Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009
Aissati is er dus niet bij, want die heeft last van de hamstrings. Tsja.
AJAX: PLAATSING NOODZAAK
AMSTERDAM, donderdag
De meeste Nederlanders verkeren door de hoge temperaturen nog in vakantiesferen, maar voor Ajax is het vroeg in het seizoen al bittere ernst. De Amsterdammers strijden vanavond (thuis) en volgende week met het Slowaakse Slovan Bratislava om een plaats in de groepsfase van de Europa League en kunnen zich geen financiële zeperd veroorloven. Eliminatie houdt in, dat de gewenste versterkingen van Martin Jol een ’moeilijk verhaal’ zullen worden. Plaatsing geeft de hoofdstedelingen wat extra armslag. „We kunnen het geld goed gebruiken”, zegt financieel directeur Jeroen Slop.
De Amsterdammers hebben de lat hoog gelegd. „Conform onze sportieve doelstelling hebben we het overleven van de groepsfase – overwinteren – begroot”, zegt Slop, die zijn vingers de komende week gekruist zal houden. „Kwalificatie voor de poules van de Europa League levert een startpremie van 600.000 euro op, plus 50.000 voor elk van de zes wedstrijden. Een overwinning is goed voor 120.000 euro en een gelijkspel voor de helft”, legt de financiële baas uit.
„Daarnaast krijgen we drie keer inkomsten uit recettes en verdienen we aan de televisierechten”, aldus Slop. „Hoe hoog dat laatste bedrag uitvalt, is niet bekend. Net als de Champions League kent de Europa League dit jaar een ’marketpool’, wat inhoudt dat de rechten als geheel zijn verkocht. De UEFA hangt daar een verdeelsleutel aan, die van veel dingen afhangt.” Hoewel er de laatste tijd veel om de financiën van Ajax te doen is, bestrijdt Slop dat de situatie zorgwekkend is. „Ondanks de operationele verliezen van de afgelopen jaren, is de financiële positie van Ajax goed. Dat komt door het stabiele eigen vermogen. We kunnen financieel onafhankelijk opereren, maar omdat we dit jaar wederom geen inkomsten op Champions League-niveau, maar Europa League-niveau hebben, kunnen we ons minder permitteren.” Slop kijkt dan ook verlangend uit naar deelname aan de Champions League. „We kunnen het geld goed gebruiken. Maar vooral sportief snakt iedereen binnen Ajax naar dit toernooi.”
En niet in de laatste plaats trainer Martin Jol. „Het voornaamste doel is ons dit jaar te plaatsen voor de Champions League en lang mee te doen in de beker.” Ook al weet de coach uit eigen ervaring bij Tottenham (kwartfinale) en HSV (halve eindstrijd) dat een lang seizoen in de voormalige UEFA Cup ten koste kan gaan van de nationale prestaties, is plaatsing voor de groepsfase volgens hem noodzaak. „Het is belangrijk voor de ontwikkeling van de spelers”, noemde hij een ander dan het financiële aspect.
Een tegenvaller is dat hij het vanavond in de ArenA (20.45 uur) moet stellen zonder Ismail Aissati. „Hij zou spelen, maar heeft een hamstringblessure”, aldus Jol, die wel kan beschikken over Demy de Zeeuw. „Hij heeft een groot deel van de training meegedaan en kan starten.”
Blij met de punten ...
Slechte zaak om meer dan een ronde EL te begroten
I think I lost my fucking headache
- peter
Inderdaad. Verder staat dit ook een tikkeltje los van de mogelijkheid om te investeren, natuurlijk. Ajax gaat namelijk sowieso nog wel geld krijgen voor vdVaart en Sneijder en dat geld ligt waarschijnlijk nog wel wat hoger dan het geld wat je ontvangt voor het spelen van EL.
Ach, het is Slops manier om Jol te laten weten dat die het geld eerst maar eens moet verdienen.LucaS schreef:Slechte zaak om meer dan een ronde EL te begroten
Het stinkt aan alle kanten!
Vast wel, maar het neemt niet weg dat er meer dan een ronde EL is begroot. Dan boek je dus inkomsten in waarvan je niet weet of je ze gaat halen. Dan kan je net zo goed voor volgend jaar alvast de startpremie voor de CL inboeken
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
lezen jullie dat laatste dan niet? hij zou spelen vanavond... maar hamstringblessure. Wie speelt er voor hem dan?
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. 

- peter
Hopelijk krijgt Siem de Jong wat minuten, maar die zal heus niet starten. Ik verwacht:
Urby-De Zeeuw-Enoh-Rommedahl
Urby-De Zeeuw-Enoh-Rommedahl
Ben ik met je eens, al lijkt dit me net iets minder riskant.LucaS schreef:Vast wel, maar het neemt niet weg dat er meer dan een ronde EL is begroot. Dan boek je dus inkomsten in waarvan je niet weet of je ze gaat halen. Dan kan je net zo goed voor volgend jaar alvast de startpremie voor de CL inboeken
Vorig jaar kon alles, nu bijna niets. Lullig voor Jol.
- Daily Blind
Gaan we nu ineens weer met 4 middenvelders spelen.. Ik zie liever dat Jol gewoon 1 systeem hanteert dan het constante gewissel zoals MvB.
Per saldo is er vorig jaar ook voor een fors bedrag verkocht. Het is dus niet zo dat van Basten netto 35 miljoen uit heeft gegeven. Als Suarez nu voor 25 miljoen vertrekt kan Jol ook veel uitgeven
- peter
Vorig jaar is er vooral in de winter fors verkocht. Marco van Basten mocht het geld van het jaar ervoor verbrassen.
Er is geanticipeerd op een vertrek van Huntelaar. Je moet natuurlijk de inkomsten en uitgaven tijdens de periode van van Basten op een rijtje zetten
- peter
Dus in principe kan Jol nu voor 25 miljoen gaan investeren om in de winterstop met Suarez te gaan leuren? Per saldo sta je dan weer netjes op 0, maar ik denk toch echt dat het zo niet werkt.LucaS schreef:Er is geanticipeerd op een vertrek van Huntelaar. Je moet natuurlijk de inkomsten en uitgaven tijdens de periode van van Basten op een rijtje zetten
Wat Suarez betreft: krijgt Groningen nog een paar miljoen of is dat niet afgesproken?LucaS schreef:Per saldo is er vorig jaar ook voor een fors bedrag verkocht. Het is dus niet zo dat van Basten netto 35 miljoen uit heeft gegeven. Als Suarez nu voor 25 miljoen vertrekt kan Jol ook veel uitgeven
Vorig jaar is Heitinga (€ 10 miljoen) verkocht op het moment dat MvB veel inkocht; je kunt er niet op rekenen (ook Slop niet) dat een half jaar later Van Nistelrooy zwaar geblesseerd is en RM € 27 miljoen betaalt voor KJH. Stel dat KJH geblesseerd zou zijn geraakt (sterker nog: hij was geblesseerd) Dat is net zoiets als plaatsing voor de cl nu al verwerken in je begroting, om het maar te vergelijken met iets wat al eerder is geschreven.
Ajax zou nu toch over geld moeten beschikken! Vermaelen voor € 10 miljoen verkocht + geld voor KJH + geld voor de transfer van Zlatan +wat voor die van KJH + heel weinig voor die van Maxwell + wat er nog volgt.
Ik schrok wel van het artikel en de financiën bij Ajax en ik denk dat Jol nog veel meer is geschrokken: HSV verlaten, omdat daar weinig mogelijk is en nu bij Ajax zitten.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Als, zoals bij Huntelaar het geval was, het contract van Suarez nog maar twee jaar zou lopen, dan zou een verkoop in de winter inderdaad erg verstandig zijn.Peter schreef:Dus in principe kan Jol nu voor 25 miljoen gaan investeren om in de winterstop met Suarez te gaan leuren? Per saldo sta je dan weer netjes op 0, maar ik denk toch echt dat het zo niet werkt.LucaS schreef:Er is geanticipeerd op een vertrek van Huntelaar. Je moet natuurlijk de inkomsten en uitgaven tijdens de periode van van Basten op een rijtje zetten
Is natuurlijk niet hetzelfde. Je kwalificeert je of je kwalificeert je niet. Dus je hebt de inkomsten of je hebt ze niet, in het tweede geval heb je wel een groot probleem.
De verkoopprijs van Huntelaar zou natuurlijk nooit 0 worden, maar ik neem aan dat Ajax eerder rond de 20 had gerekend dan op 27.
