opbouwend/Offensief

+ rustig aan de bal
+ oog voor vrijstaande medespelers voorin
+ positiekeuze aanvallend koppen
+ redelijke pass met links

- richting geven aanvallend koppen
- mag vaker inschuiven
- slordige balaannames
- pass over de grond moet veel harder
- hoge pass moet veel strakker

Algemeen

Marcelo oogt als een echte atleet: sterk lichaam, goede balans, blijft eigenlijk altijd op de been en laat zich moeilijk wegzetten. Geen overdreven gespierde beer, maar alles op elkaar afgestemd. Hij heeft dus het lichaam om het duel aan te gaan met de tegenstander. Goede wendbaarheid, zeker voor iemand met die lengte. Zijn startsnelheid is ook in orde voor een centrale verdediger en hij heeft een snelle sprint in huis, die hij overigens bijna nooit gebruikt. Ook heeft hij een prima spelinzicht, hij ziet vaak als eerste waar gevaarlijke situaties gaan ontstaan.

Al die kwaliteiten vormen één probleem: hij kan zoveel met dat lichaam en inzicht, dat hij het op dat niveau allemaal eenvoudig aankan. Dat werkt nonchalance in de hand en die zag ik regelmatig bij hem terug. Mooi dat hij vertrouwt op zijn eigen kunnen, maar in Polen levert dat nonchalante al regelmatig ongewenste momenten op en in Nederland moet je toch uit een ander vaatje tappen. Dit lijkt mij de belangrijkste eigenschap die eruit moet bij Marcelo, belangrijke taak voor Rutten. Marcelo zal moeten beseffen dat je bij PSV niet te vaak moet goochelen achterin: spits uitkappen, tegenstander teveel ruimte geven om aan te nemen ("want hij komt me toch niet voorbij met die bal" ), dat soort dingen. Het overheerst niet in zijn spel, maar zit er naar mijn smaak net te vaak in. Een tegengoal (van Tshibamba, ex-NEC) was direct te wijten aan die nonchalance: hij komt op positiekeuze en snelheid voor de spits bij een uitbraak, maar denkt de bal even simpel achteruit langs Tshibamba te volleyen, wat mislukt, waarna Tshibamba door kan.

Ondanks die nonchalance was hij overigens dé rustgevende factor bij Wisla: het hele team vertrouwde overduidelijk op zijn kwaliteiten. De twee slotfases die ik zag waarin hij in de spits mee ging spelen, leverden totale wanorde in de defensie van Wisla op omdat hij er opeens ontbrak. Ook werd het regelmatig chaos als Marcelo doordekte op zijn ingezakte tegenstander, als die kaatste en Marcelo zich dus als enige verdediger opeens vóór de bal bevond: de rest leek opeens de weg kwijt. Ik denk dat op termijn (binnen enkele maanden wellicht) Marcelo dankzij zijn uitstraling ook zo'n rustfactor bij PSV jan worden.

Ander groot verbeterpunt zal de tactiek zijn. Hij is gewend om daar vrij eenvoudig te spelen: ingezakte verdediging, centrale verdediger wordt aan de bal nauwelijks lastig gevallen, etc. Bij PSV wordt veel meer als team verdedigd, bij Wisla lijken de backs geen kaas te hebben gegeven van zelf rugdekking geven bij een aanval over de andere flank. Een CV bij PSV is meer een radartje in het geheel dan daar. Als Rutten aangeeft dat Marcelo leergierig is, geloof ik overigens best dat hij dat kan leren, want over het nodige spelinzicht beschikt hij wel.

Defensief

Het meest opvallend is hij koppend: Marcelo wint vrijwel ieder kopduel van zijn tegenstander. Hij weet zich zo goed op te stellen bij hoge ballen dat het vaak niet meer uitmaakt wat de spits doet. Die kan leuk meespringen, maar met de juiste positie, zijn lengte, timing en sprongkracht is de bal dan gewoon voor Marcelo. Mooie techniek om te zien.

Ook over de grond kan hij goed positie kiezen. Daarbij de kanttekening dat Wisla dus veel verder teruggezakt verdedigt dan PSV en Marcelo zich graag een paar meter achter zijn verdediging laat zakken als hij rugdekking geeft. Vanuit dat overzicht is hij als vrije man vaak heel effectief: op tijd instappen om een pass te onderscheppen, maar ook als er een pass over de verdediging valt is hij er als de kippen bij om die als eerste op te pikken.

