Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

FlaFlu

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door FlaFlu » vr mei 07, 2010 12:06 am

Peter schreef:
Enganche schreef:
wimpey schreef:Hooguit dat de voortekenen niet best zijn. Lodeiro heeft er nog niets van gebakken.
Hij heeft in een aantal invalbeurten prima gespeeld. Het valt niet mee om iedere keer in een half uurtje iets te moeten en willen laten zien. Je zag ook dat z'n manier van vrij lopen iets geforceerds had. Maar eerlijk is eerlijk, ik kende die jongen al, dus ik hoef niet alleen op die paar invalbeurten af te gaan.

Ik snap Jol in deze alleen niet. Blijkbaar werd men bij Ajax nerveus toen AZ zich voor Lodeiro meldde, waarna er een overhaaste beslissing is genomen. In dat geval is het vervelend voor die jongen en dom van Ajax, maar een trainer die van rasvoetballers houdt zal Lodeiro straks wel in weten te passen. De Jong heeft bijvoorbeeld een aantal sterke punten, maar over het algemeen vind ik z'n spel nog niet hoogstaand. Wat hij nu presteert vind ik in ieder geval niet boven verwachting goed voor iemand die iedere wedstrijd bijna negentig minuten in Ajax 1 speelt.
Je gaat toch niet serieus menen dat je Lodeiro ipv Siem de Jong wilt opstellen?
De Jong is in en rondom de zestien sterk (wanneer hij de passinglijn naar de spits niet dicht loopt, maar dat gaat steeds beter), maar in een eerder stadium voegt hij niets toe aan het spel van Ajax. Aangezien ik meer lijn in het spel van Ajax verwacht, verwacht ik op tien eerder een type Lodeiro dan een type De Jong. Dat betekent niet dat ik niets zie in De Jong, want ik heb meer vertrouwen in die jongen gehad dan de meeste mensen hier.

wimpey schreef:
joey schreef:Lijkt me sterk dat Jol Siem de Jong gaat passeren. Hij is juist heel tevreden over hem.
Jol heeft geen enkele reden om Siem te passeren. Lodeiro speelt tot dusver op een deurmat. Siem bestrijkt veel veld. Keuze lijkt me een makkelijke.
Siem is in en rondom de zestien meer beslissend en maakt meer defensieve meters, maar hij brengt geen tempo in het spel, integendeel. Lodeiro doet meer met één keer raken. Maar nogmaals, de meeste mensen (inclusief Jol :confused.gif: :smallgrin.gif: ) kennen Lodeiro niet uit z'n tijd in Uruguay, dus ik verwacht weinig medestanders. Ik vind het tot dusver eerder sneu voor die jongen dat hij voor Ajax heeft gekozen.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr mei 07, 2010 1:00 am

integendeel. Lodeiro doet meer met één keer raken.
daar heb je ook de medespelers voor nodig.... heeft Ajax die... wie dan?... zo niet... is de Jong daar dan niet beter op zijn plek?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mei 07, 2010 6:36 am

Zullen we het hier gewoon weer over Jol gaan hebben?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mei 07, 2010 7:37 am

Het was blijkbaar te rustig in de club, dus laten we eens lekker gaan stoken. :1evil.gif:
Tweespalt binnen Ajax

Een troostprijs weliswaar, maar toch een prijs. Terecht, want in de competitie heeft het Ajax van Martin Jol zich afgelopen seizoen ontpopt tot het FC Barcelona van Nederland. De hoofdprijs - het kampioenschap van Nederland - ging verdiend naar FC Twente, maar met 85 punten, veertien gewonnen competitieduels achtereen en 106 doelpunten voor en maar twintig tegen, verdient Ajax gewoon een beloning in de vorm van zilverwerk. Ook in de vijandige Kuip stegen de Ajacieden ver boven Feyenoord uit en iedere keer als het tempo werd opgeschroefd, stonden de Rotterdammers naar adem te happen.

