De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » za jul 04, 2009 11:57 am

joey schreef:Die columns van Beckenbauer in de Bild wel eens gelezen, Ko? Beckenbauer trapt als het hem uitkomt juist naar wie hij maar wil bij Bayern, met naam en toenaam.
Zo'n column in de slechtste krant van het land zegt me niet veel. In het geval van Cruijff ook niet (in het lijstje van dingen die ik hem verwijt, komt zijn Telegraaf-column niet voor).

Het doet aan mijn betoog dus niets af. Het gaat me hier even om daden, en dan is het verschil in klasse gewoon pijnlijk groot.

Helaas.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » za jul 04, 2009 12:00 pm

Beckenbauer valt zijn eigen trainer aan in de pers. En hij maakt zijn eigen spelers met de grond gelijk. Nee, dat is niveau!

Cruijff is niet in dienst bij Ajax. Vind ik heel iets anders. En hoezo gaat het om daden? Ik had juist begrepen dat het ging om wat Cruijff zei, ik lees hier niets anders dan dat hij zijn bek moet houden.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za jul 04, 2009 4:11 pm

Ik ben het met Joey eens, Beckenbauer schopt ook tegen iedereen en alles aan als ie daar zin in heeft terwijl die notabene in dienst is bij Bayern.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jul 04, 2009 5:45 pm

Je zal Beckenbauer als voorzitter hebben als je daar trainer bent. Zegt de man gewoon dat Lucio zeker blijft, terwijl je daar zelf bedenkingen bij hebt. En het eerste conflict is al weer geboren. Arme Louis.

wimpey

Bericht door wimpey » za jul 04, 2009 7:08 pm

Neefkens schreef: Laat JC dan ook gewoon zijn mond houden over AJAX, prima plan.
Hij mag zeggen wat ie wil. Alleen lijkt men er binnen Ajax niet meer op te (willen) reageren. Prima zaak.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo jul 05, 2009 3:28 am

Cruijff is de beste voetballer die ik ooit gezien heb. En daarna komt een hele tijd niks. Ik begrijp dat dit klinkt als een opmerking van een fan in een roes, maar ik zeg het objectief en zonder enige overdrijving. En ik heb het over zijn eerste periode bij Ajax. Pele heeft meer gewonnen, maar was minder goed. Maradona komt niet bij Cruijff in de buurt. Platini? Laat me niet lachen. Beckenbauer? Alsjeblieft.

Zet bijvoorbeeld de band op van Ajax-Inter Milan van mei 1972. Daar moet eigenlijk een medische waarschuwing bij dat het kan leiden tot het spontaan openvallen van de mond, onbewegelijkheid in de ledematen, en uiteindelijke hartstilstand. Vooral als het in de familie zit. Mijn eigen opa is aan zijn einde gekomen bij het aanschouwen van Ajax-psv. Ajax won.

Mensen die Cruijff nu, modieus, afvallen, hebben zelden die periode zelf meegemaakt. Er wordt gemakshalve gesproken over een of twee, of drie verschillende Johan Cruijffs - de voetballer, trainer, en commentator, etc, - maar er is er maar 1. Het is dezelfde persoon. En ook vroeger was hij niet populair bij zijn ploeggenoten, die hem niet eens als aanvoerder wilden.

Als je de periode niet hebt meegemaakt, bekijk dan eens twintig, dertig, of veertig uur tape van die tijd. De 'sleutel' tot Cruijff is die speler. Als je die niet kent, kun je ook niet begrijpen van waaruit hij redeneert. Hij raasde langs spelers als een Jimi Hendrix. Als Jimi nog zou leven, zouden zijn opmerkingen over muziek dan ook schouderophalend worden afgedaan? Het zou kunnen, maar ik weet bijna zeker van niet.

Cruijff wilde de jeugdopleiding aanpakken. Dat is niet gebeurt. Helaas. Voor zover ik weet is dat het enige echt serieuze advies dat hij Ajax heeft gegeven in de laatste jaren.

wimpey

Bericht door wimpey » zo jul 05, 2009 6:08 am

brigade zuid schreef:Ik ben het met Joey eens, Beckenbauer schopt ook tegen iedereen en alles aan als ie daar zin in heeft terwijl die notabene in dienst is bij Bayern.
Verschil is dat Beckenbauer´s liefde voor Bayern en de Mannschaft onvoorwaardelijk is. Als die teams falen, gaat ie daar hard op en zegt het eerste dat in hem op komt.

Ajax´ of Oranje´s falen is voor JC meteen een mooie gelegenheid om z´n ´gelijk´ te halen. ´Zie je wel...´ of ´Ik zeg toch al jaren...´.

