Wat ik daarmee bedoel te zeggen, is: ik vind het gewoon tof als iemand die actief is. Dat ik dat tof vind, is geen aanklacht tegen iemand die het niet doet. Ik vind het alleen tof als iemand het wél doet. Als iemand geen plusje krijgt, moet 'ie dat niet opvatten alsof hij een minnetje heeft gekregen, snap je... Hij kreeg alleen géén plusje. That's all.999 schreef:Nou ik niet, respect oke, bonuspunten mwah niet dus.
Dat is 'm nou juist: als je alle films thuis op dvd bekijkt, in plaats van in Tuschinski, dan weet je evenveel van film, maar heb je geen gevoelsmatige band met Tuschinski.Degene die naar de bioscoop gaan zijn ook niet meer film liefhebbers/kenners dan degene die thuis kijken.Maar ieder zijn ding hoor !!!
En ik denk dat Ajax in deze analogie nou juist Tuschinski is.
Je hebt gelijk: je kunt het voetbal (het spel, de wedstrijden) net zo goed op de TV volgen als in het stadion (sterker nog: béter!). Maar Ajacied zijn, betekent ook dat je dichtbij de club staat: dat je weet wat er leeft, dat je de 'nestgeur' kent. Dat maakt je een clubmens (Ajacied = een clubmens van Ajax, niet alleen een supporter van het eerste team). Dus in die zin vind ik mensen die naar de wedstrijden toe gaan, wel meer 'in touch' met de club en wat daar leeft, en dus meer clubmens.
En dus: meer Ajacied.
Terug naar jouw filmvoorbeeld: de voetbalwedstrijden van Ajax-1 zijn feitelijk de films. Die kun je net zo goed op tv kijken als in het stadion. Maar Ajax (de club) is dus Tuschinski: de zaal, de mensen die daar werken, de geur in het bioscoopgebouw, de sfer die daar hangt. En dáár heb je geen 'touch' mee als je alle films op dvd in je eigen woonkamer bekijkt. Dan weet je evenveel van film als de vaste bioscoopbezoekers, maar ben je minder 'Tuschinkiër'.
Want Tuschinski is méér dan alleen de films die er draaien, zoals Ajax-1 méér is dan alleen de duels van het eerste team: niet alleen heeft Ajax een tweede team, een jeugdtak en een amateurtak, Ajax staat ook voor een gemeenschap. Een community. Je medesupporters, de stewards, de geur van het stadion, de sfeer onder de aanhang, de humor, het ontstaan van nieuwe liedjes - het hoort allemaal bij het Ajacied zijn. Je wordt er in elk geval méér Ajacied van als je je daarin onderdompelt, dan wanneer je alleen de balomwentelingen van het eerste team volgt.
K.