Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door El Clavo » vr sep 16, 2011 8:18 am

goodfella schreef:
Thijs schreef:
El Clavo schreef:Ik dacht dat Lyon ook een voetballende ploeg was, maar wat een laf countervoetbal was dat weer zeg. Alleen de spits, die gorte nummer 18, stond soms op de helft van Ajax als Ajax balbezit had. Verder kregen beide ploegen veel kansen. Ajax door hard te werken en de goal te zoeken, Lyon door lekker op de counter te spelen en ze waren een paar keer erg gevaarlijk. Sulejmani had natuurlijk moeten scoren. Plek 3 lijkt me mooi, lekker door in de Europa League.
Helemaal mee eens. Lyon vond een 0-0 (terecht) ook wel prima. Uit gelijk tegen pot 3, thuis ervan winnen zullen ze denken.

Hopen op een stuntje in Lyon, maar sowieso Zagreb onder ons houden. Ik zie Ajax liever een kans hebben om ver te komen in de EL dan zo'n kansloze prutspot in de achtste finale van de CL. Het is leuk voor de centen, maar verder vind ik de hele Champions League nog steeds een commercieel gedrocht waarin voor clubs die geen schulden mogen maken niks te winnen is.
Laf counter voetbal? Dat is gewoon een keuze van Lyon. Meer niet. :excited.gif:

Vroegah hadden wij lak aan laf counter voetbal. Dan rolden we zo'n ploeg op. We zijn gvd Ajax.

Doe een eierschaal op je hoofd. ;-)

Geloof jij nog werkelijk in die 'wij zijn de beste' propaganda?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door joey » vr sep 16, 2011 8:30 am

Arthur schreef:Ik verwacht niet dat we punten halen tegen Madrid, maar als we er weer zo hard afgaan als vorig jaar (qua spel, niet qua uitslag) dan valt me dat zeer zwaar tegen.

Erger kan haast niet. :blush.gif:

De aanvallers van Madrid zijn veel te goed voor de verdedigers van Ajax. Zo eerlijk moeten we zijn.
Het stinkt aan alle kanten!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Le T. » vr sep 16, 2011 8:57 am

El Clavo schreef:
goodfella schreef:
Laf counter voetbal? Dat is gewoon een keuze van Lyon. Meer niet. :excited.gif:

Vroegah hadden wij lak aan laf counter voetbal. Dan rolden we zo'n ploeg op. We zijn gvd Ajax.

Doe een eierschaal op je hoofd. ;-)

Geloof jij nog werkelijk in die 'wij zijn de beste' propaganda?
Dat doet er niet zoveel toe. Als je dominant voetbalt dan hoort daarbij dat de tegenstander laf countervoetbal speelt. Dat moet je effectief kunnen bestrijden. Tegen topploegen wordt dat lastig, tegen ploegen van ongeveer je eigen formaat moet dat lukken.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Trab » vr sep 16, 2011 10:39 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Natuurlijk is Madrid beter en gaat het waarschijnlijk winnen. Maar dat staat los van je attitude in het veld. Vorig jaar september (en in feite twee maanden later in de Arena ook) ging Ajax niet strijdend ten onder. Het was eerder een lam naar de slachtbankwedstrijd. Het wordt tijd dat de jongens bij Ajax mannen worden. Ik ben dus benieuwd hoe dit team zich in een jaar tijd heeft ontwikkeld. En dan is Madrid uit een goeie graadmeter.
De wedstrijd tegen Lyon voorspeld weinig goeds. Net als vorig jaar tegen Madrid en Spartak Moskou-uit, werd Ajax in de duels kinderlijk eenvoudig afgetroefd. Zo'n Gregory vder Wiel kijkt zo ontzettend op tegen iemand als Bastos. Hij vroeg nog net zijn handtekening niet in het veld.
Bij Sigtorsson liepen de benen na een minuut al vol van de spanning evenals bij Janssen die niet lekker in zijn vel zit op die positie. Voeg daarbij de schijterig spelende Vertonghen die na iedere breedtepass snel weer naar achteren liep en Boilesen die constant risicovolle passes gaf op het moment dat er veel middenvelders voor de bal stonden, en je krijgt enorme gaten tussen de linies waar Lyon dankbaar gebruik van maakte.
Als Ajax Ajax-waardig voor de dag wil komen in Madrid, dan zal het compact moeten spelen en met ballen. En onze 2 Belgen hebben nogal de neiging achteruit te lopen ipv druk naar voren te geven, dus dat zal echt anders moeten. Anders krijg je hetzelfde scenario als vorig jaar in Madrid en bij Spartak.
Misschien biedt de blessure van Sulejmani wel mogelijkheden voor De Boer. Wellicht de Barcelona-variant met Erikssen in de Messi rol, Sigthorsson in de Villa rol en Boerrigter in de Pedro rol. Janssen gewoon op links en Anita in de punt naar achteren.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door El Clavo » vr sep 16, 2011 10:45 am

