Olav Mol nog lang niet uitgesproken
Door DICK KIERS
Karakteristiek stemgeluid, intussen een afgetraind lichaam, openlijk suikerziek maar allerminst patiënt, populair bij racefans, vrijwel altijd monter, ingewijde in de Formule 1 en zo nu en dan ook regelrecht bevriend met coureurs.
Geen wonder ook: Olav Mol (47) zag ze allemaal komen, tot de veteraan Rubens Barrichello (36, 268 GP’s) aan toe. De tegenwoordig in Spanje wonende presentator heeft een babbel die nauwelijks af te stoppen is. Vandaar dat zijn ‘zendtijd’ op deze pagina beperkt is tot tien overzichtelijke onderwerpen.
1. 300 Grands Prix
,,Tja, daar zit 19 jaar werk aan vast. In al die jaren heb ik maar twee GP’s gemist. Een keer toen ik zo nodig aan de Camel Trophy moest meedoen, de andere keer vorig jaar in Hongarije. Bij mijn vrouw Marjon werd toen kanker geconstateerd en ben ik op de racedag halsoverkop naar huis gevlogen.
,,Mijn eerste race was in Monaco 1991, voor de NOS. Martijn Lindenberg was de regisseur en zei: ‘In de eerste bocht hoef je niet te praten, je komt toch niet boven het geluid uit’. Hij kwam naast me zitten om me af te remmen, zoals hij dat zei. Hoe rol je erin? Nou, ik was dj op school, later werkzaam bij een radiopiraat en speaker op Zandvoort.
,,Al mijn voorgangers daar, Cees Verhart, Fred van Putten en Hans Kievit, waren uiteindelijk bij de NOS en de Formule 1 terecht gekomen. Onze Lieve Heer heeft bepaald dat ik dit redelijk kan.’’
2. Kredietcrisis
,,Goed voor alles en bijna iedereen, al is het voor de mensen die nu werkloos raken vreselijk. Het was echter nodig om het hele zootje - of het nou privé is of sport - weer eens wakker te schudden. Hoe vaak gebeurt dat nou? Hooguit eens in de 25 jaar, behalve die ene heel zware crisis dan in de jaren dertig. Ook de Formule 1 zal er door geraakt worden.
,,De zwakkeren gaan het niet overleven en dat is niet per definitie slecht. Er worden miljoenen euro’s gestopt in dingen die de tv-kijker nooit van zijn levensdagen zal zien. Aan de andere kant zie je dat zo’n Branson met zijn Virgin toch weer in de Formule 1 stapt. Omdat de mediawaarde van de Formule 1 niet valt in te kopen via tv-commercials en krantenadvertenties. Het is de enige sport die om de twee, drie weken wereldwijd op de buis is.’’
3. Vervelendste moment
,,1 mei 1994. De zwartste bladzijde uit mijn Formule 1-geschiedenis..De dag dat Ayrton Senna overleed. Het was ook voor mij een traumatische gebeurtenis, mede omdat een dag eerder Roland Ratzenberger verongelukte op Imola. Het ongeluk van Senna is uitgezonden op een manier zoals nooit had mogen gebeuren. De Italianen lieten alles zien en ik moest het voor de kijker beschrijven.
,,Een grote plas bloed, een eigenlijk al overleden coureur die hartmassage krijgt, dat hoeven wij als toeschouwers allemaal niet te zien. Natuurlijk moest je er in die tijd rekening mee houden, de dood rijdt ook nu nog mee in de Formule 1. Maar ik heb 25 minuten lang live moeten beschrijven wat dokter Sid Watkins nu weer aan het doen was.’’
4. Christijan Albers
,,Zonde van het geld. Ik snap dat een sportman het hoogste wil nastreven, maar Chris had het nooit moeten willen. Hij had de Formule 1 als heilig doel, ondersteund door een hele kliek om hem heen, maar dat was echt te hoog gegrepen. Als je in de Formule 1 niet gevraagd wordt, dan heb je er ook niets te zoeken.
,,Als ze je willen om je centen, maar niet om je kwaliteiten, houd dan je geld op zak. Soms werden coureurs even gestald bij Minardi, zoals Fisichella, Alonso, Webber. Om het eitje uit te laten broeden. Daar was bij Chris geen sprake van. Hij is goed, maar niet van de buitencategorie als Alonso, Vettel, Hamilton of Räikkönen.’’
5. RTL
,,Een geweldige werkgever met commitment voor de autosport. Ik zeg dat niet omdat ik er werk. Met één jaar NOS, drie seizoenen SBS en vijftien jaar RTL weet ik hoe het er in de tv-wereld aan toegaat. Nooit hebben ze bij RTL getornd aan de live-uitzendingen van de Formule 1. Als Eigen Huis en Tuin moest worden verschoven, dan gebeurde dat.
,, De economische crisis heeft ook gevolgen voor onze uitzendingen. Vroeger gingen we met zes man naar de races, nu zijn dat er drie. Dat er reclames in de live-uitzendingen zitten, is logisch. We krijgen geen 220 miljoen van de overheid. En anders zou de Formule 1 ook niet live worden uitgezonden.’’
6. Robert Doornbos
,,Een voorbeeld van een jongen die het anders heeft gedaan. Laat begonnen met racen, niet het grootste talent, wel een onwaarschijnlijk harde werker. En zeker meer mediageniek dan Albers. Je hebt van die coureurs die in de buitencategorie horen, de Vettels, Hamiltons en Alonso’s. En een middencategorie die supersnel is.
,, Dan heb je nog de harde werkers, die het op een andere manier hebben gedaan. Damon Hill en Nigel Mansell waren geen supertalenten, wel harde werkers. En ze zijn wereldkampioen geworden. Doornbos was niet goed genoeg voor de Formule 1. Ze vinden het niet leuk dat ik dat zeg, maar nu de zak met geld niet meer op de rug hangt, is het over.
,, Het zal lang duren voor er weer een Nederlander in de Formule 1 komt, met als enige uitzondering misschien (Toyota-leerling, red.) Henki Waldschmidt.’’
7. Spyker
,,Een totaal onzinnige operatie. Vooropgesteld, ik ken niet alle ins en outs. Michiel Mol is een autosportliefhebber die het leuk vindt om hier te zijn. En dan zijn er twee manieren: óf je sponsort met één van je bedrijven McLaren voor een miljoen of twee en je krijgt er automatisch twee gastenpassen bij, óf je denkt het groots te kunnen aanpakken.
,,En dan gebeurt wat er met Spyker is gebeurd. Dan ben je als Michiel Mol nog steeds hier, maar is er intussen wel 68 miljoen euro door het putje gespoeld en heb je veel minder lol gehad. En met zo ’n bedrag begínt het pas. Kijk maar naar Jaguar. Kijk maar naar Honda. Grote autofabrikanten, heel wat groter dan Spyker, die het ook dachten te maken en die het niet gelukt is.
,,Die hele operatie van Spyker-baas Victor Muller was kansloos. Toen de stickers van Spyker eenmaal op de auto zaten, zei Victor: It doesn’t get any better than this. Nou, dat hebben we gemerkt.’’
8. Mooiste moment
,,In al die jaren heb ik één moment meegemaakt dat een Nederlander écht op het podium heeft gestaan. Jos Verstappen in Hongarije. Hij is nog een tweede keer derde geworden, maar toen was de podiumceremonie al achter de rug. Succes voor een landgenoot in de Formule 1 blijft helaas een zeldzaamheid.
,,Altijd als er nieuwe Grand Prix-winnaars zijn, ben ik gelukkig. Vers bloed. Neem Jenson Button in Melbourne, prachtig hoe de gevestigde orde te kijk wordt gezet. Of Vettel, vorig jaar in de regen in Monza. Het is ongelooflijk belangrijk voor elke sport dat het niet voorspelbaar wordt.’’
9. Bloopers
,,Die horen erbij als je anderhalf uur lang live commentaar geeft. Elke misstap lees ik wel ergens terug. Mijn grootste blunder is natuurlijk de Grand Prix van Brazilië, vorig seizoen, toen Hamilton in de laatste race van het jaar, in de laatste ronde en ook nog eens in de laatste bocht de wereldtitel pakte.
,,Ik ging volledig de mist in. Ik keek naar de beelden van de juichende Massa, die op dat moment ook virtueel wereldkampioen was. Ineens was het: What the fuck! Ik had het niet gezien dat Hamilton Glock op de valreep inhaalde, de tv-commentator naast mij evenmin. Net als iedereen heb ik één paar ogen en moet ik alles in de gaten houden.
,, Het beeld, drie schermen met rondetijden en andere gegevens, ook nog eens wat er buiten gebeurt. Zet thuis het geluid maar eens uit en probeer dan te vertellen wat er gebeurt, dan merkt iedereen het vanzelf. Na zo’n blooper ben ik een half uurtje niet gezellig na de uitzending.’’
10. Jos Verstappen
,,By far de beste Nederlandse autocoureur – nog steeds! Pure snelheid, raw speed, zeggen de Britten. Dat was tevens wat tegen hem ging werken. Hij wilde telkens laten zien hoe hard hij kon rijden, ook al was dat soms niet nodig. Gewoon de auto thuisbrengen en punten pakken. Was hij destijds niet meteen bij Benetton ingestapt, maar had hij net als Alonso, Vettel en Webber bij een kleiner team een jaartje mogen rijpen, dan was het wellicht anders gelopen.
,,Hij kon echter instappen toen Lehto zijn nek brak. Je kunt ineens racen naast wereldkampioen Schumacher! Voor hetzelfde geld hoef je nooit meer terug te komen als je nee zegt. Enfin, de rest is geschiedenis, we zullen nooit weten wat er anders was gebeurd. Niemand heeft wat Jos heeft.
,, Met de genen van zijn vader en zijn moeder Sophie zou het met Max Verstappen misschien wel moeten gaan lukken, maar daarvoor is het echt veel te vroeg. Vraag het me over een paar jaar nog een keer, misschien bij mijn 400ste Grand Prix.’’