Ik zal nooit vergeten dat JC studiogast was in mei´95 in Wenen. Ajax won de CL, maar JC was allesbehalve opgetogen. Ik had het gevoel dat ie dat, na al z´n kritiek op Van Gaal, als een persoonlijke nederlaag zag. I.p.v. als een geweldig moment voor ´zijn´ club.

Beckenbauer zou in die situatie de polonaise lopen en de presentator omhelzen. Hij heeft i.t.t. JC geen eigen agenda waar het ´zijn´ club en het nationale elftal betreft.

Waar JC is of was, zijn of waren conflicten. De man is een splijtzwam. Beckenbauer is een bindmiddel. JC was de betere speler en trainer. Maar Beckenbauer won op clubniveau net zoveel als JC. En als speler en trainer werd ie ook nog effe wereldkampioen. En als functionaris was ie voorzitter van het organisatiecommissie van het WK 2006 en voorzitter van Bayern.

Heel Duitsland is gek op die man. Heel Nederland is volgens mij niet gek op JC. Dat kan aan de Nederlandse of Duitse volksaard liggen. Maar het ligt zeker ook aan de opstelling van enerzijds JC en anderzijds Beckenbauer.

Lionel

Bericht door Lionel » zo jul 05, 2009 10:51 am

wimpey schreef:
brigade zuid schreef:Ik ben het met Joey eens, Beckenbauer schopt ook tegen iedereen en alles aan als ie daar zin in heeft terwijl die notabene in dienst is bij Bayern.
Verschil is dat Beckenbauer´s liefde voor Bayern en de Mannschaft onvoorwaardelijk is. Als die teams falen, gaat ie daar hard op en zegt het eerste dat in hem op komt.

Ajax´ of Oranje´s falen is voor JC meteen een mooie gelegenheid om z´n ´gelijk´ te halen. ´Zie je wel...´ of ´Ik zeg toch al jaren...´.

Ik zal nooit vergeten dat JC studiogast was in mei´95 in Wenen. Ajax won de CL, maar JC was allesbehalve opgetogen. Ik had het gevoel dat ie dat, na al z´n kritiek op Van Gaal, als een persoonlijke nederlaag zag. I.p.v. als een geweldig moment voor ´zijn´ club.

Beckenbauer zou in die situatie de polonaise lopen en de presentator omhelzen. Hij heeft i.t.t. JC geen eigen agenda waar het ´zijn´ club en het nationale elftal betreft.

Waar JC is of was, zijn of waren conflicten. De man is een splijtzwam. Beckenbauer is een bindmiddel. JC was de betere speler en trainer. Maar Beckenbauer won op clubniveau net zoveel als JC. En als speler en trainer werd ie ook nog effe wereldkampioen. En als functionaris was ie voorzitter van het organisatiecommissie van het WK 2006 en voorzitter van Bayern.

Heel Duitsland is gek op die man. Heel Nederland is volgens mij niet gek op JC. Dat kan aan de Nederlandse of Duitse volksaard liggen. Maar het ligt zeker ook aan de opstelling van enerzijds JC en anderzijds Beckenbauer.
Geen Ten Cate tussen te krijgen!!! Mee eens
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 05, 2009 12:58 pm

wimpey schreef:Heel Duitsland is gek op die man. Heel Nederland is volgens mij niet gek op JC. Dat kan aan de Nederlandse of Duitse volksaard liggen.
Het ligt zeker aan het cultuurverschil. Nederlanders houden nu eenmaal meer van gewone mensen die omhoogvallen. Kijk maar naar Bobby Haarms die (ik weet, het is vloeken in de kerk) zich vooral onderscheidde door zijn hondentrouw aan Ajax. Als trainer was hij niets bijzonders.

In Argentinie is Maradona een held, ondanks zijn drugsgebruik en andere escapades. In Nederland zou hij, als hij hier vandaan kwam, finaal worden afgezaagd.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 05, 2009 1:33 pm

Een beetje te gemakkelijk om dat alleen aan het cultuurverschil te wijten. Cruijff heeft buiten de Ajaxsupporters weinig respect in Nederland. En dat heeft hij voornamelijk aan zichzelf te danken.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 05, 2009 1:48 pm

Ach, als je ziet wat Maradona heeft uitgevreten, dan is Cruijff een modelburger.

Daniel

Bericht door Daniel » zo jul 05, 2009 1:55 pm

Lekkere dooddoener. Ach, als je ziet wat Charles Manson heeft uitgespookt zijn dat tuig uit de Slotervaart modelburgers.
Zo kun je nog wel meer van dat soort vergelijkingen maken.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 05, 2009 2:22 pm

Het ligt ook een beetje aan het soort uitvreterij. Brood gebruikte meer troep dan Maradonna, maar is door het grootste deel van Nederland nooit verafschuwd

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 05, 2009 3:45 pm

Daniel_vT schreef:Lekkere dooddoener. Ach, als je ziet wat Charles Manson heeft uitgespookt zijn dat tuig uit de Slotervaart modelburgers.
Ja dus?

Die jongens uit Slotevaart en Charles Manson hebben niets gemeen, Cruijff en Maradona daarentegen wel.

Lionel

Bericht door Lionel » zo jul 05, 2009 4:39 pm

joey schreef:
Daniel_vT schreef:Lekkere dooddoener. Ach, als je ziet wat Charles Manson heeft uitgespookt zijn dat tuig uit de Slotervaart modelburgers.
Ja dus?

Die jongens uit Slotevaart en Charles Manson hebben niets gemeen, Cruijff en Maradona daarentegen wel.
Cocaine?
IK GELOOF!!!!!!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 05, 2009 5:15 pm

LucaS schreef:
Is Cruijff wel een goed adviseur?

Het vertrek van Johan Cruijff, na een kortstondige aanwezigheid van 17 dagen als adviseur zonder formele titel, heeft een groot deel van voetbalminnend Nederland verbijsterd achtergelaten. Bij de eerste de beste tegenwerping slaat Cruijff de deuren van de Arena hard achter zich dicht. Voorgoed? Het lijkt er wel op, want het imago van ‘Het Orakel van Betondorp’ heeft met deze nogal wilde actie een fikse deuk opgelopen. Vreemd eigenlijk, want heeft iemand zich wel eens afgevraagd of Cruijff voldoet aan de eisen van een goed adviseur? 1minutemanager legt ‘El Salvador’ langs de consultancy-meetlat.

Ik ben bij dit assessment van de adviseur Cruijff uitgegaan van het boek ‘Management Consulting, a guide to the profession’ van Milan Kubr onder auspiciën van The International Labour Office te Genève. Een liefst 850 pagina’s dik ‘handboek soldaat’ voor consultants. Er worden in het boek tientallen kwaliteitscriteria genoemd waaraan adviseurs moeten voldoen om in de dagelijkse praktijk te kunnen overleven. <!–[if !supportEmptyParas]–> Laat ik beginnen met enkele capaciteiten die herkenbaar aanwezig lijken te zijn bij onze voormalig topvoetballer. Allereerst moet er sprake zijn van een ondernemende spirit. Nou die heeft Cruijff wel. Hij loopt (onaangekondigd?) een vergadering van de ledenraad binnen en loopt er met een opdracht weer uit. De droom van alle consultants wereldwijd! En natuurlijk herinneren wij ons de heftige discussies over strepen op schoenen, het eigen sportmerk, de winkel van vrouw Danny en de investeringen in de varkensfokkerij. Dat ondernemende, dat zit dus wel goed. Ook op het onderdeel creatief en origineel denken scoort Cruijff hoog. En natuurlijk, op het (wellicht wel erg grote) zelfvertrouwen en ambitieniveau van de meester is niets aan te merken en heeft hij ook de moed getoond die nodig is om de opdracht te aanvaarden. So far, so good!

Maar dan! Waaraan moet een goed adviseur nog meer voldoen? Je kan Cruijff veel verwijten, maar niet dat hij zijn eigen beperkingen kent of dat hij fouten toegeeft en leert uit mislukkingen. Ik herinner mij bijvoorbeeld een periode uit zijn trainerschap bij Barcelona, waarbij hij onnavolgbaar vasthield aan een keeper (Busquets) die blunder op blunder bleef stapelen. Toch was het volgens Cruijff een uitstekende doelman en zag iedereen het verkeerd. Natuurlijk nooit meer wat van deze top-goalie gehoord.

<!–[if !supportEmptyParas]–>

Opmerkelijk is ook dat Cruijff het rapport van Uri Coronel weigerde te lezen. Prima, dat is wel de noodzakelijke onafhankelijkheid van de adviseur, maar met de vaardigheid om feiten te observeren, te analyseren, verzamelen, selecteren en evalueren heeft dit natuurlijk niets van doen. En zijn intuïtieve manier van denken en doen staat wel heel ver af van de inductieve en deductieve manier die noodzakelijk is bij het werk van de adviseur. Ook op de punten flexibiliteit en aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden scoort hij naar mijn mening (erg) laag.

En dan het menselijke aspect. Heeft Cruijff wel voldoende respect getoond voor de mening van anderen? Tolerantie getoond? Heeft hij de tijd genomen om vertrouwen te wekken en heeft hij wel goed op de reacties van de staf van Ajax geanticipeerd? Mensen die hij tenslotte goed kent. Heeft hij het vermogen getoond te kunnen of willen luisteren of wilde hij autocratisch tot oplossingen komen? Heeft hij kalm en rustig de situatie trachten op te lossen? Dat lijkt me allemaal niet. Ik wil u niet langer vervelen met een opsomming van advies-eigenschappen waaraan Cruijff niet voldoet, de conclusie is evident.

Hoe hoog het verwachtingspatroon van de bevolking ook is, de realiteit heeft de droom uiteen doen spatten. Cruijff is geen ideale adviseur, daarvoor mist hij het grootste deel van de competenties die nodig zijn om dit lastige beroep goed uit te oefenen. Hetgeen maar weer eens aangeeft dat iedereen zich dan wel adviseur mag noemen, maar niet dat iedereen het ook zomaar is.

http://www.1minutemanager.nl
Goed stuk. Cruijff is een slecht adviseur en manager zie ik hem ook niet meer zo snel worden. Laat hem maar lekker veel Cruijff courts aanleggen, in Breda een paar graag!
Ajax!

Jesse

Bericht door Jesse » zo jul 05, 2009 6:17 pm

Zou je deze vergelijking kunnen uitleggen? Ik mis het verband namelijk tussen deze vergelijking en die van joey.

Ik ben het met joey eens, wat dit betreft. In Nederland zijn we vooral blij met een type Foppe de Haan.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Arthur

Bericht door Arthur » zo jul 05, 2009 6:19 pm

Wat is de stelling dan? Dat we Cruijff moeten aanbidden ongeacht wat hij zegt of doet?

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 05, 2009 6:22 pm

Misschien moeten we de regel dan ook op Ajax van toepassing verklaren, dan kan er misschien weer eens iets in het nieuws komen over onze club zonder dat gelijk het negatieve wordt benadrukt (of verzonnen).

Jesse

Bericht door Jesse » zo jul 05, 2009 6:30 pm

Arthur schreef:Wat is de stelling dan?
Dat het cultuurverschil een rol speelt.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Daniel

Bericht door Daniel » zo jul 05, 2009 6:50 pm

joey schreef:
Ja dus?

Het zijn allebei criminelen. Cruijff en Maradona voetballers.

Jesse

Bericht door Jesse » zo jul 05, 2009 7:32 pm

En wat heeft dat met een eventueel cultuurverschil te maken?

wimpey

Bericht door wimpey » zo jul 05, 2009 8:31 pm

Arthur schreef:Wat is de stelling dan?
De stelling is dat Beckenbauer minder talent had dan JC en er meer uit heeft gehaald dan JC. En dat hij als mens in z´n vaderland vele malen geliefder is dan JC is.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo jul 05, 2009 8:37 pm

Beckenbauer zou in Nederland ook niet populair zijn. Hier geldt doe maar normaal dan doe je al gek genoeg en moet je vooral niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo jul 05, 2009 10:08 pm

brigade zuid schreef:Beckenbauer zou in Nederland ook niet populair zijn. Hier geldt doe maar normaal dan doe je al gek genoeg en moet je vooral niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken.
Precies. Nederlanders zijn als de dood voor helden. Maar omhelzen wel een troeteljunk.

De onderliggende psychologie? Onzekerheid. Als iemand een held is betekent dat, in de Nederlandse geest, dat de gemiddelde persoon een mindere is. Dat ligt niet lekker.

Iemand als Cruijff past beter in Amerika, waar helden centraal in de samenleving staan, omdat iedereen zichzelf in principe als potentiele held ziet. De helden leidden de weg, zeg maar.

Een Nederlander ziet een Cruijff en denkt 'wie denk je dat je bent? Je had toevallig een talent, en verder ben je niks bijzonders'. Een Amerikaan is veel meer geneigd om zorgvuldig te bestuderen hoe iemand de top bereikte, zodat hij daar zelf lessen uit kan putten, en die toe kan passen op zijn eigen veld. Op die manier halen ze zoveel mogelijk uit hun individuele talent. Ter vergelijking, in de Nederlandse kuddegeest staan mensen elkaar toe om elkaars talenten te ondermijnen. Er wordt met de paplepel in gegoten dat 'gewoon al gek genoeg is'. Een Amerikaanse vader ontwaart bij zijn kind een talent en haalt er al snel een individuele trainer bij.

De vlieger gaat niet voor iedereen op. Er zijn altijd individuen die zichzelf buiten de norm plaatsen. En de kuddementaliteit werkt naar twee kanten. Nederlanders zorgen er ook voor dat er niemand achterblijft. Veel Amerikanen zal het een zorg zijn dat anderen niks hebben.

*batman muziek*
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo jul 05, 2009 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie