FC Groningen - Ajax 16-4-2008 (i.p.v. 13-4-2008)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo apr 13, 2008 8:14 pm

Mr. Ajax schreef:Wat een mongolen daar bij de KNVB, dit mag gewoon niet. Ik denk er serieus aan om een brief te sturen ofzo, want dit slaat echt alles!
Een brandbrief? :666.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Grunn

Bericht door Grunn » zo apr 13, 2008 8:26 pm

Tja...Wat moet ik nu nog zeggen. Ik stink nog naar rook, zo eerst maar eens douchen en schone kleren aan.

Maar wat een schande dit. Ik schaam me dood op het moment. Niet alleen voor de (paar supporters) die dit op hun geweten hebben, maar vooral ook om het beschamende en amateuristische optreden van de veiligheidsmensen bij Groningen.

Laat ik maar bij het begin beginnen: ik betreed het stadion en de sfeer is redelijk negatief (het hamas, joden en gas werd om mee heen al ingezet een klein uur voor de wedstrijd). Ik ben daar niet van, maar dacht ach, 1 wedstrijd spreekkoren, ik had er al rekening mee gehouden. Vervolgens blijkt er een sfeeractie gehouden te worden door de GF, kreeg er keurig een briefje van in de hand, met de mededeling dat er bij de opkomst van de spelers wc rollen en confetti het veld opgegooid zouden worden en dat men rekening moest houden met brandgevaar

Ik dacht toen nog: hé leuk, gewoon een sfeervolle actie, kan nog een heet middagje worden.

Vlak voor de wedstrijd waren uiteraard al een stuk of 1000 pleerollen richting het veld gegooid en een paar kleine brandhaardjes waren onstaan. Het leek allemaal onschuldig en ik moet zeggen dat ik het zelfs nog wel leuk vond ook. Leek zelfs weer een beetje op de oude Oosterpark sfeer.

Maar het pak met pleerollen werd steeds dikker en die enorme hersenloze mongolen van een stewards beginnen notabene hopen brandend pleepapier bij elkaar te harken :confused.gif:. Volgens mij zelfs nog onder tegen een groot spandoek aan!
Vervolgens komen er 3 man met een insecticide sproeier, een remia emmertje water en een brandblussertje aan om de boel te blussen. Dat was 2 minuten voor de wedstrijd. Ik dacht nog: het zou wat zijn als ze nu ook nog de begintune laten horen en de spelers het veld op laten komen, want dan komen er nog 5000 pleerollen bij. Een vriend van me stond toen al klaar om het stadion te verlaten, om diezelfde reden.

De gedachte was nog niet mijn hoofd uit (ik probeerde vriend en vriendin zelfs nog tegen te houden omdat ik het toen nog een beetje overdreven vond om weg te gaan) en de spelers komen het veld op. Een regen van duizenden pleerollen daalt over ons hoofd heen richting het vuur, vatte direct vlam en waaide het vak in. Ik sta dus direct achter het doel, ongeveer op 5 rijen van het veld. Het was ineens paniek, vuur en rook om mij heen. Een vriend van me had de keuze gemaakt om door het vuur heen over de reling te springen het veld op, ik was toen al met de meute mee omhoog. Het gangpad was te druk en ik zag mijn kans schoon om eruit te gaan en over de inmiddels halflege tribune over de stoeltjes heen naar boven te klimmen, helemaal naar de nooduitgang in de rechterhoek. Daar aangekomen bleek die gesloten te zijn. Toen dacht ik heel even, oeps. Had ik misschien niet ook het veld op moeten springen, want ik sta nu compleet achteraan op een volle omloop die al zwart ziet van de rook. Vervolgens langs de eetcounterrs (waar in paniek door de medewerkers de rolluiken voor je neus dicht werden gegooid (want stel je voor dat iemand die vlucht voor zijn leven over de uitgiftebalie probeert te ontsnappen). Vervolgens T-shirt over mijn hoofd getrokken en met branderige oogjes toch nog buiten gekomen, struikelend over de brandslangen die dwars door het publiek heen werden uitgerold. Ik was in ieder geval weer blij dat ik buiten was. Bleken later de brandslangen ook niet te werken...

Het leek allemaal onschuldig, maar 20 seconden later flitsen er gedachtes door je hoofd dat je in een nieuw voetbalstadion drama terecht bent gekomen. Gelukkig viel dat allemaal nog wel mee.

Je staat vervolgens buiten, huilende kinderen en vrouwen, mensen op de grond, ambulances, politie, ME, brandweer en traumahelikopter, deed allemaal nogal surrealistisch aan. Je bent iedereen kwijt, ziet meer ambulances komen, dus begint je toch even af te vragen of wel iedereen ongedeerd het stadion verlaten heeft. Maar ook dat viel allemaal mee. Dus wat dat betreft ben ik er wel klaar mee.

Wat ik veel erger vind, is dat een (hoe je het ook wendt of keert) goedbedoelde sfeeractie door een paar (ja een paar!) man in combinatie met compleet incompetent optreden van de veiligheidsmedewerkers uit kan lopen tot een drama van deze proporties. Waardeloos.

En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen voor de competitie, FC Groningen, de supporters, onze vrijheden in het eigen vak, het imago van de club en ga zo maar even door.

het zal wel allemaal met heel veel drama gebracht worden in de media. En alles spreekt ook tegen ons natuurlijk. Een vak gevuld met Fuck Ajax shirtjes, spreekkoren en vervolgens de brand zal wel 100% aan de supporters toegeschreven worden. Maar ik heb huilende jongens van de GF gezien die dit (in samenwerking met de FC) georganiseerd hebben en absoluut dit niet hebben gewild. Het was leuk, ludiek en sfeerverhogend bedoeld, maar het liep uit op een drama.

Succes woensdag, jullie mogen de overwinning van me hebben,mij maakt het niet meer uit. Hoop dat we uberhaupt nog playoffs mogen spelen of Europa in mogen.

Tijd voor voetbal insite.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 8:32 pm

Super dat je hier even je verhaal komt doen. Gelukkig dus geen schade overgehouden aan het drama.

Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Als men hier gewoon goed mee was omgegaan hadden we nu op dit forum kunnen praten over het verloop van de wedstrijd. Het gedrag van die paar idioten had gewoon ondervangen moeten worden door actief optreden van de beveiliging. Het is echt triest om te moeten constateren dat men zo slecht voorbereid was. En dat in een nieuw stadion.

De straf zal denk ik wel meevallen hoor. Een flinke boete zal Groningen krijgen maar uitsluiting zie ik niet gebeuren.
Nil volentibus arduum

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo apr 13, 2008 8:32 pm

Eerlijk verhaal, komt goed de ellende in naar voren. :aai.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 13, 2008 8:33 pm

In elk geval goed dat je ongedeerd bent, Grunn. Want dat had ook heel anders kunnen zijn.
Wat jij omschrijft herken ik wel. De machteloosheid die je voelt op het moment dat een ander het verpest/anderen het verpesten. Ik zag ooit vanaf een staanvak in De Meer de beruchte staaf langsvliegen. Wat dan door je heen gaat (schaamte, schrik, angst, enz.) valt haast niet te beschrijven.
Maar hier is nog wel iets meer aan de hand. Dit vuurtje is opgestookt een maandenlang hebben we geweten dat er 'iets' ging gebeuren. En bovendien gooiden supporters weliswaar geen olie op het vuur, maar wel meer en nog meer pleepapier. Daarbij, wat Waas beschrijft, spreekt boekdelen. Dat er Groningen-supporters genoeg waren die hoopten dat de wedstrijd gestaakt zou worden. Dat de agressie voor de wedstrijd grote vormen had aangenomen. Ik vind dat kwalijk, hoor.
Aan de ene kant begrip voor jou situatie dus, maar aan de andere kant ben ik boos. Kun jij op jouw beurt dat begrijpen?
Het stinkt aan alle kanten!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 8:39 pm

Die agressie vooraf moeten we ook niet overdrijven hoor. Vooraf lopen sommige supporters nu eenmaal over van alles te schreeuwen. Dat gebeurd niet alleen bij Groningen.

En als de beveiliging hier gewoon goed mee om was gegaan was er niks aan de hand geweest. Hoe vaak heb je bij Ajax wel niet wc papier zien branden? De organisatie heeft echt geblunderd.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 13, 2008 8:53 pm

Marillion schreef:Die agressie vooraf moeten we ook niet overdrijven hoor. Vooraf lopen sommige supporters nu eenmaal over van alles te schreeuwen. Dat gebeurd niet alleen bij Groningen.
Mwah, ik vind die agressie tegen Ajax niet fris meer, hoor. Net neemt Nijland er ook afstand van in VI. Jammer dat hij wel eerst de boel heeft opgestookt. Voetbalbestuurders moeten goed nadenken voor ze iets zeggen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 8:59 pm

Ik heb er ook niets mee maar feit is wel dat er niets aan de hand was geweest wanneer ze zo'n actie gewoon goed hadden begeleid en tijdig hadden ingegrepen.

Wat er dan overblijft is een tribune vol het supporters die kinderachtige shirts dragen en onzin uitkramen. Dat is ook niet fraai maar je hebt er relatief weinig last van.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 13, 2008 9:04 pm

Vind jij het een verrassing dat juist deze wedstrijd uit de hand loopt, Marillion? Ik niet namelijk.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo apr 13, 2008 9:08 pm

vdAat op het veld naast Edgar, een zichtbare AD(-interim) :ajaxsmiley.gif:

Afbeelding

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 9:08 pm

Mwah, ik had dit niet verwacht nee. Ok, wat shirtjes en het gebruikelijke gezang. Maar staken? Nee, dat had ik niet zien aankomen. En dat was ook niet gebeurd als ze dit gewoon fatsoenlijk hadden begeleid.

Kijk, dat gedoe met die shirtjes is ook niet mijn liefhebberij maar dat gebeurd bij meer clubs. Is dat normaal? Nee, denk ik niet. Maar worden daardoor wedstrijden gestaakt? Nee, dat nou ook weer niet.

Gewoon fatsoenlijk zo'n actie begeleiden en er actief mee omgaan. We gaan iets doen met papier.

- Is dat geïmpregneerd?
- Is er voldoende toezicht?
- Zijn er brandblussers beschikbaar?

Zomaar drie simpele vragen die een heleboel ellende hadden kunnen voorkomen los van al die flauwe shirts en spreekkoren.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 13, 2008 9:12 pm

Wel eens op www.fcgforum.nl gelezen, Marillion? De reacties daar gaan aardig ver. FC Groningen had meer moeite moeten doen om de zaak te de-escaleren. Lees ook maar eens wat Waas schrijft. De stemming vooraf was explosief. Er is een verschil tussen heftige rivaliteit en agressie. Hier is wel een grens overschreden, heb ik de indruk.
Wat mij betreft wordt Groningen aangepakt. Hoe jammer ik dat ook vind voor goedwillende supporters. Dit mag de KNVB niet accepteren.
Neefkens schreef:vdAat op het veld naast Edgar, een zichtbare AD(-interim) :ajaxsmiley.gif:

Afbeelding
Hij doet anders zijn uiterste best om niet zichtbaar te zijn, Neef. :666.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 9:21 pm

Ach, er zijn talloze sites waar een hoop van dergelijke onzin te vinden is. Het is makkelijk om wat te roepen zo vanachter je pc. Die sites kun je bij de meeste clubs met enige vorm van een aanhang vinden.

Maar wat is er nu los van die shirts en spreekkoren daadwerkelijk gebeurd? Ok, de gevolgen waren ernstig maar het is niet meer dan een brand die is ontstaan doordat er een paar idioten die rommel aansteken. Het is niet alsof de Z-side massaal het veld heeft bestormt op jacht naar Silva, Suarez of Lindgren.....
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 13, 2008 9:27 pm

joey schreef:Hij doet anders zijn uiterste best om niet zichtbaar te zijn, Neef. :666.gif:
Had-ie beter achter Jans kunnen gaan staan.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 13, 2008 9:32 pm

Hehehe, dat is een goeie, Bertje. :drecul.gif:
Marillion schreef:Het is niet alsof de Z-side massaal het veld heeft bestormt op jacht naar Silva, Suarez of Lindgren.....
Nee, daar zijn ze niet aan toegekomen. Maar onze bestuursleden konden niet eens op de eretribune (!) zitten, zo erg was de agressie. Noem mij naïef, maar dat gaat mij te ver.
Het is voetbal. Voetbal is geen oorlog, wat mij betreft.
Wat onderbelicht is, is dat Ajax zwaar is benadeeld. Die hele reis, de voorbereiding, dan die mislukte wedstrijd en woensdag weer moeten opdraven. Heel vervelend allemaal. En dan vragen ze Suf Vergoossen nog of er sprake is van competitievervalsing... :smallgrin.gif:

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » zo apr 13, 2008 9:40 pm

God-ver-dom-me. Leuk dit, Woensdag nog een keertje. Zit je dus in totaal 12 uur in de bus voor anderhalf uur voetbal.

Ik mag hopen dat de autoriteiten de schuldige lulletjes niet alleen een stadionverbod, maar ook een straatverbod zullen geven. Ik geloof namelijk, in tegenstelling tot een kluns op FCG, niet dat dat die wc-rollen in de brand vlogen door "de warmte" :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 9:43 pm

joey schreef:
Marillion schreef:Het is niet alsof de Z-side massaal het veld heeft bestormt op jacht naar Silva, Suarez of Lindgren.....
Nee, daar zijn ze niet aan toegekomen. Maar onze bestuursleden konden niet eens op de eretribune (!) zitten, zo erg was de agressie. Noem mij naïef, maar dat gaat mij te ver.
Wie zegt dat ze daar niet konden zitten? Groningen heeft ze in zo'n box gezet om eventuele problemen voor te zijn. Waren ze maar net zo preventief omgegaan met die wc rollen......

Ik hou ook niet van dat sfeertje hoor. Maar voor zover ik weet is er geen Ajacied in een benauwde situatie terecht gekomen. Geen speler, geen supporter, geen bestuurslid. Helemaal niemand. Als dat papier niet in de fik gaat hadden we een paar van die shirtjes in beeld gehad en wat dubieuze spreekkoren gehoord. En verder hadden we kunnen discussiëren over de zoveelste keer dat Ajax een kans had laten liggen om terug te komen in de titelstrijd.
Nil volentibus arduum

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » zo apr 13, 2008 9:51 pm

Marillion schreef:
joey schreef:
Wie zegt dat ze daar niet konden zitten? Groningen heeft ze in zo'n box gezet om eventuele problemen voor te zijn. Waren ze maar net zo preventief omgegaan met die wc rollen......

Ik hou ook niet van dat sfeertje hoor. Maar voor zover ik weet is er geen Ajacied in een benauwde situatie terecht gekomen. Geen speler, geen supporter, geen bestuurslid. Helemaal niemand. Als dat papier niet in de fik gaat hadden we een paar van die shirtjes in beeld gehad en wat dubieuze spreekkoren gehoord. En verder hadden we kunnen discussiëren over de zoveelste keer dat Ajax een kans had laten liggen om terug te komen in de titelstrijd.
Marillion, als Davids aangeeft dat hun fans te ver gingen dan is dat zo. Als Edje er niet meer wil spelen, heeft dan een rede. Edje staat namelijk tamelijk stevig in z'n schoenen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 9:55 pm

Ja, daaag....Dan moet hij wel er wel even bij vertellen wat ze dan allemaal hebben gedaan.

Misschien heeft Edje er wel niet zo'n zin in omdat we er waarschijnlijk niet gaan winnen.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 13, 2008 9:58 pm

Mwah, dat vind ik niets voor Davids. Je kunt van alles van hem zeggen maar bang is hij niet. Davids verwoordt waarschijnlijk de gevoelens van de spelers. Die zullen Groningen even helemaal zat zijn. Dat hele eind erheen en dan uren in dat stadion zitten... Zal hetzelfde zijn voor supporters van Ajax die daar zijn geweest.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo apr 13, 2008 10:03 pm

Bertje schreef:
joey schreef:Hij doet anders zijn uiterste best om niet zichtbaar te zijn, Neef. :666.gif:
Had-ie beter achter Jans kunnen gaan staan.
Die Jans krijgt de kop steeds dikker inderdaad.

Borst: 'Ajax heeft hier voordeel aan'. :drecul.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 13, 2008 10:04 pm

Ik denk ook dat AJax er voordeel aan heeft. Ik denk dat het woensdag (publiek én spelers) van Groningenzijde een stuk makker zal zijn
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo apr 13, 2008 10:06 pm

Ik denk dat het weer mis gaat.

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » zo apr 13, 2008 10:06 pm

Surrealistisch is het: het idee dat het woensdag gewoon weer moet.

Reglementaire overwinning zou 100% terecht zijn.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 13, 2008 10:06 pm

joey schreef:Mwah, dat vind ik niets voor Davids. Je kunt van alles van hem zeggen maar bang is hij niet. Davids verwoordt waarschijnlijk de gevoelens van de spelers. Die zullen Groningen even helemaal zat zijn. Dat hele eind erheen en dan uren in dat stadion zitten... Zal hetzelfde zijn voor supporters van Ajax die daar zijn geweest.
Ik verwacht het ook niet direct van hem hoor. Maar er is nog steeds niemand die mij heeft kunnen vertellen wat er dan allemaal met die spelers is gebeurd.

Het is een vervelende ervaring geweest. Ook voor de spelers. Maar dat is voor mij geen reden om de wedstrijd dan maar in een reglementaire overwinning om te zetten.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie