Europa & Conference League

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14571
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Europa League

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 30, 2013 7:27 pm

Verbeek heeft het in de VI over de vele reisuren en kilometers die zijn ploeg straks moet maken. "Vooral Israel en Kazachstan is een eindje vliegen". De derde land waar ze naartoe moeten is Griekenland. Israel is nog niet eens een uur verder dan Griekenland.

Maar ja, het klinkt wel ver he... :smallgrin.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » vr aug 30, 2013 10:23 pm

Israel ligt niet in Europa, Griekenland wel, Israël lijkt dan veel verder?

Leuk die topografische kennis. In het boek "Digitale dementie" van Manfred Spitzer staat ook een mooi voorbeeld. Drie leerlingen moeten een scriptie schrijven (of spreekbeurt houden, is al weer een tijdje geleden dat ik het heb gelezen) over Georgië en dankzij internet wordt er iets moois gepresenteerd, jammer dat het om de Amerikaanse staat Georgia gaat.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Mr. Ajax
Berichten: 14571
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Champions League 2013-2014

Bericht door Mr. Ajax » do mar 13, 2014 9:06 pm

Hebben we geen Europa League topic?

Dan maar hier...

Ik zie net dat Salzburg en Basel doelpuntloos gelijkspelen. Iemand die het gezien heeft? Wat moeten we daar verder van vinden?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33975
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Europa League

Bericht door Duke » do mar 13, 2014 9:08 pm

Hij was er wel, alleen een tijdje niet meer in gepost.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mr. Ajax
Berichten: 14571
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Europa League

Bericht door Mr. Ajax » do mar 13, 2014 9:19 pm

Ok, cool. :biggthumpup.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Europa League

Bericht door ferry » do mar 13, 2014 9:28 pm

Ik zit een beetje te werken en met een schuin oog naar Spurs - Benfica te kijken, hoor ik opeens de naam Sulejmani! Glad vergeten dat die daar tegenwoordig speelt. En ik was nog niet van mijn verrassing bekomen of hij trok een sprint!! (Een echte, met hardlopen erin enzo) Dat was in de eerste 10 minuten, daarna heb ik hem niet meer gezien.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41151
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Champions League 2013-2014

Bericht door Marillion » do mar 13, 2014 9:42 pm

Mr. Ajax schreef:Hebben we geen Europa League topic?

Dan maar hier...

Ik zie net dat Salzburg en Basel doelpuntloos gelijkspelen. Iemand die het gezien heeft? Wat moeten we daar verder van vinden?
Het was wel prettig geweest als ze daar ook met 3-0 of 4-0 hadden gewonnen he? :smallgrin.gif:

Tja, wie zal het zeggen. Ik heb ook geen idee van de kracht van Basel. Volgens mij doen die het in Europa over het algemeen best aardig. Eerst maar eens de return afwachten. Voor Ajax zou het wel lekker zijn als Salzburg laat zien dat ze wel echt bovengemiddeld zijn in dit toernooi.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Europa League

Bericht door brigade zuid » do mar 13, 2014 10:15 pm

Het schijnt dat Salzburg vorig jaar is uitgeschakeld door een Luxemburgse club.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41151
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Europa League

Bericht door Marillion » do mar 13, 2014 10:16 pm

Dat tellen we sowieso niet mee. :hypocrite.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Europa League

Bericht door ferry » do mar 13, 2014 11:00 pm

Zo, Spurs krijgen thuis met 1-3 klop van Benfica. Eriksen scoorde met een schitterende vrije trap; blijft een fantastische speler.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33975
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Europa League

Bericht door Duke » do mar 20, 2014 7:53 pm

AZ door naar de laatste 8, netjes! :biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33975
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Europa League

Bericht door Duke » do mar 20, 2014 9:05 pm

Wim Kieft als analist, Sierd de Vos als commentator, wat een combinatie.

Eens kijken hoe Defour het tegenwoordig doet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Europa League

Bericht door jabu » do mar 20, 2014 9:10 pm

Je kan beter naar de euroleague basketballwedstrijd tussen Real Madrid en CSK Moskou gaan kijken op Sport 1 ;)

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48011
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Europa League

Bericht door peter » do mar 20, 2014 10:22 pm

Napoli is nu al 150 minuten superieur aan Porto, maar het staat nog altijd 1-1 on aggregate.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48011
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Europa League

Bericht door peter » do mar 20, 2014 10:32 pm

En dan krijg je dus dit... :excited.gif:

Godver.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33975
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Europa League

Bericht door Duke » do mar 20, 2014 10:39 pm

En Basel staat ook op 1-1, met 10 man.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13837
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Europa League

Bericht door Jinne » do mar 20, 2014 11:07 pm

Dat was dus ons manco: we hadden een mannetje te veel
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Europa League

