F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

ferry

Re: F1

Bericht door ferry » ma sep 18, 2017 10:45 am

De FIA wijst geen schuldige(n) aan:
"The Stewards examined video evidence and heard from Sebastian Vettel, the driver of Car 5, Kimi Raikkonen, the driver of Car 7, Max Verstappen, the driver of Car 33 and the team representatives.

"Driver of Car 7 had a very good start and was able to attempt overtaking on Car 33 on the left hand side.

"At the same time, Car 5, which had a slower start, moved to the left hand side of the track; Car 33 and Car 7 then collided resulting in a chain collision with Car 5 and, ultimately, Car 14 (Fernando Alonso) at the next turn.

"The Stewards consider that no driver was found to have been wholly or predominantly to blame for the incident and will therefore take no further action."
Ik snap de beslissingen van de stewards niet altijd, maar ken dan ook de regels niet goed.
Vettel zag Raikkonen niet kennelijk, want ik kan me anders niet voorstellen dat hij zo'n groot risico neemt terwijl hij zo'n goede uitgangspositie heeft om Hamilton weer voorbij te gaan in de stand om het wereldkampioenschap.

Dat Max meer uit de auto probeert te halen dan Ricciardo is onzin. Dat is al meerdere keren ontkracht door mensen die er verstand van hebben, tot zelfs Renault aan toe. De keren dat hij uitviel door motorpech was het ook echt dat: pech.

De situatie gisteren vind ik lastiger in te schatten. Had hij een andere lijn moeten kiezen? Kon hij nog iets doen voordat hij klem kwam te zitten tussen die Ferrari's? Dit was de race waar hij kans had om voorin mee te rijden met zelfs een kans om te winnen, dan kan ik me voorstellen dat je de voet niet van het gas haalt bij de start.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma sep 18, 2017 11:03 am

Als Max hard had geremd (mocht dat de sandwich nog voorkomen hebben), dan had ie altijd nog zijn achterliggers als nieuw probleem gehad. Beter in één seizoen alle shit bij elkaar dan in echte titelstrijd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma sep 18, 2017 11:28 am

Ik heb het nog maar eens een paar keer bekeken en mijn conclusie luidt:

1. Raikkonen gaat binnendoor omdat ie een betere start had dan Verstappen (die zeldzaam traag weg is). Het probleem is dat je eigenlijk niet binnendoor kan omdat je dan die 90 graden bocht naar links nooit normaal kan aansnijden. Dus Raikkonen kon dit alleen doen als hij voor Verstappen kon kruizen ruim voor de bocht. Dat ging 'm nooit en te nimmer lukken.

2. Vettel ziet Verstappen en Raikkonen volgens mij best en snijdt veel te snel naar binnen. Hij was natuurlijk bang dat hij aan de buitenkant zou worden gedrukt, uiteindelijk was dat wel de beste taktiek geweest (zie Alonso) want daar lag dus alle ruimte. En zelfs als hij de buitenbocht neemt dan houdt hij veel meer snelheid vast dan Raikkonen en Verstappen en pakt hij ze wel weer terug in de volgende bocht.

3. Verstappen komt slecht weg volgens mij en wil eigenlijk naar de buitenkant maar ziet dan Vettel op 'm af komen. Ik denk dat hij iets te snel naar links stuurt terwijl Raikkonen te snel probeert te kruizen en dan raken ze elkaar. Ik vind wel dat Verstappen z'n lijn langer had moeten houden want dan had Vettel nooit verder naar binnen kunnen trekken. Dan had Raikkonen ook aan de binnenkant gebleven. Dan was het wel interessant geworden bij de bocht maar goed.

Ik geeft toch de schuld aan Vettel voornamelijk, maar ook Verstappen en Raikkonen doen het niet goed hier.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma sep 18, 2017 1:21 pm

Vettel had de slechtste start van de drie, en Raikonen de beste. Daardoor kreeg je de sandwich. Max kon geen kant uit. Onder de huidige regels mag het wat Vettel deed, maar dan klopt er toch iets niet voor mij, want bij zo'n start kan zoveel mis gaan. In een dirrect duel tussen twee autos is het wat anders, maar als er in principe twintig autos op elkaar in kunnen rijden is een langzame start van de leider plus het afwijken van de lijn om daarvoor te compenseren vragen om problemen. Om het nog niet eens te hebben over de verschrikkelijke circuits waarop een wedstrijd van twee uur in de eerste minuut beslist is. Juist op die circuits zie je de ongelukken bij de start.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma sep 18, 2017 2:39 pm

