Geachte sponsors van Ajax,
Ik wend mij tot u omdat ik mijn schaamte voor mijn club het beste kan delen waar het de huidige directie het meest pijn doet; het geld. Op sportief en cultureel vlak zullen de te bewandelen paden tevergeefs zijn.
Het geld dus; even tussen ons, iedereen begrijpt dat sponsoring van Ajax vooral bedoeld is voor de eigen ijdeltuiterij. Financieel komt geen enkele businesscase uit, de reclame exposure is echt minimaal en de doelgroep/bezoekers van Ajax zal niet al te snel bij bijv. Oger naar binnen lopen, (eerder met Mien naar de C&A in Den Bosch) maar dat snappen we echt wel.Het meenemen van je relaties naar de mooie CL wedstrijden is altijd leuk voor eigen ego en voor je personeel zijn de kaartjes voor pak hem beet Groningen thuis ook altijd fijne brood en spelen.
Maar voelden jullie je niet een beetje beschaamd dat we als club de schaamtegrens gepasseerd zijn gisteren tegen Feijenoord. Ja, er was een akkefietje met een clubhuis voor het drugs en drank volk, maar daar stoort 80% van de aanhang zich echt niet aan. Nee, we zagen een aantal dingen op deze zondag de 25e januari 2015 die u de marketing haren deden rijzen.
Allereerst de entree op het veld van onze directeur voetbalzaken in de rust. Ik heb veel maffiafilms gezien, maar Marc (bijnaam Netto) kon zo gecast worden in Hollywood. (Is dit de nieuwe Oger kledinglijn?)
Vervolgens volgde een openbaar afscheid van 2 trouwe medewerkers met een ca. 7- en 15 jarig dienstverband. Een kort bedankje voor bewezen diensten, het waren fantastische jaren en, nu komt het, quote:
"hopelijk licht Southampton de optie Toby, dat zou goed zijn voor onze club" unquote. Ik hoop dat u dat ook gehoord heeft waarde sponsor, deze medewerker werd publiekelijk als handelswaar tentoongesteld waarmee deze patjepeeër zijn bijnaam volledig eer aan deed en onze club in het openbaar met de bijnaam
geldgieren samenvoegde.(wellicht is de in deze situatie minder sympathieke algehele bekende geuzennaam hier ook van toepassing) Want ja, bij een koop zou Ajax een opleidingsvergoeding ontvangen en kunnen we dit bijschrijven op de al bomvolle spaarrekening. Stuitender kun je het niet krijgen, openlijker hoe blijkbaar de voetbalwereld met geld doordrenkt is wel.
Vervolgens mag een vertegenwoordiger van de eerder genoemde 20% een knus vestje uitdelen aan de oud-spelers. Overigens wel een goed voorbeeld van product-placement; ik zou eens met die mannen gaan praten.
Verder zult u toch ook vraagtekens hebben bij uw investering na het vertoonde amusement gezien te hebben. Waarschijnlijk las u in de brochure dat AFC Ajax staat voor jong, technisch, frivool en aanvallend voetbal. Iets wat u natuurlijk wil koppelen aan uw bedrijfsimago en waarvoor uw bedrijf het dikke sponsorcontract heeft getekend. Op korte termijn stijgt uw omzet wellicht niet, maar imago is zo'n begrip waar marketeers prat op gaan. Maar wederom moet u zich geschaamd hebben.
De belofte dit jaar van attractief voetbal wordt niet echt ingelost, hoewel wel gedaan.
http://www.vi.nl/premium/ajax-gaat-met- ... djacht.htm
En gisteren was dat helemaal ver te zoeken; ok, jong was het wel, maar technisch ? frivool? en aanvallend ?
Ajax speelt al seizoenen met de "6" ipv de voor Ajax bekende "10". Dit met nationaal succes. Voor de leken onder u, de 6 staat voor verdedigen en slot op de deur, de 10 voor aanvallen en dreiging. Nu speelde de tegenstander zelfs met 2 sloten op de deur, dus de 0-0 was eigenlijk een logisch gevolg, maar toch ontstonden er hachelijke momenten voor ons doel. Blijkbaar is 1 slot niet voldoende , wat bleek bij het al eerder genoemde incident in het clubhuis. En wellicht gaat Ajax straks ook over naar 2 sloten op de deur, want blijkbaar krijg je dan meer kansen, of mogelijkheden op kansen. Het idee zou zo maar kunnen ontstaan.
Zie hier het hellende vlak. Als u en uw relaties naar het concertgebouw gaat voor de uitvoering van de Matthäus-Passion van dhr. Bach door het Concertgebouworkest, dan verwacht u natuurlijk geen uitvoering van de Josti-band. Niets ten nadele van deze band, maar u verwacht iets anders.
Zo ook hier ons aller Ajax. Uw imago is afhankelijk van een gepassioneerde uitvoering van deze Matthäus-Passion, met kwaliteit en kunde. Een paar 10-en dus, geen 6-jes. Technische hoogbegaafde musici die u in vervoering brengt, geen laf strijkkwartet die angstvallig de snaartjes heen en weer tokkelen.
Ik denk dat u zich zou schamen tegenover uw gasten, snel naar de foyer zou gaan en met gezwinde spoed een betere relatiebesteding gaan zoeken.
Mag ik u verzoeken dit niet direct bij onze club te doen. Kunt u eens praten met Marc Costello en c.s. met het verzoek heel snel tot een acceptabele Matthäus-Passion te komen die voldoet. Anders zit u straks alleen met uw dure stoeltjes naar een wel hele sfeerloze vertolking te kijken wat vroeger Ajax voetbal werd genoemd. En dat zou pas echt imago brekend zijn voor uw bedrijf.
Tip: Marc en c.s. zijn zeer gevoelig voor geld.. wellicht dat een vette amusementswaarde bonus (i.p.v. een prestatiebonus) hen tot bewegen brengt. U heeft vast wel een aantal lijntjes met de R.V.C. die dit kunnen bewerkstelligen.
Met sportieve groet,
Een liefhebber