Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Leidt BvM Nederland naar het WK?

Ja!
23
64%
Nee!
13
36%

Totaal aantal stemmen: 36

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

4 keer al.
brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid »

Ah oke, mwah twijfelgevalletje.. vind dat ie nu nog wel geselecteerd kan worden maar moet niet veel langer duren.
jabu

Bericht door jabu »

Overbelasting? Niet bij Mark van Bommel

NOORDWIJK - Is Mark van Bommel bij zijn club onomstreden, zoals vorig seizoen, dan heeft hij gebroken met de bondscoach. En nu de nieuwe bondscoach tevreden is over het controlerende blok op het middenveld met Van Bommel en De Jong, is hij zijn plaats niet zeker bij Bayern München.

Hoe het ook zij: met Van Bommel is er altijd wel iets. En dus wil hij eigenlijk niet praten over zijn bijrol bij Bayern. Hij denkt liever aan IJsland, de tegenstander van zaterdag in de WK-kwalificatie, en aan het WK van 2010. Want Van Bommel speelde pas één toernooi en dat is weinig voor een 31-jarige met 43 interlands.

Zijn benoeming tot aanvoerder van Bayern München, als eerste buitenlander in de clubgeschiedenis, was voorpaginanieuws. Dat was ‘predestiniert’, zei de nieuwe trainer Klinsmann. Voorbestemd.

Maar die aanvoerder zit meestal op de bank tegenwoordig. Droogjes zegt bondscoach Van Marwijk, die Van Bommel terughaalde bij Oranje nadat hij gebrouilleerd was met de vorige bondscoach Van Basten: ‘Ik ontken niet dat ik liever heb dat hij speelt.’

Verder moet de middenvelder het zelf oplossen met Bayern.

Van Bommel is ontevreden (‘Ik ben niet blij, en dat weten ze bij de club’), doch wenst Klinsmann niet te veroordelen. ‘Als je aanvoerder bent van zo’n club, moet je het voorbeeld geven.’

Dat lukte hem in het veld niet helemaal. Eind augustus kreeg hij al na 23 minuten de rode kaart na twee keer geel, tegen Dortmund. Of die rode kaart de voorbode was van alle recente reservebeurten? ‘Heb ik niets van gehoord. Zou best kunnen.’ Maar hij denkt eerlijk gezegd van niet, want vlak na zijn schorsing speelde hij meer dan de laatste weken.

Bij zijn vorige trainer Hitzfeld was hij de ‘Agressivleader’. Dat was positief bedoeld. Hij ging voorop in de strijd. ‘Alleen die rare dingen moesten eruit.’ Hij doelt op gebaartjes en overdreven protesten.

Van Bommel praat daarover met de nieuwe clubpsycholoog, Phillip Laux, maar we moeten vooral niet denken dat hij patiënt is. ‘Het is niet zo dat ik met die kerel op de bank ga liggen, dat we praten en ik mijn ogen dichtdoe. Hij praat met iedereen, over alles. Hij loopt rond op dat trainingscomplex, je hebt geen consult om kwart over negen.’

De feiten dan maar: sinds zijn rode kaart heeft hij van de zeven duels waarin hij beschikbaar was in competitie, beker en Champions League slechts driemaal meegedaan. ‘Ik zeg daar in Duitsland niets over en ga daar hier ook niets over zeggen. Dan wordt het daar opgepikt en wordt er onnodig over geschreven.’ En er is al zoveel reuring bij Bayern. Is het niet van publiek of pers, dan van erevoorzitter Beckenbauer, die overigens bijna nooit op de club is. Van Bommel: ‘Ik lees alleen zijn columns.’

Hij geeft toe dat het niet normaal is dat aanvoerders op de bank zitten. Maar hij hoopt niet dat het dan slecht gaat. ‘Ook dan ben ik professioneel genoeg om te helpen. Het zou verkeerd zijn als ik denk: als ze verliezen, maak ik meer kans. Aan het eind van het seizoen wil ik gewoon met die schaal omhoog staan.’

Eerst zou het zogenoemde rotatiesysteem de oorzaak zijn van zijn reservebeurten. ‘Ik wil graag elke wedstrijd spelen, of het er nou 80 of 40 zijn.’ Naar het schijnt is Klinsmann ook met de ombouw van het elftal bezig. Ottl speelde op Van Bommels positie, en Demichelis.

Niemand hoeft in ieder geval bang te zijn dat Van Bommel overbelast is. Overbelasting speelt volgens Van Marwijk mogelijk een rol bij de blessuregolf die niet alleen Nederland treft.

Van Persie is geblesseerd vertrokken, Robben is weg, de net herstelde Sneijder zit op de bank. Heitinga, ook weg met een kwetsuur. Natuurlijk: de ook geblesseerde doelman Stekelenburg is ingeruild voor de tijdelijk teruggekeerde Van der Sar.

Sneijder is hersteld van een knieblessure, maar hij zou aanvankelijk pas meedoen in het tweede WK-kwalificatieduel van de cyclus, woensdag in Oslo tegen de Noren. Omdat het herstel voorspoedig verloopt, mag hij van Real Madrid al zaterdag in Rotterdam bij de selectie zijn. ‘Hij zal niet beginnen’, aldus Van Marwijk.

Eerder waren Boulahrouz en Vennegoor of Hesselink al weggevallen met blessures. Van Marwijk vreest tegenwoordig soms de gevolgen van het weekeinde en ziet een verband tussen blessures en de volle kalender. Velen hebben het EK gespeeld en de wedstrijdenreeks is bijna oneindig. Overbelasting ligt op de loer. Maar niet bij Van Bommel.
Volkskrant
Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs »

Hoewel het spel niet goed is, denk ik dat Nederland zich zelfs als eerste Europese land gaat kwalificeren voor het WK 2010.
Als IJsland - Macedonië in een gelijkspel eindigt en wij winnen in Noorwegen staan we na 3 wedstrijden al vijf punten los.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik heb voor mijn gevoel dan ook zelden zo'n slappe poule meegemaakt. De concurrentie was op papier al niet zo indrukwekkend maar nu doen ze ook nog alle mogelijke moeite om het Nederland zo makkelijk mogelijk te maken.
Nil volentibus arduum
elliquido

Bericht door elliquido »

noorwegen uit is geen koekie.

Eerst maar eens kijken wat onze mooi weer voetballers daar kunnen in een ijzig? Oslo of zo
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Ik vind het op zich geen verkeerde prestatie. Nederland heeft geen wonderteam. Van dit elftal valt geen mooi voetbal te verwachten.
Daily Blind

Bericht door Daily Blind »

Jöhnk schreef:Ik vind het op zich geen verkeerde prestatie. Nederland heeft geen wonderteam. Van dit elftal valt geen mooi voetbal te verwachten.
Hoezo niet? Je hebt het beste middenveld van Europa, aanval is ook niet verkeerd.

Alleen de verdediging is niet geweldig..
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Ik zie geen balveroveraars op het middenveld. Al ben ik positief gestemd over de ontwikkeling van Nigel de Jong. En als Schaars nu ook nog terugkomt op zijn oude niveau (liefst nog beter), dan heb je een aardig defensief blok.

Het kan best iets worden, maar op dit moment ben ik er niet kapot van.
Jim

Bericht door Jim »

Jöhnk schreef:Ik zie geen balveroveraars op het middenveld.
Dan kijk je niet goed. Uit de harde statistieken blijkt dat Van Bommel bijvoorbeeld tegen Rusland 21 en tegen Macedonie 17 (tegen IJsland 13) ballen veroverde. Dat dat zeer behoorlijke aantallen zijn blijkt als je ze vergelijkt met de andere controlerende middenvelder De Jong.
Die veroverde tegen Rusland 11 en tegen Macedonie 7 ballen. Steekt toch enigszins schril bij af de cijfers van Van Bommel in die wedstrijden.
Hoewel de aantallen van De Jong weer wel prima zijn in vergelijking met een speler als Engelaar, die van Van Basten op het EK als controlerende middenvelder mocht opdraven. Dat is echter ook niet zo moeilijk want die veroverde bijna helemaal geen bal. Maar hij hield zich ongetwijfeld veel beter aan zijn opdracht en taken dan Van Bommel.
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Mark van Bommel heeft het 'geluk' dat Marcellis achter hem staat, want die gaat niet zo vaak diep. Houden zo, want met een aanvallend ingestelde back krijg je problemen.
Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel »

Noorwegen is diep gezonken zo te horen. Waren ze er het laatste toernooi er eigenlijk nog wel bij?
elliquido

Bericht door elliquido »

keurige 0-1
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Jim

Bericht door Jim »

Peter schreef:Mark van Bommel heeft het 'geluk' dat Marcellis achter hem staat, want die gaat niet zo vaak diep. Houden zo, want met een aanvallend ingestelde back krijg je problemen.
Mwah, geloof niet dat Van Bommel's al dan niet functioneren afhangt van Marcellis. Tegen Rusland bijvoorbeeld (toen Van Bommel uitstekend speelde) stond niet Marcellis maar Heitinga rechtsback. En die heeft wel nogal eens de neiging de aanval te zoeken.
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Van Bommel kan prima functioneren, zolang hij maar niet controlerend hoeft te spelen. Dat hangt dus wel degelijk samen met de back die je opstelt. Een Silva zou bijvoorbeeld dramatisch voor hem zijn.

Verder heb ik vandaag niet goed genoeg opgelet om een gefundeerd oordeel over hem te vellen. Eerste helft viel hij me iig niet op.
jabu

Bericht door jabu »

Het viel me vooral weer op hoe puur rechts hij is.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Dubbel schreef:Noorwegen is diep gezonken zo te horen. Waren ze er het laatste toernooi er eigenlijk nog wel bij?
Noorwegen doet al een tijdje niet meer mee, al is het (zeker uit) wel een ploeg die lastig te verslaan is.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Jim schreef:
Jöhnk schreef:Ik zie geen balveroveraars op het middenveld.
Dan kijk je niet goed. Uit de harde statistieken blijkt dat Van Bommel bijvoorbeeld tegen Rusland 21 en tegen Macedonie 17 (tegen IJsland 13) ballen veroverde. Dat dat zeer behoorlijke aantallen zijn blijkt als je ze vergelijkt met de andere controlerende middenvelder De Jong.
Die veroverde tegen Rusland 11 en tegen Macedonie 7 ballen. Steekt toch enigszins schril bij af de cijfers van Van Bommel in die wedstrijden.
Hoewel de aantallen van De Jong weer wel prima zijn in vergelijking met een speler als Engelaar, die van Van Basten op het EK als controlerende middenvelder mocht opdraven. Dat is echter ook niet zo moeilijk want die veroverde bijna helemaal geen bal. Maar hij hield zich ongetwijfeld veel beter aan zijn opdracht en taken dan Van Bommel.
Ik zie Van Bommel geen ballen veroveren hoor. Wel veel wilde dingen doen die voor verdedigende acties moeten doorgaan. De statistieken van VI neem ik niet meer serieus sinds ik in dat blad las dat RVN in Roemenië maar twee keer balverlies leed.

Niettemin deed hij weer uitstekende dingen in aanvallend opzicht. Net als tegen Macedonie toen hij VDV op maat bediende.
wimpey

Bericht door wimpey »

Van Marwijk doet het prima, hij hoeft niets anders te doen dan zich te kwalificeren. Dat lukt zelfs hem in deze poule.

Dat het voetbal een kwelling voor de zintuigen is, is van ondergeschikt belang. Dat hij klakkeloos kan voortborduren op het prima werk van zijn voorganger is voor het Nederlands voetbal een zegen. Je moet er niet aan denken dat de opbouw van een nieuw elftal in handen zou vallen van een dergelijke aartsbehoudende grijze muis.
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik vrees toch dat Van der Vaart of Sneijder gepasseerd wordt ten faveure van Lothar en dat Huntelaar binnekort achter Kuyt in de spitsenrangorde zal staan. Maar goed, hij zal wel winnen en dus gelijk hebben
I think I lost my fucking headache
Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- »

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 12:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

het doet mij sterk denken aan de qualificatie series van de vorig bondscoach :smallgrin.gif:
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

wimpey schreef:Dat hij klakkeloos kan voortborduren op het prima werk van zijn voorganger is voor het Nederlands voetbal een zegen. Je moet er niet aan denken dat de opbouw van een nieuw elftal in handen zou vallen van een dergelijke aartsbehoudende grijze muis.

Afbeelding :drecul.gif:
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Jansma schreef:het doet mij sterk denken aan de qualificatie series van de vorig bondscoach :smallgrin.gif:
Mij ook. Misschien heeft dat dan toch ook iets met de spelersgroep te maken.

Ik vind de resultaten uitstekend als je bedenkt welke prullen er op bepaalde posities rondlopen.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Jöhnk schreef: Ik vind de resultaten uitstekend als je bedenkt welke prullen er op bepaalde posities rondlopen.

Ik neem aan dat je het dan over de verdediging hebt?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Plaats reactie