De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Neefkens
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Neefkens » vr apr 02, 2010 10:44 am

Tuurlijk weten ze het daar wel. Ik heb zitten genieten tijdens de CL tegen Arsenal, alleen ze maken het niet af. :blush.gif:

Ik denk trouwens wel dat elk systeem gemakkelijker is als je tientallen miljoenen kunt uitgeven aan de beste spelers ter wereld. :ajaxsmiley.gif:

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » vr apr 02, 2010 10:46 am

Merendeel komt uit de eigen opleiding.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr apr 02, 2010 10:50 am

Bij Barcelona hebben ze deze zomer voor 80 miljoen een speler gekocht die 6 jaar geleden al niet meer houdbaar was voor Ajax.

Zegt genoeg.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 10:56 am

Natuurlijk, dat scheelt een hoop. Maar ook met heel dure spelers kun je een wedstrijd verpesten. Dat heeft Man. Utd. dinsdag nog laten zien.

Het gaat mij om de spelopvatting. Barcelona speelt met échte voetballers en wil altijd aanvallen. Barcelona wil het publiek vermaken, de neutrale toeschouwers aan zich verplichten, en toont niets van het cynisme dat een groot deel van de clubs, rijk of niet, in zijn greep heeft gekregen.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 02, 2010 11:04 am

joey schreef:Natuurlijk, dat scheelt een hoop.
Dat scheelt alles. Geef Ajax het geld en de sportieve omstandigheden van Barcelona, en je kunt je beste talenten en trainers behouden.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 11:10 am

Ja, maar dan moet Ajax nog wel even zo gaan voetballen als Barcelona.

Andere clubs hebben min of meer dezelfde mogelijkheden als Barcelona, maar spelen afbraakvoetbal. Ik hoef ze niet te noemen, neem ik aan.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 02, 2010 11:12 am

Let op de toevoeging 'en trainers'.

Barcelona is een van de poenerigste clubs ter wereld.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 11:13 am

Maar ze spelen wel met vijf, zes Catalanen.

Alle grote clubs zijn poenerig. De voetballerij is een poenerige wereld.

Baseman

Bericht door Baseman » vr apr 02, 2010 11:25 am

joey schreef:Omdat Cruijff direct betrokken is geweest bij de veranderingen die Laporta heeft doorgevoerd, bij de aanstelling van Rijkaard en de aanstelling van Guardiola.
Dat Cruijff een rolletje heeft gespeeld bij de aanstelling van 2 trainers verklaart niet waarom zijn visie er aanwezig zou moeten zijn...

Rijkaard liet zijn team ook anders spelen dan Guardiola het nu doet.
Je kunt wel zeggen dat beide trainers beïnvloed zijn door Crijff, maar dat is wat anders. Het huidige Barca heeft de visie van Guardiola.

Maar goed, gezien jouw Cruijff verering heeft deze discussie toch weinig nut :wink.gif:

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr apr 02, 2010 11:51 am

Jöhnk schreef:
joey schreef:Natuurlijk, dat scheelt een hoop.
Dat scheelt alles. Geef Ajax het geld en de sportieve omstandigheden van Barcelona, en je kunt je beste talenten en trainers behouden.
Met Van Gaal als manager en een team met Sneijder, Vaart, Heitinga, Vermaelen, Wiel, Steek, KJH etc kan Ajax ook goed voetballen. Helaas zijn al deze namen vertrokken naar 'mooiere' oorden.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 12:01 pm

Tja, het niveau van Barcelona zal Ajax niet halen, maar dat hoeft toch ook niet in de eredivisie? :confused.gif:

Barcelona loochenstraft de algemeen heersende opvatting dat je er zonder beulen van voetballers op het middenveld en afbraakvoetbal niet komt. Tegenstanders in de CL hebben de allerbeste beulen op het middenveld en spelen het meest geraffineerde afbraakvoetbal, maar dat deert Barcelona niet. Barcelona toont aan dat het uiteindelijk om techniek, tactiek, gogme en individuele kwaliteiten gaat en niet om fysieke kracht, schoppen en counteren.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 02, 2010 12:03 pm

Busquets? Keita? Touré?

Barcelona toont aan dat het om geld gaat. Cruijff hebben ze bijvoorbeeld ook gekocht.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 12:32 pm

Natuurlijk gaat het om geld. Dat ontkent geen mens. Geld is in het voetbal de beslissende factor.

Maar het gaat er ook om wat je met dat geld doet. Hoe wil je voetballen. Daar zie ik grote verschillen in.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 02, 2010 12:36 pm

Een spelopvatting die uitgaat van een surplus aan kwaliteit is er wat makkelijker op na te houden als je met gemak aan de beste spelers kunt komen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 12:56 pm

Maar dat kan Chelsea ook. Maar Chelsea doet het niet.

Daarbij, wat zijn dat, 'de beste spelers'? Welke club durft de dwergen Iniesta en Xavi samen op het middenveld op te stellen? De meeste trainers zetten naast een speler als Xavi twee beulen. En nog eens twee beulen erachter.

Trainers als Hiddink en Mourinho zullen de spelopvatting van Barcelona vast waardeloos vinden. Die waren bij 2-0 voor met acht man voor het doel gaan liggen. En hadden misschien die 2-0 vastgehouden. Hiddink en Mourinho kijken alleen naar het resultaat, het spel zal ze een zorg zijn. Guardiola denkt anders, en misschien betaalt hij daar in de return de rekening voor. Niets van aantrekken, zou ik zeggen, want als Barcelona zo blijft voetballen, komen de prijzen vanzelf.

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 02, 2010 2:25 pm

joey schreef:Ja, maar dan moet Ajax nog wel even zo gaan voetballen als Barcelona.

Andere clubs hebben min of meer dezelfde mogelijkheden als Barcelona, maar spelen afbraakvoetbal. Ik hoef ze niet te noemen, neem ik aan.
Ach, zo ingewikkeld is dat allemaal niet. DIt soort clubs kunnen de spelers houden die ze zelf opleiden en aankopen. Als Ajax dat kon stond er ook een geweldig elftal. Met onder andere vd Sar, Chivu, Sneijder, vd Vaart en Zlatan. Laat Barcelona het maar een een jaartje of tien met het budget van Ajax doen, eens kijken of ze dan nog zo op zijn Cruijffs de wereld laten genieten.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 2:27 pm

Hoezo? Alsof Martin Jol zo met Ajax zou gaan voetballen. Hij houdt er heel andere ideeën over voetbal op na. Zoals de meeste trainers trouwens.

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 02, 2010 2:29 pm

Martin Jol was natuurlijk ook nooit trainer van Ajax geworden als de voorgaande tien jaar niet zo dramatisch waren verlopen. Dat had Ajax, net als Barcelona, een trainer aangesteld die door Cruijff werd aanbevolen en Cruijff adept is (zoals van Basten). Maar goed, als je zoals Barcelona kan kopen wie je wil en de spelers ook nog eens zo lang kunt houden als je wil, dan kan je bouwen. Ajax zou Europese top zijn als Ajax al haar spelers had kunnen houden.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 02, 2010 2:34 pm

Dan was Van Gaal misschien nog wel trainer.

In de 2 CL wedstrijden van deze week zag ik toch heel wat ex-Ajax figuren door het beeld schuiven. En niet als figuranten.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 2:42 pm

LucaS schreef:Martin Jol was natuurlijk ook nooit trainer van Ajax geworden als de voorgaande tien jaar niet zo dramatisch waren verlopen. Dat had Ajax, net als Barcelona, een trainer aangesteld die door Cruijff werd aanbevolen en Cruijff adept is (zoals van Basten). Maar goed, als je zoals Barcelona kan kopen wie je wil en de spelers ook nog eens zo lang kunt houden als je wil, dan kan je bouwen. Ajax zou Europese top zijn als Ajax al haar spelers had kunnen houden.
Dat zou kunnen, maar dan moet je wel kiezen voor die speelstijl. Dat doen de meeste clubs dus niet. En Ajax dus ook niet, want blijkbaar zijn ze er bij onze club van overtuigd dat de voetbalvisie van Martin Jol de juiste is. :confused.gif:

Ajax heeft afstand genomen van de traditie om te overleven. Tenminste, zo zie ik dat. En is dus een doodgewone club geworden.

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 02, 2010 2:47 pm

Dat laatste ben ik objectief met je eens. Maar gevoelsmatig zal Ajax voor mij natuurlijk nooit een doodgewone club worden. En Jol is een passant, blijkbaar is dit een fase die Ajax door moet. Maar ik heb de hoop dat het slechts een fase is nog lang niet overboord gezet.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 02, 2010 2:55 pm

Je zag hetzelfde toentertijd met Koeman. Die eerste titel (met in het verlengde daarvan de CL) was leuk, maar daarna werd er meer verlangd.

Ik ben ook geen fan van Jol. Zie hem als een iets betere versie van Henk 'kick & rush' ten Cate.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 3:14 pm

Ik hoop het, Luuk. Er zijn weinig dingen die ik zo vurig hoop. :blush.gif:
Jöhnk schreef:Je zag hetzelfde toentertijd met Koeman. Die eerste titel (met in het verlengde daarvan de CL) was leuk, maar daarna werd er meer verlangd.
Exact. Die parallel zie ik ook. Nu vinden de supporters alles best, maar dat gaat straks (hopelijk) anders worden. Eens kijken of ze Jol dan nog pruimen.

Overigens werd er onder Koe beter gevoetbald dan nu.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 02, 2010 5:05 pm

We hadden toen ook betere spelers.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 5:28 pm

Dat wel, maar Ajax speelt nu gewoon het voetbal van Martin Jol. Dat is gewoon niet zo verfijnd.

Plaats reactie