Zijn sterke lichaam gebruikt hij vooral functioneel. Hij is bepaald geen beuker, maar zorgt er simpelweg voor dat als hij voor zijn tegenstander is, deze hem niet voorbij komt. Samen met zijn snelheid is hij daardoor erg effectief in sprintduels, want hij haalt zo het gevaar snel uit een aanval.

Hij verdedigt heel clean: maakt nauwelijks overtredingen, weinig duw- en trekwerk en zeker geen zware aanslagen op de tegenstander. Zoals gezegd blijft hij vrijwel altijd overeind en hij maakt alleen een sliding als uiterste redmiddel als het op een andere manier niet kan, en dan nog goed op de bal. Wat me ook positief opviel is dat hij bij het uitverdedigen in veel gevallen de bal bij een medespeler weet te bezorgen. Helaas voor Wisla kregen die het voor elkaar na de aanname vaak de bal weer te verspelen.

In een uitzichtloze situatie speelt Marcelo de bal ook gewoon over de zijlijn, of ramt hem wel blind naar voren. Het probeert dus niet ten koste van alles de voetballende oplossing toe te passen. Toch vind ik dat hij nog beter moet leren de juiste afweging te maken, ook vanuit de genoemde nonchalance. Ik schat dat hij 80% van de tijd wel goed kiest tussen wegrammen of voetballend oplossen, maar dat percentage moet nog hoger. Dit gebeurt denk ik deels vanzelf als het nonchalante verdwijnt uit zijn spel.

PSV probeert met de verdediging zover mogelijk richting de middenlijn te drukken. Marcelo heeft de juiste kwaliteiten om dat spelletje te spelen: snelle sprint, reactievermogen en inschattingsvermogen, maar hij is niet gewend om die veelvuldig in te zetten met zoveel ruimte in zijn rug. Met de ingezakte defensie van Wisla hoeft hij nauwelijks een serieuze sprint te trekken en hangt hij vaak een paar meter achter de verdediging terwijl de andere CV de spits opvangt. Van daaruit heeft hij dan het overzicht én de tijd om bij te springen waar nodig, maar zoveel ruimte heeft hij bij PSV meestal niet voor zich. Hier moet de rugdekking er ook zijn, maar met veel minder speelruimte omdat ook de buitenspelval veel meer gehanteerd wordt. Dat alles zal hij echt moeten leren neem ik aan, aangezien dat bij Wisla niet aan de orde was.

Door de afwachtende manier van verdedigen daar komt hij naar mijn smaak ook te weinig voor zijn man. Spits wordt ingespeeld, vervolgens komt Marcelo in zijn rug en voorkomt dat deze naar de goal kan draaien, zodat vaak de bal alleen terug of breed kan. PSV verdedigt pro-actiever en hier is het handig dat je in de voorstoppersrol zo kort op je man zit dat je er ook makkelijk daadwerkelijk voor kunt kruipen en de bal kunt onderscheppen voor de aanname. Hier zal hij te maken krijgen met snellere spitsen met meer techniek die je beter niet kunt laten aannemen. Op momenten dat hij wel al kort op zijn man aan het dekken was, was te zien dat hij wel degelijk goed voor die man kan komen om hem af te troeven.

Als hij tegenover een aanvaller komt die wel heeft aangenomen en al naar de goal is gedraaid, wordt hij regelmatig te makkelijk gepasseerd. Daarin kan hij veel overtuigender worden en een hogere score halen, want soms is een spits hem met één beweging kwijt. In zijn hele verdedigingspakket vind ik dit het onzekerste punt: hier moet hard op getraind worden. Het zijn de enige momenten waarbij ik de indruk krijg dat wat er mis gaat niet uit nonchalance voortkomt.

