Ajax-PSV

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid

Bericht door joey »

Jesse schreef:Ik begrijp het hele punt van deze discussie niet zo. Zijn er hier mensen die Ajax op dit moment beter vinden dan PSV?

Ach, beter, slechter.... Laat ik me aansluiten bij Cocu en zeggen dat de ploegen aan elkaar gewaagd waren. Ajax is in opbouw, het gaat steeds beter maar nog niet goed genoeg. Maar ik heb vandaag genoeg gezien dat me hoopvol stemt.
Het stinkt aan alle kanten!
Kilroy

Bericht door Kilroy »

Het enige euvel dat Ajax in de eerste helft torpedeerde, is het feit dat ze met 3 man voorin willen spelen, en nog Emanuelson, nog Heitinga, nog de Mul een voorzet van de zijkant kunnen geven. Leuke helft om te zien hoor, tot ze bij de achterlijn kwamen, dan was het huilen.
Tweede helft was waardeloos. Wonnen geen duels meer en alle losse ballen waren voor PSV, die wel verdiend won. Sorry hoor!
Ik moet dit nog eens zien op de DVD.
Jim

Bericht door Jim »

joey schreef:
Ajax stond twee punten voor, Ten Cate had er ook voor kunnen kiezen de boel dicht te spijkeren en te hopen op een countertje.
Je bedoelt zoals Ajax dit seizoen min of meer speelt in uitwedstrijden. Regelmatig afstappen van de huisstijl, een versterkt middenveld, twee spitsen en op de eerste plaats uitgaan van defensieve zekerheid.
Het legt Ajax geen windeieren, er worden resultaten mee geboekt en ik heb er geen problemen mee. Maar niet net gaan doen alsof Ajax onder Ten Cate wel voortdurend super aanvallend speelt.
joey schreef:
Misschien hadden we dan meer kans op succes gehad, want PSV kwam zeker niet om de wedstrijd te maken. PSV speelt in Amsterdam onder elke coach hetzelfde: wachtend op de fouten, reactievoetbal. Ten Cate maakt die keuze niet, omdat die niet bij Ajax past. Omdat wij dat niet accepteren. Gelukkig.
Nee, Ajax-supporters accepteren dat natuurlijk niet.
Nou, ik heb nog geen enkele Ajax-supporter horen klagen dat Ajax in uitwedstrijden, ik herhaal, regelmatig afstapt van de huisstijl, met een versterkt middenveld speelt en op de eerste plaats uitgaat van defensieve
zekerheid. Geen enkele. Omdat er gebeurt waar het in topvoetbal uiteindelijk om gaat, er wordt gewonnen. Ajax-supporters willen graag apart zijn, maar verschillen als puntje bij paaltje komt, in niets van andere voetbalsupporters.
Trouwens, PSV speelt dit seizoen in haar thuiswedstrijden wel degelijk aanvallend en met name zeer dominant. Volgens velen attractiever dan onder Hiddink.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Ajax speelde tegen Feyenoord en Heerenveen met een ander systeem 'gewoon' dominant voetbal. Vandaag opnieuw, en opnieuw was het Ajax dat het initiatief wilde hebben.
Maar ach, de winnaar heeft altijd gelijk. :eusa_liar:
Het stinkt aan alle kanten!
999

Bericht door 999 »

AJAX heeft niet 1 uitgespeelde kans kunnen creeeren ... en 99 % van die zwiepers van links of rechts kwamen niet eens in de buurt van Huntelaar ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma nov 13, 2006 12:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Voetske schreef:AJAX heeft niet 1 uitgespeelde kans kunnen creeeren ...
PSV eentje. Het verschil lag op andere vlakken.
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Jim schreef:
joey schreef:
Ajax stond twee punten voor, Ten Cate had er ook voor kunnen kiezen de boel dicht te spijkeren en te hopen op een countertje.
Je bedoelt zoals Ajax dit seizoen min of meer speelt in uitwedstrijden. Regelmatig afstappen van de huisstijl, een versterkt middenveld, twee spitsen en op de eerste plaats uitgaan van defensieve zekerheid.
Het legt Ajax geen windeieren, er worden resultaten mee geboekt en ik heb er geen problemen mee. Maar niet net gaan doen alsof Ajax onder Ten Cate wel voortdurend super aanvallend speelt.
Als je dat counter voetbal noemt ben je echt de weg kwijt. Ajax was tegen Utrecht, Feyenoord en Heerenveen dominant, creëerde kans op kans, had veel balbezit en won verdiend. Verdedigend was het ook niet te noemen. Ajax nam in al die wedstrijden initiatief.
999

Bericht door 999 »

Thomas schreef:
Jim schreef:
joey schreef:
Als je dat counter voetbal noemt ben je echt de weg kwijt. Ajax was tegen Utrecht, Feyenoord en Heerenveen dominant, creëerde kans op kans, had veel balbezit en won verdiend. Verdedigend was het ook niet te noemen. Ajax nam in al die wedstrijden initiatief.
Maar niet in de huisstijl, en daar ging het over .. HtC stapt er net zo makkelijk vanaf als dat ie ....
Blij met de punten ...
Jesse

Bericht door Jesse »

Wie heeft het hier überhaupt over huisstijl? Daar komt Jim opeens mee aanzetten.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
999

Bericht door 999 »

Jesse schreef:Wie heeft het hier überhaupt over huisstijl? Daar komt Jim opeens mee aanzetten.
joey schreef:
Was het niet Nevio Scala die in 1994 zei dat Ajax nooit een grote prijs zou winnen, omdat het te open speelde? Gelukkig had Van Gaal poep aan die mening en ging hij gewoon door op de ingeslagen weg. Die nederlaag tegen Parma was geen teken dat Ajax slecht was, maar dat Ajax NOG niet goed genoeg was. Met het Parma van Nevio Scala ging het vanaf dat moment bergafwaarts. ;)
Ajax wil winnen, en winnen met een bepaalde speelstijl. Ajax zal wel eens niet winnen doordat het uitgecounterd wordt, dat moet dan maar. Het is een moeilijke speelstijl, en tegenstanders die dat ene moment uitnutten lijken ontzettend slim. Net als Parma destijds. Maar uiteindelijk is Ajax groot geworden door de speelstijl, want als we grote prijzen winnen, doen we het goed. :cheer:
De moeilijke speelstijl van AJAX, de huisstijl van AJAX, weet je nog wel Jesse ...
Blij met de punten ...
MHF

Bericht door MHF »

Voelde je je aangesproken achter je drumstel Voetske? Misschien moet je dan zelf eens gaan analyseren wat je hier af en toe uitkraamt voordat je e.e.a. af doet als onzin.
En hoeveel uitgespeelde kansen heeft PSV trouwens gecreeerd? Juist, ook 0,0. Die kans van Kone was wat mij betreft te vergelijken met die van Sneijder. Maar het doet er niet toe want de winnaar heeft altijd gelijk... :hypocrite:

Ik heb het persoonlijk trouwens niet perse over de huisstijl. Ik heb het gewoon over aantrekkelijk en dominant voetbal. Dat wil ik graag zien en daarmee heeft Ajax zich in het verleden onderscheiden van clubs als PSV.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
MHF

Bericht door MHF »

Jesse schreef:Wie heeft het hier überhaupt over huisstijl? Daar komt Jim opeens mee aanzetten.
Precies...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
Jim

Bericht door Jim »

joey schreef:Ajax speelde tegen Feyenoord en Heerenveen met een ander systeem 'gewoon' dominant voetbal. Vandaag opnieuw, en opnieuw was het Ajax dat het initiatief wilde hebben.
Waar het om gaat is dat Ajax in uitwedstrijden ook in de eerste plaats van defensieve zekerheid uitgaat. Dat er dan uiteindelijk toch aanvallend voetbal tot stand komt heeft ook met de kwaliteit van de tegenstander te maken.
PSV ging vandaag ook primair van defensieve zekerheid uit, maar dat betekent niet meteen dat het daarmee van plan was continu te gaan verdedigen.
Dat het daar uiteindelijk op uitdraaide had gewoon met de kracht van Ajax te maken. Bij Willem II en RKC bijvoorbeeld was PSV het grootste deel van de wedstijd ook de dominante, aanvallende ploeg.
Bij AZ en Ajax weer een stuk minder omdat die ploegen kwalitatief meer in huis hebben.
999

Bericht door 999 »

MHF schreef:Voelde je je aangesproken achter je drumstel Voetske? Misschien moet je dan zelf eens gaan analyseren wat je hier af en toe uitkraamt voordat je e.e.a. af doet als onzin.
En hoeveel uitgespeelde kansen heeft PSV trouwens gecreeerd? Juist, ook 0,0. Die kans van Kone was wat mij betreft te vergelijken met die van Sneijder. Maar het doet er niet toe want de winnaar heeft altijd gelijk... :hypocrite:

Ik heb het persoonlijk trouwens niet perse over de huisstijl. Ik heb het gewoon over aantrekkelijk en dominant voetbal. Dat wil ik graag zien en daarmee heeft Ajax zich in het verleden onderscheiden van clubs als PSV.
Het gaat er over hoe AJAX het doet, hoeveel kansen AJAX heeft gecreeert met het overwicht wat ze zouden hebben gehad ... pover .... zeer pover ... .. tja en als het effe niet uitkomt hebben we het niet meer over de huisstijl maar over dominant voetbal ... blijkbaar horen daar het creeeren van kansen niet bij ...

Vorig seizoen schreeuwde men moord en brand als AJAX niet in een 4 - 3 - 3 systeem speelde.HtC wint z'n belangrijkste wedstrijden door daar van af te stappen en je hoort er niemand over .. blijkbaar is winnen dan toch het allerbelangrijkste ...
Blij met de punten ...
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Ik wou net zeggen. Jim begon erover en vergeleek het afstappen van de huisstijl met countervoetbal.
Jim schreef:
joey schreef:Ajax speelde tegen Feyenoord en Heerenveen met een ander systeem 'gewoon' dominant voetbal. Vandaag opnieuw, en opnieuw was het Ajax dat het initiatief wilde hebben.
Waar het om gaat is dat Ajax in uitwedstrijden ook in de eerste plaats van defensieve zekerheid uitgaat. Dat er dan uiteindelijk toch aanvallend voetbal tot stand komt heeft ook met de kwaliteit van de tegenstander te maken.
PSV ging vandaag ook primair van defensieve zekerheid uit, maar dat betekent niet meteen dat het daarmee van plan was continu te gaan verdedigen.
Dat het daar uiteindelijk op uitdraaide had gewoon met de kracht van Ajax te maken. Bij Willem II en RKC bijvoorbeeld was PSV het grootste deel van de wedstijd ook de dominante, aanvallende ploeg.
Bij AZ en Ajax weer een stuk minder omdat die ploegen kwalitatief meer in huis hebben.
Het plan was natuurlijk niet alleen om te verdedigen, maar PSV kwam ook zeker niet om de tegenstander z'n wil op te leggen. Ajax wel. Dat lukte mondjesmaat in de eerste helft. Alles ging goed tot aan de 16. De tweede helft ging het mis.

Dat PSV niet met de intentie kwam om te domineren en om aantrekkelijk voetbal te spelen is niet erg, maar het is wel de reden dat ik Ajacied ben en PSV een afgrijselijke club vind. Niets moois aan die club. Ik zie het tenminste niet.

En Ajax speelde tegen Feyenoord, Heerenveen, Utrecht etc aanvallend voetbal omdat het aanvallend wilde voetballen en niet loerde op counters.
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Voetske schreef:
MHF schreef:Voelde je je aangesproken achter je drumstel Voetske? Misschien moet je dan zelf eens gaan analyseren wat je hier af en toe uitkraamt voordat je e.e.a. af doet als onzin.

Het gaat er over hoe AJAX het doet, hoeveel kansen AJAX heeft gecreeert met het overwicht wat ze zouden hebben gehad ... pover .... zeer pover ... .. tja en als het effe niet uitkomt hebben we het niet meer over de huisstijl maar over dominant voetbal ... blijkbaar horen daar het creeeren van kansen niet bij ...

Vorig seizoen schreeuwde men moord en brand als AJAX niet in een 4 - 3 - 3 systeem speelde.HtC wint z'n belangrijkste wedstrijden door daar van af te stappen en je hoort er niemand over .. blijkbaar is winnen dan toch het allerbelangrijkste ...
Niemand heeft er echt moeite mee juist omdat Ajax toch dominant en aanvallend voetbal speelt of probeert te spelen.
999

Bericht door 999 »

Tja, blijkbaar vergeten mensen vlug.Was het eerst nog dat het 4-3-3 systeem heilig was, nu maakt het in principe voor jullie niks meer uit.Een dominant 4-4-2 systeem dan maar ? ...
Blij met de punten ...
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Mij heb je nooit horen zeggen dat de standaard 4-3-3 heilig is hoor. Bovendien is 4-4-2 met Emanuelson op linkshalf en De Mul op rechtsbuiten niet al te verschillend van 4-3-3.
999

Bericht door 999 »

Vraag me toch af wie er vandaag moeite mee zou hebben gehad als AJAX op z'n Psvees gewonnen had ..
Blij met de punten ...
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

In herhaling dan maar:
Thomas schreef:Natuurlijk zit er zo nu en dan een mindere wedstrijd in. En natuurlijk zou ik het niet erg vinden om zonder mooi voetbal van PSV te winnen (heb ik vooraf ook gezegd). PSV nodigt dat zelf namelijk ook niet bepaald uit. Ajax probeerde gewoon te voetballen op de manier waarop het de afgelopen weken met succes heeft gedaan. Het leek een tijd lang goed te gaan. Totdat PSV zich herpakte en het slim uitspeelde.
999

Bericht door 999 »

Dus je deelt mijn mening dat winnen het allerbelangrijkste is, zeg dat dan meteen ;)
Blij met de punten ...
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

Begrijpend lezen blijft moeilijk, zie ik. ;)
Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel »

Voetske schreef:Tja, blijkbaar vergeten mensen vlug.Was het eerst nog dat het 4-3-3 systeem heilig was, nu maakt het in principe voor jullie niks meer uit.Een dominant 4-4-2 systeem dan maar ? ...
Ik spreek natuurlijk alleen voor mezelf. Op zich ben ik een 433 adept. Maar ik heb me de laatste jaren wel flink zitten ergeren aan een Ajax elftal dat star in 433 speelde met matige buitenspelers. Hierdoor leidde onze mooie 433 tot een voorspelbaar concept waar zo'n beetje alle subtoppers wel raad mee wisten. Uitblinkende buitenspelers hebben we nu nog steeds niet. Dus ben ik best blij dat onze trainer bij tijd en wijle wat anders verzint dat tegelijkertijd succesvol en aantrekkelijk is. En 'dominant'... is een beetje een mode-kreet. Beter zijn met aanvallend voetbal, dan ben je al een heel eind. Dat het vandaag allemaal niet genoeg was is heel jammer maar die lui van Psv hebben momenteel nou eenmaal een ijzersterke verdediging. Waarvoor respect.
999

Bericht door 999 »

IJzersterk verdedigingsblok is Ajax te machtig in spannende topper

PSV grijpt de macht

AMSTERDAM, maandag

PSV heeft Ajax afgelost als koploper in de eredivisie dankzij een zwaarbevochten 1-0 zege in de directe confrontatie. De glansrijke wedstrijdenreeks van PSV tegen Ajax in de ArenA werd met de achtste zege in elf eredivisieduels verder opgepoetst. Het recept was als vanouds. Ajax had met name voor rust het overwicht in de wedstrijd, terwijl de ploeg van Ronald Koeman vooral vertrouwde op de ijzersterke verdediging. PSV sloeg na ruim een uur dodelijk toe met een kopgoal van Timmy Simons uit een vrije trap.

„Opnieuw zie je dat een topwedstrijd beslist wordt uit een stilstaande fase. Dat wordt steeds belangrijker. Daarom trainen we er zoveel op”, aldus de Belgische PSV-middenvelder, die eerder al tegen Galatasaray scherprechter was.

De spannende topper had veel gelijkenis met de recente confrontatie tussen AZ en PSV, toen de ploeg van Koeman ook slimmer en doelgerichter was dan de dominerende tegenstander. Simons: „Ploegen hebben vaak het gevoel dat er iets tegen ons te halen valt. Maar aan het einde van de wedstrijd blijkt dat dan vaak toch niet te kloppen.”

Het betere voetbal in de eerste helft was duidelijk voor de gastheer, erkende ook Simons. „We waren te slordig in de opbouw, waardoor we niet in ons spel kwamen. Veel te snel werd van achteruit de lange bal gespeeld. In de rust hebben we aan Manu (Da Costa, red.) en Alex aangegeven, dat er ook andere oplossingen waren, waarna we in de tweede helft veel beter in de wedstrijd kwamen.”

Op het middenveld was Ajax aanvankelijk de bovenliggende partij. John Heitinga speelde als verdedigende middenvelder Ibrahim Afellay helemaal uit de wedstrijd. Wesley Sneijder was bij tijd en wijle onhoudbaar voor de PSV’ers getuige de gele kaarten, die Afellay, Edison Mendez en Simons achter elkaar incasseerden voor overtredingen op de kleine Utrechter.

PSV beperkte zich in eerste instantie tot verdedigen, maar deed dat weer met glans. Klaas-Jan Huntelaar had 77 minuten lang helemaal niets in te brengen bij Alex en Manuel da Costa. De jonge Portugese international was weliswaar niet gelukkig in de opbouw, maar speelde defensief uitstekend, terwijl Alex wekelijks aantoont al lang en breed klaar te zijn voor de overstap naar een absolute Europese topclub. Real Madrid is voor hem in de markt.

Maar nu Alex ook in de nationale ploeg van Brazilië zijn wedstrijden speelt, hoopt Chelsea hem komende zomer eindelijk Engeland binnen te loodsen. De Londense club heeft ’de menselijke tank’ na dit seizoen nog twee jaar onder contract staan en bovendien een optie voor nog eens twee jaar bedongen.

„Zeg me nu eens eerlijk. Welke uitgespeelde kansen heeft Ajax eigenlijk gehad?” aldus Simons. Kopballen van Heitinga en Zdenek Grygera waren nog het gevaarlijkst, terwijl PSV een schot van Arouna Koné als belangrijkste wapenfeit had.

Na rust werd PSV vooral gevaarlijk uit vrije trappen van Mendez. De eerste keer kopte Jan Kromkamp nog over, maar de tweede maal was het raak via Simons. „Ik kon die bal nog net deviëren”, had de Belg een fraaie Vlaamse term voor het van richting veranderen van de bal. „In de tweede helft werden wij de betere ploeg. We hadden zelfs nog de 0-2 moeten maken. Ajax bood wel meer tegenstand dan AZ, maar het was niet genoeg”, vond Koeman.

De laatste twintig minuten speelde Ajax met een man meer, omdat Mendez zijn tweede gele kaart kreeg voor het wegtrappen van de bal. „Een vrij harde beslissing, die niet in deze wedstrijd paste”, vond Koeman. „Maar eigenlijk zijn we met tien man ook niet meer in de problemen gekomen.” Sneijder had nog de twee beste mogelijkheden op de gelijkmaker, terwijl aan de overkant Koné met een ziedend schot de paal trof.

„Ik denk dat beide ploegen niet voor elkaar onder deden”, aldus PSV-aanvoerder Phillip Cocu. „Het zal een heel spannende kampioensrace worden.” Koeman: „De titelstrijd zal lang duren. Onze voorsprong is maar één punt. Eén keer gelijkspelen en je staat weer achter. Aan de andere kant, denk ik, dat deze competitie in de belangrijke wedstrijden wordt beslist. Dan is het lekker dat we voorlopig al op vreemde bodem van AZ en Ajax hebben gewonnen.”

Ajax-PSV 0-1 (0-0). 63. Simons 0-1. Scheidsrechter: Wegereef. Toeschouwers: 50.000. Rode kaart: 71. Méndez (2x geel, PSV). Gele kaart: Vermaelen (Ajax), Afellay, Simons, Väyrynen (PSV).
De T.

Inderdaad, geen een uitgespeelde kans, dominant, tja, vorige seizoenen noemde men dat ( als je geen een fatsoenlijke kans creeerde, balbezit om het balbezit ) en zes punten van je twee belangrijkste concurrenten in uitwedstrijden, wat een luxe ...

De competitie wordt beslist door deze wedstrijden, nu dan maar hopen dat Psv een zooi punten laat liggen en wij niet ... is dan wel niet op eigen kracht ( een voorwaarde voor een echt AJAX kampioenschap volgens sommige ) ... maar daar treuren we dan maar niet over ...

Eigenlijk zou je in deze wedstrijd hebben moeten kunnen zien dat AJAX kwa voetbal-wijsheid wat volwassener was geworden.Verder lijkt het ook duidelijk dat tegen een beetje verdediger onze buitenspelers er niet aan te pas komen.

Afijn, tis te hopen dat deze kater niet doorwerkt tegen Fc Twente.
Blij met de punten ...
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Even in het kort: de huisstijl is toch juist dominant voetbal en niet zozeer wel of niet met drie spitsen? Of snap ik het nou nog steeds niet. :confused:
Plaats reactie