alle hens aan dek
Ajax moet kopen, verhoudingen in kleedkamer herstellen en Keizer begeleiden
AMSTERDAM
’We are back’, schreeuwde Ajax op de social-media-kanalen na het halen van de finale van de Europa League. Drie maanden later is de euforie omgeslagen in een grafstemming. Na de Champions League-uitschakeling door OGC Nice en de nederlaag bij Heracles volgde een blamage tegen Rosenborg BK (0-1). Daardoor dreigt een roemloze uitschakeling in Europa. Hoe kon het in vier officiële duels zo ver komen? En wat moet Ajax doen om het seizoen te redden?
Duidelijk is dat het vertrek van finalecoach Peter Bosz een diepe wond heeft geslagen. In tegenstelling tot Edwin van der Sar en Dennis Bergkamp schuwde Marc Overmars harde maatregelen niet om Bosz ondanks de interesse van Borussia Dortmund te behouden. Na het afzwaaien van Hennie Spijkerman wilde Overmars Bosz’ wensen inwilligen om niet verder te gaan met keeperstrainer Carlo l’Ami, inspanningsfysioloog Björn Rekelhof en assistent Bergkamp. Maar Van der Sar en Bergkamp (zijn collega’s in het Technisch Hart) staken daar een stokje voor. Van der Sar wilde hooguit één mutatie (Spijkerman als assistent naar Jong Ajax) en Bosz vertrok.
Later voelde Overmars zich opnieuw in zijn hemd gezet. Na geluisterd te hebben naar een aantal echte clubmensen, had het zijn voorkeur Michael Laudrup als Ajax-trainer aan te trekken en Marcel Keizer als assistent klaar te stomen voor het hoofdcoachschap. Maar Van der Sar en Bergkamp achtten Keizer na zijn succesvolle jaar bij Jong Ajax klaar voor het grote werk, terwijl Keizer een tussenstap naar verluidt niet onverstandig vond.
Eenmaal gebombardeerd tot hoofdtrainer werd Keizer geconfronteerd met de verschrikkelijke gebeurtenissen rond Appie Nouri en de werk weigerende Davinson Sanchez. Zowel bij de loting voor de voorronde van de Champions League (Nice) als die van de Europa League (Rosenborg) kwam de zwaarste tegenstander uit de koker.
De Ajax-leiding moet het zichzelf aantrekken dat de trainer die duels moest spelen met een gemankeerde selectie. Bij zijn vuurdoop – Nice uit en thuis – moest Keizer het zonder Davy Klaassen, Bertrand Traoré, Kenny Tete en Jairo Riedewald stellen. Tegen Heracles en Rosenborg haakte Sanchez ook af. Ajax is verplicht de trainer te helpen met aankopen.
De afkalving van de selectie valt Overmars deels aan te rekenen. De directeur spelerszaken kan verkopen als de beste en incasseerde in ruim een jaar 168 miljoen euro aan transfersommen. Kopen gaat hem slechter af. Al klinkt dat na de recordtransfer (40 miljoen euro) van de voor ruim 5 miljoen euro gekochte Sanchez wat vreemd.
In zijn zoektocht naar nieuwe spelers voert Overmars geregeld discussies met Bergkamp om de gaten op te vullen met eigen jeugd of aankopen. En waar Overmars de naam (Marc Netto) heeft, let vooral de rvc met Ajacieden Leo van Wijk en Theo van Duivenbode op de kleintjes. Tot frustratie van de directeur die het geld liefst laat rollen. Inmiddels is er bij Ajax het besef dat de selectie flink moet worden versterkt met twee verdedigers, een middenvelder én een aanvaller. „Ik laat me niet vastpinnen op aantallen”, zei Overmars echter voor de camera van Ziggo.
De oud-speler weet hoe moeilijk het is om échte kanonnen naar Nederland te halen. Zeker nu Ajax geen Champions League- en mogelijk geen Europa League-voetbal kan bieden. Verkopende clubs wrijven zich in de handen, omdat zij weten dat de Ajax-kluis uitpuilt.
Naast snel en gericht aankopen moet Ajax de kikkers in de kruiwagen houden. Enkele Ajacieden denken na over een vertrek. Tevergeefs als het aan Overmars ligt: „Voor mijn collega’s en mij is de transferperiode betreffende uitgaande transfers gesloten. Wij laten niemand meer gaan.”
En dan is er nog de boosheid bij de eigen talenten over de scheve salarisverhoudingen. Dodelijk in een kleedkamer. Matthijs de Ligt, Donny van de Beek en Justin Kluivert hebben er geen moeite mee dat de directie, met de rvc in de nek, zich houdt aan de salarisopbouw voor eigen jeugd. Maar dat spelers als Veltman, Schöne en zelfs Neres het maximale salaris verdienen, zorgt voor scheve gezichten. Sanchez hekelde Ajax omdat de club hem pas ná de interesse van Spurs een verbeterd contract voorlegde.
Kortom, het is op de transfermarkt, in de begeleiding van Keizer én het herstellen van de verhoudingen in de kleedkamer alle hens aan dek voor Ajax. Anders is het seizoen verloren, voordat het goed en wel is begonnen.
ANALYSE
Marc Overmars
Moderator: mods
- Ajaciedjuh
Re: Marc Overmars
Telesport
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Marc Overmars
Alleen al hierom hoop ik dat Bergkamp uit beeld verdwijnt. Die is spin in een veel te kliekerig web.Duidelijk is dat het vertrek van finalecoach Peter Bosz een diepe wond heeft geslagen. In tegenstelling tot Edwin van der Sar en Dennis Bergkamp schuwde Marc Overmars harde maatregelen niet om Bosz ondanks de interesse van Borussia Dortmund te behouden. Na het afzwaaien van Hennie Spijkerman wilde Overmars Bosz’ wensen inwilligen om niet verder te gaan met keeperstrainer Carlo l’Ami, inspanningsfysioloog Björn Rekelhof en assistent Bergkamp. Maar Van der Sar en Bergkamp (zijn collega’s in het Technisch Hart) staken daar een stokje voor. Van der Sar wilde hooguit één mutatie (Spijkerman als assistent naar Jong Ajax) en Bosz vertrok.
De positie van Van der Sar is mij niet helemaal duidelijk. Afgaande op wat je in de media en in beeld ziet, krijg ik de indruk van een goeiige man, die weinig echte power uitstraalt. En ik vraag mij dan ook af of hij rond Bosz een beslissende inbreng had.
Duidelijk is wel dat het vroege vertrek van Bosz Ajax volledig uit balans heeft gebracht. En als bovenstaande stuk klopt, lijkt mij Bergkamp de kwade genius achter zijn vertrek.
Laatst gewijzigd door zeux op za aug 19, 2017 9:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
-
- AT Toto winner 15/16
Het begint er steeds meer op te lijken dat Overmars wel meevalt maar dat Bergkamp, Sar en de RvC de vuile etters zijn.
- InnerHarbour
De hoofdtrainer begeleiden? Als je die moet begeleiden had je hem niet moeten benoemen. 

YNWA
-
Ajax moet in de toekomst ook sneller een contract van een speler opwaarderen als hij goed presteert, zoals Sanchez. Had hem na de winterstop grootverdiener gemaakt, dat was terecht geweest. Ik snap ook wel dat er scheve gezichten ontstaan als die verhoudingen niet kloppen.
-
- AT Toto winner 15/16
Het is toch logisch dat Neres tot de grootverdieners behoort, hij is als duurste aankoop binnengekomen. Misschien krijgt hij uit jaloezie geen fatsoenlijke bal aangespeeld zoals afgelopen donderdag.
-
Dat is logisch inderdaad, maar het is dan ook logisch om op dat moment (bijvoorbeeld) Sanchez zijn contract op te waarderen naar hetzelfde bedrag, stukje waardering!
Mwah, denk dat de jongere garde nu gewoon probeert te profiteren van de situatie Sanchez (waardeer mijn contract wél op tijd op, anders ben ik ook weg). Laat ze eerst maar in de buurt komen van de prestaties van Sanchez.Gaizka1985 schreef:Ajax moet in de toekomst ook sneller een contract van een speler opwaarderen als hij goed presteert, zoals Sanchez. Had hem na de winterstop grootverdiener gemaakt, dat was terecht geweest. Ik snap ook wel dat er scheve gezichten ontstaan als die verhoudingen niet kloppen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
- InnerHarbour
Waanzin om een contract van een al niet slecht betaalde speler op te gaan waarderen na een half jaartje goed spelen in de zwakke Nederlandse competitie.
Maar buiten dat, ze hebben 40 miljoen voor Sanchez uitgegeven buiten het geld naar die 28 managers van hem, die jongen gaat daar minstens 100.000 pond per week pakken, dat is meer dan 5 miljoen pond per jaar, die had altijd weg willen gaan alleen al voor de munten, met of zonder opwaardering naar een miljoen euro bruto in Nederland.
Maar buiten dat, ze hebben 40 miljoen voor Sanchez uitgegeven buiten het geld naar die 28 managers van hem, die jongen gaat daar minstens 100.000 pond per week pakken, dat is meer dan 5 miljoen pond per jaar, die had altijd weg willen gaan alleen al voor de munten, met of zonder opwaardering naar een miljoen euro bruto in Nederland.
YNWA
Kom je iedere keer klaar als je tikt dat de Nederlandse competitie zwak is?
IK GELOOF!!!!!!
-
Als dat zo is, is ie sexverslaafd.
-
Het ergste dat een trainer kan overkomen is gezeik in z'n selectie. Veltman pakt de hoofdprijs terwijl ie niet kan voetballen. Het is ongelofelijk. Keizer wordt opgezadeld met een ongebalanceerde en slechte selectie waarin de kneuzen het meeste opstrijken. Lekkere puinhoop weer.
Als dat verhaal waarheid is, vind ik het van Keizer ook te prijzen dat hij zichzelf als assistent zag. Nu wordt zijn carriere bij Ajax wellicht heel kort en zal ie voor altijd die stempel dragen.
Als dat verhaal waarheid is, vind ik het van Keizer ook te prijzen dat hij zichzelf als assistent zag. Nu wordt zijn carriere bij Ajax wellicht heel kort en zal ie voor altijd die stempel dragen.
Whitey on the moon.
Neres, Veltman en Schöne de grootverdieners. Uitgerekend de drie die er het minst van bakken. Maar blijkbaar kan Overmars daar niks aan doen.
Met Keizer heeft iedereen medelijden. Toch maakt ook hij een ronduit zwakke indruk. In juni stond er een veelbelovend artikel over zijn visie in VI, maar in het veld zie je er niks van terug. Ook lijkt hij in interviews de buikspreekpop van Spijkerman. Aanvallers moeten vooral goed meeverdedigen (niet dat dit gebeurt, maar dat terzijde), de restverdediging moet in orde zijn (niet dat dit zo is, maar dat terzijde) en na een voorsprong moet Ajax vooral niet vooruit verdedigen, want dat is naïef (had Ajax vorig seizoen niet juist succes door dat wel te doen?).

Met Keizer heeft iedereen medelijden. Toch maakt ook hij een ronduit zwakke indruk. In juni stond er een veelbelovend artikel over zijn visie in VI, maar in het veld zie je er niks van terug. Ook lijkt hij in interviews de buikspreekpop van Spijkerman. Aanvallers moeten vooral goed meeverdedigen (niet dat dit gebeurt, maar dat terzijde), de restverdediging moet in orde zijn (niet dat dit zo is, maar dat terzijde) en na een voorsprong moet Ajax vooral niet vooruit verdedigen, want dat is naïef (had Ajax vorig seizoen niet juist succes door dat wel te doen?).
- Giacomo Puccini
Veltman na zo een seizoen niet verpatsen, is wanbeleid. Hem een dik contract geven is verspilling en ondertussen een toptalent als Tete wegjagen is je reinste sabbotage.Jöhnk schreef:Neres, Veltman en Schöne de grootverdieners. Uitgerekend de drie die er het minst van bakken. Maar blijkbaar kan Overmars daar niks aan doen.![]()
Ajax!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Overmars krijgt 't warm onder z'n voeten en fluistert Verweij een indekverhaal in. Vandaag of morgen heeft de Telegraaf een primeurtje op een aankoop. Zo simpel werken die dingen.
Nee, zo werkt dat niet helemaal.Peter schreef:Overmars krijgt 't warm onder z'n voeten en fluistert Verweij een indekverhaal in. Vandaag of morgen heeft de Telegraaf een primeurtje op een aankoop. Zo simpel werken die dingen.
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Nee want Bergkamp wilde ook nu Keizer naar voren schuiven... Bij een externe trainer zou Bergkamp wel eens "exit" kunnen zijn...brigade zuid schreef:Het begint er steeds meer op te lijken dat Overmars wel meevalt maar dat Bergkamp, Sar en de RvC de vuile etters zijn.
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. 

Tete een toptalent? Mwah... Beetje zwak aan de bal voor die aanduiding.
Het zal niet voor niets geweest zijn dat ze Tete kwijt wilden. Er speelde e.e.a. rond zijn persoon.

Het zal niet voor niets geweest zijn dat ze Tete kwijt wilden. Er speelde e.e.a. rond zijn persoon.
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Als dat zo is, is ie sexverslaafd.

laten we wel even eerlijk blijven. Dacht Overmars echt dat als je alle eisen van Bosz had ingewilligd hij was geblevenzeux schreef:Alleen al hierom hoop ik dat Bergkamp uit beeld verdwijnt. Die is spin in een veel te kliekerig web.Duidelijk is dat het vertrek van finalecoach Peter Bosz een diepe wond heeft geslagen. In tegenstelling tot Edwin van der Sar en Dennis Bergkamp schuwde Marc Overmars harde maatregelen niet om Bosz ondanks de interesse van Borussia Dortmund te behouden. Na het afzwaaien van Hennie Spijkerman wilde Overmars Bosz’ wensen inwilligen om niet verder te gaan met keeperstrainer Carlo l’Ami, inspanningsfysioloog Björn Rekelhof en assistent Bergkamp. Maar Van der Sar en Bergkamp (zijn collega’s in het Technisch Hart) staken daar een stokje voor. Van der Sar wilde hooguit één mutatie (Spijkerman als assistent naar Jong Ajax) en Bosz vertrok.
De positie van Van der Sar is mij niet helemaal duidelijk. Afgaande op wat je in de media en in beeld ziet, krijg ik de indruk van een goeiige man, die weinig echte power uitstraalt. En ik vraag mij dan ook af of hij rond Bosz een beslissende inbreng had.
Duidelijk is wel dat het vroege vertrek van Bosz Ajax volledig uit balans heeft gebracht. En als bovenstaande stuk klopt, lijkt mij Bergkamp de kwade genius achter zijn vertrek.

Had Bosz KUT geroepen in zijn auto en thuis en de volgende dag 2 nieuwe onhaalbare eisen gesteld.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
- Ajaciedjuh
Idd, die was hoe dan ook gegaan.
Wat wel interessant is, de opvolging: ervaring versus Keizer in het diepe gooien.
Het andere wat interessant is, is zijn opmerking tav altijd ruimte (teveel) laten voor aankomende talenten of meer aankopen die er meteen (sneller) staan.
Wat wel interessant is, de opvolging: ervaring versus Keizer in het diepe gooien.
Het andere wat interessant is, is zijn opmerking tav altijd ruimte (teveel) laten voor aankomende talenten of meer aankopen die er meteen (sneller) staan.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Dat vond ik een rare opmerking. Overmars heeft al moeite genoeg om er één te kopen die er meteen staat.
Die verslaggever zat te zemelen over de aankopen van Feyenoord. Misschien dacht Overmars wel: ik moet meer Hapsjes kopen, dan krijg ik deze vragen niet.
Die verslaggever zat te zemelen over de aankopen van Feyenoord. Misschien dacht Overmars wel: ik moet meer Hapsjes kopen, dan krijg ik deze vragen niet.
Idd wanneer een td meer hapsjes koopt, krijgt hij een boel kritische vragen niet.
Maar de kans is serieus groot dat 'de Hapsjes' zich bij Ajax niet in de basis spelen hoor.
Maar de kans is serieus groot dat 'de Hapsjes' zich bij Ajax niet in de basis spelen hoor.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ik weet bijvoorbeeld bijna zeker dat we Gudelj nu hadden gekocht als hij nog bij AZ zou zitten.
Daar ben ik allesbehalve zeker van.Peter schreef:Ik weet bijvoorbeeld bijna zeker dat we Gudelj nu hadden gekocht als hij nog bij AZ zou zitten.
Gudelj is één van de vele 'net-nietters' / helemaal-niet spelers die kwam toen De Boer trainde. De Boer die aan 't einde van 't seizoen stelde dat Gudelj iets aan gif en 'willen winnen' toevoegde dat menig supporter niet heeft waargenomen.
En dat tijdens de vorige EL campagne nu niet bepaald gemist is.
Feyenoord heeft een selectie om rekening mee te houden, hoor. Centrale spillen als Jörgensen, Jones, Vilhena, El Ahmadi lijken allemaal te blijven. Diks, Haps, St. Juste lopen in een lelijk Feyenoord shirt niet uit de pas en hebben al best wat Eredivisie vlieguren.
Maar met name Diks en Haps zou ik echt niet in Ajax 1 willen zien. Ze zouden simpelweg ook de basis gewoon niet halen of enorm de ergernis van het publiek opwekken.