Opbouwend/Offensief

Uit een van de Youtube-filmpjes leek het alsof Marcelo een aanvallend ingestelde verdediger is die veelvuldig de middenlijn oversteekt en zich bij de aanval voegt. Dat heb ik totaal niet teruggezien. Hij stelt zich juist te conservatief op naar mijn smaak. Heel af en toe schuift hij in, maar meestal is hij de aanspeeloptie naar achteren toe. Gek eigenlijk, want hij straalt veel zekerheid uit aan de bal en heeft absoluut oog voor de vrije medespeler voorin. Het kan naast eventuele opdrachten van de trainer te maken hebben met zijn matige passing. Over de grond is hij wel precies, maar levert hij zachte passjes af, zoals de meeste spelers in Polen. Dat tempo ligt bij PSV véél hoger. De lange ballen die hij verstuurt missen soms richting en zijn vrijwel altijd te hoog en te lang onderweg. Die worden hier in Nederland gemakkelijk onderschept. Beide manieren van passen zal hij sterk moeten verbeteren, wellicht levert dat hem dan ook het vertrouwen op om meer in te schuiven. Hij passt namelijk wel steevast naar een medespeler die echt aanspeelbaar is. Zijn passing met links is redelijk, hij is niet stijf rechts.

Omdat de defensie zo ver terug speelt, vallen aanvallers van de tegenstander hem vrijwel nooit lastig in de vroege opbouw. Wisla tikt dan ook halverwege de eigen helft ongestoord rond tot iemand besluit eens vooruit te passen. Bij dat rondtikken valt me steeds op dat ook Marcelo een slordige balaanname hanteert, omdat hij gewoon te veel tijd heeft en neemt. Ten eerste komt er zo geen tempo in het spel en ten tweede wordt het in Nederland door veel teams keihard afgestraft. Die balaanname moet overtuigender, niet de bal een halve meter de lucht in laten springen, nog een keer controleren, nog een balcontact op de grond en dan pas passen. Soms zie je ook dat hij vervolgens moet gaan rommelen om een overenthousiaste aanvaller die wél doorjaagt, af te schudden.

Ten slotte hebben we nog zijn bijdrage aan de standaardsituaties. Bijna al zijn goals vallen daaruit. Opvallend genoeg dus niet alleen kopballen maar ook goals met de voet. Dat laatste komt denk ik door zijn goede spelinzicht en positiekeuze. Bij vrije trappen en corners weet hij regelmatig een goede plek te kiezen, daarvan profiteert hij elke wedstrijd wel met minimaal één kopbal. Wat hij met die kansen doet valt juist tegen: ook als hij niet enorm gestoord wordt, mist vaak de richting aan zijn kopballen. Ik weet niet of dat meer aan de timing ligt of aan het richting meegeven, maar het toont maar weer aan dat verdedigend en aanvallend koppen erg verschillen. Als hij dit beter leert, kan hij nog veel gevaarlijker zijn bij spelhervattingen. Bij zijn goals met de voeten staat hij dus ook op de goede plaats, dat is zeker een handige kwaliteit.

Conclusie

Ik vind Marcelo een speler met hele belangrijke basiskwaliteiten voor een moderne centrale verdediger, die echter nog nadrukkelijke tekortkomingen heeft. Ik denk wel dat hij de juiste dingen al in huis heeft om die andere dingen nog te kunnen verbeteren. Wie bijvoorbeeld spelinzicht heeft en nooit veel tactiek heeft hoeven toepassen, leert dat doorgaans makkelijker dan andersom. Marcelo is zeker geen Alex die vanaf het begin onpasseerbaar overkwam, dus laten we dat ook niet van hem verwachten. Marcelo is op dit moment een nuttige speler met heel veel groeipotentie, die PSV bij voorkeur minimaal een aantal weken moet laten wennen en in Jong PSV moet laten spelen voordat hij het voor het echie moet laten zien. Misschien ook bij 3-0 voor tegen clubs als Excelsior en De Graafschap laten invallen. Ik verwacht wel een snelle ontwikkeling van hem en het zou me tegenvallen als hij in de tweede seizoenshelft geen onbetwiste basisspeler is waar we steeds meer plezier van hebben. Als hij zich ontwikkelt op de door mij genoemde punten, hebben wij een heel complete centrale verdediger in huis.
Ik krijg niet de indruk dat PSV een topper in huis gehaald heeft. Jullie wel?
Het stinkt aan alle kanten!

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za aug 14, 2010 8:12 pm

Die Toivonen heeft er zin in vanavond...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » za aug 14, 2010 8:19 pm

onzin de beoogd nummer laatst vd competitie staat met 10 man. dan valt er weleens een goaltje...
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

Gesloten