Sc Heerenveen - AFC Ajax zo 19-01 14:30

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Trab
AT Toto winner 04/05

Re: Sc Heerenveen - AFC Ajax zo 19-01 14:30

Bericht door Trab » zo jan 19, 2025 6:57 pm

wimpey schreef:
Trab schreef:
zo jan 19, 2025 5:39 pm
Dat is iets te simpel geredeneerd. Allereerst werden er maar 2 spelers gewisseld in de 60e minuut, waarbij je van Traore kan zeggen dat hij niet echt lekker in de wedstrijd zat. Ten tweede kan het ook aan de tegenstander liggen. Van Persie stond met zijn 2 wijsvingers omhoog langs de kant. Teken dat ze wellicht 1 tegen 1 gingen spelen om er een slotoffensief uit te gooien. Ten derde kan Farioli ook gezegd hebben zak maar iets meer in. Weet je allemaal niet. Brobbey mocht overigens 73 minuten staan. Dat hij niet scoort kan je moeilijk Farioli kwalijk nemen.
Ten 4e werd Ajax na een half uur al minder en niet na de eerste wissels.

Brobbey speelde een behoorlijke wedstrijd trouwens. Ik snap wel dat ie niet met Weghorst begint.
Klopt. Laatste kwartier 1e helft was al minder. Overigens begonnen we met dezelfde basiself - op Rensch en Rugani na - als tegen AZ. En Brobbey heeft alle wedstrijden na de winterstop in de basis gestaan. Hij zoekt dus wel degelijk naar meer vastigheid. Zolang de kalender het toelaat dan. Ik vond de wissels niet vreemd. FJ maakte een hoop meters op het middenveld. Niet vreemd om die na een uur te wisselen voor de iets fysiekere Klaassen. En Traore speelde heel matig. Ook geen rare wissel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

elliquido

Bericht door elliquido » zo jan 19, 2025 7:03 pm

Akpom verdient het om ipv weghorst brobbey te vervangen in de spits.

Verder sutalo weer terug is echt wel fijn

Geweldige zaken gedaan vandaag.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jan 19, 2025 7:10 pm

elliquido schreef:Akpom verdient het om ipv weghorst brobbey te vervangen in de spits.

Sutalo mooie vent. Zag een filmpje op insta van Ajax waarin hij als motm de fans bedankt. Afbeelding

columbus

Bericht door columbus » zo jan 19, 2025 7:15 pm

Zie net de samenvatting en de afgekeurde goal van Taylor. Snap niet waarom die afgekeurd werd. Op het schot stond Gaaie inderdaad een cm buitenspel, alleen op het moment van het schot doet hij niet mee aan het spel. Op het moment dat van de Hart de bal stompt staat Gaaie al achter de verdediger. Hij heeft m.i. totaal geen voordeel aan die halve cm buitenspel.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 19, 2025 7:26 pm

Dat is inderdaad ook weer zo'n situatie waar je de vraag kunt stellen of je daarop moet ingrijpen. Dat zoeken naar een centimeter is zo discutabel. Om te beginnen ga je er dan al vanuit dat de manier van lijnen trekken en het bepalen van het exacte moment van spelen altijd foutloos gaat. Want als het echt over centimeters gaat dan luistert dat heel erg nauw.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » zo jan 19, 2025 7:30 pm

999 schreef:
zo jan 19, 2025 6:54 pm
We hadden zo'n verval dat we in de 55e minuut nog 1 goal zagen afgekeurd worden op 4 millimeter buitenspel.
En de 0-2 viel na de wissels.

Jij vond Ajax na een half uur dus niet minder worden en pas na de wissels. Mij best.

columbus

Bericht door columbus » zo jan 19, 2025 7:31 pm

Op zich vind ik het lijnen trekken geen probleem. Of je nu een meter buitenspel staat of een centimeter, dat maakt me niet zoveel uit. Hoe flauw het soms is het is wel duidelijk. Een heel klein beetje buitenspel is gewoon buitenspel. Maar in deze situatie snap ik het voordeel niet omdat Gaaie niet mee doet aan de situatie, wanneer hij de bal krijgt staat hij er achter. Er zou dus in dit soort gevallen ook naar de situatie gekeken moeten en kunnen worden

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 19, 2025 7:36 pm

columbus schreef:
zo jan 19, 2025 7:31 pm
Op zich vind ik het lijnen trekken geen probleem. Of je nu een meter buitenspel staat of een centimeter, dat maakt me niet zoveel uit. Hoe flauw het soms is het is wel duidelijk. Een heel klein beetje buitenspel is gewoon buitenspel. Maar in deze situatie snap ik het voordeel niet omdat Gaaie niet mee doet aan de situatie, wanneer hij de bal krijgt staat hij er achter. Er zou dus in dit soort gevallen ook naar de situatie gekeken moeten en kunnen worden
Mee eens dat een beetje buitenspel niet bestaat. Je staat buitenspel of niet. Maar als je zo enorm strikt wil handhaven dan is de nauwkeurigheid wel heel erg van belang. Een kleine afwijking in het systeem maakt van net niet buitenspel net wel buitenspel of andersom.

Per saldo krijg je door deze manier van handhaven een behoorlijke hoeveelheid twijfelgevallen waar je het eigenlijk nooit over eens gaat worden.

Het is wel een lastig vraagstuk. Is de oude manier dan beter? Niet persé. Maar hoewel ik in principe voor het systeem ben voelt het te vaak niet als een vooruitgang.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo jan 19, 2025 7:39 pm

elliquido schreef:
zo jan 19, 2025 7:03 pm
Akpom verdient het om ipv weghorst brobbey te vervangen in de spits.

Voor Eredivisie begrippen kan Ajax voorin wel een aardige tweede linie met ‘firepower’ neerzetten: Akpom, Weghorst en Berghuis. Akpom is een verschrikking aan de bal, maar in de 16 is ie aanwezig en weet goed positie te kiezen.

Maar de gehele voorste linie (dus starters en finishers) maken op dit moment veel te weinig goals. Dat is wel zorgelijk en dat moet snel beter.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 19, 2025 7:50 pm

Ik weet niet hoe het er cijfermatig uit ziet met analyse van kansen en gemaakte doelpunten. Maar we creëren in mijn ogen doorgaans genoeg (kan altijd beter natuurlijk). Het omzetten van kansen naar doelpunten is wat onder de maat. Best vaak door slechte afronding en soms ook door een verkeerde keuze in de laatste fase van een aanval.

Als het zou lukken om dat te verbeteren dan ziet het er goed uit. Zeker als we defensief weer wat stabieler zijn. De rentree van Sutalo bracht verbetering in dat opzicht.

Wat die tweede aanvalslinie betreft. Je hoopt natuurlijk dat iemand als Berghuis weer eens bij zijn niveau in de buurt komt. Even los van of we nou moeten verlengen of niet. Hij zou in de Eredivisie toch wel af en toe beslissend moeten kunnen zijn? Dat maken we echter al een tijdje niet meer mee.
Nil volentibus arduum

elliquido

Bericht door elliquido » zo jan 19, 2025 10:28 pm

Daarom zou 1 aankoop op de vleugel die echt een verschil kan maken een absolute must moeten zijn komende weken.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma jan 20, 2025 9:27 am

90 minuten lang
voor onze club uit Amsterdam
gekkenhuis op de tribunes
Niemand die ons stoppen kan

Ik wil meer van dit soort weekendjes!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma jan 20, 2025 9:35 am

Blue monday? Heerlijke monday

Yopii

Bericht door Yopii » ma jan 20, 2025 10:09 am

Trab schreef:
zo jan 19, 2025 7:10 pm
elliquido schreef:Akpom verdient het om ipv weghorst brobbey te vervangen in de spits.

Sutalo mooie vent. Zag een filmpje op insta van Ajax waarin hij als motm de fans bedankt. Afbeelding

Sutalo had het vorig seizoen erg moeilijk, dat lag niet alleen aan hem en zijn aanpassingsproblemen. Iedereen om hem heen deed maar wat. Dan is de speler die tot het uiterste zijn verantwoordelijkheid neemt vaak degene die nat gaat. Het tekent hem dat hij niet wegliep, maar zich wilde revancheren.

Gisteren zag je hoe belangrijk hij is voor Ajax en met name voor Youri Baas. Sober spelen is een kunst. :biggthumpup.gif:

Plaats reactie