De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
Re: De Marco van Basten-topic
Mooi, we horen dezelfde dingen en interpreteren het totaal anders. Ik hoor een betrokken man die precies weet waar hij het over heeft, wel eentje die nog steeds aan het leren is. Geen schande lijkt me, wel jammer dat ie dat allemaal al niet beheerste toen hij kwam. Maar dat kun je hem niet aanrekenen, hij is nl de eerste om dat toe te geven.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Voor 35 miljoen verkocht, voor 34 miljoen ingekocht. Marco heeft dus meer dan 97% van de transferinkomsten mogen investeren. Een zeldzaam hoog percentage in de clubgeschiedenis.
Op die geïnvesteerde 34 miljoen (waarvan de helft in één enkele speler) moeten we de verantwoordelijke manager dus keihard afrekenen. Dat er voor een miljoentje meer is verkocht is geen geldig excuus voor de ondermaatse prestaties van dit seizoen.
Zo'n enorm hoog percentage van de transferinkomsten uitgeven aan vervangers is een ongekende luxe waar Ajaxtrainers normaal gesproken slechts van mogen dromen. Bij deze bedragen dienen alle posities in het elftal gewoon adequaat bezet te zijn en moet Ajax in alle linies sterker uit de transferperiode komen. Qua transferbeleid heeft van Basten overduidelijk gefaald. Er moet dus een nieuwe verantwoordelijke voor transfers te komen vóór de nieuwe transferperiode begint.
Op die geïnvesteerde 34 miljoen (waarvan de helft in één enkele speler) moeten we de verantwoordelijke manager dus keihard afrekenen. Dat er voor een miljoentje meer is verkocht is geen geldig excuus voor de ondermaatse prestaties van dit seizoen.
Zo'n enorm hoog percentage van de transferinkomsten uitgeven aan vervangers is een ongekende luxe waar Ajaxtrainers normaal gesproken slechts van mogen dromen. Bij deze bedragen dienen alle posities in het elftal gewoon adequaat bezet te zijn en moet Ajax in alle linies sterker uit de transferperiode komen. Qua transferbeleid heeft van Basten overduidelijk gefaald. Er moet dus een nieuwe verantwoordelijke voor transfers te komen vóór de nieuwe transferperiode begint.
Sportwereld schreef:Van Basten heeft voor 34 miljoen euro geïnvesteerd, hoor je dan. Ja, maar er is ook voor 35 miljoen vertrokken.’’
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
-
Ja dat horen we nu al een seizoen lang. En hoelang gaan we het nog horen? Misschien wil hij volgend seizoen ook iedere keer weer zeggen dat hij aan het leren is. Hoelang blijven we geloven dat het goed komt?Neefkens schreef:Mooi, we horen dezelfde dingen en interpreteren het totaal anders. Ik hoor een betrokken man die precies weet waar hij het over heeft, wel eentje die nog steeds aan het leren is. Geen schande lijkt me, wel jammer dat ie dat allemaal al niet beheerste toen hij kwam. Maar dat kun je hem niet aanrekenen, hij is nl de eerste om dat toe te geven.
Whitey on the moon.
Ik altijd natuurlijk.
Als het volgend jaar nog steeds zo wisselend is, met geen prijzen dan is het wel een keer klaar natuurlijk.

Als het volgend jaar nog steeds zo wisselend is, met geen prijzen dan is het wel een keer klaar natuurlijk.
MvB heeft eerst mogen proeven aan het vak bij Jong Ajax, is vervolgens VIER JAAR BONDSCOACH GEWEEST en moet nu leren??????? Hij heeft vier jaar op een (veel) hoger niveau gewerkt dan Ajax en krijgt een heel seizoen de tijd om te leren? Krijgt hij vier jaar? Welke trainer voor hem kreeg zoveel tijd?Misschien wil hij volgend seizoen ook iedere keer weer zeggen dat hij aan het leren is. Hoelang blijven we geloven dat het goed komt?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Zat je capslock vast?