Bericht door Zuidema » vr mar 21, 2014 7:32 am

Jinne schreef:Dat was dus ons manco: we hadden een mannetje te veel
:666.gif: :smallgrin.gif:

Toch zit daar wel een kern van waarheid in, volgens mij. Ajax wilde 'dominant' voetballen en voetballend onder die extreme forechecking van RBS uitkomen. Daar was Ajax dus totaal niet toe in staat (wanneer wel eigenlijk) en het speelde RBS door veel te slordig en slap spel van Ajax achterin daarmee juist in de kaart. Zo kon RBS helemaal zijn grote troef van de forechecking uitspelen en profiteren van de weinige mensen achter de bal na een steeds vrij gemakkelijke balherovering. Zo spelend was Ajax de ideale tegenstander voor RBS.

Basel miste gisteravond vanaf minuut 9 al 1 speler door een rode kaart. Wat doen 10 man? Ze vallen allemaal terug naar hun eigen helft, gaan niet meer voetballen, houden alleen nog maar tegen en hopen met een countertje (bv via een roei naar voren) nog wat tegenspel te krijgen. En dan wordt het verhaal voor RBS toch wat anders. Moeten ze veel meer op zich het spel maken in een kleine ruimte en hebben ze veel minder aan hun forechecking en omschakeling in een uit balans staande tegenstander. En kan bovendien nog het effect van 10 tegen 11 zijn werk doen. Die 10 gaan vaak immers als 1 blok voor mekaar werken, aanmerkelijk meer dan met 11. En de 11 man verslappen vaak toch wat, denken dat het nou kat in het bakkie is. Ongeveer dezelfde ingrediënten en hetzelfde spelbeeld als in onze 2e helft tegen Barca.

Ik heb van de wedstrijd maar een paar minuten gezien, dus ik kan niet vaststellen of het zo gegaan is, maar het zou mij niks verbazen als dit wel het wedstrijdbeeld is geweest. De statistieken op Uefa-com geven in ieder geval een groot overwicht van RBS aan: balbezit 65%-35% voor RBS. Doelpogingen 22 tegen 6 voor RBS. De twee doelpunten van Basel kwamen verder uit 2 dooie spelmomenten (corners), niet uit vloeiende counters. En dat toeslaan in dooie spelmomenten is vaak ook het enige dat je hebt met 10 man. Op de beelden bij de tegendoelpunten is bovendien te zien dat RBS opnieuw achterin uitzonderlijk wrakkig was, zoals ook al tegen Ajax bleek in de spaarzame momenten dat Ajax wel de 16 van RBS bereikte. Die achterste linie is blijkbaar hun grote achilleshiel, die door de extreme forechecking enorm ontlast wordt.

En zo kon er kennelijk toch een 'wonder' geschieden, met alle respect voor Basels (vermoedelijke) strijdlust. Waarschijnlijk was RBS er normaal gesproken later in de EL uitgevlogen tegen een tegenstander die de verborgen gebreken bij RBS achterin ook met normaal spel had kunnen blootleggen. Maar ik blijf er wel bij dat RBS met die kwaliteitsrijke aanval en hun forechecking-concept op zich van een (sub)top-niveau in de EL is. Ik vind die forechecking en razendsnelle omschakeling vol gogme, atletisch en technisch vermogen zeer overtuigend en het nastreven waard voor Ajax (als het inderdaad allemaal puur natuur was). En naar mijn idee mag er qua scouting ook het nodige van RBS opgestoken worden door Ajax. Gezien het rijtje totaal onbekende en toch zeer goede aanvallers, aangekocht voor een relatieve habbekrats.

Maar je kan dus toch altijd weer (per ongeluk) tegen de lamp lopen, omdat je team niet op alle fronten op niveau zit en het concept zo niet alles dichttimmert. Het geeft weer eens aan hoezeer kwaliteit in elke linie nodig is. En dat zelfs dan succes niet gegarandeerd is. Voetjebal blijft immers een raar, vaak niet te voorspellen, spelletje.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr mar 21, 2014 8:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » vr mar 21, 2014 7:59 am

Voetjebal blijft een raar, vaak niet te voorspellen, spelletje.
Gelukkig wel, anders kun je volstaan met na 34 wedstrijden de ranglijst te bekijken.
Op de beelden bij de tegendoelpunten is bovendien te zien dat RBS opnieuw achterin uitzonderlijk wrakkig was, zoals ook al tegen Ajax bleek in de spaarzame momenten dat Ajax wel de 16 van RBS bereikte.
Achterin uitzonderlijk wrakkig, maar Ajax kon er niets mee, daar moeten we ons zorgen om maken, er is nog een "Day after Salzburg", ook al is Salzburg uitgeschakeld door Basel.
En zo kon er naar mijn idee toch een 'wonder' geschieden met alle respect voor Basels strijdlust.
En zo wordt er naar mijn idee niet ingegaan op Ajax, want FdB zag het (twee keer) weggespeeld worden als een incident en nu wordt de uitschakeling van Salzburg als een wonder gezien, m.a.w. Salzburg is eigenlijk nog steeds die topper waar Ajax van verloor, toen het juist die dag bij Ajax niet lekker liep?

