F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Monkey Tonk

Re: F1

Bericht door Monkey Tonk » ma nov 12, 2018 11:10 am

Hamilton omzeilt dit soort onnodige risicos. Als Verstappen die bocht minder scherp aansnijdt is er niks aan de hand. Het is niet zijn fout, maar hij zet er wel deur naartoe open. Niet zo slim als je de race leidt.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 12, 2018 11:29 am

Monkey Tonk schreef:Hamilton omzeilt dit soort onnodige risicos. Als Verstappen die bocht minder scherp aansnijdt is er niks aan de hand. Het is niet zijn fout, maar hij zet er wel deur naartoe open. Niet zo slim als je de race leidt.
Verstappen was aan het racen met Hamilton. Niet met Ocon, een achterblijver, op één ronde. Dat Verstappen überhaupt moet overwegen op die plek om Ocon 'zomaar' langs te laten is al fout. Ocon had die 'keuze' nooit moeten laten ontstaan.

Al die (oud)coureurs die nu 'stoer' zeggen dat ze hem er langs hadden gelaten, liegen volgens mij dat ze barsten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma nov 12, 2018 11:42 am

Hamilton tegen Verstappen: "You had more to lose than he did. He had nothing to lose, and you had it all, so ..."

Zo simpel is dat. Prima advies van een vijfvoudig wereldkampioen.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 12, 2018 11:53 am

Monkey Tonk schreef:Hamilton tegen Verstappen: "You had more to lose than he did. He had nothing to lose, and you had it all, so ..."

Zo simpel is dat. Prima advies van een vijfvoudig wereldkampioen.
En jij denkt dat hij zijn eigen advies had opgevolgd als de rollen waren omgedraaid?

Hoe vaak heb jij gezien in een F1 wedstrijd dat een coureur die op een ronde is gezet de leider in de wedstrijd op deze manier challenged?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma nov 12, 2018 11:56 am

Zie jij zowiezo wel hoe scherp Verstappen die bocht instuurt, terwijl dat niet nodig is?

Hamilton:
You've got to assume, you've got to be acknowledge the fact that he may be there so I'm going to leave extra space. Because actually he's in a different race to me. That's my opinion about it.

"So from my seat it felt like it wasn't 100 percent one side. More like maybe it's 60-40."

Hamilton added: "Ultimately when you're in Ocon's position you've got nothing to lose.

"You want to get through. You've got much quicker tyres. You're trapped if you got much quicker tyres and the guy in front it's not pushing that out, which Max wasn't he was saving his tyres. So he's cruising, holding him up. You're going to go for it try and get by and move yourself forwards.

"And I felt like it was fair game for him to try to un-lap himself. Of course you don't want to cause an incident. But in those scenarios you give each other space. It's as simple as that. It's so simple to give each other space."

zeux

Bericht door zeux » ma nov 12, 2018 12:02 pm

Monkey Tonk schreef:Zie jij zowiezo wel hoe scherp Verstappen die bocht instuurt, terwijl dat niet nodig is?
Had hij verwacht dat Ocon zo zou pushen?

Als dat Hamilton was geweest, zal hij vast en zeker een andere alertheid hebben gehad.

Iedereen - op Ocon en Force India na - is het er volgens mij over eens dat het 100% Ocon's fout was. Nu maak jij er toch een 'stuurbeweging' van Verstappen van. Raar.

Nogmaals: Verstappen zou op dat moment van de wedstrijd niet eens moeten hoeven nadenken over zo'n achterblijver. En dat is Ocon's fout.

ferry

Bericht door ferry » ma nov 12, 2018 12:20 pm

Hamilton speelt leuke psychologische spelletjes met Max, want hij ziet in Max natuurlijk een grote bedreiging voor volgend seizoen. (of seizoenen) Als Ocon dit zelfde had gedaan bij Hamilton, was de wereld te klein geweest.

Dat het Mercedes team en Mercedes rijders vinden dat een andere Mercedes rijder totaal geen blaam treft kan natuurlijk ook geen verbazing wekken.

