AC Milan - Ajax 11-12-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Trab
AT Toto winner 04/05

Re: AC Milan - Ajax 11-12-2013

Bericht door Trab » wo dec 11, 2013 11:21 pm

Tot de rode kaart speelden we prima. Daarna helaas niet meer. Ik had persoonlijk blind midmid gezet na de rode kaart en denswil linksback. Ik vond dat Ajax te snel voor de voorzet koos vanaf de zijkant via blind en van rhijn. Dat zijn kansloze ballen. Je moet via het middenveld proberen door te combineren. Twee keer lukte dat met die kans voor Klaassen en Fischer, maar dat was het dan ook. Vandaar dat ik liever blind had gezien op midmid. Het inbrengen van vde hoorn in de laatste 10 minuten begreep ik wel. Als je niets creëert moet je het opportunistisch proberen. Hij won ook veel maar er werd slecht op geanticipeerd. Vind de meeste mensen hier wel erg negatief. Zo makkelijk voetbal je er niet doorheen tegen een ploeg die met 10 man verdedigd. Ajax is goed bezig de laatste wedstrijden en met Davy Klaassen hebben we er weer een topper bij. Gewoon lekker doorgaan zoals we de laatste wedstrijden spelen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 11, 2013 11:22 pm

999 schreef:Afijn, we weten nu de functie van M. v.d. Hoorn in AJAX 1.

Ajax speelde tegen de tien man van Milaan in een te laag tempo.Zelf had ik met Blind op het middenveld gestart, niet met een extra verdediger als Poulsen.AJAX moest, maar kon niet.
En het frustrerende is dat Ajax het helemaal aan zichzelf te wijten heeft. Te laag tempo, foute keuzes, te weinig energie en vernuft.
I think I lost my fucking headache

Zlatan

Bericht door Zlatan » wo dec 11, 2013 11:23 pm

In ieder geval een prettige conclusie dat onze basis as (Cillessen, Veltman, Moisander, Blind, Klaassen, Serero/Duarte, Siem) zeker CL waardig is. Zowel verdedigend als opbouwend als in de omschakeling. Zie redelijk wat scorend vermogen (Klaassen, Siem).

Jammer dat de flanken zowel verdedigend als aanvallend niet goed genoeg zijn voor dit niveau...
Laatst gewijzigd door Zlatan op wo dec 11, 2013 11:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

999

Bericht door 999 » wo dec 11, 2013 11:24 pm

LucaS schreef:
999 schreef:Afijn, we weten nu de functie van M. v.d. Hoorn in AJAX 1.

Ajax speelde tegen de tien man van Milaan in een te laag tempo.Zelf had ik met Blind op het middenveld gestart, niet met een extra verdediger als Poulsen.AJAX moest, maar kon niet.
En het frustrerende is dat Ajax het helemaal aan zichzelf te wijten heeft. Te laag tempo, foute keuzes, te weinig energie en vernuft.
Deze wedstrijd zeker ...
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo dec 11, 2013 11:29 pm

@Trab: zo goed verdedigde Milan niet. Die ploeg heeft niet voor niets al een lading doelpunten tegen. Het lag aan Ajax zelf dat het niet scoorde. Te laag tempo, te weinig vernuft, helaas een gebrek aan gogme en kwaliteit.

Victor Fischer viel me weer erg tegen. In zo'n wedstrijd zou hij het moeten laten zien.

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 11, 2013 11:31 pm

Fischer is gewoon niet zo goed als velen hem maken.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo dec 11, 2013 11:32 pm

Te negatief? Ik vind het gros nog veel te lief. Het klopte namelijk van geen kanten. Basisopstelling? Min plus. Bizar dat je Bojan nu de kans geeft om centraal aan te kloten. Kerel ging met de kop omlaag richting Zapata en Bonera en liep overal waar hij niet moest lopen. Aansluiting? Maakt geen klap uit, want de FC Bojan legt geen ballen terug en zoekt geen kaats op. Blind/Poulsen vond ik ook erg jammer, maar die omzetting was nog enigzins te begrijpen.

Omzetting na de rode kaart? Min min. Je ziet het vijf minuten aan en grijpt dan in. Je brengt direct Hoesen en Ligeon en gaat op balbezit en druk spelen. Niets van dat alles.

Laatste twee wissels? Treurig dieptepunt. Het inbrengen is al een grote aanfluiting, maar als je in die 20 minuten voor de wissel al niet tot een fatsoenlijke voorzet komt, dan moet je je misschien even afvragen wat het gaat helpen als je twee anti-voetballers in brengt. Het systeem met Hoesen in de punt werkte tot dan toe uitstekend. Om dan aan een kansloos plan B te beginnen is een gotspe.

Ik vind het werkelijk ontluisterend hoe je zo de plank mis kan slaan.

Wouter

Bericht door Wouter » wo dec 11, 2013 11:33 pm

Ik heb alleen de slotfase gezien. Wat mij opviel was dat Ajax steeds de bal blind van achteren in het strafschopgebied pompte, terwijl de zijkant vaak helemaal open lag. Waarom niet voorgeven vanaf de zijkant, denk je dan. Dan kan een aanvaller er tenminste nog met zijn kop tegenaan lopen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo dec 11, 2013 11:33 pm

Yopi schreef:@Trab: zo goed verdedigde Milan niet. Die ploeg heeft niet voor niets al een lading doelpunten tegen. Het lag aan Ajax zelf dat het niet scoorde. Te laag tempo, te weinig vernuft, helaas een gebrek aan gogme en kwaliteit.

Victor Fischer viel me weer erg tegen. In zo'n wedstrijd zou hij het moeten laten zien.
We wisten niets uit te spelen. Zo simpel is het. Ik denk dat het inderdaad voornamelijk aan Ajax lag. Veldbezetting niet goed in orde en te laag tempo. Op de vleugel is het in zo'n wedstrijd wel armoede. Schöne is de enige die dat aardig weet in te vullen. Ik had hem altijd aan de rechterkant laten staan. Verder was ik absoluut gestart met Hoesen ipv Bojan. In de loop van de wedstrijd gingen we alleen maar meer in de trechter lopen. Terwijl breed houden de enige oplossing was. Ik had dan ook eerder voor een jongen als De Sa gekozen dan Sigthorsson.

Geen goede beurt van De Boer vanavond. Overal kan ik leven met het resultaat in deze poule. We waren niet goed genoeg om de zwakke plekken van Milan bloot te leggen. Maar vooraf waren we bang voor een afgang en dat is het zeker niet geworden. Nu doorpakken op weg naar de landstitel en kijken of we nog een leuk Europees avontuur kunnen hebben na de winterstop.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo dec 11, 2013 11:34 pm

Wouter schreef:Ik heb alleen de slotfase gezien. Wat mij opviel was dat Ajax steeds de bal blind van achteren in het strafschopgebied pompte, terwijl de zijkant vaak helemaal open lag. Waarom niet voorgeven vanaf de zijkant, denk je dan. Dan kan een aanvaller er tenminste nog met zijn kop tegenaan lopen.
Er liep niemand meer die dat kon verzorgen. We gingen het Milan steeds makkelijker maken.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo dec 11, 2013 11:36 pm

Op zich is twee keer gelijkspelen tegen Milan en drie punten pakken van Barcelona gewoon goed. We hebben het in Glasgow laten liggen.

De Boer heeft geen reclame voor zichzelf gemaakt. Dat vind ik dan weer prima.

Wouter

Bericht door Wouter » wo dec 11, 2013 11:38 pm

Ze speelden gewoon te gehaast. Kijk, als je vanaf de middencirkel de bal hoog het strafschopgebied van de tegenpartij in ramt, kan je alleen scoren uit een afvallende bal, want het is onmogelijk om zo'n bal direct op doel te koppen. En die afvallende bal (als je die al verovert) gaat er nooit in met tien Italianen in hun eigen strafschopgebied.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo dec 11, 2013 11:40 pm

Yopi schreef:@Trab: zo goed verdedigde Milan niet. Die ploeg heeft niet voor niets al een lading doelpunten tegen. Het lag aan Ajax zelf dat het niet scoorde. Te laag tempo, te weinig vernuft, helaas een gebrek aan gogme en kwaliteit.

Tegen elke ploeg die met 10 man in de 16 hangt is het lastig voetballen. Te laag tempo is zo'n ontzettend cliché. Als er geen ruimte is er ook geen ruimte voor tempo. Ze hadden wel meer lef kunnen tonen qua doorschuiven enzo. En ze hadden meer door moeten combineren. Nu was het te voorspelbaar. Steeds die voorzetten van blind en v.rhijn in een overvolle 16 heb je niks aan. Maar het eerste kwartier heb ik wel genoten van Ajax. Als we deze ploeg bij elkaar houden en eventueel nog een flankspeler erbij dan halen we volgend jaar zeker de volgende ronde.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo dec 11, 2013 11:42 pm

Klopt, Ajax speelde het erg slecht. We hadden moeten blijven voetballen. Vleugels bezet houden, tempo omhoog en kansen uitspelen. Gewoon zoals dat in alle boekjes staat zeg maar. We verloren onszelf in de spanning van het moment. Lange bal spelen en jezelf heel druk maken om het gedrag van Milan. We hadden zo nog een uurtje door kunnen spelen zonder gevaarlijk te worden.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo dec 11, 2013 11:42 pm

Marillion schreef:Geen goede beurt van De Boer vanavond. Overal kan ik leven met het resultaat in deze poule. We waren niet goed genoeg om de zwakke plekken van Milan bloot te leggen. Maar vooraf waren we bang voor een afgang en dat is het zeker niet geworden. Nu doorpakken op weg naar de landstitel en kijken of we nog een leuk Europees avontuur kunnen hebben na de winterstop.
Het was niet echt een afgang, maar ik denk niet dat ze in Italië erg onder indruk zullen zijn van dit Ajax, om het zwak uit te drukken. Het moment waarop Balotelli ging hooghouden vond ik zelfs een beetje genant. Volgens mij wisten ze bij Milan al vrij snel dat ze het zouden gaan redden.

@Trab: hoger tempo is misschien een cliché, maar dat maakt het niet onwaar. In de beslissende zone moet je bepaalde ballen strak en hard durven geven. Op de openingen naar de zijkant (vooral aan de rechterkant) die steevast te zacht waren en niet ver genoeg voor de man, kon Milan zich steeds makkelijk instellen. Denswil deed dat aan de linkerkant nog een paar keer vrij goed, al heeft hij er ook een handje van om de bal in een slakkengang te spelen.

Zoals gezegd, we misten Veltman wat dat betreft heel erg. Die speelt ballen als het moet knalhard in. Natuurlijk, dat is moeilijk en risicovol, en de ontvanger moet zo'n bal ook nog controleren, maar het was in deze wedstrijd wel nodig.

Wouter

Bericht door Wouter » wo dec 11, 2013 11:44 pm

Bij 0-0 weet je dat nooit zeker. Er hoeft maar een van richting veranderde bal gelukkig erin te vliegen en weg ben je.

Khraa

Bericht door Khraa » wo dec 11, 2013 11:44 pm

Peter schreef: Laatste twee wissels? Treurig dieptepunt. Het inbrengen is al een grote aanfluiting, maar als je in die 20 minuten voor de wissel al niet tot een fatsoenlijke voorzet komt, dan moet je je misschien even afvragen wat het gaat helpen als je twee anti-voetballers in brengt. Het systeem met Hoesen in de punt werkte tot dan toe uitstekend. Om dan aan een kansloos plan B te beginnen is een gotspe.

Ik vind het werkelijk ontluisterend hoe je zo de plank mis kan slaan.
Met Hoesen liep het uitstekend? Heb je een andere wedstrijd gezien? 1 bal van Fischer die in de buurt kwam en voor de rest presteerden we toen ook helemaal niets.

Het lag niet zozeer aan Hoesen alswel aan Blind en Van Rhijn, ik geef nog betere voorzetten. Het is alleen jammer dat wanneer men ziet dat plan a niet werkt, men niet kan overstappen naar plan b.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 11, 2013 11:46 pm

Het lag natuurlijk ook een beetje aan Milan. Het zal niet voor niets zijn dat dit gevoel altijd overheerst n wedstrijden tegen Milan/een Italiaanse tegenstander.

peter

Bericht door peter » wo dec 11, 2013 11:52 pm

Qua systeem liep het met Hoesen uitstekend inderdaad. De kaart 'als je dat niet ziet, dan zie je een andere pot' zal ik maar niet terugkaatsen. Blijkbaar verwacht jij van een spits iets anders, maar dat mag. Lekker sleuren met Sigi, of lekker rennen met Bojan. Heerlijke spitsen.
Hoesen komt in de bal, kaatst, maakt ruimte, zorgt er voor dat de middenvelders aan kunnen sluiten en legt ballen zo af dat er een schietkans ontstaat. Ik zou niet weten wat er aan dat systeempje nu mis ging. Qua spitspositie vulde hij het gewoon prima in. Fischer kreeg een prima kans en blijkbaar was je ven chips halen bij de kans van Klaassen. Overigens kan die jongen er niets aan doen dat je 25 ballen op kniehoogte krijgt van van Rhijn en van Daley....Tsja. Overigens ligt dat ook weer aan het treurige spel van Fischer en Bojan, maar ok.

Khraa

Bericht door Khraa » wo dec 11, 2013 11:59 pm

Ik verwacht van een spits dat er iets gebeurt voor de goal. Het liep niet met Hoesen, want er werd ongeveer niets gecreeerd. Je kan niet zeggen dat een spits goed speelt als er geen bal op doel komt. Ook als het qua systeem goed loopt komt er een schot op doel.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do dec 12, 2013 12:02 am

De steekpass ontbrak. De afgemeten bal tussen de laatste verdediger en de keeper. Volgens mij heeft Blind dat in zich, als hij zich op het middenveld kan blijven ontwikkelen en dwingender leert te spelen. De Boer koos voor Poulsen. Hij zal hem wel als rustpunt zien, maar die achteruitvoetballer haalt wel alle vaart uit het spel.

Milaan heeft verder in de CL niks te zoeken, en Ajax kan aan het eind van de rit best met een Europese cup staan.

peter

Bericht door peter » do dec 12, 2013 12:09 am

Khraa schreef:Ik verwacht van een spits dat er iets gebeurt voor de goal. Het liep niet met Hoesen, want er werd ongeveer niets gecreeerd. Je kan niet zeggen dat een spits goed speelt als er geen bal op doel komt. Ook als het qua systeem goed loopt komt er een schot op doel.
Hoesen vulde het qua spitspositie uitstekend in tot het kansloze plan-B verhaal. Ik vind het een tikkie vreemd om te zeggen dat hij niet goed speelde omdat er geen bal op doel komt of omdat er weinig door kwam. Het enige gevaar kwam nu juist omdat hij zijn positie goed invulde. Maar hier komen we niet uit. Ik vond Hoesen en Klaassen de beste mensen bij Ajax, by a clear mile.

zeux

Bericht door zeux » do dec 12, 2013 12:11 am

Monkey Tonk schreef:De steekpass ontbrak. De afgemeten bal tussen de laatste verdediger en de keeper. Volgens mij heeft Blind dat in zich, als hij zich op het middenveld kan blijven ontwikkelen en dwingender leert te spelen.
Blind probeerde het een aantal maal en dat was soms ook best dreigend, maar helaas had hij het totaal niet met zijn voorzetten. Driekwart werd geblokt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do dec 12, 2013 12:26 am

Hoeveel van die parking-the-bus, omsingelingswedstrijden hebben we nou wel niet gezien door de jaren? Als het laatste idee er niet is, trekt de verdedigende partij aan het langste eind. Blind ging nooit door naar de achterlijn, voor een voorzet waardoor de verdedigers voor het doel uit positie zijn (omdat ze niet achter zich kunnen kijken), maar koos voor slappe voorzetjes die Milaan geen enkele moeite kosten. De Milaan keeper had duidelijk moeite met hoge ballen vanuit corners, dus ik had veel meer acties van van Rhijn en Blind naar de achterlijn willen zien. Ajax speelde Milaan in de kaart en gokte op een bal die een keer goed zou vallen. En dat deed ie op het laatst ook nog..., maar Klaassen mikte naast. Al met al best een aardige prestatie, vooral als je ziet hoe snel Ajax aan het groeien is, maar ze waren hier nog wel een maatje te klein. Met een beetje meer ervaring win je hier gewoon.

Recept tegen parking the bus? 1) Steekpass door het midden, en 2) voorzet vanaf achterlijn.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do dec 12, 2013 12:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

peter

Bericht door peter » do dec 12, 2013 12:31 am

Blind heb ik geen steekpass zien geven, maar ok.

Blind werd ook wel vaak gedwongen tot het geven van zo'n kansloze voorzet (qua uitvoering waren ze alleen nog slechter), want Fischer en Bojan waren veelal compleet uit positie. Zodra van Rhijn en/of Blind die bal krijgt zie je zo'n Bojan naar het centrum lopen. Fischer idem dito. Op een gegeven moment (nog voor plan-B) ging Blind ze vanaf de middenlijn al voorzetten. De kracht van Blind is juist dat hij over de Sciglio heen dendert. Nu had die jongen de wedstrijd van zijn leven, want Fischer ging vaak voor eigen glorie en Blind liet het diep gaan op een gegeven moment maar achterwege. Aan de andere zijde is het overigens nog veel treuriger, want daar speelde mijn held Constant dus. Niveautje Jupiler League, maar ook hij werd amper op de proef gesteld. Die jongen had overigens echt baat bij die rode kaart, want daarna kwam hij niet meer in balbezit. Zo'n jongen is gewoon een gevaar voor je eigen ploeg in balbezit.

Plaats reactie