Basel speelde 81 minuten (+ verlenging?) zelfs met maar tien man lees ik (Heb niets van de wedstrijd gezien), in mijn ogen een nadeel maar uitgelegd als een voordeel. Ten eerste weet niemand hoe de wedstrijd zou zijn verlopen als Basel de hele wedstrijd met elf man had gespeeld, misschien zou het 0-5 geworden zijn (Salzburg kon in Basel ook niet winnen) en als het een voordeel is, waarom niet met tien man beginnen of als dat niet werkt met negen man beginnen? Wat als de coach van de tegenpartij er ook een mannetje afhaalt?

Ajax is afgegaan tegen Salzburg (De tijd heelt alle wonden?), een ploeg die twee keer niet van Basel kan winnen. Ajax moet zich niet in slaap laten sussen door een wonder in Salzburg, maar verder met de gedachte dat Europees voetbal iets meer inhoudt dan een grote rondo.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Europa League

Bericht door Zuidema » vr mar 21, 2014 8:14 am

Demosthenes schreef: Achterin uitzonderlijk wrakkig, maar Ajax kon er niets mee, daar moeten we ons zorgen om maken, er is nog een "Day after Salzburg", ook al is Salzburg uitgeschakeld door Basel.
Zeker waar. Ajax zal inderdaad bij zichzelf te rade moeten gaan hoe je een forecheckende (of een sterk verdedigende) tegenstander wel kan pareren en ontmantelen. En in het geval van Salzburg wel van die erg matige verdediging en keeper had kunnen profiteren.
En zo wordt er naar mijn idee niet ingegaan op Ajax, want FdB zag het (twee keer) weggespeeld worden als een incident en nu wordt de uitschakeling van Salzburg als een wonder gezien, m.a.w. Salzburg is eigenlijk nog steeds die topper waar Ajax van verloor, toen het juist die dag bij Ajax niet lekker liep?
Ik richt me met het bovenstaande even alleen op Salzburg en Basel en het vermoedelijke hoe en waarom van de uitschakeling. Maar voor Ajax is dit zeker een wake-up call, zoals we elders op AT ook al uitgebreid aan het bespreken zijn.

Het verhaal van het incident kan je verder op veel manieren interpreteren. Bijvoorbeeld bagatelliserend als een slechte dag. Wat zeker niet slim zou zijn. En anders als iets, dat Ajax normaal gesproken nooit tegenkomt. En dat stemt wel tot nadenken. Hoe kom je tot een niveau dat je wel klaar bent voor dat soort 'incidenten'.
Basel speelde 81 minuten (+ verlenging?) zelfs met maar tien man lees ik (Heb niets van de wedstrijd gezien), in mijn ogen een nadeel maar uitgelegd als een voordeel. Ten eerste weet niemand hoe de wedstrijd zou zijn verlopen als Basel de hele wedstrijd met elf man had gespeeld, misschien zou het 0-5 geworden zijn (Salzburg kon in Basel ook niet winnen) en als het een voordeel is, waarom niet met tien man beginnen of als dat niet werkt met negen man beginnen? Wat als de coach van de tegenpartij er ook een mannetje afhaalt?
Nope, geen verlenging. Tja, wie weet was Basel met 11 man dan wel meer gaan voetballen, had het RBS daarmee in de kaart gespeeld en was het toch nog 5-0 voor RBS geworden. Wie zal het zeggen? Maar het 10 tegen 11-effect zien we vaker gebeuren in het voetjebal. Het is niet onwaarschijnlijk dat dat gisteravond ook naar boven is gekomen. Je zou inderdaad bijna met 10 man beginnen om je team op scherp te zetten. :666.gif: :smallgrin.gif:

Maar waarschijnlijk zijn er toch nog andere manieren om die drive en scherpte ook met 11 man te realiseren. Bijvoorbeeld door jezelf een spelconcept 'op te leggen', dat veel meer vergt van de spelers. Ze ook meer uitdaagt. En waarmee je jezelf dan verder ontwikkelt, ongeacht de slappe M&M-competitie.
Ajax is afgegaan tegen Salzburg (De tijd heelt alle wonden?), een ploeg die twee keer niet van Basel kan winnen. Ajax moet zich niet in slaap laten sussen door een wonder in Salzburg, maar verder met de gedachte dat Europees voetbal iets meer inhoudt dan een grote rondo.
Op zich zal Basel nog steeds stomverbaasd zijn dat ze het gered hebben. Gezien alle kansen van RBS in Basel en de wedstrijd met 10 man in Salzburg met eveneens een fors overwicht en kennelijk een lading mogelijkheden/kansen voor RBS. Aanvallend vind ik RBS in ieder geval van een heel behoorlijk niveau Ook tegen Basel, van wat ik ervan heb kunnen zien. Ik richt me hierboven zoals gezegd nu alleen op de wedstrijd met de insteek waarom vermoedelijk RBS de klus dan toch niet geklaard heeft.

Maar je hebt zeker gelijk wat mij betreft: Ajax moet lering trekken uit de wedstrijden met RBS. Wat gaat goed, wat kan beter. Tenminste, als Ajax nog steeds Europese ambities heeft. En nationaal echt superieur wil worden. Zodat bijvoorbeeld vrij vlot een straatlengte voorsprong wordt gerealiseerd en vroegtijdig de titel wordt binnengehaald. Met overrompelend veldspel daarbij graag als standaard. Inclusief veel dynamiek, techniek en creativiteit/gogme.

Beslist niet gemakkelijk, maar wel het streven waard. Ajax moet wat mij betreft voor zichzelf de meetlat hoog blijven leggen. Zich niet laten indutten door (op zich prima titels) in een matige competitie.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr mar 21, 2014 9:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47615
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Europa League

Bericht door Lionel » vr mar 21, 2014 9:05 am

Dat Salzburg was geen wonderploeg en ze gebruikten ook geen doping. Ajax was gewoon fucking slecht.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Europa League

Bericht door Zuidema » vr mar 21, 2014 9:13 am

Rishi schreef:Dat Salzburg was geen wonderploeg en ze gebruikten ook geen doping. Ajax was gewoon fucking slecht.
Nee, RBS is geen wonderploeg. Natuurlijk niet. EL-subtopniveau hooguit. Maar het zit wel in hetzelfde stramien als Ajax te werken en laat aanmerkelijk beter voetbal aanvallend zien met soortgelijke budgetten. Alle aanleiding om te kijken wat je er van opsteken kunt. En Ajax was zeker fucking slecht tegen zo'n type tegenstander. Heel confronterend. Alle aanleiding dus voor Ajax om te kijken waarom het zo fucking slecht was. Lijkt me heel leerzaam voor Ajax.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » vr mar 21, 2014 9:28 am

o.a. @Zuidema, bedoelde extra tijd i.p.v. verlenging, mijn fout. Basel speelde misschien wel 90 minuten met tien man.

Iets voor FdB, na een kwartier je elfde man laten invallen, daar zal de tegenstander van schrikken, eerst speelt Ajax zonder spits en weet de centrale verdediging (van de tegenstander zet ik er bij, je weet nooit hoe er gereageerd wordt) niet wat te doen, daarna speelt Ajax wel met een spits en weet die cv weer niet wat te doen (De voorzet dat als die IJslander of Bojan invalt, er niets verandert hoeft niemand in te koppen)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Europa League

Bericht door Le T. » vr mar 21, 2014 9:40 am

Zuidema schreef: En Ajax was zeker fucking slecht tegen zo'n type tegenstander.
Ik weet nog wel een paar types tegenstander waartegen Ajax fucking slecht was, dit jaar en voorgaande jaren.
Heel confronterend.
Ja? Offday, dipje, doping, tactisch moeilijke tegenstander, vormgebrek, mosterd na de maaltijd-kansen, ik heb het idee dat het voor veel supporters en verantwoordelijken nog lang niet confronterend genoeg was.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel
Berichten: 47615
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Europa League

Bericht door Lionel » vr mar 21, 2014 9:40 am

Zuidema schreef:
Rishi schreef:Dat Salzburg was geen wonderploeg en ze gebruikten ook geen doping. Ajax was gewoon fucking slecht.
Nee, RBS is geen wonderploeg. Natuurlijk niet. EL-subtopniveau hooguit. Maar het zit wel in hetzelfde stramien als Ajax te werken en laat aanmerkelijk beter voetbal aanvallend zien met soortgelijke budgetten. Alle aanleiding om te kijken wat je er van opsteken kunt. En Ajax was zeker fucking slecht tegen zo'n type tegenstander. Heel confronterend. Alle aanleiding dus voor Ajax om te kijken waarom het zo fucking slecht was. Lijkt me heel leerzaam voor Ajax.
Oh dat ben ik met je eens hoor. Maar de verhalen/geruchten over doping kunnen wel de kast in.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie