Adrie Koster

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

666 schreef:Ik vind de selectie van Psv net zo goed in disbalans als dieHet gebrek aan een aanvallende middenvelder telt vele malen zwaarder dan de aanwezigheid van een paar overtollige schaduwspitsen of linksbuitens.

Ook al heb je 20 schaduwspitsen en 100 linksbuitens... overbodige spelers kosten geen punten, ontbrekende spelers wel.
Aanvallende middenvelder, schaduwspits: ik bedoel er ongeveer hetzelfde mee.

Als je op de ene positie overbezet bent gaat dat normaal gesproken ten koste van een andere positie. Zo ook bij Psv, want ik zie daar eigenlijk maar een controlerende halfspeler (Culina) waar wij kunnen beschikken over Gabri, Davids, Vertonghen en Delorge.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

LouisXIV & co schreef:Ik was weinig overtuigd. Zeker sympathieke man, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik wil een coach met speciale uitstraling en vooral een bijzondere visie. Adrie bleef hangen in voetbalclichés van het type 'in de voetballerij valt niets te plannen' en 'meer dan je best kun je niet doen'. Daar word ik niet warm van.

En als hij dan ook nog doodleuk beweert dat hij misschien wel Spaans moet leren om zijn Spaanse spelers te begrijpen, laat hij toch een kans liggen om even duidelijk te maken wie de nieuwe baas is. "Ik Spaans leren? Aan mijn hoela, zij moeten maar Nederlands leren!"

Nogmaals: aardige vent. Maar dat was Westerhof ook.

(Ik begreep Van Nieuwkerks enthousiasme dan ook niet helemaal. Maar die zat met zijn kop volgens mij nog bij het rugby.)
In tegenstelling tot jou, ben ik ook wel enthousiast geworden. Ik zag het zowiezo wel zitten in Adrie en gisteren heeft hij me nog meer overtuigd. Waarom moet Ajax altijd een flegmatieke wereldburger als coach hebben? Ik denk dat Koster menigeen nog wel gaat verbazen. Stam durft het niet openlijk te zeggen, maar hij was Ten Cate zat met z'n constante gevloek en getier. Adrie is een totaal ander mens.
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Hoe weet je dat dat Stam HtC zat was, GR?
Peter schreef:Hij nuanceerde die uitspraak wel, hoor. Tuurlijk zou er ook een periode 4-4-2 gespeeld kunnen worden, want dat is afhankelijk van het aanwezige materiaal.
Volgens mij zei HtC precies hetzelfde bij zijn aanstelling. En iedere andere nieuw aangestelde trainer van Ajax.
GangstaRiB

Thomas schreef:Hoe weet je dat dat Stam HtC zat was, GR?
Het was eerst gebaseerd op een gevoel, want ik denk dat wel meerdere spelers niet lekker in hun vel zaten bij Henk. Maar gisteren bij Godenzonen was de collumnist (standplaats Ajax) van het Parool aanwezig die iedere training van Ajax bekijkt. Hij had het erover dat Stam het voortdurende getier van Henk goed zat was.

Henk is een extreme persoonlijkheid. Moeilijke figuren zoals Sneijder en Davids lopen met hem weg, maar iets gematigdere spelers worden hem snel zat.
666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 »

Jöhnk schreef:Zo ook bij Psv, want ik zie daar eigenlijk maar een controlerende halfspeler (Culina) waar wij kunnen beschikken over Gabri, Davids, Vertonghen en Delorge.
Wij hebben ondanks onze vier controleurs al negen goals om onze oren gekregen. PSV heeft ondanks de eenzame Culina nog maar één keer moeten vissen.

Sinds Sneijder weg is hebben we welgeteld nul aanvallende middenvelders als we de puberende stagiaires even niet meerekenen. Dan wordt het behelpen met aanvallers als Kennedy of Luque op het middenveld. Dat parasiteren op individuele acties van Suarez en Huntelaar kan je geen heel seizoen volhouden.

Het vermeende gebrek aan controlerende halfspelers bij PSV is vrij eenvoudig op te lossen, zelfs zonder Culina. Desnoods zet je Simons en Zonneveld achter Perez of Aissati of je zet een verdediger op het middenveld. Defensief valt er makkelijker iets te improviseren dan aanvallend, zeker als je met vier middenvelders speelt in plaats van de drie waar ook Adrie Koster het mee gaat proberen.

Koster staat voor een helse klus als er niet als de bliksem een creatieve man beschikbaar komt om het gat tussen aanval en verdediging te dichten. Daar valt niet tegenop te improviseren.
Sign your name on
the dotted line:

.............................
GangstaRiB

PSV heeft de ultieme verdedigende middenvelder lopen: Simons.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

666 schreef:Sinds Sneijder weg is hebben we welgeteld nul aanvallende middenvelders als we de puberende stagiaires even niet meerekenen. Dan wordt het behelpen met aanvallers als Kennedy of Luque op het middenveld. Dat parasiteren op individuele acties van Suarez en Huntelaar kan je geen heel seizoen volhouden.
Ik ben het hier natuurlijk helemaal mee eens, zoals je begrijpt.
Het vermeende gebrek aan controlerende halfspelers bij PSV is vrij eenvoudig op te lossen, zelfs zonder Culina. Desnoods zet je Simons en Zonneveld achter Perez of Aissati of je zet een verdediger op het middenveld. Defensief valt er makkelijker iets te improviseren dan aanvallend, zeker als je met vier middenvelders speelt in plaats van de drie waar ook Adrie Koster het mee gaat proberen.
Nou, ik vind al dat geschuif niet zo'n simpele oplossing. Op een gegeven moment gaat dat zich wreken. Overigens heeft Ajax momenteel, zoals je al zegt, vooral defensieve problemen. Als Koster nou even een gedegen organisatie neerzet zoals Koeman dat ook deed toen ie Adriaanse opvolgde, zijn we al een heel eind.
Nihad

Bericht door Nihad »

Waarom denk je dat ik onlangs opperde voor Ronald Koeman als trainer. Die zou zich wel raad weten met deze selectie. Innertijd leunde heel Ajax op Van der Vaart. Tot hij geblesseerd werd en toen had Ajax geen creatieve mensen meer op het middenveld. We speelden vaak met Maxwell, van Halst en Galasek.

Ajax moet de verdediging dicht timmeren en KJH en Suarez de vrijheid geven. Die 2 hebben genoeg kwaliteit om ons kampioen te maken. Net als VDV en Mido indertijd.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Vossie

Bericht door Vossie »

Was VDV niet net nog geblesseerd in je verhaal?

Ronald Koeman, ga weg man... :drecul.gif:
Nihad

Bericht door Nihad »

VDV raakte heel snel geblesseerd onder Koeman. Volgens mij heeft ie ruim de helft van het seizoen niet gespeeld.

Punt blijft hetzelfde. Dat elftal bruisde ook niet van de creativiteit.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 »

In de jaren van het Koetenaccio hadden we nog een paar verdedigers rondlopen die konden verdedigen: Chivu, Trabelsi, Bergdolmo en Pasanen, met Galasek als de facto vijfde verdediger erbij. Grygera kwam ook nog binnenwandelen. Nu moeten we het achterin doen met halve middenvelders als Heitinga, Ogararu en Urby onder leiding van een versleten Stam. Dat krijgt Koeman echt niet dichtgetimmerd. De eerste zet in deze is aan Martin van Geel.
Sign your name on
the dotted line:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

666 schreef:In de jaren van het Koetenaccio hadden we nog een paar verdedigers rondlopen die konden verdedigen: Chivu, Trabelsi, Bergdolmo en Pasanen, met Galasek als de facto vijfde verdediger erbij.
Dit is geschiedvervalsing. Trabelsi moest het hebben van zijn rushes, O'Brien was geen back van oorsprong, en Bergdolmo en Pasanen waren niveautje Vermaelen. Heitinga is Galasek,
Grygera kwam ook nog binnenwandelen. Nu moeten we het achterin doen met halve middenvelders als Heitinga, Ogararu en Urby onder leiding van een versleten Stam. Dat krijgt Koeman echt niet dichtgetimmerd. De eerste zet in deze is aan Martin van Geel.
Grygera kwam pas in 2003, we hebben het nu over een andere periode. Stam is helemaal niet zo versleten, maar hij wel anders gaan spelen. Dus geen wanhoopsrushes en andere capriolen meer, maar gewoon taakbewust zijn mannetje uitschakelen en meer niet.

