Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii

Re: Francesco Farioli

Bericht door Yopii » di apr 29, 2025 9:36 am

Het gaat niet om Cruijff, maar om hoe je naar het functioneren van een trainer kijkt. Dat lijkt bij Yopii nogal anders te werken in zijn hoofd dan bij sommige anderen.
Wie weet. Mij gaat het niet alleen om de resultaten, dan was ik wel supporter van Real Madrid geworden.

De grootste verdienste van FF is dat hij het team vechtlust heeft bijgebracht, maar dan, ik kijk niet naar Ajax om een soort F. te zien.

Als FF vindt dat Ajax tegen Sparta geweldig speelde, dan haak ik af. Het verslag van zijn optreden in de OBA gelezen? Union thuis, zo'n wedstrijd vindt hij helemaal geweldig. Voetbal van niets maar een en al beleving en verbinding met de supporters. :confused.gif:

Het is duidelijk dat de schoonheid van het spel hem geen bal interesseert. Echt niets, nada.

Dan denk ik: oké, we winnen dus veel wedstrijden die net zo goed op puntverlies hadden kunnen uitlopen, niet dankzij FF, maar door Farioli. Wat was dat bijvoorbeeld zondag weer voor een debiele opstelling? Er deugt niets van. En maar klappen aan de kant omdat Brobbey zo goed druk zet. De tegenstander eerst moe maken, daar gelooft hij heilig in. Dan moet je maar hopen dat je het nog recht breit in een half uur.

En ja, hij is charmant en hij werkt keihard. Hij weet de spelers te raken. Zeker. Desondanks moet ik nog zien of hij ver gaat komen. Voetbalinhoudelijk vind ik hem namelijk niet bijzonder. Hij zal moeten laten zien dat hij meer kan brengen dan 'vooruit met de geit' en wat datagedoe. Denk je dat ze in de top gaan accepteren dat een team een uur van de wedstrijd vergooit om de tegenstander zogenaamd moe te maken? Dat gaat namelijk niet lukken, omdat tegenstanders daar ook een goede conditie hebben. Wat blijft er dan over? :confused.gif:

Dan heb ik het er nog niet over dat we heel veel wedstrijden tegen matige tegenstanders op het nippertje hebben gewonnen. Of neem Sparta zondag: van Sparta thuis winnen we eigenlijk altijd, hoe slecht we ook zijn. Moet ik dan genieten van die 'geweldige wedstrijd'? En waar zouden we staan als het niet steeds op het nippertje goed was gegaan? Het was steeds een dubbeltje op zijn kant, nietwaar? Vooralsnog heeft hij het geluk aan zijn reet hangen. Is dat niet zo, dan valt dit Ajax meteen door de mand, zie de wedstrijd tegen Utrecht, toen Ron Jans (!) het tactisch beter voor elkaar had. Deed FF nog alsof het pech was dat Ajax verloor... :excited.gif:

Ik vind zelfs FC Utrecht of AZ beter voetballen dan Ajax, maar ja, die teams hebben wat minder kwaliteit. Die hebben geen Hato, Sutalo, Taylor, Brobbey, Weghorst, enz.

zeux

Francesco Farioli

Bericht door zeux » di apr 29, 2025 9:55 am

Beetje balen voor Yopi dat die bal van Regeer en op het allerlaatst nog in ging. Anders had hij helemaal een topmiddag gehad en nog genoegzamer kunnen wentelen in zijn negatieve gal.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door zeux op di apr 29, 2025 9:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » di apr 29, 2025 9:56 am

Yopii schreef:
di apr 29, 2025 9:36 am
Het gaat niet om Cruijff, maar om hoe je naar het functioneren van een trainer kijkt. Dat lijkt bij Yopii nogal anders te werken in zijn hoofd dan bij sommige anderen.
Wie weet. Mij gaat het niet alleen om de resultaten, dan was ik wel supporter van Real Madrid geworden.

De grootste verdienste van FF is dat hij het team vechtlust heeft bijgebracht, maar dan, ik kijk niet naar Ajax om een soort F. te zien.

Als FF vindt dat Ajax tegen Sparta geweldig speelde, dan haak ik af. Het verslag van zijn optreden in de OBA gelezen? Union thuis, zo'n wedstrijd vindt hij helemaal geweldig. Voetbal van niets maar een en al beleving en verbinding met de supporters. :confused.gif:

Het is duidelijk dat de schoonheid van het spel hem geen bal interesseert. Echt niets, nada.

Dan denk ik: oké, we winnen dus veel wedstrijden die net zo goed op puntverlies hadden kunnen uitlopen, niet dankzij FF, maar door Farioli. Wat was dat bijvoorbeeld zondag weer voor een debiele opstelling? Er deugt niets van. En maar klappen aan de kant omdat Brobbey zo goed druk zet. De tegenstander eerst moe maken, daar gelooft hij heilig in. Dan moet je maar hopen dat je het nog recht breit in een half uur.

En ja, hij is charmant en hij werkt keihard. Hij weet de spelers te raken. Zeker. Desondanks moet ik nog zien of hij ver gaat komen. Voetbalinhoudelijk vind ik hem namelijk niet bijzonder. Hij zal moeten laten zien dat hij meer kan brengen dan 'vooruit met de geit' en wat datagedoe. Denk je dat ze in de top gaan accepteren dat een team een uur van de wedstrijd vergooit om de tegenstander zogenaamd moe te maken? Dat gaat namelijk niet lukken, omdat tegenstanders daar ook een goede conditie hebben. Wat blijft er dan over? :confused.gif:

Dan heb ik het er nog niet over dat we heel veel wedstrijden tegen matige tegenstanders op het nippertje hebben gewonnen. Of neem Sparta zondag: van Sparta thuis winnen we eigenlijk altijd, hoe slecht we ook zijn. Moet ik dan genieten van die 'geweldige wedstrijd'? En waar zouden we staan als het niet steeds op het nippertje goed was gegaan? Het was steeds een dubbeltje op zijn kant, nietwaar? Vooralsnog heeft hij het geluk aan zijn reet hangen. Is dat niet zo, dan valt dit Ajax meteen door de mand, zie de wedstrijd tegen Utrecht, toen Ron Jans (!) het tactisch beter voor elkaar had. Deed FF nog alsof het pech was dat Ajax verloor... :excited.gif:

Ik vind zelfs FC Utrecht of AZ beter voetballen dan Ajax, maar ja, die teams hebben wat minder kwaliteit. Die hebben geen Hato, Sutalo, Taylor, Brobbey, Weghorst, enz.
Utrecht was helemaal niet beter tegen Ajax. Komen gelukkig op 1-0 en parkeerde daarna de bus. Sparta reageert 3 keer beter in de omschakeling dan Ajax en creeert daar goede kansen uit. Ajax raakt 4 keer de paal/lat. Ajax wint zeer verdient 2 keer van PSV en Feyenoord. Je hoeft het niet te benoemen maar een beetje flauw om alleen op de negatieve punten te reageren. Want natuurlijk zijn er veel te veel wedstrijden waar Ajax net aan won. Niet omdat ze veel kansen weggeven, vooral omdat ze maar zo moeilijk tot scoren komen. En blijkbaar vertrouwt Farioli in deze fase van de competitie op de ervaring van een Berghuis en Traore. En ziet hij Brobbey als een starter en Weghorst als een afmaker. Ik heb de stats niet voor me maar uit m'n geheugen doet Weghorst het ook beter als hij later wordt gebracht dan dat hij begint. En Brobbey is in niets een pinch hitter.

Vooral tegen betere tegenstanders heb ik Ajax goede wedstrijden zien spelen. Zelfs tegen Sparta speelde Ajax na minuut 55 opeens een stuk beter en vloeiender. Maar er geven ook veel te veel spelers niet thuis momenteel. Godts, Taylor, Brobbey, Berghuis, Traore. Dan maakt het ook niet zoveel uit welk plan je maakt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di apr 29, 2025 10:34 am

Lionel schreef:
ma apr 28, 2025 9:13 pm
Stel dat we nu geen kampioen meer worden. Heeft Farioli dan gefaald?
Echt niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopii

Bericht door Yopii » di apr 29, 2025 10:48 am

Utrecht was helemaal niet beter tegen Ajax. Komen gelukkig op 1-0 en parkeerde daarna de bus.
Ja dus? Dat doet FF toch ook? En natuurlijk was Utrecht beter, het scoorde vier (!) keer.

Je kunt het gelukkig noemen, maar een kans is een kans. Daarna raakte Ajax geen knikker meer en werd het geslacht. FF zat erbij en keek ernaar.

Maar ja, misschien heb jij een andere wedstrijd gezien, dat kan natuurlijk. Bij mijn weten duurt een wedstrijd negentig minuten + blessuretijd en geen half uur. Aan een half uur goed (mwah...) spelen heb je niets als het vervolg bagger is.

wimpey

Bericht door wimpey » di apr 29, 2025 10:51 am

joey heeft nog steeds niet in de smiezen uit welk diep gat Farioli onze club aan het halen is. En dat is work in progress.

Geen zinnig mens kan verwachten dat je na 2 van zulke seizoenen als een donderslag bij heldere hemel weer een voetbalmachine hebt staan.

Dus begin je bij de basics. Fitness, weerbaarheid, organisatie, duidelijkheid. Omdat je het met grosso modo dezelfde overbetaalde prut moet doen als je voorgangers. En dat heeft ie uitstekend gedaan.

Als ie kampioen mocht worden, dan is dat - voor mij - de meest onverwachte titel ooit sinds ik Ajax volg.

999

Bericht door 999 » di apr 29, 2025 11:55 am

Dat diepe gat werd voor 100% veroorzaakt door de verkeerde aankopen en trainert , daar zijn de meeste allemaal van weg.Daarbij, veel spelers zitten gewoon op het nivo van wat we gewend zijn , Taylor , Hato, Sutalo enz. zitten nu op het nivo van wat we van ze kennen.Maar ook niet meer dan dat hé, sommige spelers zakken daarnaast door het ijs, Brobbey maakt geen stap, Godts idem.

Dus Fariolie heeft goed werkt verricht door punten te pakken, het geluk dat Psv finaal in een winterdip kwam, wat ook anders had kunnen aflopen, En dat is een terechte opmerking van Yopii.

De ( nog nooit vertoonde ) tactiek van Farioli, als het dat dan is, de tegenstander moe maken ( door Brobbey dan hé ) en dat toe slaan in het laatste half uur of minder is wel een heel dun draadje tactiek ..

Maar goed meningen verschillen, mijn vraag is als Farioli volgend seizoen er nog is, en er wat versterkingen komen ( maar ook spelers gaan ) accepteren jullie dan nog een jaar dit zielloos en heel veel wedstrijden niet aan te gluren spel en deze SPEELTIJL van Farioli ?.
Laatst gewijzigd door 999 op di apr 29, 2025 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » di apr 29, 2025 11:57 am

Nogal logisch, ik heb nog nooit zo'n inzinking gezien als die van PSV dit seizoen. Negen punten voor, dan negen punten achter, en dat binnen drie maanden of zo.. Ongekend.

Als PSV doet wat het moet en kan doen, dan komt Ajax echt niet in de buurt van de titel. Vorig seizoen had Farioli de spelers dag en nacht in het krachthonk kunnen zetten, geen kans dat Ajax kampioen was geworden. Je hebt altijd te maken met de kracht van de concurrentie. (Over F. zonder Slot heb ik het dan niet eens.)
Fitness, weerbaarheid, organisatie, duidelijkheid. Omdat je het met grosso modo dezelfde overbetaalde prut moet doen als je voorgangers.
Dat is dan ook zijn expertise: het uiterste uit vage Turkse clubs of een (hooguit) subtopper als Nice halen.

Met topspelers werken is a different cook. Vraag maar aan onze vriend Co, die een beetje op dezelfde manier werkte, los van zijn eigenzinnigheid natuurlijk. FF werkt met brave jongens zonder pretenties, die ook nog eens aangeslagen zijn geraakt tijdens het afgelopen seizoen. Neem Brobbey: die loopt braaf te storen en te storen, applaus voor de druk die hij zet. Helaas blijft hij ver achter bij zijn doelpuntenproductie van afgelopen seizoen. Denk je dat Zlatan (zelfs nog bij Ajax) zich zo had opgeofferd? De vraag stellen is hem beantwoorden, hè? :smallgrin.gif:

Het werkt natuurlijk ook maar zolang je wint. Komen de nederlagen, dan gaan de spelers en ook de supporters morren.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 29, 2025 12:31 pm

Yopii schreef:
di apr 29, 2025 9:36 am
...

...
Dit trek je in mijn ogen ten onrechte uit z'n verband. Farioli heeft aangegeven dat hij (onder meer) als voorbeelden zowel Guardiola als Mourinho heeft gebruikt. Dus trainers met een duidelijk verschillende aanpak.

Die wedstrijd tegen Union was een Mourinho wedstrijd. Het ging mis. Ajax kwam met 10 man te staan. En vervolgens trok het elftal het resultaat op basis van vechtlust en mentaliteit over de streep. Daar genoot hij van. Inclusief de rest van de Arena kan ik je melden. Het was namelijk op dat moment het maximaal haalbare in de situatie.

Het wil niet zeggen dat schoonheid van het spel hem dan gelijk geen bal interesseert. Het wil wel zeggen dat hij dan realistisch is. Want als Ajax op dat specifieke moment klassiek 3-3-3 was gaan spelen (want met een man minder!!) en de broeken schoon had gehouden was het lachwekkend geweest.

Dan nog even over je opmerking dat hij niet met topspelers zou kunnen werken. Mag ik je er even op wijzen dat Henderson bijzonder enthousiast is over de omslag die Farioli teweeg heeft gebracht?
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » di apr 29, 2025 12:38 pm

999 schreef:
di apr 29, 2025 11:55 am
Maar goed meningen verschillen, mijn vraag is als Farioli volgend seizoen er nog is, en er wat versterkingen komen ( maar ook spelers gaan ) accepteren jullie dan nog een jaar dit zielloos en heel veel wedstrijden niet aan te gluren spel en deze SPEELTIJL van Farioli ?.
Kan maar zo zijn dat er volgend seizoen kwalitatief nóg minder mogelijk is. Want Ajax zal willen verkopen om het boekjaar een aangenaam aanzicht te geven. En al die prutspelers komen terug en gaan een CL-salaris verdienen.

Ik zie de amusementswaarde in verhouding tot het materiaal. Wie met dit materiaal wekelijks vloeiend voetbal verwacht moet zich laten nakijken. Komt bij dat deze ploeg een aantal uitstekende wedstrijden heeft gespeeld.

Farioli wil best een selectie met talent à la Zlatan, Maxwell, VDV, Nigel, Sneijder. We weten niet of ie zo'n ploeg à la Koeman of à la Cruijff zou laten spelen... Farioli is aangesteld om puin te ruimen en te presteren. Dat is 'm vrij aardig gelukt, toch?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 29, 2025 1:23 pm

Ja, helemaal mee eens.

Dat is ook echt heel belangrijk in deze discussie natuurlijk. Farioli heeft de opdracht gekregen om Ajax terug te brengen naar de CL. Daarbij was het acceptabel om flexibel te zijn met de keuze voor de manier van spelen. Zijn opdracht was niet om vooral heel aantrekkelijk en risicovol voetbal te laten zien en dan maar te kijken waar het schip zou stranden. De club heeft dat geld gewoon nodig.
Nil volentibus arduum

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di apr 29, 2025 1:26 pm

Yopii schreef:Nogal logisch, ik heb nog nooit zo'n inzinking gezien als die van PSV dit seizoen. Negen punten voor, dan negen punten achter, en dat binnen drie maanden of zo.. Ongekend.

Als PSV doet wat het moet en kan doen, dan komt Ajax echt niet in de buurt van de titel. Vorig seizoen had Farioli de spelers dag en nacht in het krachthonk kunnen zetten, geen kans dat Ajax kampioen was geworden. Je hebt altijd te maken met de kracht van de concurrentie. (Over F. zonder Slot heb ik het dan niet eens.)
Fitness, weerbaarheid, organisatie, duidelijkheid. Omdat je het met grosso modo dezelfde overbetaalde prut moet doen als je voorgangers.
Dat is dan ook zijn expertise: het uiterste uit vage Turkse clubs of een (hooguit) subtopper als Nice halen.

Met topspelers werken is a different cook. Vraag maar aan onze vriend Co, die een beetje op dezelfde manier werkte, los van zijn eigenzinnigheid natuurlijk. FF werkt met brave jongens zonder pretenties, die ook nog eens aangeslagen zijn geraakt tijdens het afgelopen seizoen. Neem Brobbey: die loopt braaf te storen en te storen, applaus voor de druk die hij zet. Helaas blijft hij ver achter bij zijn doelpuntenproductie van afgelopen seizoen. Denk je dat Zlatan (zelfs nog bij Ajax) zich zo had opgeofferd? De vraag stellen is hem beantwoorden, hè? :smallgrin.gif:

Het werkt natuurlijk ook maar zolang je wint. Komen de nederlagen, dan gaan de spelers en ook de supporters morren.
Mwah als we de laatste 3 wedstrijden winnen dan zitten we op 83 punten... Dat is vrij normaal punten aantal om kampioen te worden (4x in laatste 10 seizoenen)...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di apr 29, 2025 1:36 pm

Laten we hopen met elkaar dat Farioli volgend jaar de kans krijgt om yopi zijn ongelijk te bewijzen. Ben het met hem eens dat het aanvallend en voetballend vaak niet is om naar huis te schrijven en dat we, vanuit een goede en gesloten defensie, de overwinningen pakken. Maar daar zit wat mij betreft dan ook direct de crux. Steijn en Schip hadden ,met min of meer hetzelfde materiaal, niet de kwaliteit om dit Ajax naar deze mogelijkheden te laten voetballen. Beide trainers zijn er nooit in geslaagd om dat lek achterin te dichten bijvoorbeeld. Ook het middenveld met Taylor en Henderson heeft nooit en te nimmer gewerkt.
We hebben meerdere keren open huis gehouden en niet in de minste plaats tegen onze directe concurrenten. We zijn weggespeeld door PSV en door Feyenoord.
Met de omzetting van Baas in het centrum en Hato als back en het in lijn krijgen van Taylor-Hato en Taylor-Henderson en de focus op fitheid heeft hij van Ajax een heel aardige machine gemaakt. Een machine die in alle vier wedstrijden beter bleek dan PSV en Feyenoord.

Aan Kroes de taak om Farioli te voorzien van betere equipment. Kom eens door met een goede creatieve middenvelder en een rechtsbuiten met meer gogme en creativiteit. En dan moet het voetbal ook wel beter worden. Ik denk dat Farioli daar prima toe in staat moet zijn, hoor. De man heeft in ieder geval een idee. Dat is al heel wat meer dan leeghoofden als Schippie, Schreuder, Steijn en Keizer.

wimpey

Bericht door wimpey » di apr 29, 2025 1:49 pm

peter schreef:
di apr 29, 2025 1:36 pm
Ik denk dat Farioli daar prima toe in staat moet zijn, hoor. De man heeft in ieder geval een idee. Dat is al heel wat meer dan leeghoofden als Schippie, Schreuder, Steijn en Keizer.
Farioli is extreem gedreven. Dat heeft ie al voor op het door jou genoemde viertal.

John Heitinga vond ik ook niks trouwens.

Lionel

Bericht door Lionel » di apr 29, 2025 2:45 pm

999 schreef:
ma apr 28, 2025 11:43 pm
Doelstelling was toch CL halen ..
Eens. Maar een voorsprong van 9 punten verspelen vinden jullie / jij geen teken van zwakte?

Ik ben overigens blij met de beste man hoor. Tegelijkertijd vind ik het wel echt rampzalig als we geen kampioen worden. Ook als ik voorafgaand dit seizoen voor een tweede plek had getekend.
IK GELOOF!!!!!!

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » di apr 29, 2025 3:25 pm

Lionel schreef:
di apr 29, 2025 2:45 pm
999 schreef:
Eens. Maar een voorsprong van 9 punten verspelen vinden jullie / jij geen teken van zwakte?

Ik ben overigens blij met de beste man hoor. Tegelijkertijd vind ik het wel echt rampzalig als we geen kampioen worden. Ook als ik voorafgaand dit seizoen voor een tweede plek had getekend.
Eens. Voor het seizoen had iedereen getekend voor de 2e plaats. Maar wanneer je het kampioenschap voor het oprapen hebt dan mag je dat niet weggeven. Misschien is falen niet helemaal het juiste woord, maar het haalt wel veel glans weg.
Tijd voor iets nieuws.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » di apr 29, 2025 3:28 pm

Lionel schreef:
di apr 29, 2025 2:45 pm
999 schreef:

Ik vind het meer een teken van realiteit. Het team heeft laten zien dat het goed kan voetballen maar ook vaak genoeg dat ze het heel slecht uit voeren. De manier waarop Farioli over voetbal praat e.d. geeft voor mij wel aan dat het met de strategie en taktiek wel goed zit. Maar als je de spelers niet hebt die het altijd op die manier kunnen uitvoeren dan ben je als trainer vrij machteloos. Het is namelijk ook niet zo dat FJ ontomstreden is. Of Weghorst als starter wel altijd het verschil maakt. En soms heeft Traore het wel op z'n heupen, maar te vaak ook niet. En Godts komt al een tijdje geen pannenkoek meer voorbij en ook Taylor is de laatste weken kwetsbaar. Maar hoe dan ook, als je in de buurt van 80 punten eindigt aan het eind van het seizoen, dan doe je toch iets goed.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

999

Bericht door 999 » di apr 29, 2025 4:11 pm

wimpey schreef:
di apr 29, 2025 12:38 pm
999 schreef:
di apr 29, 2025 11:55 am
Kan maar zo zijn dat er volgend seizoen kwalitatief nóg minder mogelijk is. Want Ajax zal willen verkopen om het boekjaar een aangenaam aanzicht te geven. En al die prutspelers komen terug en gaan een CL-salaris verdienen.

Ik zie de amusementswaarde in verhouding tot het materiaal. Wie met dit materiaal wekelijks vloeiend voetbal verwacht moet zich laten nakijken. Komt bij dat deze ploeg een aantal uitstekende wedstrijden heeft gespeeld.

Farioli wil best een selectie met talent à la Zlatan, Maxwell, VDV, Nigel, Sneijder. We weten niet of ie zo'n ploeg à la Koeman of à la Cruijff zou laten spelen... Farioli is aangesteld om puin te ruimen en te presteren. Dat is 'm vrij aardig gelukt, toch?
Volgens mij ontkend dat toch niemand ( blij met de punten ) , en daar ging het dan ook niet over.Het is niet 0 of 100 Wimpey, het had gewoon ook 70 kunnen en moeten zijn, en zeker tegen clubs als Sparta enz.Maar goed dat heb ik al tig keer gezegd. Dat je tegen Psv Feyenoord en nog wat gelijkwaardige clubs de Farioli spelwijze verkiest oké, maar die spelwijze heeft ie heel het jaar doorgetrokken ook tegen duidelijke mindere tegenstanders met als resultaat niet om aan te gluren wedstrijden, waardoor ik vermoed dat ie dat ook gaat doortrekken ook al heeft ie wat betere spelers. Hij is er niet voor vermaak, wat mijn inziens best mogelijk was tegen die tegenstanders die ik opnoemde .. Bij hem telt ALLEEN het resultaat .. Het is ook nooit slecht bij hem na welke wedstrijd dan ook als je hem naderhand hoort praten.

En dit is en zijn niet de miskopen die nu spelen, dit zijn spelers die nu spelen zoals we ze kenden , zoals we ze voor Farioli ook al hebben zien spelen. Dus echte stappen maken doen ze nu ook weer niet is mijn mening.We wisten dat Sutalo goed kon voetballen, we wisten dat Taylor beter kon dan ie onder Steijn heeft laten zien en dat Hato een supertalent is. Dat had ie al eerder laten zien.

Maar goed, ik begrijp dus dat jij nog wel zo'n jaar als nu wilt ?. Het tactisch op een dun draadje balanceren ?.
Blij met de punten ...

Wie kent Cees de Wolf nog?

Francesco Farioli

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di apr 29, 2025 4:42 pm

Dat is dus een heel interessante vraag: heeft Farioli dit jaar iets buitenaards gepresteerd (qua resultaat zeg ik vooralsnog ja, afhankelijk van wat er gebeurt in de 3 resterende wedstrijden) en kan hij dat volgend seizoen herhalen?

Zijn tactisch beste potjes speelden we tegen de kakkies en psv. Maar de vraag is of dit spel ons verder gaat brengen. Te veel en te vaak was het too close for comfort. Zelden heb ik zo gestresst naar wedstrijden tegen het rechterrijtje zitten kijken. Zelden ontsnapten we in een seizoen zo vaak als in deze jaargang. Hoe vaak hebben we met meer dan 2 goals verschil gewonnen in de competitie zodat je relaxed achterover kan hangen? Zelfs tegen degradatiekandidaten was het billen knijpen tot en met de blessuretijd. Je kan mij een hoop vertellen, maar niet dat dit een masterplan van Farioli is. Zonder overdrijven had minstens (echt minstens) de helft van onze competitiewedstrijden kunnen eindigen zoals Ajax - Sparta, met puntverlies. Het is veel te kortzichtig om te zeggen: “nou en, dat gebeurde toch niet? lekker belangrijk, we spelen volgend jaar CL”. Ik zie namelijk geen enkele stijgende lijn in onze wedstrijden tegen de mindere goden van de competitie.

Ik ben superblij en zelfs ronduit teleurgesteld als we geen kampioen zouden worden vanwege de behaalde resultaten, maar kijk op basis van het vertoonde spel allesbehalve uit naar volgend seizoen. Er is weinig houvast dat we dan beter gaan spelen en tegen de “kleintjes” makkelijk gaan winnen, helemaal als onverhoopt een paar sterkhouders vertrekken (zoals Hato, Sutalo, Henderson etc).Het grote plaatje ziet er veel minder rooskleurig uit dan de behaalde resultaten. Het spel zal echt substantieel moeten verbeteren en daarvoor hebben we momenteel weinig aanknopingspunten in mijn beleving. Het kan daarom ook zomaar zijn dat Farioli dat heus ook wel inziet en zich aan het einde van het seizoen uit de voeten maakt.

zeux

Bericht door zeux » di apr 29, 2025 4:45 pm

Farioli laat een Daf als een Volkswagen rijden. Als je dan gaat stampvoeten dat diezelfde Daf niet als een Bentley rijdt, ben je het perspectief nogal kwijt. Tenzij je dat bewust doet…

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 29, 2025 4:45 pm

Ik zou daar zeker positief tegenover staan.

Uiteraard zie ik ook graag vaker aantrekkelijk voetbal. Om dat te kunnen realiseren is ons grootste probleem echt niet deze trainer maar veel meer de samenstelling van de selectie. De redenen dat hij behoudende keuzes maakt zijn denk ik vrij duidelijk. Een combinatie van het vertrekpunt, de samenstelling van de groep en de doelstelling.

Als je anders wil gaan spelen moet je de groep versterken op een aantal posities. Wie gaan er vertrekken en wie krijgen we erbij? Dat is nu nog totaal onduidelijk maar het gaat wel heel veel invloed hebben op wat er mogelijk is.

Verkoop je Brobbey en kun je een vervanger halen waarmee je beter aan het voetballen komt dan scheelt dat al veel. Op de vleugel zou een impuls ook zeer welkom zijn al ben ik bang dat dit lastig zal worden. Het middenveld kan creativiteit gebruiken. Op meer dan één van deze punten zie ik het dossier Berghuis hangen als obstakel. De aankopen van dit seizoen hebben over het algemeen hun waarde gehad maar het is nu ook weer niet zo dat ik veel vertrouwen heb in de transferzomer. Gelukkig spelen er bij Jong Ajax wat talenten maar het is nog onduidelijk wie er komend seizoen echt al van waarde kan zijn. Van Mokio verwacht ik een mooie ontwikkeling. Jongens als Faberski, Bounida, Konadu en Steur zou ik nog niet heel veel van verwachten.

Valt het resultaat van de transferzomer tegen zou ik geen aardverschuiving verwachten. Ja, je kan een andere trainer aanstellen die meer risico gaat nemen. Maar of het dan beter gaat?
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di apr 29, 2025 4:50 pm

zeux schreef:Farioli laat een Daf als een Volkswagen rijden. Als je dan gaat stampvoeten dat diezelfde Daf niet als een Bentley rijdt, ben je het perspectief nogal kwijt. Tenzij je dat bewust doet…

Da’s eigenlijk mijn punt. We hebben een Daf die er ternauwernood uit ziet als een Volkswagen omdat heel veel heel erg mee zat. Over een Bentley durf ik de komende jaren niet te dromen. Maar zelfs over een Volkswagen heb ik er een hard hoofd in.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » di apr 29, 2025 5:04 pm

De laatste wedstrijden ben ik niet blij met z’n keuzes. Met name het blijven vasthouden aan Brobbey en Berghuis op het middenveld. Maar goed, over het hele seizoen heeft hij natuurlijk fantastisch werk afgeleverd. Het gebeurt zelden dat we alle 4 de topwedstrijden winnen in 1 seizoen.
Dat het tegen de kleintjes moeizamer gaat heeft vooral te maken met onze aanvallende onmacht. Qua buitenspelers horen we gewoon op plek 5 te staan. PSV, Feyenoord, AZ en Utrecht hebben betere buitenspelers. En dan heb ik het niet eens over onze spits die er niks van bakt.

zeux

Bericht door zeux » di apr 29, 2025 7:12 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zeux schreef:Farioli laat een Daf als een Volkswagen rijden. Als je dan gaat stampvoeten dat diezelfde Daf niet als een Bentley rijdt, ben je het perspectief nogal kwijt. Tenzij je dat bewust doet…

Da’s eigenlijk mijn punt. We hebben een Daf die er ternauwernood uit ziet als een Volkswagen omdat heel veel heel erg mee zat. Over een Bentley durf ik de komende jaren niet te dromen. Maar zelfs over een Volkswagen heb ik er een hard hoofd in.
Ik denk dat een prima Volvo voor een small market team als Ajax het max haalbare gaat zijn.

Dit is niet meer 1995 en zeker niet 70-73. Vasthouden aan dat beeld is waanzin. Soms ‘klikt’ het en is er een mooi seizoen (2019), maar dat is steeds meer een witte raaf geworden. Als Ajax een degelijk team op het veld weet te krijgen - met een goede mix van jong talent en routiniers - dan is dat al heel wat.

Desondanks moeten we natuurlijk nationaal altijd meedoen voor de bovenste twee plaatsen. En ziet iedereen dat er kwaliteit bij moet. Maar - inmiddels voor de duizendste keer: Ajax moet wél eerst een stuk of twaalf inferieure daf-onderdelen van dwaallicht Mislintat kwijt zien te raken. Dat vergeten de yopi’s van deze wereld steeds te vermelden.

Context is everything.

Knap dat Farioli desondanks dit seizoen de illusie van een VW heeft weten te geven.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo apr 30, 2025 3:20 pm

Zo zette Francesco Farioli de Nacht van de Filosofie op zijn kop

Door Dave Aalbers

Er is een lange rij ontstaan voor de garderobe van de Openbare Bibliotheek in Amsterdam. Het middelpunt van de drukte is Ajax-coach Farioli, die geduldig poseert voor tientallen selfies. Hij zet voor iedere foto zijn Colgate-glimlach op en signeert tussendoor een shirt. Iedereen wil hem even aanraken of een armpje om hem heen slaan. ‘Thank you for saving our club’, zegt een Amsterdamse supporter. Het is niet alledaags om de trainer van je favoriete club in levenden lijve te ontmoeten, laat staan in een bibliotheek, waar hij zojuist een uur lang heeft gesproken over de verbanden tussen voetbal en filosofie.

Eerder die avond maakt Amsterdam zich op voor een groot evenement. Het is koningsnacht en iedereen op straat loopt met een blik pils in zijn hand en een oranje hoedje op zijn hoofd. Een aangeschoten man probeert zich vlak bij het centraal station van het ene bootje naar het andere te hevelen. Zijn poging eindigt bijna met een plons in het water.

De meeste mensen zijn van plan om hun kop eraf te schroeven ter ere van de koning. Ook de bezoekers van de Nacht van de Filosofie willen in hogere sferen komen, alleen doen zij dat door zich te laten verrijken met nieuwe inzichten. Op de zesde verdieping van het gebouw komen in verschillende zalen filosofen, denkers, of schrijvers aan het woord. Op het programma staat: Optimisme zonder hoop door Tommy Wieringa, De betekenis van pijn door Sabrina Coninx en dierfilosoof Erno Eskens zal betogen dat er rechten moeten zijn voor alles wat leeft.

Filosofisch toilet
In principe zou iedere voetbaltrainer een complete mismatch zijn met het programma. Zo is het niet voor te stellen dat voormalige Ajax-coaches als Maurice Steijn of Frank de Boer hier hun opwachting zouden maken. Toch staat Farioli, de man die hard op weg is om Ajax naar een van de meest verrassende titels in de Eredivisie-geschiedenis te leiden, om 22.00 uur in de theaterzaal. Vanwege de grote belangstelling zal in een andere ruimte ook nog een livestream van zijn optreden worden uitgezonden.

Voor die tijd is het de beurt aan namen als Arnon Grunberg en Denker der Nederlanden, David Van Reybrouck. In de openbare ruimte van de bibliotheek drinken mensen een biertje of wijntje tussen de boekenkasten. Zelfs op het toilet kunnen mensen nieuwe inzichten opdoen, terwijl mensen een kleine- of grote boodschap doen, worden filosofische quotes afgespeeld. ‘Het is niet voldoende een goed verstand te hebben; het belangrijkste is het goed te gebruiken’, van René Descartes is hoorbaar. Net als een citaat van Spinoza: ‘De mensheid zou veel gelukkiger zijn als de mens net zo gemakkelijk zou kunnen zwijgen als spreken.’

Wat doet een trainer tussen dit gezelschap? En wat drijft een drukke voetbalcoach om hier op vrijdagavond zijn opwachting te maken? Toen Ajax afgelopen zomer de piepjonge Italiaanse trainer presenteerde, werd al snel duidelijk dat de Amsterdammers geen stereotype coach in huis hadden gehaald. Waar veel trainers zich hun leven lang bezighouden met ballen, pionnen en magneetbordjes, studeerde de Italiaan filosofie aan de Universiteit van Florence. Hij slaagde zelfs met 105 van de 110 haalbare punten, waarmee hij een van de hoogst mogelijke cijfers behaalde. Zijn afstudeerscriptie droeg de naam: De filosofie van het spel. De esthetiek van het voetbal en de rol van de doelman.

Voor zijn scriptie verdiepte hij zich in grote denkers als Johan Huizinga, Jean-Paul Sartre en Fjodor Dostojevski. Farioli beschreef destijds dat voetbal veel meer is dan alleen een spelletje en dat het ook gezien kan worden als een metafoor voor het leven. Daar zal de Ajax-coach op deze avond meer over uitweiden. Ook bij het interview vóór Farioli is de zaal tot aan de nok toe gevuld. Het valt zeker niet uit te sluiten dat veel mensen al zijn gaan zitten, om zo zeker te zijn van een plaatsje bij het optreden van de Italiaanse coach.

Showtime
‘Als filosofiedocent en fanatiek Ajax-supporter ben ik verheugd om onze volgende gast aan te kondigen’, zegt Yoram Stein, de presentator van dienst, die veel wegheeft van een extreem zongebruinde Arne Slot. ‘We hebben niet veel tijd, omdat Farioli natuurlijk nog een titel te winnen heeft. Dames en heren, een groot applaus voor meneer Francesco Farioli!’

Terwijl het applaus vanuit de zaal klettert, stapt Farioli met zijn kleine gestalte het houten podium op. Hij ziet er als een echte Italiaan tot in de puntjes verzorgd uit. Hij draagt een zwart maatpak, een wit overhemd en zijn schoenen zijn misschien nog wel glimmender dan zijn horloge. Hij neemt het applaus met een grote glimlach in ontvangst, klapt terug alsof hij voor de F-Side staat en steekt een handje in de lucht. Farioli nestelt zich in een stoel, met achter hem enkele abstracte schilderijen.

Farioli wordt ondervraagd door Parool-journalist Jop van Kempen en Leon Heuts, voormalig hoofdredacteur van Filosofie Magazine. Van Kempen maakt meteen duidelijk dat hij andere vragen zal stellen dan bij een reguliere persconferentie. ‘We gaan niet vragen of Remko Pasveer zondag fit is.’ Wel zal worden aangesneden of het veld in de Johan Cruijff Arena een geschikte plek is voor wat Johan Huizinga de spelende mens noemt en waarom de Franse filosoof Jean-Paul Sartre zo geobsedeerd was door keepers.

Maar eerst: waarom is hij met zijn moordende schema eigenlijk ingegaan op de uitnodiging van de Nacht van de Filosofie? Farioli steekt van wal en legt uit dat hij het juist leuk vindt om eens compleet andere vragen te krijgen. Bovendien denkt hij dat het soms ook gezond is om even te disconnecten van voetbal. Eerst wil hij even iets rechtzeten. ‘Jullie noemden me net een filosoof, die titel verdien ik niet, ik ben wel een fan van filosofie en vooral een nieuwsgierig persoon.’ Daarna noemt hij de echte beweegreden voor zijn aanwezigheid: ‘Mijn voormalige docent zou heel kwaad worden als ik nee had gezegd op deze uitnodiging.’

Outside the box
Van Kempen kondigt aan dat hij een bal naar Farioli zal gooien. ‘Ik zal proberen hem te vangen’, grapt Farioli. ‘Ik was een keeper, maar niet al te talentvol.’ Hij krijgt de vraag wat hij dacht toen hij zojuist de bal klemvast had. ‘Ik vond het altijd lekker om een bal te vangen. Het geeft een gevoel dat je iets onder controle hebt.’

Hij is zelf de eerste die toegeeft dat hij geen fenomenale keeper was. ‘Mijn grootste kwaliteit was vooral het coachen van mijn teamgenoten’, lacht hij. ‘Alleen kwam de bal soms helaas ook daadwerkelijk mijn kant op.’ Van Kempen heeft zijn research goed gedaan en hoorde van een van Fariolis jeugdvrienden dat hij als keeper vaak buiten het zestienmetergebied kwam. De Italiaan heeft de lachers op zijn hand: ‘I don’t like to think inside the box.’

Farioli haalt herinneringen op aan het moment dat hij het idee kreeg om de werelden van filosofie en voetbal voor zijn scriptie met elkaar te verbinden. Hij legde het plan voor aan zijn hoogleraar, Sergio Givone, die hem zei: ‘Francesco, een kleine reminder dat we hier niet bij La Gazzetta dello Sport zijn.’ Farioli met een knipoog: ‘Dat is trouwens de Italiaanse versie van De Telegraaf.’ De Toscaanse student nam twaalf jaar geleden toch het risico om al een heel groot deel van zijn scriptie in elkaar te zetten, om zo zijn hoogleraar te overtuigen. Dat lukte, want Givone las de scriptie uiteindelijk met veel plezier. ‘Hij vond het best oké’, vertelt Farioli. ‘Dat was best een lange weg, om na die Gazzetta-opmerking uiteindelijk zijn support te krijgen.’

Farioli spreekt in het Engels, maar de Italiaanse melodie klinkt in iedere zin. Hij zet zijn woorden kracht bij door ook veel met zijn handen te praten. Hij benoemt tussendoor dat filosofen als Immanuel Kant en Socrates hem hebben geïnspireerd, maar dat hij het meest gefascineerd was door de mindset van een lerares op de middelbare school, die hem altijd het gevoel gaf dat ze alles met passie deed. Farioli wrijft met zijn hand over zijn buik: ‘Ik probeerde vanaf dat moment het gevoel hierbinnen te volgen. Het voetbalveld is een plek waar ik mezelf kan uitdrukken. Ook als ik niet in het voetbal zou werken, zou ik in ieder geval iets met net zoveel passie willen doen.’

Daarna krijgt Farioli de vraag of hij weleens een filosofische wijsheid heeft ingezet om iets duidelijk te maken aan zijn spelers. ‘Niet echt veel, je moet het niveau van communicatie aanpassen aan de omgeving.’ Er klinkt gelach uit de zaal, waarna Farioli doorkrijgt hoe de opmerking is overgekomen. ‘No, no no!’, zegt hij tussen het geroezemoes door, waarna Farioli het charmant oplost: ‘Ja hoor, dit staat morgen in La Gazzetta dello Sport.’
Speciale foto
In zijn scriptie verwijst Farioli naar een quote van Sartre, die voetbal een metafoor voor het leven noemt. Zijn hoogleraar van destijds zag het juist andersom: volgens hem is het leven een metafoor voor voetbal. ‘Dat is denk ik tweedelig’, duidt Farioli. ‘Er zitten veel elementen van het leven in de manier hoe ik voetbal benader. Ik hou ervan om verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen voor de mensen, zeker voor diegenen die met mij voor iets willen vechten.’ Hij weegt zijn woorden: ‘Andersom denk ik dat voetbal een soort sportschool voor het leven is. Heel veel dingen die ik als kind heb geleerd, komen voort uit voetbal.’ Hij noemt als voorbeeld hoe hij als kleine jongen in de kleedkamer leerde om rekening met elkaar te houden. ‘Het is geen tennis, waarbij je in je eentje speelt.’