De verkoopprijs van Huntelaar zou natuurlijk nooit 0 worden, maar ik neem aan dat Ajax eerder rond de 20 had gerekend dan op 27.
Maar Luuk, er is geen onzekerder business dan de transferhandel. Op het moment dat een speler een zware blessure oploopt of besluit zijn contract uit te dienen blijft er van zijn transferwaarde niets over. Daarbij te vergelijken is het begroten van poulewedstrijden in de EL relatief veilig (zij het niet zonder risico's).
Vorig jaar werd er geïnvesteerd onder het motto de kost gaat voor de baat uit, zoals veel supporters telkens maar weer bepleiten. Dat is dus, zoals we allemaal weten, een faliekante mislukking geworden. Met als gevolg dat de winst die op KJH is gemaakt meteen in de bodemloze put kan, want Ajax leeft op te grote voet (CL-niveau). Zo ongeveer heeft Slop het gezegd. De CL missen, dát kost pas geld. Daarbij te vergelijken is het missen van de El-poule peanuts.
Vorig jaar werd er geïnvesteerd onder het motto de kost gaat voor de baat uit, zoals veel supporters telkens maar weer bepleiten. Dat is dus, zoals we allemaal weten, een faliekante mislukking geworden. Met als gevolg dat de winst die op KJH is gemaakt meteen in de bodemloze put kan, want Ajax leeft op te grote voet (CL-niveau). Zo ongeveer heeft Slop het gezegd. De CL missen, dát kost pas geld. Daarbij te vergelijken is het missen van de El-poule peanuts.
Je hebt niet de indruk, zie de opmerkingen van Slop, dat het missen van de EL-poule ondertussen ook al van "levensbelang" is?Zo ongeveer heeft Slop het gezegd. De CL missen, dát kost pas geld. Daarbij te vergelijken is het missen van de El-poule peanuts.
Wat vind je zelf? Misschien haalt Ajax wel een of twee prutsers van dat geld.
Tja, misschien ook nietjoey schreef:Wat vind je zelf? Misschien haalt Ajax wel een of twee prutsers van dat geld.

Blij met de punten ...
Volgens mij hangt Slop een verhaal op zodat clubs niet automatisch de hoofdprijs vragen. Er is echt wel genoeg mogelijk bij Ajax. We hebben:Aristides schreef:Wat Suarez betreft: krijgt Groningen nog een paar miljoen of is dat niet afgesproken?LucaS schreef:Per saldo is er vorig jaar ook voor een fors bedrag verkocht. Het is dus niet zo dat van Basten netto 35 miljoen uit heeft gegeven. Als Suarez nu voor 25 miljoen vertrekt kan Jol ook veel uitgeven
Vorig jaar is Heitinga (€ 10 miljoen) verkocht op het moment dat MvB veel inkocht; je kunt er niet op rekenen (ook Slop niet) dat een half jaar later Van Nistelrooy zwaar geblesseerd is en RM € 27 miljoen betaalt voor KJH. Stel dat KJH geblesseerd zou zijn geraakt (sterker nog: hij was geblesseerd) Dat is net zoiets als plaatsing voor de cl nu al verwerken in je begroting, om het maar te vergelijken met iets wat al eerder is geschreven.
Ajax zou nu toch over geld moeten beschikken! Vermaelen voor € 10 miljoen verkocht + geld voor KJH + geld voor de transfer van Zlatan +wat voor die van KJH + heel weinig voor die van Maxwell + wat er nog volgt.
Ik schrok wel van het artikel en de financiën bij Ajax en ik denk dat Jol nog veel meer is geschrokken: HSV verlaten, omdat daar weinig mogelijk is en nu bij Ajax zitten.
- het eigen vermogen
- geld uit voormalige transfers, dat kan niet allemaal op zijn!
- geld uit de top sponsor deals met o.a. Aegon
Of Ajax het wil uitgeven is wat anders, maar het zou in principe wel kunnen.
Als het een reactie is op het bericht erboven!joey schreef:Wat vind je zelf? Misschien haalt Ajax wel een of twee prutsers van dat geld.
Als er geen geld is, komen er ook geen prutsers, dat is het enige voordeel!
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Ik heb echt wer-ke-lijk geen idee wat we vanavond moeten verwachten. Leef dus tussen hoop en vrees. Een ieder die gaat: veel plezier!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley