Re: Brazilië
Geplaatst: za apr 18, 2015 3:33 am
Zondag. Maracanã. Semifinal do Carioca. Vasco da Gama - Flamengo. En ik ben er bij. Zeeeeer benieuwd...
Vet! Zo'n bezoekje lijkt me alleen al vet met het oog op het vele eye-candy dat zich ongetwijfeld ook op de tribune bevindt.zeux schreef:Er waren 53.000 fans, viel dus wel mee, ik denk 80-90 % vol.
Veel gezang, veel gevloek (Flamengo verloor), intens, maar leuk om mee te maken. Bij het verlaten van het stadion nog even een spannend momentje met Flamengo supporters die door dranghekken dreigden te breken, maar de politie was er supersnel bij.
Nah, achter me zat een nogal forse dame, de tweede helft via mijn oren continu 'puta' naar scheids (die gaf een penalty aan Vasco) en spelers schreeuwde.wimpey schreef:Vet! Zo'n bezoekje lijkt me alleen al vet met het oog op het vele eye-candy dat zich ongetwijfeld ook op de tribune bevindt.zeux schreef:Er waren 53.000 fans, viel dus wel mee, ik denk 80-90 % vol.
Veel gezang, veel gevloek (Flamengo verloor), intens, maar leuk om mee te maken. Bij het verlaten van het stadion nog even een spannend momentje met Flamengo supporters die door dranghekken dreigden te breken, maar de politie was er supersnel bij.
www.volkskrant.nlChapecoense droomde van winst in Zuid-Amerikaanse Europa League
Het Braziliaanse voetbalelftal Chapecoense droomde van winst in de Copa Sudamericana, maar het vliegtuig crashte op weg naar Colombia, waar de eerste wedstrijd van de finale gespeeld zou worden tegen Atletico Nacional. Het moest de grootste overwinning uit de clubgeschiedenis worden, nu rouwt Chapeco. (Updates over de vliegramp vindt u hier)
De club wilde geschiedenis schrijven, staat er met uitroeptekens in het laatste twitterbericht van de club. 'Vamos em busca da flechada histórica!' Het moet getweet zijn vlak voordat de selectie in het vliegtuig van LaMia Airlines stapte, vluchtnummer 2933 naar Medellin. Vol vertrouwen waren de spelers op weg naar de finale van de Copa Sudamericana. De titel als kroon op twee bijzondere seizoenen.
Enkele jaren geleden nog hield de bescheiden club, ooit opgericht om het voetbal weer een impuls te geven in de stad, bijna op te bestaan. Door de economische crisis en administratieve problemen was er nauwelijks geld. Spelers hadden nauwelijks inkomsten en moesten vaak noodgedwongen met het openbaar vervoer naar de trainingen en wedstrijden, vertelde aanvaller Bruno Rangel drie jaar geleden in een interview.
Maar twee jaar geleden promoveerde Chapecoense weer naar de hoogste Braziliaanse voetbalcompetitie Série A. De supporters uit Chapeco, een stadje waar een kleine 200 duizend mensen wonen, hadden daar 45 jaar op moeten wachten.
Het eerste jaar wist Associação Chapecoense de Futebol, zoals de club voluit heet, zich al knap te handhaven in de hoogste divisie. Deze week nog verloor Chapecoense met 1-0 van de Braziliaanse kampioen Palmeiras, maar de club hoefde zich ook het tweede seizoen geen zorgen te maken. Op de ranglijst staat het op plek 9, na 37 competitieronden. De laatste wedstrijd van het seizoen stond gepland voor zondag; de plek in de Série A zou niet meer in gevaar komen tegen Atlético Mineiro.
Wonderlijke tocht
Maar met de nationale competitie was Chapecoense al lang niet meer bezig. Veel belangrijker was de strijd om de Copa Sudamericana, na de Copa Libertadores het belangrijkste Zuid-Amerikaanse voetbaltoernooi. Te vergelijken met de Europa League.
In die Copa Sudamericana was Chape, ook wel Orkaan van het Westen, bezig aan een wonderlijke tocht naar de finale. In de achtste finale zwijnde Chapecoense na twee keer 0-0 en penalty's tegen het Argentijnse Independiente. Een ronde later werd Junior uit Colombia aan de kant gezet.
De zwaarste tegenstander troffen ze in de halve finale: de Argentijnse grootmacht San Lorenzo. In Buenos Aires hield Chapecoense de Argentijnse nummer twee van vorig seizoen knap op een 1-1. Thuis in de Arena Condá in Chapeco werd het 0-0, voldoende voor een plek in de finale.
De eerste van de twee finalewedstrijden zou worden gespeeld in Colombia, op bezoek bij Atlético Nacional. Na een tussenstop in Bolivia was het vliegtuig op weg naar vliegveld José Maria Córdova nabij Medellín. Volgens de Colombiaanse luchtvaartautoriteiten was mogelijk een elektrische storing de oorzaak van de crash. Het toestel stortte neer vlakbij het plaatsje La Union, zo'n 50 kilometer van Medellín.
Winst van de Copa Libertadores was de grote droom van Chapecoense. Nu moet men vrezen voor het voortbestaan van de club op het hoogste niveau. 'De Zuid-Amerikaanse voetbalfamilie is diep geschokt', schreef de Zuid-Amerikaanse voetbalbond Conmebol in een korte verklaring na de ramp. 'Tot nader order zijn alle wedstrijden uitgesteld.'
Verkeer op de weg levert statistisch gezien nog altijd een veelvoud aan doden op in vergelijking met vliegverkeer. Dus de spelersbussen voortaan ook in 5 of 6 auto's opsplitsen? Worden Messi en Neymar gewoon weer door hun vader naar de wedstrijden gereden.elliquido schreef:Geeft je wel te denken waarom clubs niet in 2 delen vliegen. Zeker clubs als Madrid en City bijvoorbeeld met selectiewaardes van miljoen miljard.
Hebben ze wel meer tijd om met hun vaders te overleggen hoe ze hun belasting kunnen ontduiken zonder gepakt te worden.Cruijff schreef:Worden Messi en Neymar gewoon weer door hun vader naar de wedstrijden gereden.
Zou je ook kunnen doen, maar een klapper met een vliegtuig is meestal iets dodelijker. Komt minder voor gelukkig, maar als het gebeurd.Cruijff schreef:Verkeer op de weg levert statistisch gezien nog altijd een veelvoud aan doden op in vergelijking met vliegverkeer. Dus de spelersbussen voortaan ook in 5 of 6 auto's opsplitsen? Worden Messi en Neymar gewoon weer door hun vader naar de wedstrijden gereden.elliquido schreef:Geeft je wel te denken waarom clubs niet in 2 delen vliegen. Zeker clubs als Madrid en City bijvoorbeeld met selectiewaardes van miljoen miljard.
Arthur schreef:Hebben ze wel meer tijd om met hun vaders te overleggen hoe ze hun belasting kunnen ontduiken zonder gepakt te worden.Cruijff schreef:Worden Messi en Neymar gewoon weer door hun vader naar de wedstrijden gereden.
Jep een klapper met een vliegtuig is doorgaans voor het grootste deel van de inzittenden catastrofaal. Neemt echter nog steeds niet weg dat er zowel in absolute als relatieve aanvallen meer doden vallen door ongelukken op de weg dan in de lucht.elliquido schreef:Zou je ook kunnen doen, maar een klapper met een vliegtuig is meestal iets dodelijker. Komt minder voor gelukkig, maar als het gebeurd.Cruijff schreef:Verkeer op de weg levert statistisch gezien nog altijd een veelvoud aan doden op in vergelijking met vliegverkeer. Dus de spelersbussen voortaan ook in 5 of 6 auto's opsplitsen? Worden Messi en Neymar gewoon weer door hun vader naar de wedstrijden gereden.