Was Cruijff niet degene die verkondigde dat Ajax z'n ziel terug moest krijgen en dat er allemaal ex-Ajacieden in de jeugdopleiding moesten (silooy en nog meer van die gasten)?joey schreef:Een veranderd mens? Help, heeft hij het Licht gezien of zo?![]()
Ik heb het prima gelezen. Maar echt veel bijzonders stond er niet in. Jol constateert vooral dat er een hoop fout gegaan is in de afgelopen jaren. Dat wisten we ook wel zonder Jol. Hoe hij zijn voornemens wil gaan uitvoeren staat er amper in. Het is meer spierballentaal in de trant van: we gaan van iedereen meer eisen, iedereen moet dit en dat, het moet echt beter, enz. Aangevuld met opmerkingen van spelers die het opeens samen willen gaan doen, niet meer door een ondergrens willen zakken, enz. Allemaal mooi en aardig natuurlijk, maar wat zien we ervan terug als het er straks op aan komt? Want Bristol uit in de voorbereiding zegt echt niets.
Met betrekking tot de jeugdopleiding heeft Jol een paar dingen van Cruijff overgenomen. Bijvoorbeeld dat jeugdtrainers geen BV'tjes mogen zijn. Cruijff roept dat al jaren, maar dat werd tot op heden tot onzin uitgeroepen. Op zich is het dus een stap vooruit dat Jol de kritiek van Cruijff wél serieus neemt, al verrast me dat amper. Jol staat bekend als een bewonderaar van Cruijff. Maar hoe het dan wel moet bij de jeugd, wie het moeten gaan doen (het gaat altijd om ménsen) en op welke manier, dat zegt hij dan weer niet.
Ik las het interview van Jol en ik begreep het als een vrij directe sneer naar Cruijff.