De play-offs: Ajax-AZ

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie

Gaat Ajax de 2-1 achterstand goedmaken in de Arena?

Ja
39
76%
Nee
12
24%

Totaal aantal stemmen: 51

Zuidema

Bericht door Zuidema »

Bertje schreef:
Ajax heeft geen spelers die kunnen temporiseren, Zuidema. Een groot gemis,
Het is natuurlijk mooi als er eentje het moment van temporiseren aangeeft, maar in wezen moet dat ook kollektief kunnen. De jongens merken gauw genoeg wanneer ze aan een 'pauze' toe zijn. Balletje van links naar rechts en omgekeerd achterin wat laten rondgaan, steekpassje naar het middenveld en weer terugleggen. Zonder veel energie te verprutsen, terwijl de tegenstander van de ene naar de andere kant moet blijven kantelen en zij voorin zich te pletter lopen om druk te houden op de opbouw.

Raar toch eigenlijk. Met de opkomst van AZ wordt Ajax bij mijn weten nationaal eindelijk geconfronteerd met een ploeg die van dezelfde speelwijze gebruik maakt. Geen sluipmoordenaars uit Eindhoven, geen bloed, zweet en tranen uit Rotterdam, maar een ploeg die ook met aanvallend voetbal, met slim positiespel en op techniek resultaat wil halen. Eigenlijk heeft Ajax nu pas volgens mij een echte rivaal in Nederland. En dan niet alleen qua resultaat, maar dus ook qua voetbalstijl. Eentje die je met dezelfde wapens aanpakt. Een koekje van eigen deeg. Een ploeg die in dezelfde voetbalvijver wil vissen als Ajax. Hopelijk vangt Ajax vanmiddag de grootste vis.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Zuidema schreef:
Bertje schreef:
Ajax heeft geen spelers die kunnen temporiseren, Zuidema. Een groot gemis,
Het is natuurlijk mooi als er eentje het moment van temporiseren aangeeft, maar in wezen moet dat ook kollektief kunnen. De jongens merken gauw genoeg wanneer ze aan een 'pauze' toe zijn. Balletje van links naar rechts en omgekeerd achterin wat laten rondgaan, steekpassje naar het middenveld en weer terugleggen. Zonder veel energie te verprutsen, terwijl de tegenstander van de ene naar de andere kant moet blijven kantelen en zij voorin zich te pletter lopen om druk te houden op de opbouw.
Dit is dus dat aangeven dat je gaat temporiseren. Onze spelers en vooral de middenvelders kunnen dat niet. Ajax heeft een boel aanjagers gehaald, maar het zijn allemaal onrustige jongens. Ajax heeft maar weinig spelers die met het hoofd spelen. Spelers als Gabri, Davids en Sneijder kunnen niet temporiseren omdat ze te onrustig zijn. Gabri mist de techniek, Davids is te druistig en Sneijder wil veel te graag scoren. Dat zijn geen spelers die het tempo kunnen bepalen. Achterin hetzelfde: Stam, Heitinga, Vermaelen, Grygera, Emanuelson; allemaal spelers die op gevoel spelen. Nu is daar niets mis mee, maar je moet wel een goede balans hebben.

Daarom pleit ik al een tijdje voor een speler als Defour of Schaars om Sneijder te vervangen. Je verliest wat scorend vermogen, maar je komt meer aan voetballen toe, omdat je positiespel beter wordt, je elftal weerbaarder wordt en als geheel dynamischer. In deze selectie kan alleen Maduro het, maar die is èn dramatisch uit vorm èn in de huidige ploeg is hij binnen een half uur kapot, omdat hij te veel moet rennen, vliegen en draven. Maduro is een type Guardiola of Pirlo, die al dat gedraaf moet ontwijken door zich terug te trekken. Zo heeft hij vooral in het Nederlands elftal enkele keren uitstekend gespeeld met Cocu en Landzaat. Dat zijn ook spelers die met het hoofd kunnen spelen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Maduro moet spelen, want Maduro is dramatisch uit vorm en doet te weinig met zijn kwaliteiten, maar het is wel een voordeel voor AZ dat met Schaars en De Zeeuw wel dergelijke spelers heeft.

Het huidige Ajax is op zijn sterkst als het met een hoog tempo een tegenstander kan aanpakken, snel kan omschakelen en veel druk kan zetten op het centrale duo van de tegenstander. Zaak is dus dat je een middenvelder vindt die hierin mee kan gaan en ook het tempo kan aangeven, zodat het team adempauzes kan inlassen. Daarnaast zou een verdedigend sterke rechtsback en een vervanger van Grygera die met ruimte in zijn rug kan spelen ook niet mis zijn, zodat het elftal verder naar voren kan spelen en Huntelaar nog meer in het zestienmetergebied kan spelen.
Toppie

Bericht door Toppie »

4-1 :ajaxscarf.gif: 2x Hunt 2x Babel
joey
Erelid

Bericht door joey »

Jongens, sterkte en hopelijk veel plezier!!! :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif:
Het stinkt aan alle kanten!
999

Bericht door 999 »

Ja, succes want dat zullen ze nodig hebben ...
Blij met de punten ...
Daniel

Bericht door Daniel »

:excited.gif: :eusa_pray.gif:
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Is er al wat bekend over de opstellingen? Of Stam meekdoet? Dembele?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Daniel

Bericht door Daniel »

Vermoedelijke opstellingen wel, definitieve niet:

Vermoedelijke opstelling Ajax: Stekelenburg; Ogararu, Heitinga, Vermaelen, Emanuelson; Gabri, Perez, Davids; Babel, Huntelaar, Mitea.

Vermoedelijke opstelling AZ: Waterman; Steinsson, Jaliens, Donk, De Cler; Jenner, De Zeeuw, Dembele, Martens; Arveladze, Koevermans.

Bron: http://www.ajaxonline.org/5186.htm
Jesse

Bericht door Jesse »

Ik heb liever vd Wiel als rechtsback.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned »

:antlers.gif: 3-1 :antlers.gif:
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing
Toppie

Bericht door Toppie »

:poketoungeb.gif: Van Gaal
Daniel

Bericht door Daniel »

Dr. Living Stoned schreef::antlers.gif: 3-1 :antlers.gif:
Als je het waar is, kom ik bij je langs om mijn toekomst te laten voorspellen.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Jesse schreef:Ik heb liever vd Wiel als rechtsback.
Heb je hem daar ooit zien spelen? Anders lijkt het me nogal een belangrijke wedstrijd om het uit te proberen.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Ik zie trouwens liever v.d. Wiel naast Vermaelen en Heitinga op het middenveld tegenover Martens.
Beloki

Bericht door Beloki »

Mitea en Babel op de flanken, prima keus. Sowiese een goede opstelling. Ik zou niks beters kunnen bedenken.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
Dr. Living Stoned
Founding Father

Ik zou Vermaelen buiten de selectie laten... Ik bedoel met Stekelenburg weet je dat je een tegengoal krijgt, en met Vermaelen is de kans op nog een tegentreffer ook een zekerheidje
Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh »

opstelling Ajax: Stekelenburg; Ogararu, Heitinga, Vermaelen, Emanuelson; Gabri, Perez, Davids; Babel, Huntelaar, Mitea.

Geen Stam

opstelling AZ: Waterman; Steinsson, Jaliens, Donk, De Cler; Jenner, De Zeeuw, Martens, Molhoek; Arveladze, Boukhari.

Geen Dembele. az past zich aan (een heel stuk verdedigender).
Dr. Living Stoned
Founding Father

:antlers.gif: 4-2 :antlers.gif:

:wink1.gif:
Ajaciedjuh

Dembele zit schijnbaar uberhaubt niet bij de selectie (az forum). Ik weet niet of Stam reserve staat (zal wel niet, anders had hij wel in de basis gestaan: of wordt hij achter de hand gehouden als breekijzer?)
Dr. Living Stoned
Founding Father

Ajaciedjuh schreef:Geen Dembele. az past zich aan (een heel stuk verdedigender).
Dembele is toch ziek/geblesserd
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Als we kijken naar het team van AZ, dan moet je toch wel concluderen dat wij wel eventjes wat meer kwaliteit herbergen. Ik vind het knap wat ze bij AZ neerzetten, maar van deze 11 dien je gewoon (eenvoudig) te kunnen winnen. Behoudens Martens, de Zeeuw en Arveladze vind ik het maar middelmatig.
Ajaciedjuh

Dr. Living Stoned schreef:
Ajaciedjuh schreef:Geen Dembele. az past zich aan (een heel stuk verdedigender).
Dembele is toch ziek/geblesserd
Niet zo zeer m.b.t. Dembele, maar Koevermans staat er ook niet in. az speelt maar met 1 spits (Averladze) en daarachter Boukhari en Martens (de omgekeerde driehoek ;-))
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Nah, liever Jenner dan Mitea.

Maar verder ben ik het met je eens.
Ajaciedjuh

Stam schijnbaar ook niet op de bank :-(

Ajax.nl meldt nu ook:
Wissels: Gentenaar, Maduro, Roger, Lindenbergh, De Mul, Sarpong, Van der Wiel.

Met de basiself zullen we het moeten doen. Alleen de Mul is nog een wissel waar we aanvallend iets mee kunnen.

Wissels az: Sinouh, Luirink, Opdam, Koevermans, Vormer, Lens.
Jesse

Bericht door Jesse »

Mr. Ajax schreef: Heb je hem daar ooit zien spelen? Anders lijkt het me nogal een belangrijke wedstrijd om het uit te proberen.
Volgens mij debuteerde hij als rechtsback in de uitwedstrijd tegen Twente (?). Vond hem toen erg sterk spelen en hij is verdedigend sowieso sterker dan Ogararu.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Plaats reactie