Re: F1
Geplaatst: ma apr 13, 2015 12:30 pm
Dat denk ik ook hoor. Maar filosoferend over de vraag van Bz waarom Max wel uitvalt en Sainz niet, zou dat een 'oorzaak' kunnen zijn. Juist ook in combi met een matige motor. Als je die 'pusht' zou het sneller mis kunnen gaan.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik zag trouwens in een samenvatting dat de auto van Sainz in ronde 24 ook bijna de geest gaf en alleen stapvoets kon rijden; nog een bewijsmiddel dat het eerdere aan de beroerde motor, dan aan de rijstijl van Verstappen ligt dat ie 2 x niet finisht.
Duidelijk dus; ligt niet aan Verstappen.De kans is aanzienlijk dat Max Verstappen komend weekend ook in Bahrein te maken krijgt met motorproblemen. Cyril Abiteboul vreest in Autosport met grote vrezen. ‘Ik weet niet of we het logistiek voor elkaar krijgen om de problemen voor zondag op te lossen’, aldus de Renault-directeur.
Verstappen moest zijn bolide in de GP van China drie ronden voor het einde noodgedwongen parkeren nadat de motor van zijn Toro Rosso was geploft. Naar nu blijkt lag het aan problemen aan de zuigers van de V6-krachtbron. Eerder in de race moest ook Daniil Kvyat in de door Renault aangedreven Red Bull opgeven met exact hetzelfde probleem. Het noodlottige moment in China
Daarmee scoort Renault een dubieuze drie op drie, want nadat Verstappen in Australië al was uitgevallen, haalde hij in de tweede grand prix in Maleisië slechts ternauwernood de finish. De Nederlander reed de laatste 20 ronden rond met een waterlek. Verstappen gaf toe dat het geen ronde langer had moeten duren of ook die zevende plek was in rook opgegaan.
‘We nemen de schuld op ons, het is duidelijk ons probleem. We hebben al met de teams gesproken en veel meer kan ik daar niet over kwijt. Ik kan zeggen dat we de fouten onderzoeken en maatregelen nemen om zo snel mogelijk naar 100 procent betrouwbaarheid te groeien. Met nog maar 5 dagen te gaan, is dat een behoorlijke opgave’, gaat Abiteboul door het stof.
Door de aanhoudende problemen zijn zowel Kvyat als Daniel Ricciardo bij Red Bull al aan de derde power unit van het seizoen toe. Max zit al aan twee en dat gaat voor problemen zorgen. In een heel seizoen mogen teams van de FIA maar vier krachtbronnen gebruiken. Daarna volgen sancties en kunnen de wagens terug worden gezet op de startgrid.
bron: http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/32 ... ot-nu-toe/
Overzicht: gebruikte power unit-elementen tot nu toe
16 april 2015 – Het Formule 1-seizoen van 2015 is inmiddels drie ronden oud. Verschillende coureurs hebben al een aantal onderdelen van de power unit moeten vervangen, Fernando Alonso heeft, in combinatie met zijn invaller Kevin Magnussen, de twijfelachtige eer om in dit klassement aan de 'leiding' te gaan. GPUpdate.net geeft je een overzicht van de elementen die de coureurs al hebben laten vervangen. Een '1' in het overzicht betekent dat de betreffende coureur nog altijd gebruik maakt van het eerst gebruikte element.
ICE / TC / MGU-H / MGU-K / ES / CE
Mercedes / Lewis Hamilton (1 1 1 1 1 2)
Mercedes / Nico Rosberg (1 1 1 1 1 1)
Red Bull-Renault / Daniel Ricciardo (3 2 2 2 1 2)
Red Bull-Renault / Daniil Kvyat (2 1 1 1 1 2)
Williams-Mercedes / Felipe Massa (1 1 1 1 1 1)
Williams-Mercedes / Valtteri Bottas (1 1 1 1 1 1)
Ferrari / Sebastian Vettel (1 1 1 1 1 1)
Ferrari / Kimi Räikkönen (1 1 1 1 1 1)
McLaren-Honda / Fernando Alonso (2 3 3 2 2 2)
McLaren-Honda / Jenson Button (2 3 3 2 1 1)
Force India-Mercedes / Nico Hülkenberg (1 1 1 1 1 2)
Force India-Mercedes / Sergio Pérez (1 1 1 1 1 1)
Toro Rosso-Renault / Max Verstappen (2 1 2 1 2 2)
Toro Rosso-Renault / Carlos Sainz Jr. (2 2 2 1 2 2)
Lotus-Mercedes / Romain Grosjean (1 1 1 1 1 1)
Lotus-Mercedes / Pastor Maldonado (1 1 1 1 1 1)
Marussia-Ferrari / Will Stevens (2 2 2 2 1 2)
Marussia-Ferrari / Roberto Merhi (2 2 2 2 1 2)
Sauber-Ferrari / Marcus Ericsson (1 1 1 1 1 1)
Sauber-Ferrari / Felipe Nasr (1 1 1 1 1 1)
Motoronderdelen: ICE = Internal Combustion Engine / TC = Turbo Charger / MGU-H = Motor Generator Unit - Heat / MGU-K = Motor Generator Unit - Kinetic / ES = Energy Store / CE = Control Electronics
FIA-regels:
- De zes componenten mogen elk maximaal vier keer per seizoen worden vervangen en elke combinatie is mogelijk. Dus een tweede MGU-K mag bijvoorbeeld tegelijkertijd met een derde MGU-H worden vervangen.
- Wanneer een coureur vaker dan vier keer een willekeurig component wisselt in het seizoen, dan zal de desbetreffende rijder voor de volgende race een gridstraf ontvangen.
De vijfde keer dat een coureur een willekeurig component vervangt: tien plaatsen straf
De vijfde keer dat een coureur één van de andere componenten vervangt: vijf plaatsen straf.
Dit proces herhaalt zich bij elke vervanging.
- Wanneer een coureur op een startplek komt te staan waarbij het niet mogelijk is om de hele gridstraf in te lossen, dan krijgt de desbetreffende rijder een tijdstraf na afloop van de race.
1 tot 5 gridplaatsen – tijdstraf van vijf seconden
6 tot 10 gridplaatsen- tijdstraf van tien seconden
11 tot 20 gridplaatsen - drive-through penalty
Meer dan 20 gridplaatsen- tien seconden stop/go penalty
Hij geeft dus gewoon eerlijk aan dat hij de afstelling niet helemaal voor elkaar kreeg. Kan een keer gebeuren. Die jongen lijkt er zelf meer nuchter in te staan dan sommige van zijn fans. Ik bedoel dat overigens niet specifiek op de reacties hier. Maar ik heb in zijn algemeenheid het gevoel dat kritiek op zijn prestaties, zelfs als je er ook ruimschoots complimenten bij geeft, nogal gevoelig ligt.Max Verstappen baalt ervan dat hij zaterdag in de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein niet verder kwam dan de vijftiende tijd. De 17-jarige Nederlander van Toro Rosso werd tijdens de vrije trainingen al geteisterd door problemen met zijn motor. Die waren er tijdens de kwalificatie nog steeds. "Dit was geen al te beste kwalificatie", was Verstappen zich op zijn eigen website bewust van zijn prestatie.
"Tijdens de derde vrije training, eerder op de dag, was de afstelling van de auto iets beter, alhoewel de auto toen nog wel veel overstuur had." "Daarom hebben we voorafgaand aan de kwalificatie de afstelling aangepast, maar dat sloeg te ver door de andere kant op. Nu had ik teveel onderstuur en als de auto op nieuwe banden staat, is dat dodelijk. Dat was niet goed."
Tweeënhalve seconde
Verstappen klaagde tijdens de kwalificatie al over motorproblemen. Hij was uiteindelijk ruim tweeënhalve seconde langzamer dan Lewis Hamilton, die pole position pakte. De Brit was veruit de snelste in 1.32,571 en reed voor de vierde keer op rij en voor de eerste keer in Bahrein naar de eerste startplaats.
Bron: nusport.nl
Zal ook met chauvinisme en identificatie te maken hebben. ''Kijk eens hoe geweldig goed 'wij Nederlanders' ineens in de F1 zijn."' Zouden we in NL ook een soort van Maxmania hebben gehad, als Verstappen een Belg was geweest?Marillion schreef:Maar ik heb in zijn algemeenheid het gevoel dat kritiek op zijn prestaties, zelfs als je er ook ruimschoots complimenten bij geeft, nogal gevoelig ligt.
Max Emilian Verstappen (Hasselt, België, 30 september 1997) is een autocoureur met de Nederlandse en Belgische nationaliteit die met een Nederlandse licentie rijdt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Versta ... coureur%29
De vergelijking met een teamgenoot is in het algemeen inderdaad de beste graadmeter.Marillion schreef:Volgens mij zijn die statistieken in de F1 algemeen geaccepteerd als een middel om de prestaties van teamgenoten te vergelijken. Natuurlijk zegt het niet alles en ook zal de betrouwbaarheid van die cijfers toenemen naarmate er meer wedstrijden zijn gereden.
Maar uitvallen hoort natuurlijk ook bij het spel. De eerste eis om punten te scoren is om de finish te halen. Stel nu dat op het einde van het seizoen blijkt dat Sainz iedere keer de finish haalt en Verstappen vaak uitvalt. Dan zou het misschien wel eens zo kunnen zijn dat hij iets te veel van zijn auto vraagt.
.