Le T. schreef:
El Clavo schreef:
goodfella schreef:
Laf counter voetbal? Dat is gewoon een keuze van Lyon. Meer niet. :excited.gif:

Vroegah hadden wij lak aan laf counter voetbal. Dan rolden we zo'n ploeg op. We zijn gvd Ajax.

Doe een eierschaal op je hoofd. ;-)

Geloof jij nog werkelijk in die 'wij zijn de beste' propaganda?
Dat doet er niet zoveel toe. Als je dominant voetbalt dan hoort daarbij dat de tegenstander laf countervoetbal speelt. Dat moet je effectief kunnen bestrijden. Tegen topploegen wordt dat lastig, tegen ploegen van ongeveer je eigen formaat moet dat lukken.
Dat ging ook best aardig, er werden redelijk wat kansen gecreeerd. We stonden wel slecht te verdedigen. maar ik vind het naief om tegenwoordig nog te denken dat Ajax wel ff haar wil aan elke tegenstander oplegt. Daar kan Cruyff ook echt niks aan veranderen.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door bryan » vr sep 16, 2011 11:07 am

Voeg daarbij de schijterig spelende Vertonghen die na iedere breedtepass snel weer naar achteren liep
Hmmm... ik heb toch een andere wedstrijd gezien.

Vertonghen ging wel vaak naar voren (misschien wel eens te vaak) en wat mij betreft had ie vaker een breedtepass kunnen geven i.p.v. zo'n gallery pass naar niemand.

Ik krijg soms het gevoel dat Vertonghen nadrukkelijk "de aanvoerder" wil zijn en zich een beetje Cruijffiaans wil opstellen op het veld. Hij moet verdedigen en opbouwen van achterin. Maar hij wil zo graag de held uithangen...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Cruijff » vr sep 16, 2011 11:19 am

bryan schreef: Vertonghen ging wel vaak naar voren (misschien wel eens te vaak) en wat mij betreft had ie vaker een breedtepass kunnen geven i.p.v. zo'n gallery pass naar niemand.

Ik krijg soms het gevoel dat Vertonghen nadrukkelijk "de aanvoerder" wil zijn en zich een beetje Cruijffiaans wil opstellen op het veld. Hij moet verdedigen en opbouwen van achterin. Maar hij wil zo graag de held uithangen...
Ik had eigenlijk het idee dat Jan fysiek ongemak had ofzo. Als hij naar voren ging wandelde hij erg langzaam met de bal, kreupel bijna. Ik miste ook de strakke inspeelpass of een hard schot op doel bij hem.
Trab schreef: Bij Sigtorsson liepen de benen na een minuut al vol van de spanning evenals bij Janssen die niet lekker in zijn vel zit op die positie. Voeg daarbij de schijterig spelende Vertonghen die na iedere breedtepass snel weer naar achteren liep en Boilesen die constant risicovolle passes gaf op het moment dat er veel middenvelders voor de bal stonden, en je krijgt enorme gaten tussen de linies waar Lyon dankbaar gebruik van maakte.
Onzin, Sigthorsson was niet nerveus, als Sulejmani na anderhalve minuut een goede steekpass geeft (Kolbein maakte een super loopactie en ging vrij de zestien) in, dan knalt hij vervolgens die bal snoeihard in het doel achter Lloris. Ben ik van overtuigd.

Boilesen was in de passing inderdaad kut, verdedigend bleef hij redelijk overeind. Gelukkig kopt hij ook een hoop ballen weg.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Cruijff » vr sep 16, 2011 11:21 am

Over de volledige 90 minuten gezien was het zo slecht nog niet. Vergeet niet dat Lyon ook behoorlijk wat gaten liet vallen en echt niet met 2 vingers in de neus de nul heeft gehouden... Al met al was een gelijkspel behoorlijk terecht.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » vr sep 16, 2011 11:21 am

Ik durfde het niet te zeggen, maar nu twee mensen me voor zijn; Boilesen heeft drie keer een bal diep in de voeten bij een Lyonspeler gespeeld, terwijl bijna alle Ajacieden voor de bal waren. Uit een zo'n pass kwam dan ook een levensgrote kans voor Lyon. Dat moet Boilesen toch echt afleren.

Natuurlijk dacht ik er ook bij; als Blind degene was geweest met zo'n pass in die situatie, was AT te klein geweest. Nu was er geen letter over te lezen.
I think I lost my fucking headache

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Cruijff » vr sep 16, 2011 12:06 pm

LucaS schreef:Ik durfde het niet te zeggen, maar nu twee mensen me voor zijn; Boilesen heeft drie keer een bal diep in de voeten bij een Lyonspeler gespeeld, terwijl bijna alle Ajacieden voor de bal waren. Uit een zo'n pass kwam dan ook een levensgrote kans voor Lyon. Dat moet Boilesen toch echt afleren.

Natuurlijk dacht ik er ook bij; als Blind degene was geweest met zo'n pass in die situatie, was AT te klein geweest. Nu was er geen letter over te lezen.
Klopt, Lucas. En minstens zo erg vind ik het volgende: als Boilesen in 2 van die situaties gewoon een goede bal geeft (vooral vlak voor tijd toen hij Boerrigter weg kon sturen) dan maakt Ajax 1-0 en is iedereen extreem enthousiast over de hele CL campagne. Ben ik van overtuigd.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Demosthenes » za sep 17, 2011 8:08 am

Iedere jonge speler maakt fouten en als Boilesen over twee jaar dezelfde fouten maakt als nu zul je velen op AT horen; Blind is twee jaar ouder en heeft ± 30 wedstrijden meer in de eredivisie gespeeld.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » za sep 17, 2011 8:55 am

30? Dat waag ik te betwijfelen. Boilesen en Blind ontlopen elkaar iig niet veel in aantal wedstrijden in Ajax1.
Blind is een graag geziene zondenbok, voor sommigen ook vanwege de hekel aan de vader, terwijl Boilesen niets verkeerd kan doen.
I think I lost my fucking headache

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Feest » za sep 17, 2011 9:02 am

Boilesen heeft potentie en drive.

Mja, jij zeurt altijd op de spelers die wel iets extra's hebben.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » za sep 17, 2011 9:04 am

Altijd nog wel? WIe dan zoal? Met Suarez zat ik mis, hoewel ik nog steeds van mening ben dat die niet in de speelstijl van Ajax past.
I think I lost my fucking headache

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Feest » za sep 17, 2011 9:09 am

Het gaat over Boilesen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Demosthenes » za sep 17, 2011 9:14 am

LucaS schreef:30? Dat waag ik te betwijfelen. Boilesen en Blind ontlopen elkaar iig niet veel in aantal wedstrijden in Ajax1.
Blind is een graag geziene zondenbok, voor sommigen ook vanwege de hekel aan de vader, terwijl Boilesen niets verkeerd kan doen.
Bron vi.nl
Blind

PASPOORT
seizoen club wedstrijden doelpunten competitie
2008/09 Ajax 5 0 Eredivisie
2009/10 FC Groningen 17 0 Eredivisie
2009/10 Ajax 0 0 Eredivisie
2010/11 Ajax 10 0 Eredivisie
2011/12 Ajax 4 0 Eredivisie
Totalen: 36 0

Boilesen:

PASPOORT
seizoen club wedstrijden doelpunten competitie
2010/11 Ajax 6 0 Eredivisie
2011/12 Ajax 3 0 Eredivisie
Totalen: 9 0
Groningen speelt ook in de eredivisie en wat voetballen in het Ajax-systeem betreft: Blind doet dat "zijn hele voetballeven". Oké, geen 30 wedstrijden verschil, maar wel 27. Alleen Ajax rekenen? Blind speelde twee keer zo vaak in Ajax 1.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » za sep 17, 2011 9:15 am

Maar allebei zijn ze nog jong en zeer onervaren op het hoogste nivo.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Demosthenes » za sep 17, 2011 9:19 am

LucaS schreef:Maar allebei zijn ze nog jong en zeer onervaren op het hoogste nivo.
Twee jaar verschil en in twee jaar kan iemand zich enorm ontwikkelen (Is Blind niet in geslaagd, maar daarover zullen we wel van mening blijven verschillen) Boilesen zou nooit negen wedstrijden in Ajax 1 hebben gespeeld (Hoeveel volledige wedstrijden zitten daarbij?) als Blind het als back goed zou hebben gedaan.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » za sep 17, 2011 9:22 am

Misschien heb je gelijk en is Boilesen als linksback een groter talent. Ik verbaas me er alleen over dat Blind veel kritischer wordt beoordeeld dan Boilesen. Als Blind eruit wordt gelopen is het forum te klein, als Boilesen in een CL wedstrijd met alle Ajacieden voor de bal, drie keer een bal in de voeten van een tegenstander past, lees ik daar niets over.
Laatst gewijzigd door LucaS op za sep 17, 2011 9:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door D_skilled » za sep 17, 2011 9:27 am

Omdat je bij Boilesen het gevoel hebt dat hij op de linksback positie beter kan worden en bij Blind niet. Dat is gewoon geen linksback. Als ze beide hun basisniveau halen is Boilesen nog altijd waardevoller dan Blind. Sneller en dus verdedigend minder kwetsbaar en aanvallend beter.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » za sep 17, 2011 9:33 am

Dat zou kunnen, maar ik vind het meten met twee maten.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door 666 » za sep 17, 2011 10:15 am

Het is toch logisch dat je van een speler die 36 eredivisiewedstrijden heeft gespeeld minder fouten accepteert dan van iemand die twee jaar en 27 wedstrijden minder ervaring heeft?

Zeker op die leeftijd is twee jaar een eeuwigheid. Als Boilesen in 2013 nog steeds dezelfde beginnersfouten maakt branden we 'm net zo hard af als Blind.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Arthur » za sep 17, 2011 10:31 am

Inderdaad. Ik kan me de lichte euforie nog herinneren over Blind toen hij bij zijn debuut een corner afdwong waar een goal uitviel. Daar kreeg hij notabene de credits voor. Zo werkt dat nu eenmaal met een jeugdspeler die net komt kijken.

Boilesen zit nu ook nog in dat beginstadium en het is niet meer dan terecht dat we zijn fouten af en toe door de vingers zien.

Neemt niet weg dat ik hem sowieso een betere linksback vind.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door peter » za sep 17, 2011 10:35 am

We zullen zien wie het verder gaat schoppen. Boilesen of Blind. Ik weet het antwoord al. Zet Blind bij NEC neer en hij valt nog niet op.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Jöhnk » za sep 17, 2011 10:47 am

Arthur schreef:Inderdaad. Ik kan me de lichte euforie nog herinneren over Blind toen hij bij zijn debuut een corner afdwong waar een goal uitviel. Daar kreeg hij notabene de credits voor. Zo werkt dat nu eenmaal met een jeugdspeler die net komt kijken.

Boilesen zit nu ook nog in dat beginstadium en het is niet meer dan terecht dat we zijn fouten af en toe door de vingers zien.

Neemt niet weg dat ik hem sowieso een betere linksback vind.
'Blind redt Ajax', kopte het AD toen. :smallgrin.gif:

Plaats reactie