Ondanks de goednieuwsshow op het veld bij Ajax is de liefde tussen voetbalbaas Martin Jol en algemeen directeur Rik van den Boog ernstig bekoeld. Met zijn goede prestaties en slimme media-optredens heeft Jol directeur Van den Boog in het zadel gehouden en uit de wind gehouden ondanks Van den Boogs falen in zijn eerste volledige jaar als Ajax-directeur. De 'zakenman' boekte het grootste seizoensverlies in de historie van Ajax met meer dan twintig miljoen euro. Door zakelijke beslommeringen buiten Ajax is 'balletje balletje Rik' bijna een seizoen lang aangeschoten wild en is het achteraf niet vreemd dat hij de Amsterdammers bijna nooit vertegenwoordigt bij uitwedstrijden, bij de KNVB, ECV en UEFA omdat zijn Ajax-werkweek maar vier dagen (!) behelst.
Wat doet het onzichtbare boegbeeld Van den Boog voor Martin Jol? In paniek vertrouwde hij de Scheveninger in vier dagen tijd - donderdag 21 mei 2009 werd Jol gepolst en maandag 25 mei werd getekend - de complete technische leiding van Ajax toe en dribbelde een half jaar als een hondje achter de trainer-coach aan. Totdat hij in de winter - gedwongen door de raad van commissarissen - plots afstand van Jol nam.
Op het laatste moment blokkeerde hij Jols vrijages met onder meer Khalid Boulahrouz en Mido. Daarna bood de directeur op eigen initiatief Gabri contractverlenging aan. Hoewel Jol wel een rol ziet voor de in Amsterdam geliefde Spanjaard, vond hij het behoud van Gabri voor zijn huidige salaris van 1,2 miljoen euro te gortig gezien diens rendement. Vooral ook omdat de effectieve Dennis Rommedahl tegen het advies van de trainer meer dan zestig procent moet inleveren, terwijl de Deen met een halvering genoegen zou nemen. De Deen wordt nog steeds aan het lijntje gehouden, hoewel ook aanvoerder Luis Suarez zich sterk maakt voor een langer verblijf in de ArenA van Rommedahl.
Intussen heeft Van den Boog Jol te verstaan gegeven dat er bij het uitblijven van (grote) transfers geen ruimte is voor investeringen deze zomer, ondanks een plaats in de voorronde van de Champions League.
Niet toevallig dat Jol via bevriende journalisten diverse geruchten de ether in slingerde over belangstelling voor de trainer vanuit Engeland en Duitsland. Bij Ajax voelt hij het einde van de polsstok, waardoor onvoldoende perspectief dreigt. Zeker als de financiën Ajax verplichten om Luis Suarez, Gregory van der Wiel of Jan Vertonghen te verkopen, omdat Van den Boog en consorten er onvoldoende in slagen om het tweede garnituur Ajacieden te slijten aan andere clubs en zodoende de loonlijst op te schonen.
Met een dergelijk toekomstbeeld is het niet vreemd dat Jol her en der laat doorschemeren dat hij veel moeite heeft om nog langer in zo'n omgeving te willen en kunnen functioneren.
Wat een tendentieus stuk, binnen AJAX heeft vdBoog juist alles perfect op orde: er is weer rust en er is weer het streven naar evenwicht tussen uitgaven en inkomsten. Dat hij verantwoordelijk wordt gehouden voor de vele aankopen uit het verleden is natuurlijk lachwekkend. Natuurlijk is er nu spanning tussen de trainer die graag zijn elftal verder wil versterken en de AD die nu op de centen let. Prima zaak lijkt me zo. Dat de relatie ernstig bekoeld is, is nergens uit af te leiden, behalve de wil van de schrijver om weer iets over te schrijven te hebben.

martijn401

Bericht door martijn401 » vr mei 07, 2010 7:40 am

waar komt dat stuk uit Neef?

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mei 07, 2010 7:43 am

Misschien is het waar, misschien niet. :confused.gif:

Ik zou het ook niet op voorhand uitsluiten.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mei 07, 2010 7:50 am

martijn401 schreef:waar komt dat stuk uit Neef?
De T.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mei 07, 2010 7:58 am

joey schreef:Ik zou het ook niet op voorhand uitsluiten.
Dat dacht ik al. :smallgrin.gif:

Als je ziet wat hij er allemaal bij moet slepen, om zijn punt te maken, dan weet ik genoeg.
Als je ziet dat hij vdBoog het onzichtbare boegbeeld noemt, terwijl vooraanstaande AT-ers vdBoog verwijten dat hij juist teveel in beeld is, dan zegt dat genoeg. :ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mei 07, 2010 8:00 am

Die zijn doorgaans goed ingevoerd, Neef.

Ook uit de T:
Jol: 'Ik vind dat we onszelf op twee plaatsen moeten versterken'

Martin Jol neemt geen genoegen met de woorden van algemeen directeur Rik van den Boog dat Ajax in principe geen spelers wíl aantrekken. De coach van Ajax ziet volgens De Telegraaf graag een linksbuiten, type Balazs Dzsudzsak, en een spits komen. "Ik vind dat we onszelf, als iedereen blijft, op twee plaatsen moeten versterken. En ik weet precies waar", stelt Jol in De Telegraaf.

"Er hoeft niemand weg", benadrukt Van den Boog eerder. "Althans van de vaste kern. We hadden 76 contractspelers en zullen die niet allemaal houden. Maar we zijn met alle drie de spelers die Luis noemt in gesprek en iedereen heeft zijn wensen en eisen. Als die op elkaar passen, gaan we met elkaar door."

"We kunnen wel spelers aankopen", vervolgde Van den Boog. "Maar dat willen we niet. Als we anderen aantrekken, belemmeren we onze jongelingen. En dit jaar is bewezen dat Ajax de jeugd en dus de toekomst heeft. Alleen als er spelers worden weggekocht, zullen we desgewenst adequate vervangers worden aangetrokken. Maar we hebben nog geen formele biedingen binnen."
In de winterstop waren er duidelijk spanningen tussen beide heren, want Jol wilde spelers halen, maar dat werd getorpedeerd.

Mij was ook al opgevallen dat Jol in de Engelse pers riep best nog eens in de PL... hoe komen ze daarbij, vraag je je dan af. Want in Engeland is Jol in principe geen hot issue. Het zou natuurlijk best kunnen dat Jol op deze manier probeert VDB onder druk te zetten. Bij Hamburg is hij opgestapt toen hij (in zijn ogen) niet genoeg mocht investeren.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mei 07, 2010 8:10 am

joey schreef:Die zijn doorgaans goed ingevoerd, Neef.
Juist, AT is de creme de la creme. Daarom is het onzin wat de de journalist hier schrijft.

Ook uit de T:
Jol: 'Ik vind dat we onszelf op twee plaatsen moeten versterken'

Martin Jol neemt geen genoegen met de woorden van algemeen directeur Rik van den Boog dat Ajax in principe geen spelers wíl aantrekken. De coach van Ajax ziet volgens De Telegraaf graag een linksbuiten, type Balazs Dzsudzsak, en een spits komen. "Ik vind dat we onszelf, als iedereen blijft, op twee plaatsen moeten versterken. En ik weet precies waar", stelt Jol in De Telegraaf.

"Er hoeft niemand weg", benadrukt Van den Boog eerder. "Althans van de vaste kern. We hadden 76 contractspelers en zullen die niet allemaal houden. Maar we zijn met alle drie de spelers die Luis noemt in gesprek en iedereen heeft zijn wensen en eisen. Als die op elkaar passen, gaan we met elkaar door."

"We kunnen wel spelers aankopen", vervolgde Van den Boog. "Maar dat willen we niet. Als we anderen aantrekken, belemmeren we onze jongelingen. En dit jaar is bewezen dat Ajax de jeugd en dus de toekomst heeft. Alleen als er spelers worden weggekocht, zullen we desgewenst adequate vervangers worden aangetrokken. Maar we hebben nog geen formele biedingen binnen."
In de winterstop waren er duidelijk spanningen tussen beide heren, want Jol wilde spelers halen, maar dat werd getorpedeerd.
Dit is de natuurlijke spanning tussen een trainer en een AD, geen enkel probleem dus. Ik ben alleen maar blij dat vdBoog laat weten wat de ruimte is en dat hij de baas is. En als Jol dat niet zou accepteren, dan is dat jammer. Maar dat kan ik nergens uit afleiden. Ik denk trouwens dat de kans dat er niemand weggaat nihil is. Van Urby, Suarez, vd Wiel of Steek zullen er zeker weggaan. En dan is er wel wat geld beschikbaar.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mei 07, 2010 8:13 am

We zullen het zien.

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sp ... gland.html

Bij Hamburg waren ze niet te spreken over de manier waarop Jol de clubleiding onder druk zette om aankopen te mogen doen. Toen hij zijn zin niet kreeg, vertrok hij. Ik ben benieuwd hoe het nu zal gaan, want er is geen geld. Legt Jol zich neer bij het feit dat hij niet mag kopen? Dat moet ik nog zien.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr mei 07, 2010 8:59 am

Rik van den Boog:

"Spelers die weg mogen krijgen geen speelminuten meer in Jong Ajax"
"We moeten wat dat betreft scherp aan de wind zeilen. Tenzij we een transfervrije speler kunnen contracteren die én direct inzetbaar én van toegevoegde waarde". Drie weken daarna kwam Lodeiro de tent binnenwandelen voor 4 miljoen.

Vind je het heel erg dat ik van den Boog niet heel serieus neem dus?

Ronald!

Bericht door Ronald! » vr mei 07, 2010 9:25 am

Om goed beleid te voeren moet je een vaste koers varen. Dat gaat dus ook onherroepelijk botsen met de belangen van anderen in de club. Dat er dus op enig moment spanning ontstaat in een organisatie is niet meer dan normaal. Het is echter aan VDB om zijn koers intern goed te communiceren en om op die manier de zaak weer op één lijn te krijgen. Je mag het daarom niemand aanrekenen dat er spanningen of botsingen zijn, dat is normaal, het gaat erom hoe deze spanningen weer worden weg genomen zonder koers te verliezen. Dan ben je een goede manager. Vooralsnog is er volgens mij weinig redenen om aan te nemen dat VDB een slechte manager is.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr mei 07, 2010 9:33 am

Klopt, maar ik kan je nu al wel vertellen dat Ajax sowieso spelers gaat halen en dat dat ongeacht is wie er weggaan. Dat gebeurde namelijk in december ook al helaas.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mei 07, 2010 10:09 am

Jongens jongens wat een gespeculeer allemaal.

Ten eerste denk ik dat Jol op z'n plaats bij Ajax is. Jol en Van den Boog kunnen het goed vinden met elkaar, dat zie je door alle berichten heen. En natuurlijk is er een spanningsveld tussen trainer en directie om geldzaken, maar Jol weet hoe de vlag erbij hangt. Met dit team kan hij kampioen worden en misschien wel meer. Bij HSV schopte hij stennis omdat daar verwacht werd dat hij kampioen zou worden met een zeer zeer matige selectie. Kijk voor de gein hoe Labadia het er vanaf heeft gebracht...... Dan heeft Jol het toch een stukkie beter gedaan daar.
Whitey on the moon.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mei 07, 2010 10:22 am

Tweespalt binnen Ajax
Met zijn goede prestaties en slimme media-optredens heeft Jol directeur Van den Boog in het zadel gehouden en uit de wind gehouden ondanks Van den Boogs falen in zijn eerste volledige jaar als Ajax-directeur. De 'zakenman' boekte het grootste seizoensverlies in de historie van Ajax met meer dan twintig miljoen euro.
Dit slaat in ieder geval nergens op. Het moge duidelijk zijn dat het voornaamste deel van het verlies voortkomt uit langdurige contracten. Contracten die zijn afgesloten voordat vd Boog is begonnen.

Het feit dat dit dan toch wordt aangevoerd doet me wel nadrukkelijk denken aan onrust zaaien.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mei 07, 2010 10:34 am

Peter schreef:Rik van den Boog:

"Spelers die weg mogen krijgen geen speelminuten meer in Jong Ajax"
"We moeten wat dat betreft scherp aan de wind zeilen. Tenzij we een transfervrije speler kunnen contracteren die én direct inzetbaar én van toegevoegde waarde". Drie weken daarna kwam Lodeiro de tent binnenwandelen voor 4 miljoen.

Vind je het heel erg dat ik van den Boog niet heel serieus neem dus?
Het waarom van de transfer van Lodeiro heeft nog niemand me kunnen uitleggen. Het zal vast een aardige voetballer zijn, maar onder de huidige omstandigheden haal je natuurlijk alleen spelers direct voor de basis. En wat het nog gekker maakt, is dat Jol blijkbaar niet precies wist wat hij in huis had. Hij heeft van de ene dag op de andere Eriksen en Siem de Jong ontdekt. (Mijn vriendin gisteren: 'Hoezo, hij heeft zich snel ontwikkeld? Dit kon Siem altijd al.')

Kortom, als ik Jol was zou ik denken dat VDB wel toegeeft als ik hem flink onder druk zette. En een van de manieren waarop Jol VDB onder druk kan zetten is door knorrig te doen en (impliciet) te dreigen met een vertrek.

Kijk, Jol is geen nieuwkomer. Hij weet hoe de hazen lopen. Nu is het allemaal hosannah, maar als hij volgend jaar in de CL wordt geslacht, is het snel afgelopen met de goede stemming. En zo'n afgang is niet bepaald bevorderlijk voor zijn carrière. Laat ik het zo zeggen: Van Gaal ging er vorig jaar snel vandoor en ook McLaren laat het er niet op aankomen. De CL heeft een net wat ander niveau dan de eredivisie.

Met andere woorden, ik begrijp best dat Jol versterkingen wil. Hij is niet gek. Het is alleen níet mogelijk. De vraag is dan natuurlijk of Jol trainer van AJax wil blijven als hij die versterkingen niet krijgt.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr mei 07, 2010 10:35 am

Valentijn Driessen is overigens de journalist die dit vuurtje op probeert te stoken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mei 07, 2010 10:40 am

Joey, dat de Jong zich niet ontwikkeld heeft is natuurlijk je reinste onzin. Als het niet technisch/tactisch is, dan is het wel fysiek.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mei 07, 2010 10:40 am

joey schreef: (Mijn vriendin gisteren: 'Hoezo, hij heeft zich snel ontwikkeld? Dit kon Siem altijd al.')
100 procent oneens met je vriendin.