Heuts, de journalist met een filosofische achtergrond, stelt dat veel mensen voetbal gewoon als een spelletje zien. Waarin zitten volgens de Italiaan nog meer parallellen met het leven? ‘Er is een foto waar ik verliefd op ben’, begint Farioli. Hij doelt op een afbeelding die is gemaakt van Kenneth Taylor, vlak voor zijn winnende treffer in de 94ste minuut tegen Feyenoord. De middenvelder staat niet scherp op de foto, maar de focus ligt op Farioli z’n staf, de wissels en de mensen op de tribune. Op iedereens gezicht is een andere emotie te zien en Farioli heeft zijn hand voor zijn mond. ‘Zo veel emotie in één moment. Dan kun je toch niet zeggen dat het maar een spelletje is?’

Er klinkt een lach door de zaal en Farioli is los: ‘Als coach teken je contracten voor drie of vier jaar, maar het leven van een trainer kan soms slechts twee of drie weken duren. In de staf zeggen we ook altijd tegen elkaar: “Ruim niet je gehele tas uit, want voor hetzelfde geld moet je twee dagen later alles weer inpakken”.’ Farioli: ‘Vandaar die gezichtsuitdrukking, vlak voordat Kenneth de bal binnentikte.’

Afbeelding
De betreffende foto van Kenneth Taylor in De Klassieker.

Schoonheid in opoffering
Farioli maakt weer een bruggetje naar zijn scriptie, waarin hij omschrijft dat er manieren zijn om verrassende elementen uit het voetbal in te perken. Daarnaast blijft het spel volgens hem bij vlagen ook ongrijpbaar. ‘Het mysterie van die magische bal.’ Hij ziet het als zijn taak als trainer om die onvoorspelbaarheid te verkleinen. ‘We proberen controle te brengen in een spel dat een groot deel van de tijd out of control is.’ Hij denkt even na: ‘Een fantastisch voorbeeld, of nou ja, fantastisch is niet het juiste woord. Een duidelijk voorbeeld daarvan was tegen FC Utrecht. We raakten meerdere keren de paal en lat, maar scoorden niet. We kregen vijf schoten tegen, waarvan er vier raak waren. Hoe verklaar je zoiets? Deels kun je ervan leren, maar deels blijft het ook onverklaarbaar.’

Over het spel onder Farioli wordt nog weleens gezegd dat het niet de schoonheidsprijs verdient, terwijl zijn scriptie over de esthetiek van het spel ging. ‘Soms lees ik in de Nederlandse media dat we dit seizoen resultaat boven aantrekkelijk voetbal verkiezen’, zegt Farioli. ‘Wat is aantrekkelijk voetbal? Daar kunnen we denk ik wel drie of vier uur over discussiëren. Maar die bewering blijft voor mij absolutely crazy. Als er een manier bestond om alles te winnen, zou elke coach voor die optie kiezen.’

Farioli laat tussendoor nog een keer nonchalant de Griekse filosoof Plato vallen en legt uit dat hij in allerlei verschillende voetbalstijlen schoonheid kan zien. Zowel in het tiki-taka van Pep Guardiola bij Barcelona als het vechtvoetbal dat José Mourinho bij Internazionale voorschotelde. Farioli vraagt aan de Parool-journalist wat hij de meest emotionele wedstrijd van dit jaar vond. ‘Union Sint-Gillis?’, vraagt Van Kempen. ‘Juist’, neemt Farioli weer over. ‘We stonden honderd minuten met tien man. Zit daar geen schoonheid in? Ik heb niet eerder zo’n sterke connectie met het stadion gevoeld. We hadden iets van 27 procent balbezit. Ik heb graag de bal, maar die redding van Taylor op de lijn, de sprint van Jorrel Hato; er waren zoveel momenten waar de schoonheid juist in de opoffering zat.’

Kampioenskoorts
Daarna komt Farioli met een filosofische uitspraak: ‘In de wereld van ideeën heb je altijd gelijk.’ Met een grote glimlach: ‘Als ik een wedstrijd thuis voorbereid op het tactiekbord, win ik altijd met 8-0 of 9-0.’ Volgens Farioli komt er veel bij kijken om die ideeën over te brengen en is er één ding het allerbelangrijkst: dat de spelers in de plannen geloven. De Slot-look-a-like loopt voor het podium langs en geeft aan dat het tijd is om af te ronden. Uiteindelijk wordt nog aangesneden of AI in de toekomst invloed zal hebben op het maken van tactische keuzes. ‘Het is een geweldige tool, die me tegelijk ook heel erg angstig maakt. Soms ben ik bang dat de mens een slaaf wordt van hetgeen wat ze zelf hebben gecreëerd.’ Hij denkt dat AI in de toekomst ook een grotere rol zal gaan spelen in het voetbal: ‘Maar het zal nooit het mysterie van voetbal volledig wegnemen.’

Farioli had nog wel uren door kunnen filosoferen, maar de interviewers breien er een einde aan. ‘Je moet volgend jaar maar terugkomen en bij Ajax blijven’, sluit Van Kempen af. Na een luid applaus snelt iedereen richting het toneel om een foto te nemen met de filosoof van het voetbal. Volwassen mannen veranderen in kleine jongetjes, waarbij het toch wel lijkt alsof voetbal iets meer is dan alleen een spelletje.

De fotosessie gaat nog een tijdje door, zelfs tot in het smalle gangetje naast de zaal, aangezien er ruimte moet worden gemaakt voor een voorstelling van Harpert Michielsen. Daar lijkt alleen bijna niemand nog mee bezig. Presentator en filosofiedocent, Stein, waagt in de chaos nog een dappere poging: ‘Mensen, zo ook nog Hoezo Spinoza?’ Hij is een roepende in de woestijn. De supporters blijven als een zwerm bijen om de trainer zoemen: ‘Meneer Farioli, haal alsjeblieft de titel voor ons binnen.’
www.vi.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie