Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Wel als onbekende namen plotseling boven zichzelf uitstijgen. Bij jumbo is er gewoon perfect doorgesellecteerd met een mix van alleen maar klasbakken en een paar echte afmakers.
Als je een renner als Gesink als knecht kan gebruiken, is het vrij logisch dat het niveau ongelofelijk hoog is. Vervolgens trekken Kruiswijk en Dumoulin een sprint aan.
Als je een renner als Gesink als knecht kan gebruiken, is het vrij logisch dat het niveau ongelofelijk hoog is. Vervolgens trekken Kruiswijk en Dumoulin een sprint aan.
Dat klopt, al hou ik bij die schansspringer toch mijn bedenkingen. Hopelijk geen tweede Rasmussen..Iniesta schreef:Wel als onbekende namen plotseling boven zichzelf uitstijgen. Bij jumbo is er gewoon perfect doorgesellecteerd met een mix van alleen maar klasbakken en een paar echte afmakers.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De T.De sprintsnelheid is uit de hand gelopen
OPINIE Jos Benders, wielerarts
Zijn we aangekomen op de grens van wat de mens nog kan verstouwen, of zijn we er misschien al overheen? Ons besef was nog nooit zo groot: Fabio Jakobsen opende met zijn gruwelijke val ’het bal’ van het nieuwe wielerseizoen. Onze ogen gingen geschrokken open, maar zoals vaker met ongevallen in de sport gebeurt: de luikjes vielen langzaam al weer dicht; zeker nu Jakobsen weer terug is in Nederland. Ook al overleefde de onfortuinlijke renner een ware horrorcrash, wij boeken het voorval in, in ons korte termijn geheugen.
Duiveltje
De opeenstapeling van ernstige ongelukken in het wielrennen verdient een betere overweging. En ook mij, als sportarts, valt die moeilijk. Waarom? Niet alleen omdat wielrennen mijn favoriete sport is, maar ook is het verduveld moeilijk het duiveltje echt te verbannen.
In mijn geheugen bevinden zich voorbeelden die een serieuze groeve trokken in mijn besef. Neem de val van Erik Dekker, voormalig Rabo-coureur die, in de Ronde van Frankrijk van 2006 op weg naar Valkenburg, met zijn gezicht over het asfalt schoof. Niet de remblokjes maar het vlees van zijn gezicht fungeerde als rem… Zijn gezicht totaal bloeddoorlopen, half bewusteloos, tanden gebroken, zo hielp ik Erik de ambulance in, waarin ik hem vergezelde op weg naar het hospitaal. Hij kan het, gelukkig net als Fabio, navertellen. Traumagelijkenissen tussen de twee accidenten zijn er, doch de verschillen zijn groter. Met een speciale blik op de finishstraat lopen we ze na.
Bij analyse van de verschillen van toen en nu geldt voor de snelheid dat er al honderd jaar wordt geprobeerd die op te krikken. Het materiaal is lichter dan ooit te voren; met één vinger til je een frame op. De conditie van de renners nam een grote vlucht.
Fair play
Lijnovertredingen zijn wat onverantwoorde slidings in het voetbal zijn. Reden voor de wereldvoetbalbond FIFA de Marc11+ op te stellen, het preventie programma ter voorkoming van blessures. In die lijst staat ’Fair Play’ op de eerste plaats! De vraag of die regel in Polen werd gerespecteerd, is intussen ruim beantwoord. De enorme belangen die gelden, verwachtingen van sponsors en publiek, plaatsen die goede intentie onder druk.
Dan de aankomstlocatie. Zouden we die niet standaard breder moeten maken? En wát te doen aan temperen van de snelheid, juist in de finishstraat, iets als verkeersremmers bij ons weggebruik? Wat te denken van een licht opgaande weg als sluitstuk? Zoiets als de uitloopstrook bij indoor atletiek? Uit respect voor de gezondheid van ’onze’ coureurs zouden ook wijzelf een steentje kunnen bijdragen: door het beleven van sensatie van valpartijen in te ruilen voor besef dat de schoonheid van de wielersport zich voldoende uit op vele andere vlakken.
Gewetensvraag
Ik vraag het stil: wie van ons kijkt er toch een beetje stiekempjes naar de finish bij wielrennen, vanwege de sensatie op crashes? Het is een nooit echt bewezen intentie dat mede hierom jarenlang op Formule1-races werd afgestemd, toen we nog geen eigen vedette hadden. Bij autoracen heeft de schoonheid van de sport onze onbeschaamdheid al lang geleden verdrongen.
Een gewetensvraag: is de mens een grens gepasseerd en lijkt het erop dat het steeds moeilijker wordt een zware crash in de wielersport nog langer te tillen?
Mijn bijdrage is het breken van een lans om alvast te beginnen in de finishstraat, daar waar steeds vaker het struikelblok ligt.
Dr. Jos Benders werkt als rondearts in onder andere de Tour, Giro, Vuelta en op WK’s en is medisch leider van het Star of Life-team
De ’horrorcrash’ van wielrenner Fabio Jakobsen ging de hele wereld over. Wielerarts Jos Benders heeft talloze valpartijen gezien en renners opgelapt, maar went er nooit aan. Hij vindt dat er beter moet worden nagedacht over het temperen van de snelheid in de finishstraat.
Blij met de punten ...
De eerste lijkt me het 'makkelijkst'. Het tot nu toe getolereerde gedrag van afwijken van de lijn harder gaan bestraffen. Uit het resultaat geschrapt. En als het een overtreding was die anderen in gevaar brengt - zoals bij Groenewegen - dan minimaal één wedstrijd straf (wat dan wel weer lastig is om te handhaven, want welke wedstrijd is dat dan...)
Lijnovertredingen zijn wat onverantwoorde slidings in het voetbal zijn. Reden voor de wereldvoetbalbond FIFA de Marc11+ op te stellen, het preventie programma ter voorkoming van blessures. In die lijst staat ’Fair Play’ op de eerste plaats! De vraag of die regel in Polen werd gerespecteerd, is intussen ruim beantwoord. De enorme belangen die gelden, verwachtingen van sponsors en publiek, plaatsen die goede intentie onder druk.
Dan de aankomstlocatie. Zouden we die niet standaard breder moeten maken? En wát te doen aan temperen van de snelheid, juist in de finishstraat, iets als verkeersremmers bij ons weggebruik? Wat te denken van een licht opgaande weg als sluitstuk? Zoiets als de uitloopstrook bij indoor atletiek? Uit respect voor de gezondheid van ’onze’ coureurs zouden ook wijzelf een steentje kunnen bijdragen: door het beleven van sensatie van valpartijen in te ruilen voor besef dat de schoonheid van de wielersport zich voldoende uit op vele andere vlakken.
Het tweede: breder, dat lijkt het laaghangende fruit. Maar ja, volgens mij heb ik ze in de Tour ook wel eens op een heul brede weg met twee zo dicht mogelijk op de boarding zien sprinten.
Een oplopende weg verplicht stellen lijkt mij ridicuul, want dan heeft het gros van de koersen in vlak land een probleem. Het is weer wat anders om bewust bergaf te gaan sprinten, zoals in Polen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Stelt hij nou serieus verkeersremmers voor als een mogelijke oplossing?
Streng handhaven van de bestaande regels lijkt me al een goed begin. Als het gaat om afwijken van de lijn grijpt men pas in bij een crash, hooguit ook bij een narrow escape. Dan blijven sprinters dat dus doen. Gewoon diskwalificatie wanneer je van je lijn afgaat tijdens de sprint. En dan kun je nog werken met een (oplopende) schorsing voor recidivisten. Dat moet je wel laten beoordelen door oud renners (liefst sprinters) die snappen hoe een sprint werkt en wat je wel en niet kunt doen op zo'n snelheid.
Verder zou ik graag zien dat renners worden betrokken bij het inrichten en beoordelen van een finish. En dan dus niet achteraf zeggen dat het al jaren gevaarlijk is maar gewoon niet accepteren en dus desnoods niet starten.
Wat betreft inrichting van de finishstraat kun je denken aan hekken die enige vorm van crash absorptie leveren maar wel blijven staan. De gevolgen van een crash worden voor een belangrijk deel bepaald door de kwaliteit van die oplossing. Daarvoor zou je nog een uitloopstrook kunnen neerleggen alleen denk ik dat het in de praktijk erg lastig is om daar goed mee om te gaan. Over de lijn (maar dus nog niet tegen het hek) is niet in de uitslag. Maar hoe doe je dat dan met een renner die over die lijn gaat door een kleine beweging van een ander?

Streng handhaven van de bestaande regels lijkt me al een goed begin. Als het gaat om afwijken van de lijn grijpt men pas in bij een crash, hooguit ook bij een narrow escape. Dan blijven sprinters dat dus doen. Gewoon diskwalificatie wanneer je van je lijn afgaat tijdens de sprint. En dan kun je nog werken met een (oplopende) schorsing voor recidivisten. Dat moet je wel laten beoordelen door oud renners (liefst sprinters) die snappen hoe een sprint werkt en wat je wel en niet kunt doen op zo'n snelheid.
Verder zou ik graag zien dat renners worden betrokken bij het inrichten en beoordelen van een finish. En dan dus niet achteraf zeggen dat het al jaren gevaarlijk is maar gewoon niet accepteren en dus desnoods niet starten.
Wat betreft inrichting van de finishstraat kun je denken aan hekken die enige vorm van crash absorptie leveren maar wel blijven staan. De gevolgen van een crash worden voor een belangrijk deel bepaald door de kwaliteit van die oplossing. Daarvoor zou je nog een uitloopstrook kunnen neerleggen alleen denk ik dat het in de praktijk erg lastig is om daar goed mee om te gaan. Over de lijn (maar dus nog niet tegen het hek) is niet in de uitslag. Maar hoe doe je dat dan met een renner die over die lijn gaat door een kleine beweging van een ander?
Nil volentibus arduum
Ja, Clement had daar vorig jaar een valide punt, als hij voor Astana had gereden had iedereen er wat van gevonden.Trab schreef:Dat klopt, al hou ik bij die schansspringer toch mijn bedenkingen. Hopelijk geen tweede Rasmussen..Iniesta schreef:Wel als onbekende namen plotseling boven zichzelf uitstijgen. Bij jumbo is er gewoon perfect doorgesellecteerd met een mix van alleen maar klasbakken en een paar echte afmakers.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het pleit wel voor hem dat hij heel bewust voor Jumbo gekozen heeft.
Ik ben er wel redelijk van overtuigd dat Jumbo niet als ploeg structureel dopinggebruik stimuleert. Of individuele renners alsnog iets nemen valt lastig te controleren.
Als Astana deze resultaten met exact dezelfde renners had behaald dan had je ook iedereen gehoord.
Ik zeg altijd maar zo. Vertrouw geen enkele topsporter en geniet van de voorstelling.
Ik zeg altijd maar zo. Vertrouw geen enkele topsporter en geniet van de voorstelling.
Nil volentibus arduum
En Roglic wint nog maar weer eens. Nu weer solo als eerste over de streep in de Dauphine. Bernal recht uit het wiel gereden in de slotkilometer.
De hierarchie is daar echt wel duidelijk. Mocht daar nog iemand over twijfelen.
De hierarchie is daar echt wel duidelijk. Mocht daar nog iemand over twijfelen.
Nil volentibus arduum
Wel zonde, heb liever een kruiswijk of Dumoulin op podium dan Tour winst met Roglic. Nu faciliteer je met onze beste renners een Slovaakse tourzege.
Denk overigens dat Dumoulin en zeker Kruiswijk nog wel stapjes maken en Roglic altijd direct op z’n top zit.
Denk overigens dat Dumoulin en zeker Kruiswijk nog wel stapjes maken en Roglic altijd direct op z’n top zit.
Het effect van een hoogtestage is inderdaad per persoon anders. De één is direct goed, de ander heeft wat meer tijd nodig. En over de hoeveelheid wedstrijdkilometers die een renner nodig heeft kun je hetzelfde zeggen.
Bij Roglic zal de vraag zijn of hij dit niveau kan vasthouden tot het einde van de Tour. Probleem is echter dat je vooral in het begin zult moeten zorgen dat je er het beste voorstaat om kopman te zijn. Daar heeft hij de beste papieren voor. Roglic doet er wel verstandig aan om nog eens terug te denken aan de Giro van vorig jaar. Toen was hij in de voorbereidende koersen ook niet te verslaan maar achteraf gezien heeft hij toen denk ik teveel met zijn krachten gesmeten.
Bij Roglic zal de vraag zijn of hij dit niveau kan vasthouden tot het einde van de Tour. Probleem is echter dat je vooral in het begin zult moeten zorgen dat je er het beste voorstaat om kopman te zijn. Daar heeft hij de beste papieren voor. Roglic doet er wel verstandig aan om nog eens terug te denken aan de Giro van vorig jaar. Toen was hij in de voorbereidende koersen ook niet te verslaan maar achteraf gezien heeft hij toen denk ik teveel met zijn krachten gesmeten.
Nil volentibus arduum
Eens, maar het geluk van Dumoulin en kruiswijk is dat de volledige ploeg is afgestemd op klassement. Daardoor kunnen ze zich alsnog sparen in eerste anderhalf week. Wel zullen ze denk ik geen directe helper krijgen, wat mn voor Kruiswijk een gemis is. Dumoulin is beduidend handiger in het positioneren.
Het is te hopen dat een andere renner het geel pakt in die eerste dagen, zodat ze de koers niet hoeven te dragen vanaf dag 1.
Het is te hopen dat een andere renner het geel pakt in die eerste dagen, zodat ze de koers niet hoeven te dragen vanaf dag 1.
Overigens vond ik Pinot ook een uitstekende indruk maken. Die schat ik ook in als een serieuze kandidaat voor het podium. Dat was 'ie vorig jaar ook al tot hij geblesseerd raakte. Leuke renner ook die ik een mooi resultaat van harte gun.
Nil volentibus arduum
Kruijswijk onderuit in een afdaling en uit koers met een schouder uit de kom. Ook Buchman bij die val uit koers. Ja, het kan allemaal volgens plan gaan maar je moet dus ook nog gewoon op je fiets blijven zitten.
Vanmiddag de Dauphine volgen en il Lombardia (dat laatste voelt wel héél gek midden in de zomer). En dan zo ook nog Snooker erbij. Het is weer een drukke middag.
Vanmiddag de Dauphine volgen en il Lombardia (dat laatste voelt wel héél gek midden in de zomer). En dan zo ook nog Snooker erbij. Het is weer een drukke middag.

Nil volentibus arduum
En onzeker voor de Tour. Daar gaat de drietrapsraket.Marillion schreef: za aug 15, 2020 12:39 pm Kruijswijk onderuit in een afdaling en uit koers met een schouder uit de kom.
Dat is natuurlijk ook het nadeel van dit ultrakorte 'seizoen': één blessure en je valt voor veel wedstrijden weg.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Als het alleen uit de kom is dan valt het mee. Dan gaat 'ie gewoon naar de Tour.
Roglic lag net ook al op het asfalt maar gelukkig zonder erg. Wel een duidelijk signaal zo naar Jumbo Visma. Scherp blijven, je geeft het anders allemaal zo uit handen.
Roglic lag net ook al op het asfalt maar gelukkig zonder erg. Wel een duidelijk signaal zo naar Jumbo Visma. Scherp blijven, je geeft het anders allemaal zo uit handen.
Nil volentibus arduum
Zo. Dumoulin is boos. Een afdaling van 15% met gaten in de weg en grint...
En of Kruiswijk de Tour haalt: zijn voorbereiding is naar de klote. En er zijn maar weinig koersen in aanloop naar de Tour.
En of Kruiswijk de Tour haalt: zijn voorbereiding is naar de klote. En er zijn maar weinig koersen in aanloop naar de Tour.
Poeh, wat gebeurde daar...
Alleen de resterende koersdagen in de Dauphine. Zo uit m'n hoofd gaan ze hierna alleen nog op hoogtestage.
Ondertussen een vreselijke val van Evenepoel in Lombardije. Wat is dat toch allemaal. Hij mist een bocht en valt naar beneden. Geen idee hoe ver.
Ondertussen een vreselijke val van Evenepoel in Lombardije. Wat is dat toch allemaal. Hij mist een bocht en valt naar beneden. Geen idee hoe ver.
Nil volentibus arduum
Die afdalingen daar zijn levensgevaarlijk. Geen enkele marge. Heel spannend dit. Hopelijk snel enig teken van leven.
EDIT
Hij zou bij bewustzijn zijn:
EDIT
Hij zou bij bewustzijn zijn:
Nil volentibus arduum
Via welke stream kijken jullie? Begrijp dan Vd Poel op weg naar de kop is.
Zegt de Arvia-stream jullie iets?
Zegt de Arvia-stream jullie iets?
Klopt het dat je daarvoor moet registreren met een creditcard? Zonder kosten.
Ik heb een jaar abonnement. Kost een paar tientjes uit m'n hoofd. Dat is het mij wel waard aangezien ze alle koersen uitzenden.
Evenepoel nu in de ambulance. Dit is nu al de tweede keer sinds de herstart van het seizoen dat ik met de nodige angst de gevolgen van een crash zit af te wachten. Ben er weer van slag van. Zo hebben we het over wat die jongen allemaal gaat winnen de komende jaren en nu moeten we maar weer afwachten in welke staat hij straks is.
Evenepoel nu in de ambulance. Dit is nu al de tweede keer sinds de herstart van het seizoen dat ik met de nodige angst de gevolgen van een crash zit af te wachten. Ben er weer van slag van. Zo hebben we het over wat die jongen allemaal gaat winnen de komende jaren en nu moeten we maar weer afwachten in welke staat hij straks is.
Nil volentibus arduum
Marillion schreef: za aug 15, 2020 4:20 pm Ik heb een jaar abonnement. Kost een paar tientjes uit m'n hoofd. Dat is het mij wel waard aangezien ze alle koersen uitzenden.
Ik heb al zoveel abonnementen dat ik deze even passeer. Daarvoor kijk ik te weinig Eurosport (1 heb ik via Ziggo, 2 niet).
Wat een joker die Bennett. Je zit in diepe finale van de Ronde van Lombardije en dan zou men niet mogen aanvallen?