brigade zuid schreef:Ik heb bij Verstappen nog het idee dat het twee kanten uit kan gaan. Ofwel hij is idd een wonderkind die een aantal keer wereldkampioen gaat worden ofwel we zien over 20 jaar een uitzending van Andere tijden sport op tv over een jongeman die een gouden toekomst had, die een heel land F1 gek maakte maar door zijn roekeloze rijden na een paar jaar via de achterdeur met de stille trom het race-wereldje verliet.
Ik moest ineens aan deze post van vorig jaar denken. Heb nog steeds dezelfde twijfels, hij is nog jong maar het moet er wel een keer uit gaan komen, al zie je in de kwalificaties wel dat hij progressie maakt. Ik heb ook het idee dat ie in het wereldje niet zo geliefd is, nou hoef je niet met iedereen vrienden te zijn maar volgens mij is het gewoon niet zo heel handig als je met allerlei coureurs om je heen rijdt die je niks gunnen, misschien heb je dan toch eerder brokken.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 18, 2017 2:46 pm

brigade zuid schreef: Ik heb ook het idee dat ie in het wereldje niet zo geliefd is, nou hoef je niet met iedereen vrienden te zijn maar volgens mij is het gewoon niet zo heel handig als je met allerlei coureurs om je heen rijdt die je niks gunnen, misschien heb je dan toch eerder brokken.
Daar lijkt het wel op ja, dat hij niet zo geliefd is. Niet bij mede-coureurs, maar ook niet bij de FIA. Ik begreep dat in de 'jury' ook iemand ziet die hem niet zo mag? Waardoor straffen of niet zijn kant op vallen of juist 'heftiger'zijn als hij iets doet wat niet mag of niet helemaal mag.

Ik denk dat een aantal lui het ook niet kan verkroppen dat een 17-jarige achter het stuur van een F1-bolide stapt en meteen vooraan mee doet. Kinnesinne, na-ijver, whatever. En dan helpt het niet als Max zelf ook nog behoorlijk cocky is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano

Bericht door Mano » ma sep 18, 2017 3:11 pm

en volgens mij schijnt zijn vader een 'vervelende' Verstappen lobbyist te zijn achter de schermen.
die kan je daar ook bij op tellen
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma sep 18, 2017 3:12 pm

Wat het allemaal nog frustrerender maakt is dat Ricciardo elke keer fluitend dat podium oprijdt.

Nogmaals Max heeft de nodige pech maar wat als het komende seizoen weer zo zou gaan?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 18, 2017 5:13 pm

Het moet niet nog anderhalf seizoen zo doorgaan natuurlijk. Maar hij laat in de kwalificatie zien dat hij snel is, meestal sneller dan Ricciardo. En je moet elke uitvalbeurt wel afzonderlijk beoordelen. Zolang het niet iedere keer duidelijk zijn schuld is zie ik er niet zo'n probleem in.

De andere kant is wel dat hij zelf kritisch moet kijken naar wat hij wel had kunnen voorkomen. Die crash bij het inhalen van Massa laatst. Die zou je kunnen noteren als gevolg van te agressief rijden. Dat moet je niet elke week hebben. Maar uitval door een defect of een crash waar je echt zelf de oorzaak niet bent is een ander verhaal.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma sep 18, 2017 5:24 pm

Marillion schreef:Het moet niet nog anderhalf seizoen zo doorgaan natuurlijk. Maar hij laat in de kwalificatie zien dat hij snel is, meestal sneller dan Ricciardo. En je moet elke uitvalbeurt wel afzonderlijk beoordelen. Zolang het niet iedere keer duidelijk zijn schuld is zie ik er niet zo'n probleem in.

De andere kant is wel dat hij zelf kritisch moet kijken naar wat hij wel had kunnen voorkomen. Die crash bij het inhalen van Massa laatst. Die zou je kunnen noteren als gevolg van te agressief rijden. Dat moet je niet elke week hebben. Maar uitval door een defect of een crash waar je echt zelf de oorzaak niet bent is een ander verhaal.
Helemaal eens.
Maar in de optelsom kleeft het hem wel aan. Zeker in de beeldvorming. Dus inderdaad, misschien dat hij er dit jaar nog mee weg komt, maar volgend jaar moet het niet zo doorgaan met die 'pech', want dan treedt toch de wet 'toeval bestaat niet' in werking.

Hij moet gewoon van die RB13 af en in de RB14 terechtkomen. Hij had toch een 'lijntje' met Cruijff?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma sep 18, 2017 6:38 pm

Mano schreef:en volgens mij schijnt zijn vader een 'vervelende' Verstappen lobbyist te zijn achter de schermen.
die kan je daar ook bij op tellen
Geen fan van Jos?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma sep 18, 2017 6:43 pm

Volgens mij heeft hij nog zelden een straf tegen zich gehad, dus dat ze tegen hem zijn lijkt wel mee te vallen.
Wellicht kunnen we hier ook een keer stoppen met de link te leggen tussen zn materiaalpech en hoe hij zn materiaal zou gebruiken? Dit is inmiddels al wel zi duidelijk ontkracht door diverse kenners en door Renault zelf, dat het toch wel triest wordt om toch steeds weer een vraagteken hierbij te blijven zetten.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma sep 18, 2017 7:39 pm

Wie doet dat dan? Heb idd ook begrepen dat dat niet kan.

Zojuist Peptalk gezien en daar werd toch wel min of meer gesuggereerd dat de kans groot is dat hij in 2019 naar Mercedes gaat. Dit nav de opmerking van Jos waarin hij zegt: 'we weten waar we kunnen blijven en waar we heen kunnen.'

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma sep 18, 2017 8:46 pm

Raikonen veroorzaakt de botsing. Is alleen duidelijk van bovenaf. Hij komt naar binnen, terwijl er tijd genoeg was om rechtdoor te gaan. De derde pic is vlak voordat het achterwiel van Raikonen het voorwiel van Verstappen raakt.

https://thundergroundsamurai.files.word ... .png?w=750

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma sep 18, 2017 8:55 pm

Monkey Tonk schreef:Raikonen veroorzaakt de botsing. Is alleen duidelijk van bovenaf. Hij komt naar binnen, terwijl er tijd genoeg was om rechtdoor te gaan. De derde pic is vlak voordat het achterwiel van Raikonen het voorwiel van Verstappen raakt.

Afbeelding
Probleem van Raikkonen was dat hij wel naar binnen moest anders had hij stil gestaan bij de bocht naar links. Het was eigenlijk een domme aktie. Met z'n start hij had gewoon naar de buitenkant moeten gaan.

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma sep 18, 2017 8:56 pm

Mano schreef:Heeft Max pech of vraagt hij regelmatig te veel van zijn machine :confused.gif:
Tel daar dit soort sandwiches bij op en hij begint erg veel op zijn vader te lijken.

Ik denk dat hij over de grens van zijn auto gaat en dat hij moet leren binnen de gegeven grenzen te blijven.
Jeugdig ongeduld?
In dit geval hier. Is wel een tendens dat elke keer als er motorische pech is deze vraag weer gesteld wordt. Alsof het antwoord plotseling zal veranderen

Sandro

Bericht door Sandro » ma sep 18, 2017 9:00 pm

Bizar dat het napraten over de race van Verstappen elke keer langer duurt dan zijn race zelf.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

zeux

Bericht door zeux » ma sep 18, 2017 9:12 pm

Raymon schreef:
Monkey Tonk schreef:Raikonen veroorzaakt de botsing. Is alleen duidelijk van bovenaf. Hij komt naar binnen, terwijl er tijd genoeg was om rechtdoor te gaan. De derde pic is vlak voordat het achterwiel van Raikonen het voorwiel van Verstappen raakt.

Afbeelding
Probleem van Raikkonen was dat hij wel naar binnen moest anders had hij stil gestaan bij de bocht naar links. Het was eigenlijk een domme aktie. Met z'n start hij had gewoon naar de buitenkant moeten gaan.
Als dat zo is, waarom stuurt Vettel dan juist naar buiten?

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma sep 18, 2017 9:38 pm

zeux schreef:
Raymon schreef:

Afbeelding
Als dat zo is, waarom stuurt Vettel dan juist naar buiten?
Je bedoelt naar binnen?

zeux

Bericht door zeux » ma sep 18, 2017 9:55 pm

Raymon schreef:
Je bedoelt naar binnen?
Als Raikkonen naar binnen stuurt en Vettel stuurt juist de andere kant op - anders was Max niet gesandwiched - dan is dat toch 'naar buiten'?

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma sep 18, 2017 10:05 pm

zeux schreef:
Raymon schreef:
Je bedoelt naar binnen?
Als Raikkonen naar binnen stuurt en Vettel stuurt juist de andere kant op - anders was Max niet gesandwiched - dan is dat toch 'naar buiten'?
Ah okee, ja Raikkonen stuurt naar buiten toe en Vettel naar binnen. Vanuit het perspectief van de eerste bocht.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 18, 2017 10:08 pm

Als Raikkonen niet 'rechtdoor' moet gaan, omdat ie dan verkeerd uitkomt voor de bocht, is het opmerkelijk dat Vettel juist naar het punt stuurt waar Raikkonen niet naar toe moest gaan.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma sep 18, 2017 10:12 pm

Omdat Vettel Verstappen wilde dwingen naar de binnenkant te gaan. Zou me ook niet verbazen als hij precies wist waar Räikkönen was.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 18, 2017 10:21 pm

Raymon schreef:Omdat Vettel Verstappen wilde dwingen naar de binnenkant te gaan. Zou me ook niet verbazen als hij precies wist waar Räikkönen was.
Een beetje dwingen snap ik nog wel, maar dit was snijden (sandwichen). Waar zat hij dan met zijn kop? Want het eindresultaat was 'boem' (logisch bij zo'n manoeuvre), einde race en puntverlies ten opzichte van Hamilton. Terwijl hij - met de historie van Signapore in het hoofd - een grote kans had voor hem te finishen, als hij zijn stuur recht had gehouden. Dan neem je dat risico toch niet? Kortsluiting in de kop?

Iniesta

Bericht door Iniesta » ma sep 18, 2017 11:07 pm

Ik denk niet dat hij raikonen heeft gezien, zit in zn dooie hoek, en even over de schouders kijken zit er bij de formule 1 nog nog niet in

Plaats reactie