(ex F1 champ) Villeneuve over het incident:
Ex-Formula 1 champion Jacques Villeneuve has called Esteban Ocon an “embarrassment” after the Frenchman’s controversial collision with Max Verstappen in the Brazilian Grand Prix.
Ocon received a 10-second stop-and-go penalty after the clash at the Senna S with Verstappen while he was trying to unlap himself from the race leader.

Villeneuve also cited past incidents involving the Force India driver, and suggested that he lacks racecraft.

“Ocon is an embarrassment,” he told Motorsport.com. “That was ridiculous. And the worst bit is everyone has seen what happened, and on the radio not even a ‘sorry guys, I was wrong.’ It’s good to accept you’re wrong.

“You can unlap yourself, but do it properly. You’re not allowed to put the leader at risk at all. You don’t do something that loses time for the other driver, and is taking a risk.

"Overtaking on the straight and you’re in front is fine. But that looked like it was a battle for the lead.

“But also it shows he has no racecraft, zero racecraft whatsoever. All the incidents in the last two years where maybe it’s his fault, maybe it’s not, you can kind of think that maybe he was in the wrong, because he hasn’t read the race properly.

"And he never learns, because it’s never his fault, ever.”

Villeneuve said he had some sympathy for Verstappen, who was called to the stewards after pushing Ocon in the FIA garage after the race.

The Canadian added: “I thought he [Verstappen] was very restrained in his reaction. He didn’t even punch him!

"What do we want to see? We want to emotion, we want to see these gladiators. It was good to see that. And the other one is taller than him anyway!

“Max was amazing, and his overtaking early on without DRS, aggressive, clean. It’s a different Max. It looks like after Monaco he took [Daniel] Ricciardo’s talent, or what was good in Ricciardo as well.

"You already had the Max, and he got rid of what was nasty and took what was good from Ricciardo, and has really made a step. In the last few races he’s been very impressive.”
van Motorsport.com

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma nov 12, 2018 1:29 pm

Wat zou een Max in een Torro Rosso hebben gedaan in deze situatie? Kan me zo voorstellen dat die ook gewoon zo’n inhaalactie zou hebben ingezet.

Maar, wat een race toch? In de kwalificatie nog best wat langzamer zijn (omdat Ferrari en Mercedes de kraan open kunnen draaien) maar op raceday is Max opeens wel gewoon sneller. Volgend jaar met een hopelijk betere en snellere motor met meer PK kan al er al iets heel moois gaan ontstaan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma nov 12, 2018 1:33 pm

Het is alleen maar goed advies van Hamilton aan Max. Kijk naar de start in Mexico een week eerder. Hamilton had zo de leiding kunnen forceren in de eerste bocht, maar gaf Verstappen voorrang. Je moet begrijpen wat er voor jezelf op het spel staat en wat er voor de ander op het spel staat. Verstappen wordt hier alleen maar beter van. Beter nu dan dat het je straks een wereldtitel kost.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 12, 2018 1:37 pm

Dit was in ieder geval spectaculair. Ook mooi dat er nog een strijd om de derde plek was. Er ontbrak eigenlijk alleen een ultieme do or die poging van Verstappen op Hamilton in de laatste ronde maar dat gat was net te groot.

Over die crash met Ocon heb ik toch een beetje een dubbel gevoel. Het is helder dat de fout bij de achterblijver ligt die gewoon niet zo strak moet willen racen met iemand die een ronde voor ligt en aan de leiding gaat. Daarover geen discussie. Ik vraag me wel af of Verstappen het toch niet zelf had kunnen voorkomen door in die bocht wat meer ruimte te laten. Hij was natuurlijk niet verwijtbaar maar feit is wel dat hij naast de baan stond en zo een overwinning mist. Ik kan alleen niet inschatten of hij het enigszins kon zien aankomen of dat de botsing voor hem echt compleet uit de lucht kwam vallen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma nov 12, 2018 1:43 pm

Marillion schreef:Ik vraag me wel af of Verstappen het toch niet zelf had kunnen voorkomen door in die bocht wat meer ruimte te laten.
Ze lagen zij aan zij - Max zelfs halve auto voor - en hij moest daar toch echt rechtsaf.
Er zaten iets van 5 (?) seconden tussen hem en de nummer twee, Hamilton.
Om Ocon te 'accomoderen' had hij dus flink in de remmen gemoeten, in een secondenspel, had hij Ocon voor zich gehad die ronden, wat vertragend werkt, had hij een inhaalactie op Ocon moeten plannen, wat ook tijd kan kosten.

Met Hamilton vijf seconden achter zich.

Hoe groot acht je de kans dat Hamilton door die 'vertragingen' dichterbij was gekomen, met het risico dat hij van de DRS-zone gebruik had kunnen maken?

Dat die kans überhaupt door een achterblijver in een race om plek één gecreëerd wordt, is toch al raar?

Ocon is degene die 'zijn gemak' had moeten houden hier. Blijf weg uit de strijd om de kop.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 12, 2018 2:13 pm

Dat mag allemaal zo zijn maar daar koop je dus helemaal niets voor. Als hij straks wereldkampioen wil worden dan is één van de belangrijkste aspecten dat je iedere week punten scoort. Dat betekent dat je soms misschien een keer iets meer marge moet houden.

Daarom stel ik de vraag of hij het niet zelf toch nog had kunnen voorkomen. Je kunt namelijk ook denken: Ik heb niet alleen een voorsprong maar ben ook sneller dan de nummer twee in de race. Er is dus wat dat betreft ruimte om een mogelijk gevaarlijke situatie uit de weg te gaan.

De vergelijking gaat in een race niet helemaal op maar zie het als het verschil tussen voorrang nemen en voorrang krijgen. Als je voorrang hebt maar je ziet dat je het niet krijgt. Is het dan soms niet verstandig om dat maar even te laten gebeuren in plaats van de klap op te vangen? Dat staat volledig los van de schuldvraag want die is wel duidelijk.
Nil volentibus arduum

Mano

Bericht door Mano » ma nov 12, 2018 2:17 pm

Precies!

de leider overtaken en dan na 3 rondes weer de blauwe vlag krijgen omdat de leider weer in je spiegels zit. :excited.gif: kansloos idee!!!! geeft echt aan dat je er niks van snapt of .....je had nog een rekeningetje open staan.
Als Max 25sec voor heeft op de no.2 kan het zijn dat hij langzamer rijdt en dat je er langs wilt maar met 5sec tussen de no.1 en no.2 moet je gewoon wegblijven als achterblijver.

Hamilton doet nu even mans en zegt dat hij wel ruimte zou hebben gegeven. Wat gelul is.
Als dit hem was gebeurd was de wereld te klein maar speelt hij een psychologisch spelletje met Max en speelt de betweter.

Dit is allemaal prima, dit tergt Max alleen maar. Nu hopen op een lekkere motor van Honda.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

zeux

Bericht door zeux » ma nov 12, 2018 2:26 pm

Marillion schreef:
Daarom stel ik de vraag of hij het niet zelf toch nog had kunnen voorkomen.
Alleen door te remmen. In een situatie waarin hij maar 5 sec voorsprong op de nr 2 heeft en een wagen voorbij laat gaan die in essentie langzamer is (op nog geen 2/3 van de race een volle ronde achter) en die hij dus binnen een paar ronden weer tegenkomt (met alle potentiële vertraging van dien). Het was ronde 44. Err moesten er nog 27 gereden worden.

Ik vind het echt bijzonder dat Verstappen nu (mede)verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontstaan van de situatie. Dat hij 'slimmer' zou moeten zijn (door trager te gaan rijden in een close combat met nr 2). De achterblijver moet daar wegblijven en Verstappen met Hamilton op volle snelheid laten racen. Dan is er niets aan de hand.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 12, 2018 2:33 pm

Je leest het niet goed. Of ik leg het niet goed uit, dat kan ook. Ik stel helemaal niet ter discussie dat de fout bij Ocon ligt. Kern van het verhaal is hoe ga je ermee om als een achterblijver zich niet aan de regels wenst te houden.

Jij hebt het over "maar 5 seconden" maar dat is best een behoorlijk gat, zeker in combinatie met het feit dat Verstappen op dat moment ook gewoon sneller was en zijn voorsprong dus later weer kon uitbouwen. Ik vraag me dus af of hij op enig moment kon zien dat Ocon te ver leek te gaan en of er op dat moment nog een mogelijkheid was geweest om dan zelf maar meer ruimte te geven. Probleem is: Dat gaat op dat moment ten koste van je ego en rechtvaardigheidsgevoel. Maar op de lange termijn zou het waarschijnlijk de winst hebben gebracht. Onder voorwaarde uiteraard dat hij het zag ontstaan en eventueel nog iets had kunnen doen. Dat lijkt misschien lastig maar bij een knappe inhaalmanoeuvre op hoge snelheid hoor ik altijd dat hij daar juist zo goed in is. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma nov 12, 2018 3:26 pm

Ah, nu begrijp ik je beter. :smile-ajax.gif:

Ik denk dat hij hem niet meer daar - zo fel - had verwacht. Natuurlijk snap je dat er rijders op de baan rijden en dat je daar op moet letten, maar als hij niet verwacht dat een gelapte rijder zo agressief het duel aan gaat - 'What an idiot' -, ben je toch anders alert dan wanneer Hamilton daar had gereden in een strijd om een plek (zelfs eerste plaats in dit geval).

Natuurlijk, je moet in zijn algemeen opletten op idioten, maar het is natuurlijk contra-instinctief om flink te moeten remmen voor een in jouw ogen non-deelnemer. Zeker niet met nr 2 kort achter je. Denk dat het niet eens met ego te maken heeft. Volgens mij hield Max ook gewoon de racelijn.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma nov 12, 2018 3:45 pm

Ik denk wel dat Verstappen de volgende keer dit risico niet meer neemt. Maar het blijft een bizarre actie van Ocon.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mano

Bericht door Mano » ma nov 12, 2018 4:20 pm

zeux schreef:Ah, nu begrijp ik je beter. :smile-ajax.gif:

Ik denk dat hij hem niet meer daar - zo fel - had verwacht. Natuurlijk snap je dat er rijders op de baan rijden en dat je daar op moet letten, maar als hij niet verwacht dat een gelapte rijder zo agressief het duel aan gaat - 'What an idiot' -, ben je toch anders alert dan wanneer Hamilton daar had gereden in een strijd om een plek (zelfs eerste plaats in dit geval).

Natuurlijk, je moet in zijn algemeen opletten op idioten, maar het is natuurlijk contra-instinctief om flink te moeten remmen voor een in jouw ogen non-deelnemer. Zeker niet met nr 2 kort achter je. Denk dat het niet eens met ego te maken heeft. Volgens mij hield Max ook gewoon de racelijn.

hoeveel rijders hebben er in de laatste 8 jaar geprobeerd zichzelf te 'unlappen' :confused.gif:
ik denk 0,0 met uitzondering op rijders die door een pitstop unlapped werden.

Ik denk dat daardoor Max helemaal Ocon niet zo kort op zich verwachtte. Dat + het feit dat een inhaalactie van Ocon niks zou toevoegen aan de positie van Ocon, was hij (volgens mij) gewoon verrast.

en dan komt Hamilton met zijn PC antwoord dat Max meer ruimte had moeten houden :excited.gif:
van achteren kijk je een koe in z'n K...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma nov 12, 2018 5:13 pm

Duke schreef:Ik denk wel dat Verstappen de volgende keer dit risico niet meer neemt. Maar het blijft een bizarre actie van Ocon.
Mee eens. Ik vervloek Ocon maar Max had dit zelf ook slimmer moeten aanpakken, misschien was het gat op dat moment maar 5 seconden met Hamilton, hij was sneller en zou het evengoed wel verder uitbouwen die voorsprong.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma nov 12, 2018 6:44 pm

Mano schreef:
Hamilton doet nu even mans en zegt dat hij wel ruimte zou hebben gegeven. Wat gelul is.
Als dit hem was gebeurd was de wereld te klein maar speelt hij een psychologisch spelletje met Max en speelt de betweter.
Als je zou zien hoe vaak Hamilton om mogelijke problemen heenrijdt, door meer ruimte te laten, zou je dat nooit zeggen.

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma nov 12, 2018 8:36 pm

Positief is dat Max dit jaar met een mindere motor al 5 overwinningen had moeten hebben en een duidelijke groei in volwassenheid heeft laten zien.
Als de Honda inderdaad een stap voorwaarts is, betekent het dat ie volgend jaar echt om de titel mee kan strijden.

Gisteren had ie inderdaad kunnen vermijden, maar denk dat ie Mn verrast was door de idiote actie van Ocon. Betwijfel of Hamilton in deze specifieke situatie zoveel beter had gereageerd

Sandro

Bericht door Sandro » ma nov 12, 2018 8:51 pm

Ik volg het niet zo, vang af en toe wat op, maar Verstappen maakt duidelijk wel stappen.

Als z'n auto heel blijft kan hij over het algemeen met de besten mee. En z'n auto blijft volgens mij wat vaker heel de laatste tijd, wat de verdenking weg neemt dat het aan zijn manier van rijden zou liggen dat z'n auto stuk gaat.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Mano

Bericht door Mano » di nov 13, 2018 9:13 am

Monkey Tonk schreef:
Mano schreef:
Als je zou zien hoe vaak Hamilton om mogelijke problemen heenrijdt, door meer ruimte te laten, zou je dat nooit zeggen.
ten eerste: Hamilton heeft dit nog nooit meegemaakt, niemand wat dat betreft. Dus die hele "Hij had...." vind ik kansloos. Als Hamilton wegstuurt is het altijd in een direct gevecht, nooit een gevecht met een achterligger. Dat is een gevecht waar je op anticipeert, dit niet.

Daarnaast had Ocon het bij Hamilton nooit gedaan want dat is z'n broodheer.
En wat ook meespeelt is dat Ham voor een titel racet en Max voor een overwinning. Dat zorgt er automatisch voor dat je op bepaalde momenten denkt aan het grotere geheel. Iets wat Max nu niet hoeft te doen, die wilt de GP op zijn naam en heeft Ham in zijn rug op 3sec.

en als laatste: noem 1 iemand die tijdens de race in een tete a tete zichzelf heeft willen unlappen in de laatste 8 jaar? Denk dat Max er niet op rekende dat hij het ging proberen. We hebben nu ook gezien waarom nooit iemand het geprobeerd heeft, omdat het een kansloze actie is. vanaf nu bekend als een Oconnetniet

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di nov 13, 2018 10:42 am

Ik vond het maar een sissy move van die Verstappen. Als je verhaal gaat halen moet je hem ook decken en niet een beetje mieterig gaan duwen.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di nov 13, 2018 11:23 am

InnerHarbour schreef:Ik vond het maar een sissy move van die Verstappen. Als je verhaal gaat halen moet je hem ook decken en niet een beetje mieterig gaan duwen.
Tja. Punt is dat er straffen staan op elke vorm van (verbaal) geweld of onsportief gedrag.
Vader Verstappen was en is zo'n heethoofd, die is al op de vluchtstrook gaan knokken als iemand hem op de snelweg inhaalde of trimde na een ruzie aan de eettafel familieleden in elkaar.

Dat in ogenschouw nemende heeft Max zijn beheersing, ook met posities verdedigen en scherp inhalen op het circuit, al veel beter voor elkaar.

Plaats reactie