Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

Marillion
Site Admin

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2010 3:44 pm

Los van de vraag of ze een idee hebben wat ze nu moeten doen. Stel dat Jol morgen opstapt of dat het bestuur hem er uit gooit. Wie wil er dan zijn vingers nog aan branden?

Er is natuurlijk altijd wel weer iemand zo gek te krijgen maar alle trainers die na Louis van Gaal zijn gekomen zijn er na Ajax niet beter van geworden.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » zo dec 05, 2010 3:57 pm

Dat geldt voor meer functies, Marillion. Het draait steeds weer op een machtsstrijd uit. Ajax is een club voor beroepsoverlevers.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 05, 2010 4:03 pm

joey schreef:Dat geldt voor meer functies, Marillion. Het draait steeds weer op een machtsstrijd uit. Ajax is een club voor beroepsoverlevers.
Yup, DB zit er niet voor niets nog. Slop idem dito. Dat soort gasten geneert zich nergens voor, die kleven aan hun stoel.

Afijn, het wachten is op 14/12. Ongetwijfeld het begin van weer een nieuwe cyclus. Denk je dat JC de macht grijpt en zich intensief met de invulling van de organisatie gaat bemoeien?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo dec 05, 2010 4:04 pm

Het enige positieve is dat het volgend jaar financieel op orde kan zijn als alle contracten niet verlengd worden. Dat kan een nieuwe start zijn, hoewel ik me bedenk dat ik Dat al járen hier loop te roepen. :blush.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo dec 05, 2010 4:05 pm

Nee, ik denk dat de gevestigde orde zich niet laat wegjagen.

En stel dát, dan gaat Cruijff het niet zelf doen. Dat weet je. De grote vraag is dus of hij goede mensen bereid vindt om hun nek uit te steken. Ik heb daar grote twijfels over. Juist vanwege het bovenstaande. Hun kop gaat er zomaar af als ze geen ogen in hun nek hebben.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2010 4:09 pm

JC mag van mij wegblijven. De enige manier waarop ik hem wel zou willen zien komen is als hij echt naar Amsterdam komt en dagelijks bij Ajax gaat rondlopen. Ik geloof niet in succes als je slechts van een afstandje wat advies geeft. Je moet er bovenop zitten en er dagelijks mee bezig zijn.

Van Jol had ik verwacht dat hij als ervaren trainer wat ongevoeliger zou zijn voor de onrust die altijd rond Ajax hangt. Ook had ik verwacht dat hij een degelijk elftal neer zou kunnen zetten wat niet door een bepaalde ondergrens zakt. Op die manier zouden we we dan weer eens kampioen kunnen spelen. Dat we dan even wat langer zouden moeten wachten op mooi en attractief Ajax voetbal wilde ik wel accepteren. Een titel zou rust brengen en vandaar uit kun je dan verder bouwen.

Maar inmiddels moet ik constateren dat Jol in beide opzichten niet is geslaagd. Ook hij heeft er een bende van gemaakt. Hoe het nu verder moet zou ik eerlijk gezegd zo snel ook even niet meer weten. Ja, Louis van Gaal verleiden tot een terugkeer. Dan heb je echt weer een sterke man met een duidelijke visie. Dan neem ik dat gebral wel op de koop toe. Maar of dat er nog in zit?
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » zo dec 05, 2010 4:14 pm

Een titel brengt rust? Ronald Koe werd twee keer kampioen met Ajax, maar toen het niet (meer) liep was de onrust er onmiddellijk weer.

Van Gaal komt niet meer terug. Dat heeft hij duidelijk gezegd en je weet hoe hij is. Wel typerend, trouwens. Van de drie grote vormgevers (Michels, Cruijff, Van Gaal) zijn er nog twee in leven. En allebei zijn ze slecht behandeld door Ajax.

Rooie

Bericht door Rooie » zo dec 05, 2010 4:17 pm

Slecht behandeld door 'Ajax'? Wie of wat is Ajax in dat geval?

LucaS

Bericht door LucaS » zo dec 05, 2010 4:18 pm

Ik lees op PN dat Derksen onlangs bij VI heeft gemeld dat in het contract van Jol staat dat hij bij gedwongen vertrek na 1 januari 2011 geen afkoopsom meer zou krijgen. Zou mooi zijn als dat zo is.
I think I lost my fucking headache

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 05, 2010 4:24 pm

joey schreef:Nee, ik denk dat de gevestigde orde zich niet laat wegjagen.
Dus probeert ie die orde te doorbreken, lijkt me. Via het cascade-effect: eerst de ledenraad, dan bestuur, RvC en directie. 'Fluwelen' revolutie dus: stap voor stap mensen 'aansteken'. Lijkt me bij zo'n hierarchische organisatie ook de enige juiste manier.

Benieuwd hoe zijn plan eruit ziet. Hoe ie het op 14/12 weet te verkopen. Teleurstellend is dat de mensen die hij graag in de ledenraad zou zien (grotendeels) niet willen. Overmars of Schoenaker, MvB of Ko Meijer, dat maakt nogal een verschil.

Wanneer JC met een goed doortimmerd verhaal komt, krijgt ie de ledenraad achter zich, lijkt me. Die mensen zullen JC niet voor het hoofd willen stoten.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2010 4:25 pm

joey schreef:Een titel brengt rust? Ronald Koe werd twee keer kampioen met Ajax, maar toen het niet (meer) liep was de onrust er onmiddellijk weer.

Van Gaal komt niet meer terug. Dat heeft hij duidelijk gezegd en je weet hoe hij is. Wel typerend, trouwens. Van de drie grote vormgevers (Michels, Cruijff, Van Gaal) zijn er nog twee in leven. En allebei zijn ze slecht behandeld door Ajax.
Dit is alweer een andere tijd als onder Koeman. We zijn alweer wat verder afgezakt. Heel Ajax smacht naar de landstitel. Natuurlijk zal Ajax nooit een oase van rust worden maar het zou absoluut helpen.

Of Van Gaal echt niet meer zou komen moet ik nog zien hoor. Alleen weet ik niet hoe lang hij nog als trainer door wil gaan. En dat is eigenlijk de enige rol waarin ik hem terug wil zien. Een situatie waarin hij TD zou zijn is niet werkbaar. Welke trainer gaat er onder hem werken? Dan kom je waarschijnlijk niet verder dan Andries Jonker... :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo dec 05, 2010 4:27 pm

Maar zoals je zegt, het niveau van de kandidaten is nou ook niet weer zodanig dat je daar veel van mag verwachten. Het enige dat ze mee hebben is dat ze ooit bij AJAX hebben gevoetbald.

Rooie

Bericht door Rooie » zo dec 05, 2010 4:30 pm

Neefkens schreef:Maar zoals je zegt, het niveau van de kandidaten is nou ook niet weer zodanig dat je daar veel van mag verwachten. Het enige dat ze mee hebben is dat ze ooit bij AJAX hebben gevoetbald.
We moeten de rol van de Ledenraad nou ook weer niet overdrijven, daar hoeven niet per se die topkandidaten te zitten. Die topkandidaten moeten op de uitvoerende posities terechtkoment (vnl. technische staf/directie, goede controleurs in het bestuur).

joey
Erelid

Bericht door joey » zo dec 05, 2010 4:31 pm

Neefkens schreef:Maar zoals je zegt, het niveau van de kandidaten is nou ook niet weer zodanig dat je daar veel van mag verwachten. Het enige dat ze mee hebben is dat ze ooit bij AJAX hebben gevoetbald.
Tja, dat is het grote probleem. Goede kandidaten hebben geen zin om geliquideerd te worden door de 'meedenkers' van de ledenraad. En bij de ledenraad ruiken ze natuurlijk onraad: Cruijff wil een sterkere organisatie, dus komt de positie van deze of gene in het geding.

Hoe doorbreek je dat patroon? Middelmaat trekt middelmaat aan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2010 4:34 pm

Je kunt je overigens ook afvragen wat sommige oud voetballers in de ledenraad te zoeken hebben. Ik bedoel, het feit dat je vroeger leuk tegen een bal kon trappen is geen garantie dat je daar een nuttige bijdrage kunt leveren. En een matige voetballer kan zomaar een betere kandidaat voor de ledenraad zijn dan een vroegere sterspeler.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » zo dec 05, 2010 4:38 pm

Daarom had Cruijff het ook over maatschappelijk geslaagde oud-spelers.

Rooie

Bericht door Rooie » zo dec 05, 2010 4:41 pm

Eerst maar eens afwachten of de 'Groep Cruijff' uberhaupt wel verkozen wordt boven de andere kandidaten. Zo niet, dan kan de fluwelen revolutie wel eens in een andere vorm van revolutie terug kunnen komen.

999

Bericht door 999 » zo dec 05, 2010 4:42 pm

.. en of dat er dan op korte termijn verandering te verwachten en te zien is ...
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » zo dec 05, 2010 4:57 pm

Ik vind het niet zo ingewikkeld, hoor. Laat Cruijff zich beperken tot waar hij goed in is. Namelijk het herstructureren van de jeugdopleiding. Dáár ligt zijn hart, dat gaat over vóetbal. Geef hem ruimte, blijf met hem in gesprek. Probeer hem ertoe te bewegen ook echt op de Toekomst rond te gaan lopen, voordat hij iets doet.

Anderen zullen de club moeten leiden, dat is niets voor Cruijff. Uiteraard mag hij daar ideeën over hebben en die ideeën kun je ook best aanhoren en met hem bespreken, maar uiteindelijk is hij geen manager, dus zul je mensen moeten vinden die dat wel zijn en iets toevoegen aan Ajax. Mijns inziens (al ben ik ook geen deskundige) zal de structuur van Ajax sterk vereenvoudigd moeten worden, want veel te veel mensen 'denken mee'. Dat geldt zeker voor de ledenraad, ik vraag me zelfs al of die niet moet worden omgevormd tot feestcommissie of zo.

Rednose

Bericht door Rednose » zo dec 05, 2010 6:28 pm

joey schreef:Een titel brengt rust? Ronald Koe werd twee keer kampioen met Ajax, maar toen het niet (meer) liep was de onrust er onmiddellijk weer.

Het aardige is natuurlijk dat Van Gaal ook werd afgebrand door Cruijff, of zijn we dat vergeten?
Op zijn advies kwam Van Basten binnen en nog geen 3 dagen later was het weer mis.
Als Cruijff morgen aangeeft dat hij de verantwoordelijkheid wil nemen en er voor een tijd ook helemaal voor gaat, ok, welkom, heel graag zelfs!
Maar zijn adviezen van de top van de berg ervaar ik meer als dolkstoten in de rug van de club dan dat je er wat aan hebt.
Wat wil hij nou eigenlijk? Egotrippers als Molenaar in het bestuur? God helpe je de brug over.
Al dat gerommel werkt volstrekt contra productief.
Kortom, laten we de "all join against cruijff society" (ajacs) oprichten om onze club te redden!
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 06, 2010 9:40 am

joey schreef: Dat geldt zeker voor de ledenraad, ik vraag me zelfs al of die niet moet worden omgevormd tot feestcommissie of zo.
Precies, dat zijn gewoon gepriviligeerde supporters, die meelijden als jij en ik. Daar kun je geen beleid op afstemmen.

Maar ze komen nu wel van pas: rattle the cage. Er moet een domino-effect ontstaan, ledenraad - bestuur - RvC - directie. Ik spring een gat in de lucht wanneer we van de enge - en incompetente Boog en Slop worden verlost.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma dec 06, 2010 10:25 am

Ik denk dat er niets gebeurt. Het is niet voor niets zoals het is. De gevestigde orde binnen Ajax heeft geen behoefte aan verandering. Die mensen voelen zich veel belangrijker dan de club.

999

Bericht door 999 » ma dec 06, 2010 12:19 pm

Mwah, ik denk dat er wel iets gaat gebeuren.Maar of dat " iets " nu ook echt de mensen zullen zijn/gaan worden die dan die meerwaarde zouden zijn om dit AJAX in pak em beet een jaar of drie vier weer op het goede spoor te krijgen, daar heb ik, gezioen de namen die men noemt, grote twijfels over.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma dec 06, 2010 1:53 pm

Ik ook, Voetske. Helaas...

De vraag is: willen de beoogde (geschiktere) kandidaten niet omdat ze geen zin hebben om iets voor Ajax te doen of willen ze niet omdat ze denken dat het geen zin heeft om eraan te beginnen? Ik denk het laatste, het is trekken aan een dood paard. Wie iets wil, zal over een meerderheid in de ledenraad moeten beschikken en die meerderheid zal er niet komen, schat ik.

Alexander

Bericht door Alexander » ma dec 06, 2010 3:58 pm

Droomscenario:

Newcastle heeft vandaag de trainer ontslagen. Jol doet woensdag nog de wedstrijd Milan-Ajax en vertrekt dan donderdag naar Engeland. We hoeven echt niks voor hem te hebben. Tussenpaus tot eind van het seizoen (Rijkaard?) en dan volgend jaar Louis (of Co) die het overneemt.

Plaats reactie