BTW wat een pool man, je kan het halve peleton opstellen.

Moderator: mods
De leider in het jongerenklassement krijgt elke dag 20 punten, evenveel als de drager van de gele trui, de nummer 2 krijgt er 16, en zo gaat dat naar beneden tot de nummer 10, die nog 1 punt krijgt. Je moet dus zorgen dat je voor alle klassementen (geel, wit, groen, bolletjes) renners hebt. Uitvallers krijgen strafpunten.Oscarito schreef:Hij heeft natuurlijk niet al die namen uitgekozen beelzebub.
En zo te zien telt het jongerenklassement wel heel erg mee als ik zie dat Gesink en Ruijgh meer punten hebben gekregen dan Feillu. Ik snap in ieder geval niets van de puntentelling. Mag ik volgend jaar ook meedoen, Duke?
Wil eigenlijk alleen maar weten of ik laatste geworden ben, kan niet meer op die site, tenminste niet bij onze poule.Zeux schreef:Ik denk dat Zwaddert daar geen zin meer in heeft.
Hi hi zwaai even naar Anneke maar alleen als je haar Anneke noemtZeux schreef:Je hebt een tijdje tegen de tweede plaats aangeschurkt, maar uiteindelijk heeft je sprintergeoriënteerdheid je de das om gedaan. Maar je bent (net) boven Robin geëindigd!![]()
1. ik
2. Bassie
3. Tuur
4. Zwadder
5. Jij
6. Robin
www.ad.nl'Oud-renner Van Heeswijk bekent dopinggebruik'
UPDATE Oud-wielrenner Max van Heeswijk bekent in het nieuwe NUsport Magazine dat hij doping heeft gebruikt. De nu 38-jarige Limburger, die in 2007 een punt achter zijn wielercarrière zette, zegt in zijn wielercarrière epo te hebben gebruikt.
Het weekblad schrijft in een voorpublicatie dat de renner zo schrok van zijn onthulling dat hij na zijn uitspraak de diskette uit de minidisc van de verslaggever haalde en meenam. Desondanks hebben zijn quotes toch de kolommen gehaald.
Van Heeswijk reed in 2000 en 2001 de Tour de France. In de daaropvolgende vier jaar was de sprinter bij US Postal, en later Discovery Channel, ploeggenoot van Lance Armstrong. (Redactie)
Ik kan mij alleen Merckx herinneren die in één jaar én de voorjaarsklassiekers won én in de Tour uitblonk én in de najaarsklassiekers huishield én het WK goed reed. Gilbert rijdt een criterium, vliegt 's avonds naar San Sebastian, gaat om twee uur 's nachts slapen en rijdt de dag erna fluitend het peloton aan gort.Oscarito schreef: Schrijf hem maar alvast op voor het WK en Lombardije, er zit totaal geen sleet op die man.
www.sportwereld.beKost vrijheid Philippe Gilbert anderhalf miljoen?
dinsdag 02 augustus 2011
Het feit dat de Belgian Cycling Company (BCC) van Marc Coucke voor de UCI financieel verantwoordelijk wordt voor de fusieploeg Omega Pharma-Quick Step, betekent een streep door de rekening van Philippe Gilbert. Die riskeert anderhalf miljoen op tafel te moeten leggen als hij alsnog naar BMC wil.
'Waarom moet ik dit allemaal via de pers vernemen', toonde Philippe Gilbert zich gisteren alles behalve opgetogen over het nieuws. 'Ik vind deze manier van doen heel spijtig. Dit getuigt van weinig respect.'
Philippe Gilbert had een contract met BCC tot eind dit seizoen, met een optie voor een bijkomende campagne. Die optie werd begin dit jaar in alle stilte gelicht, zodat de renner tot eind 2012 gebonden bleef. Was Omega Pharma als cosponsor verder gegaan, dan verviel die verbintenis en kon Gilbert fluitend weg. Dat ligt nu even anders. De kannibaal van de jongste maanden wil graag naar BMC, waar hij onder meer Cadel Evans en Greg Van Avermaet terug zou vinden. Het contract ligt klaar, met alle punten en komma's. Alvorens zijn handtekening te kunnen zetten moet hij echter onder die verbintenis met BCC uit. Dat kan, maar dan zou hij wel een verbrekingsvergoeding moeten ophoesten van naar verluidt anderhalf miljoen euro... Vandaar dus dat hij blijft dralen met zijn beslissing en hij tijdens het weekeinde in San Sebastian nog in zijn haar krabde bij de vraag over zijn toekomst. 'Ik weet dat iedereen graag van mij hoort hoe het nu precies zit, maar ik ben er nog niet uit. Het is moeilijk.'
Wie weet dat Tom Boonen en Philippe Gilbert - de best geplaatste Belgische renners van de WorldTour - op die manier toch nog in hetzelfde truitje terecht komen. Patrick Lefevere, die momenteel geniet van een paar weekjes vakantie, heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij Philippe Gilbert dolgraag bij hem in de ploeg zou hebben. Zij-aan-zij met Tom Boonen, waarom niet? Graag zelfs. De twee wonen allebei in Monaco en kunnen het daar uitstekend met mekaar vinden.
'Als je Ballerini, Museeuw en Cipollini kan laten samenrijden, en later ook Museeuw met Bartoli en Museeuw met Vandenbroucke en Boonen,.. Dan kan kun je ook Gilbert en Boonen laten samenrijden. Daar heb ik geen enkele twijfel over', stelde Lefevere weken geleden al. 'Het binnenhalen van die kleppers is veel moeilijker dan ze te laten samenrijden. Ze weten dat ze een meerwaarde kunnen zijn voor elkaar. Boonen en Gilbert zijn immers verschillende types. Ze zouden elkaar niet voor de voeten rijden.'
Van den Broeck
Philippe Gilbert zou trouwens niet de enige zijn die zijn transferdromen in gevaar ziet komen. Dat geldt ook voor Jurgen Van den Broeck, de nummer vijf van de Tour van vorig jaar. Hij wil graag mee in het Lotto-project maar heeft nog een contract lopen tot 2013. Ook André Greipel bijvoorbeeld heeft een onafgewerkte verbintenis. Volgens sommigen staat een clausule in hun contract waardoor ze vrij zijn van zodra de beide hoofdsponsors scheiden. 'Dat is alleen maar een interpretatie. Die contracten blijven gelden', luidt al weken de versie van manager Geert Coeman.
Zijn Jalabert, Kelly en onze eigen Raas je bekend? Zo kan ik nog tig van renners opnoemen die hem dit na hebben gedaan, of zelfs beter imo.Zeux schreef:Ik kan mij alleen Merckx herinneren die in één jaar én de voorjaarsklassiekers won én in de Tour uitblonk én in de najaarsklassiekers huishield én het WK goed reed. Gilbert rijdt een criterium, vliegt 's avonds naar San Sebastian, gaat om twee uur 's nachts slapen en rijdt de dag erna fluitend het peloton aan gort.Oscarito schreef: Schrijf hem maar alvast op voor het WK en Lombardije, er zit totaal geen sleet op die man.
Hoe kan een renner zo een heel seizoen bijna bovenmenselijk op topniveau blijven?
Er zijn heel veel mensen die bij Voeckler wijzen op de omstandigheden: 'moraal' van het Geel, de anderen waren te laf om aan te vallen, er werd over de hele linie minder hard bergop gefietst. Het enige dat jij er tegenover kunt stellen is een theoretisch verhaaltje over wattages. Hingen er draadjes aan de benen van Voeckler toen hij bergop ging? Weet jij welk wattage hij toen trapte? Weet jij welk wattage de ánderen toen trapten (het ging allemaal een stukkie trager dan anders, you know)?Oscarito schreef:Dat Voeckler van de ene op de andere dag ineens mee gaat met de besten in het hooggebergte is voor mij een reden om hem zwaar te verdenken. De prestaties van Gilbert dit seizoen niet, Gilbert is van nature een betere renner dan 98% van de rest van het peloton. Betekent dit dat ik 100% geloof dat Gilbert helemaal clean is? Natuurlijk niet, wie weet zit hij wel vol onder de doping. Het is voor mij echter waarschijnlijker dat Gilbert dit seizoen zo presteert dan dat Voeckler zo'n Tour rijdt en dan zonder doping. Idem bij Cavendish.
www.depers.nlSpaarvarkens gaan kapot
Door: Thijs Zonneveld
De transfermarkt in wielerland is officieel geopend. En het draait, nog meer dan in andere jaren, maar om één ding: geld.
Er sneuvelen deze weken overal spaarvarkentjes in wielerland. De transfermarkt is geopend en de managers van wielerploegen zijn gedwongen om hun portemonnee om te keren. Niet alleen voor goede renners, maar vooral voor de punten die ze met zich mee brengen. En punten kosten geld.
Het zit zo. Om zeker te zijn van een plekje in de World Tour – de Champions League van het wielrennen – heb je een licentie nodig. Die worden door de internationale wielerbond UCI uitgedeeld aan de achttien teams die voldoen aan ethische, financiële, administratieve en sportieve eisen.
Daarvan is de laatste eigenlijk het belangrijkste. Om ploegen met elkaar te vergelijken, heeft de UCI een puntensysteem ontwikkeld. Iedere renner heeft een zogenoemde Riders Value. De punten van de vijftien beste renners van een team worden bij elkaar opgeteld en je kunt alle teams met elkaar vergelijken. Klinkt hartstikke simpel, handig en verstandig. Maar dat is het niet.
Allereerst is het volkomen ridicuul dat de ranglijst met rennerswaarden geheim is. De UCI wil niet dat renners met hun score in de hand met ploegen onderhandelen, maar het resultaat is dat niemand precies weet hoe het ervoor staat. Er zijn wielerploegen die wiskundigen hebben ingehuurd om berekeningen te maken – je moet je beleid toch ergens op baseren. Rabobank-manager Harold Knebel: ‘Vooral voor potentiële nieuwe sponsors is zo’n onduidelijk sys-teem heel slecht. Je steekt je geld niet in de wielersport als je niet precies weet wat je terugkrijgt.’ Vacansoleil-manager Daan Luijkx: ‘Bijna niemand weet waar hij staat, ook al omdat de transfers pas vanaf 1 augustus officieel worden. Vorig jaar wisten we pas na de transferperiode waar we stonden. Dat bleek hoog genoeg te zijn voor een World Tour-licentie. Ook dit jaar houden we er rekening mee in ons transferbeleid. Kenny van Hummel is een heel goede sprinter die elk jaar vijf koersen wint, maar hij neemt bovendien een hoop punten mee. Volgens onze berekeningen staat hij bij de beste veertig renners van de wereld.’
Het kromme van het systeem is dat bijna alle punten zijn gekoppeld aan de individuele renner. Als hij naar een andere ploeg vertrekt, kan zijn oude ploeg fluiten naar de punten. Zonder financiële compensatie, want wielrennen kent geen transfersommen. Jonathan Vaughters, de baas van het Amerikaanse Garmin-Cervélo: ‘Stel dat je het hele jaar met je hele team hebt gereden voor een kopman die allerlei koersen heeft gewonnen. Als hij vertrekt, dan ben je alles kwijt. Wat heeft teamwork dan nog voor een zin? Misschien kan die ene knecht beter voor zichzelf gaan rijden – wie weet wat een paar punten waard zijn voor een ander team. En waarom zou ik nog renners opleiden als ik weet dat ze worden weggekocht op het moment dat ze goed gaan presteren?’
Het nieuwe systeem heeft een wedloop ontlokt tussen de ploegen die concurreren voor een plekje in de World Tour. Dat was al het geval voor de licenties voor het wielerjaar 2011; voor die van volgend jaar is de concurrentie alleen maar toegenomen. Er jaagt een horde ploegen op een World Tour-licentie: vrijwel alle Franse teams, het Nederlandse Skil-Shimano, maar ook een Australisch project met de naam GreenEdge. Die ploeg bestaat nu nog niet, maar ze hebben de markt opgeblazen door overal renners met een hoge Riders Value vandaan te willen halen voor een smak geld. Harold Knebel: ‘Je kunt je als ploeg in de World Tour kopen. Kijk maar naar wat Leopard-Trek vorig jaar gedaan heeft. Die kochten overal renners vandaan en stonden aan het begin van het seizoen boven aan de ranking, terwijl ze nog geen wedstrijd hadden gereden.’
Spuit
Bovendien past de individuele barometer niet in het anti-dopingbeleid dat de UCI op alle andere vlakken uitdraagt. Sommige renners zijn bereid om naar de spuit te grijpen als ze er een hogere financiële beloning voor kunnen krijgen – meer punten betekent een betere onderhandelingspositie. Knebel: ‘Het risico op dopinggebruik wordt verhoogd door dit systeem.’
De ploegen hebben er sinds de invoering van het systeem op aangedrongen om een compromis te sluiten. Voorbeeld: de renner neemt de helft van zijn punten mee als hij vertrekt. Maar de UCI wil er niets van weten. Kritiek is verboden, grote aanpassingen worden niet gedaan. Het systeem blijft het systeem. En dus zit er voor veel ploegen niets anders op dan hun spaarvarkentjes stuk te slaan.