Daarmee zeg ik niet dat MVG in zijn luie stoel mag blijven zitten. Het gaat me erom dat je met het neerzetten van een goede organisatie al stappen voorwaarts kunt maken.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Bovendien was Chivu helemaal niet zo'n fantastische verdediger. Zwaar overschat. Puur verdedigend niet beter dan Vermaelen.

Daarnaast is het posteren van verdedigers op het middenveld net zo rampzalig als het zetten van aanvallers op het middenveld. Je elftal valt uit elkaar.
666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 »

Wat doet O'Brien in dit verhaal? Die speelde in de Koemanjaren één seizoen mee als rechtshalf en slechts sporadisch als gelegenheidsback, daarna was ie chronisch geblesseerd. JO'B is in een discussie over onze toenmalige verdediging even relevant als Mitea in de aanval van vandaag.

Trabelsi kwam meestal op tijd van z'n rushes terug om defensief nog iets nuttigs te doen. Zelfs een boze Hatem op 80% met eenzijdige optiefrustratie had meer verdedigende kwaliteiten dan alle spelers die we nu voor de rechtsbackpositie rond hebben lopen.

Chivu verdedigde wel degelijk beter dan Vermaelen. In z'n eerste jaar was het een drama met al die rode kaarten, maar een jaar vóórdat Koeman binnenkwam was ie al zover gevorderd dat je hem nu ook wel in je team wil hebben.

Onze twee skandinavische verdedigers kwamen aanvallend/opbouwend niet in het stuk voor, maar defensief waren ze een stuk degelijker dan Vermaelen. Maxwell was in die tijd ook geen wonderverdediger, maar of Urby defensief nou beter is? En een reservelinksback hebben we al helemaal niet.

Koeman heeft ook nog zo'n anderhalf jaar kunnen rekenen op Escudé. Elke keer als ik roep dat zijn aanwezigheid niet bepaald een voordeel was springen er allerlei figuren in m'n nek die beweren dat ie wel degelijk een goede verdediger voor Ajax was omdat ie het daarna zo leuk deed bij Sevilla.

Tussen 2002 en 2005 liepen er bij Ajax genoeg verdedigers rond die defensief beter waren dan wat we nu in huis hebben. Met de halve middenvelders van vandaag valt niks dicht te metselen.
Sign your name on
the dotted line:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

666 schreef:Wat doet O'Brien in dit verhaal? Die speelde in de Koemanjaren één seizoen mee als rechtshalf en slechts sporadisch als gelegenheidsback, daarna was ie chronisch geblesseerd. JO'B is in een discussie over onze toenmalige verdediging even relevant als Mitea in de aanval van vandaag.
O'Brien speelde het hele seizoen linksback nadat Koeman het van Adriaanse overnam. Waar het om gaat is dat er nu een vergelijkbare situatie is (trainerswissel) als destijds.
Chivu verdedigde wel degelijk beter dan Vermaelen. In z'n eerste jaar was het een drama met al die rode kaarten, maar een jaar vóórdat Koeman binnenkwam was ie al zover gevorderd dat je hem nu ook wel in je team wil hebben.
Chivu was een groot talent dat het moest hebben van zijn opbouwkwaliteiten. Verdedigend liet ie weleens een steekje vallen. Welnu, ik vind Van der Wiel ook een groot talent. Ik geloof in hem.

Ik vind je verheerlijking van Trabdolmo en Pasanen echt fors overdreven. Dat waren huis, tuin en keukenverdedigers die misschien goed leken omdat er een goede organisatie stond. Pasanen is overigens geslachtofferd tfv Heitinga.

Sowieso valt het me weer op hoe snel men vergeet. Als je die jongens die jij bewierookt zag spelen onder Adriaanse zou je ook niet zeggen dat het zulke goede verdedigers waren. De oorzaak zit en zat 'm deels in het gegeven dat Co en Henk grote voorstanders zijn van snelwegvoetbal terwijl een goede organisatie juist gebaat is bij een iets hoger woonerfgehalte.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op di okt 16, 2007 4:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Bergdolmo, Jöhnkie. :ajaxsmiley.gif:
666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 »

Jönk schreef:O'Brien speelde het hele seizoen linksback nadat Koeman het van Adriaanse overnam.
Nadat Koe Co kwam aflossen heeft ie in de helft van de resterende wedstrijden gewoon Trabelsi opgesteld. Zo lang was Hatem nou ook weer niet afwezig.

O'Brien heeft de positie van Trabelsi een paar wedstrijden waargenomen, maar dat deed ie niet alleen. De Cler was er opeens ook weer bij en heeft ook nog een aantal wedstrijden linksback gestaan. Toen Trabelsi weer terugkwam (halverwege het Koeman-deel van dat seizoen) heeft J'OB geen minuut meer als linksback gespeeld.

O'Brien speelde dus in de verste verte niet het hele seizoen als linkshalf, zelfs niet als je alleen het Koeman-deel meetelt.

Jöhnk schreef:Ik vind je verheerlijking van Trabdolmo en Pasanen echt fors overdreven.
Welke verheerlijking? Ik stel dat ze verdedigend beter waren dat wat we nu rond hebben lopen en dat promoveer jij meteen tot verheerlijking? Zo goed verdedigen Ogararu, Vertongen, Colin en Urby nou ook weer niet hoor.
Laatst gewijzigd door 666 op di okt 16, 2007 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sign your name on
the dotted line:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Je bent in de war, 666. Trabelsi speelde aan de rechterkant. O'Brien speelde inderdaad onder Co als linksback in het seizoen 2001-2002. De Cler kwam er dat seizoen pas onder Koeman weer aan te pas.
666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 »

O'Brien speelde inderdaad onder Co als linksback in het seizoen 2001-2002.
We hadden het over de periode onder Koeman, dus ná Co. John O'Brien deed in de helft van de veertien competitiewedstrijden onder Co helemaal niet eens mee. Niet als linksback en niet als rechtsback.

Van de bewering van Jönk:
Jönk schreef:O'Brien speelde het hele seizoen linksback nadat Koeman het van Adriaanse overnam.
klopt dus helemaal niets. Dat deed ie niet onder Co en dat deed ie niet onder Koeman. Jünk maakt de verdedigende inbreng van O'Brien groter dan ie in werkelijkheid is omdat ie vooral niet wil zien dat we destijds betere verdedigers hadden rondlopen dan nu.
Sign your name on
the dotted line:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Ok, maar dat van Trabelsi blijft sowieso onzin.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Wat een onzin lees ik hier allemaal. O'Brien was gewoon de vaste linksback van Koeman in het seizoen 2001-2002. Als je je dat al niet meer herinnert.

666, links is die hand waar je duim rechts zit.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op di okt 16, 2007 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
jabu

Bericht door jabu »

Hij speelde iig 27 wedstrijden.
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Jöhnk schreef:Wat een onzin lees ik hier allemaal. O'Brien was gewoon de vaste linksback van Koeman in het seizoen 2001-2002. Als je je dat al niet meer herinnert.
Co begon met het experiment van O'Brien als linksback, toch?
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Hier gaan we:

Nec-Ajax: O'Brien linksback.

http://www.vi.nl/Wedstrijden/Wedstrijd. ... page=84140

Ajax-Den bosch: O'Brien linksback.

Ajax-FC Utreg: O'Brien linksback.

Sparta-Ajax: O'Brien linksback.

Ajax-Groningen: O'Brien linksback.

Ajax-Heerenveen: O'Brien linksback.

Ajax-PSV: O'Brien linksback.

Etcetera, etcetera.

De enige juiste conclusie is dat 666 zich het niet meer zo goed herinnert en daarom spelers als Pasanen en Trabdolmo verheerlijkt.

:drls.gif:
Laatst gewijzigd door Jöhnk op di okt 16, 2007 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
999

Bericht door 999 »

Rustig Jöhnk, rustig :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...
Plaats reactie