Leuk artikel, maar de hatelijkheden maken het er niet geloofwaardiger op. Meer een stukje voor op een forum.

Verder begrijp ik de angst voor de CL niet zo. Je gaat pas echt af als je eruit vliegt tegen Kopenhagen of Slavia. Van Chelsea kun je verliezen, daar kijkt niemand gek van op.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mei 07, 2010 10:46 am

Dat zie ik ook niet zo. Daarnaast: Jol heeft bewust getekend voor drie jaar. Haalt hij dit seizoen geld uit de CL, dan kan hij daar het volgende jaar dus weer van profiteren.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mei 07, 2010 10:47 am

Ach, vuurtje... Het speelt blijkbaar. Jol en VDB leggen strijdige verklaringen af, dan krijg je dit. Als je niet wilt dat zulke verhalen in de wereld komen, moet je één lijn trekken. En niet naar de pers lekken. Ook niet om je zin te krijgen.

VDB zit er nu vanaf november 2008. Hij heeft natuurlijk wel íets met het aankoopbeleid te maken. Afgelopen seizoen heeft Ajax voor tien miljoen aan spelers gehaald, en daarvoor in de winterstop Rob Wielaert. Dus een miljoentje of dertien. En van die spelers hadden we de helft zeker niet nodig. VDB is niet gisteren binnen komen lopen. Al is het natuurlijk niet verantwoordelijk voor de miskleunen van de trainer die volgens hem de allerbeste was. Op die van Wielaert na dan, want met die transfer heeft hij zich persoonlijk bemoeid.

Wat Siem betreft, zo speelde hij al in de jeugd. Een speler wordt heus niet in drie maanden opeens veel en veel beter. Waarom denk je dat ze die jongen hebben weggekocht bij De Graafschap? Hij heeft nu vooral meer zelfvertrouwen omdat hij wordt opgesteld.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mei 07, 2010 10:49 am

joey schreef:Ach, vuurtje... Het speelt blijkbaar. Jol en VDB leggen strijdige verklaringen af, dan krijg je dit. Als je niet wilt dat zulke verhalen in de wereld komen, moet je één lijn trekken. En niet naar de pers lekken. Ook niet om je zin te krijgen.
Veel aannames.
VDB zit er nu vanaf november 2008. Hij heeft natuurlijk wel íets met het aankoopbeleid te maken. Afgelopen seizoen heeft Ajax voor tien miljoen aan spelers gehaald, en daarvoor in de winterstop Rob Wielaert. Dus een miljoentje of dertien. En van die spelers hadden we de helft zeker niet nodig. VDB is niet gisteren binnen komen lopen. Al is het natuurlijk niet verantwoordelijk voor de miskleunen van de trainer die volgens hem de allerbeste was. Op die van Wielaert na dan, want met die transfer heeft hij zich persoonlijk bemoeid.
Vd Boog is pas 1 januari 2009 in dienst getreden.
Wat Siem betreft, zo speelde hij al in de jeugd. Een speler wordt heus niet in drie maanden opeens veel en veel beter. Waarom denk je dat ze die jongen hebben weggekocht bij De Graafschap? Hij heeft nu vooral meer zelfvertrouwen omdat hij wordt opgesteld.
De jeugd is wat anders dan de Eredivisie. De Jong heeft veel meer (long)inhoud gekregen.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mei 07, 2010 10:53 am

joey schreef:Wat Siem betreft, zo speelde hij al in de jeugd. Een speler wordt heus niet in drie maanden opeens veel en veel beter.
Maar Sneijder was al vier jaar international toen hij zogenaamd van Ten Cate had leren voetballen. :confused.gif:

Je moet ontwikkeling niet verwarren met kwaliteit. Siem heeft het talent, maar hij heeft zich natuurlijk wel ontwikkeld.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mei 07, 2010 10:53 am

Die jongen is juist een loper van nature.

Kijk, onder Van Basten werd slap getraind, dat ben ik met je eens. Maar dit, wat De Jong nu doet, dat pendelen en de juiste momenten kiezen, is altijd al zijn sterke kant geweest. Waarom denk je dat Ajax hem anders gehaald heeft? Een speler met een fijne techniek is hij niet. Door allerlei omstandigheden (rare opstellingen, geen vertrouwen van de trainer) kwam het er misschien niet uit, maar hij kon dit altijd al.

Plaats reactie