Het belangrijkste verschil tussen Oranje en het huidige AJAX is het niveau in spelers. Daar heeft van Basten geleerd dat zijn normenkader (wat hij wel kon toepassen op Oranje) niet werkt bij AJAX.

Het belangrijkste verschil tussen Oranje en het huidige AJAX is het niveau in spelers. Daar heeft van Basten geleerd dat zijn normenkader (wat hij wel kon toepassen op Oranje) niet werkt bij AJAX.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Het niveau van de Ajaxspelers is al jarenlang een stuk lager dan het niveau van het uit alle europese topcompetities bij elkaar geveegde Oranje.
Dat had van Basten voordat ie als trainer van Ajax-1 begon al moeten weten en daar had ie al vanaf dag 1 naar moeten handelen.
Als ie écht dacht dat ie de normen van Oranje ("half woord is genoeg") bij Ajax toe kon passen is dat een inschattingsfout die een trainer op dit niveau echt niet mag maken.
Dat had van Basten voordat ie als trainer van Ajax-1 begon al moeten weten en daar had ie al vanaf dag 1 naar moeten handelen.
Als ie écht dacht dat ie de normen van Oranje ("half woord is genoeg") bij Ajax toe kon passen is dat een inschattingsfout die een trainer op dit niveau echt niet mag maken.
Neefkens schreef:Het belangrijkste verschil tussen Oranje en het huidige AJAX is het niveau in spelers. Daar heeft van Basten geleerd dat zijn normenkader (wat hij wel kon toepassen op Oranje) niet werkt bij AJAX.
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
Hier krijgt hij vier jaar tijd. Hij zou die tijd moeten krijgen althans. Een trainer heeft tijd nodig (ja, meer dan 1,5 seizoen) om echt iets op te kunnen bouwen. Het is moeilijk om rustig te blijven, maar geen enkele club wordt structureel de beste wanneer er elke 1,5 jaar een andere trainer voor de groep staat.
Zo is het.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Of ie 4 jaar de tijd krijgt hangt natuurlijk af van de vorderingen in de voorgaande drie jaar. Of ie het derde jaar in mag hangt af van de vorderingen in de eerste twee jaar, en uit het eerste jaar zal moeten blijken of er een solide basis voor jaar twee is.
Of je de volle vier jaar krijgt hangt in een professionele organisatie af van tussentijdse evaluaties op basis van de tot dusver geleverde prestaties. "Vier jaar de tijd krijgen" is niet hetzelfde als "je mag 4 jaar aanklooien, wat er ook gebeurt."
Elk jaar de trainer ontslaan leidt tot niets, maar een falende coach tegen beter weten in handhaven omdat je niet elk jaar de trainer wil ontslaan is net zo onzinnig. Zowel vertrek als continuering moeten ergens op gebaseerd zijn en het arbeidsverleden van de vorige trainers is daarbij niet relevant. Wat mij betreft gaat Marco van Basten voorwaardelijk over naar het tweede leerjaar, maar bij het volgende tussenrapport (zo rond de winterstop ofzo) dient er duidelijke, objectief waarneembare progressie t.o.v. het eerste jaar te zijn.
Na anderhalf jaar hoeft MvB de doelen van jaar 4 uiteraard nog niet gehaald te hebben, maar na anderhalf jaar dient ie wel de tot dusver ontstane twijfels over zijn functioneren te hebben weggenomen en aan te tonen dat er toekomst in de resterende 2,5 jaar zit. Een vierjarig contract bij Ajax is geen carte blanche voor 4 jaar vrijblijvendheid. Ook bij Ajax begint de trainer met een proeftijd, zelfs als ie San Marco heet.
Of je de volle vier jaar krijgt hangt in een professionele organisatie af van tussentijdse evaluaties op basis van de tot dusver geleverde prestaties. "Vier jaar de tijd krijgen" is niet hetzelfde als "je mag 4 jaar aanklooien, wat er ook gebeurt."
Elk jaar de trainer ontslaan leidt tot niets, maar een falende coach tegen beter weten in handhaven omdat je niet elk jaar de trainer wil ontslaan is net zo onzinnig. Zowel vertrek als continuering moeten ergens op gebaseerd zijn en het arbeidsverleden van de vorige trainers is daarbij niet relevant. Wat mij betreft gaat Marco van Basten voorwaardelijk over naar het tweede leerjaar, maar bij het volgende tussenrapport (zo rond de winterstop ofzo) dient er duidelijke, objectief waarneembare progressie t.o.v. het eerste jaar te zijn.
Na anderhalf jaar hoeft MvB de doelen van jaar 4 uiteraard nog niet gehaald te hebben, maar na anderhalf jaar dient ie wel de tot dusver ontstane twijfels over zijn functioneren te hebben weggenomen en aan te tonen dat er toekomst in de resterende 2,5 jaar zit. Een vierjarig contract bij Ajax is geen carte blanche voor 4 jaar vrijblijvendheid. Ook bij Ajax begint de trainer met een proeftijd, zelfs als ie San Marco heet.
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
Zo heet ie dus niet.
Als je vdBoog goed beluistert, werkt hij volgens het door jou perfect beschreven systeem. Meetbaar, mijlpalen, doelen.
En zoals Ko al eerder betoogde, als er geen goede vervanger is (een echte BOSS) , kun je van Basten bij twijfel toch beter laten zitten.

Als je vdBoog goed beluistert, werkt hij volgens het door jou perfect beschreven systeem. Meetbaar, mijlpalen, doelen.
En zoals Ko al eerder betoogde, als er geen goede vervanger is (een echte BOSS) , kun je van Basten bij twijfel toch beter laten zitten.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
De twee vorige trainers maakten op de laatste speeldag nog kans op de titel en twee jaar geleden wonnen we met de beker ons laatste prijsje. Das niet veel, maar het zijn in ieder geval wel een paar meetbare doelen die gehaald zijn.
Op de laatste speeldag nog kans maken om de derde plaats te ontlopen is volgens mij alleen ooit eens door Co Adriaanse als doelstelling geformuleerd.
Niemand kan beweren dat de doelstellingen dit seizoen zijn behaald omdat we met meer geluk dan wijsheid tegen Fiorentina een onverwacht extra rondje mee hebben mogen hobbelen. (Om tegensputtelaars alvast wat tegengas te ontnemen: kijk Fiorentina-uit nog eens terug. "Meer geluk dan wijsheid" is een beschrijving die de lading volledig dekt.)
Vrijwel alle transferinkomsten herinvesteren en dan nog steeds met Sulejmani op 10 rotzooien omdat er vanwege zijn buitensporige transfersom geen geld overbleef voor meer urgente versterkingen was niet het doel.
Een verdediging die nog steeds zo lek als een mandje is (tot nu toe 36 keer vissen in 31 wedstrijden) behoorde ook niet tot de doelstellingen.
Een seizoen zonder prijzen, minder punten halen dan in het "rampjaar" van HtC, en tot en met de laatste wedstrijd met angst en beven afwachten of een clubje als Twente de tweede plaats niet voor je neus wegkaapt is ook al niet conform de doelstellingen.
Tussentijds het takenpakket van MvB inkrimpen omdat trainer/coach/technisch directeur/saneerder-van-de-opleiding teveel bleek te zijn was ook geen doelstelling. Als er deze zomerstop onverwacht een "echte boss" van het door Ko beschreven type beschikbaar komt moet je hem gewoon binnenhalen.
Hoorde ik ergens de kreet "als je vdBoog goed beluistert...?" Welke objectief meetbare doelen heeft de trainer dit seizoen eigenlijk wél behaald? Daar heb ik vdBoog niet over gehoord. Misschien kan iemand ergens een linkje opvissen waarin vdBoog een paar daadwerkelijk behaalde sportieve doelstellingen noemt?
Op de laatste speeldag nog kans maken om de derde plaats te ontlopen is volgens mij alleen ooit eens door Co Adriaanse als doelstelling geformuleerd.
Niemand kan beweren dat de doelstellingen dit seizoen zijn behaald omdat we met meer geluk dan wijsheid tegen Fiorentina een onverwacht extra rondje mee hebben mogen hobbelen. (Om tegensputtelaars alvast wat tegengas te ontnemen: kijk Fiorentina-uit nog eens terug. "Meer geluk dan wijsheid" is een beschrijving die de lading volledig dekt.)
Vrijwel alle transferinkomsten herinvesteren en dan nog steeds met Sulejmani op 10 rotzooien omdat er vanwege zijn buitensporige transfersom geen geld overbleef voor meer urgente versterkingen was niet het doel.
Een verdediging die nog steeds zo lek als een mandje is (tot nu toe 36 keer vissen in 31 wedstrijden) behoorde ook niet tot de doelstellingen.
Een seizoen zonder prijzen, minder punten halen dan in het "rampjaar" van HtC, en tot en met de laatste wedstrijd met angst en beven afwachten of een clubje als Twente de tweede plaats niet voor je neus wegkaapt is ook al niet conform de doelstellingen.
Tussentijds het takenpakket van MvB inkrimpen omdat trainer/coach/technisch directeur/saneerder-van-de-opleiding teveel bleek te zijn was ook geen doelstelling. Als er deze zomerstop onverwacht een "echte boss" van het door Ko beschreven type beschikbaar komt moet je hem gewoon binnenhalen.
Hoorde ik ergens de kreet "als je vdBoog goed beluistert...?" Welke objectief meetbare doelen heeft de trainer dit seizoen eigenlijk wél behaald? Daar heb ik vdBoog niet over gehoord. Misschien kan iemand ergens een linkje opvissen waarin vdBoog een paar daadwerkelijk behaalde sportieve doelstellingen noemt?
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
Iedereen is het erover eens dat dit seizoen als we geen tweede worden gewoon mislukt is. Ook vdBoog. Dus dat we de doelen gewoon niet gehaald hebben. Dan kun jij alle doelen nóg een keer benoemen, maar die kenden we al. Terugkijken heeft wat dat betreft dus ook geen zin.
Als je vdBoog góed beluistert, zie ook het laatste interview weer op ajax.nl, dan spreekt hij over visie en doelen, bijsturen etc, iets wat in het bedrijfsleven heel normaal is, maar in de voetballerij en zeker bij AJAX niet normaal was. Daar leid ik uit af dat hij ook gaat handelen volgens die visie. Dat hij de doelen die hij aan van Basten stelt voor vólgend jaar niet openbaar maakt lijkt me heel verstandig.
Die Boss geeft ook geen garanties, het beste is dan ook om volgend jaar gewoon door te gaan met Marco met duidelijk meetbare doelen.
Als je vdBoog góed beluistert, zie ook het laatste interview weer op ajax.nl, dan spreekt hij over visie en doelen, bijsturen etc, iets wat in het bedrijfsleven heel normaal is, maar in de voetballerij en zeker bij AJAX niet normaal was. Daar leid ik uit af dat hij ook gaat handelen volgens die visie. Dat hij de doelen die hij aan van Basten stelt voor vólgend jaar niet openbaar maakt lijkt me heel verstandig.
Die Boss geeft ook geen garanties, het beste is dan ook om volgend jaar gewoon door te gaan met Marco met duidelijk meetbare doelen.
Waarom niet? Zodat de buitenwacht niet kan gaan mopperen / vragen kan gaan stellen op het moment dat de doelen niet gehaald gaan worden?Neefkens schreef:Dat hij de doelen die hij aan van Basten stelt voor vólgend jaar niet openbaar maakt lijkt me heel verstandig.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Nee, je hebt algemene doelen voor de club. Die maak je wel openbaar.
Daarnaast heb je persoonlijke ontwikkelingsdoelen voor van Basten, die hou je intern.
Daarnaast heb je persoonlijke ontwikkelingsdoelen voor van Basten, die hou je intern.
Ah, op die manier. Dan kan ik het er wel mee eens zijn.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Van Basten ontevreden over mentaliteit in spelersgroep (11) | Club nieuwsMarco van Basten is niet helemaal tevreden over zijn huidige spelersgroep. Dat blijkt uit de woorden die de oefenmeester sprak tegenover het Algemeen Dagblad. Volgens Van Basten ontbreekt er momenteel een leider in de groep en baalt hij ervan dat de spelers steeds vaker voor hun 'vriendjes' kiezen.
''Spelers van nu zitten anders in elkaar,'' begint Van Basten. ''In teamverband gaan ze anders met elkaar om dan wij vijftien, twintig jaar gelden. Met meer beleefdheid lijkt het wel. Als wij vroeger op de training zelf partijtjes mochten kiezen, koos je degene met wie je dacht te gaan winnen, ongeacht of het een klootzak was of je vriendje. Nu kiezen spelers hun vriendjes.''
Van Basten moet best wel eens wennen aan de huidige mentaliteit in het voetbal. Hij haalt de wedstrijd tegen PSV er bij. ''Door lullige momentjes kom je 3-1 achter en dan zie je geen reactie ontstaan van: we pakken het initiatief weer. We zetten met z'n allen de schouders eronder. Dat is een mentale kwestie. Je moet dan als team net wat meer oorlog voeren. Aan dat soort dingen heb ik moeten wennen, zoals spelers omgekeerd ook aan dingen van ons moesten wennen,'' geeft Van Basten aan.
Ook geeft Van Basten aan dat er in de huidige spelersgroep geen echte leider te vinden is, ook al doordat de potentiële leiders steeds verkocht worden. ''Je zit met het gegeven dat leidertypes doorgaans de jongens zijn die al jaren bij een club rondlopen,'' zegt hij. ''NEC heeft Pothuizen op het veld en in de kleedkamer, NAC heeft Penders en AZ heeft Schaars. Op veel meer namen kom ik niet in de Eredivisie. Van de jongens die bij ons in de as kunnen spelen, loopt alleen Gabri al meerdere jaren bij de club rond. En hij is geen speler die zich verbaal laat gelden.''
Is het na de overgang naar het nieuwe forum zoveel moeilijker geworden om te quoten?
Ik zie wel meer mensen worstelen hiermee, het valt wel op.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Heeft te maken met phpbb3. Wanneer je op 'quote' klikt krijg je al meteen de begin en eind quote tags op je scherm ipv alleen de begin tag in phpbb2. Het is dus makkelijker in phpbb3 alleen heeft niet iedereen dat nog door :)Frank schreef:Is het na de overgang naar het nieuwe forum zoveel moeilijker geworden om te quoten?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
-
Kom je weer lekker snel achter Marco.Toppie schreef:Van Basten ontevreden over mentaliteit in spelersgroep (11) | Club nieuwsMarco van Basten is niet helemaal tevreden over zijn huidige spelersgroep. Dat blijkt uit de woorden die de oefenmeester sprak tegenover het Algemeen Dagblad. Volgens Van Basten ontbreekt er momenteel een leider in de groep en baalt hij ervan dat de spelers steeds vaker voor hun 'vriendjes' kiezen.
''Spelers van nu zitten anders in elkaar,'' begint Van Basten. ''In teamverband gaan ze anders met elkaar om dan wij vijftien, twintig jaar gelden. Met meer beleefdheid lijkt het wel. Als wij vroeger op de training zelf partijtjes mochten kiezen, koos je degene met wie je dacht te gaan winnen, ongeacht of het een klootzak was of je vriendje. Nu kiezen spelers hun vriendjes.''
Van Basten moet best wel eens wennen aan de huidige mentaliteit in het voetbal. Hij haalt de wedstrijd tegen PSV er bij. ''Door lullige momentjes kom je 3-1 achter en dan zie je geen reactie ontstaan van: we pakken het initiatief weer. We zetten met z'n allen de schouders eronder. Dat is een mentale kwestie. Je moet dan als team net wat meer oorlog voeren. Aan dat soort dingen heb ik moeten wennen, zoals spelers omgekeerd ook aan dingen van ons moesten wennen,'' geeft Van Basten aan.
Ook geeft Van Basten aan dat er in de huidige spelersgroep geen echte leider te vinden is, ook al doordat de potentiële leiders steeds verkocht worden. ''Je zit met het gegeven dat leidertypes doorgaans de jongens zijn die al jaren bij een club rondlopen,'' zegt hij. ''NEC heeft Pothuizen op het veld en in de kleedkamer, NAC heeft Penders en AZ heeft Schaars. Op veel meer namen kom ik niet in de Eredivisie. Van de jongens die bij ons in de as kunnen spelen, loopt alleen Gabri al meerdere jaren bij de club rond. En hij is geen speler die zich verbaal laat gelden.''
Iedere keer is Van Basten 'verrast' door z'n eigen selectie die hij nu toch al bijna een jaar onder z'n hoede heeft.
Whitey on the moon.
- Ajaciedjuh
Opvallende uitspraak van Blind zojuist bij EredivisieLive:
'Selectie is op orde m.b.t. langdurige contracten, dus versterkingen zijn niet echt noodzakelijk. Maar als we geen VCL halen dan hebben we 't niet goed gedaan en heeft de selectie nieuwe impulsen nodig!'.
Je zou bijna hopen ........
'Selectie is op orde m.b.t. langdurige contracten, dus versterkingen zijn niet echt noodzakelijk. Maar als we geen VCL halen dan hebben we 't niet goed gedaan en heeft de selectie nieuwe impulsen nodig!'.

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
-
Beetje tegenstrijdig, of niet? Ik zou weleens willen weten wat Van Gaal uit deze Ajax-selectie krijgt.Ajaciedjuh schreef:Opvallende uitspraak van Blind zojuist bij EredivisieLive:
Toch blijf ik het vreemd vinden dat AZ zomaar even 3 topverdedigers (Moreno, Pocongoli en Moisander) op de kop tikt en wij het moeten doen met 2 30-jarige verdedigers.
Whitey on the moon.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Als we dit jaar wél tweede worden is het seizoen toch ook niet geslaagd? Of we in de resterende drie potjes op de tweede of derde plaats uitkomen kan afhangen van één enkel incident in één enkele wedstrijd. Een kwestie van toeval (één scheidsrechterlijke dwaling in voor- of nadeel kan het verschil maken) die niks met beleid te maken heeft.Neefkens schreef:Iedereen is het erover eens dat dit seizoen als we geen tweede worden gewoon mislukt is.
Het feit dat we in dit stadium van de competitie nog om de tweede plaats moeten zweten tegen Twente geeft aan dat er dit seizoen iets grondig fout is gegaan en dat er dus op grond van dit seizoen zaken bijgesteld moeten worden. Dus niet pas na het volgende seizoen.
Behaalde resultaten toetsen aan de doelstellingen is per definitie een kwestie van terugkijken. Dat heeft dus wel degelijk zin.Terugkijken heeft wat dat betreft dus ook geen zin.
Visie, doelen, bijsturen... dat zou dit seizoen toch al ingevoerd worden? Gezien het feit dat de doelstellingen bij lange na niet gehaald zijn ligt het voor de hand dat er deze zomer fors bijgestuurd gaat worden, en niet pas volgend jaar.Als je vdBoog góed beluistert, zie ook het laatste interview weer op ajax.nl, dan spreekt hij over visie en doelen, bijsturen etc, iets wat in het bedrijfsleven heel normaal is, maar in de voetballerij en zeker bij AJAX niet normaal was [...] het beste is dan ook om volgend jaar gewoon door te gaan met Marco met duidelijk meetbare doelen
Bijsturing 1: de verantwoordelijkheid voor het saneren van de jeugdopleiding ligt volgend jaar niet bij Marco van Basten. Daar wordt iemand anders voor aangesteld. Datzelfde geldt voor het aanstellen van assistenttrainers.
Bijsturing 2: de verantwoordelijkheid (en dus de beslissingsbevoegdheid) voor het transferbeleid ligt met ingang van de eerstvolgende transferperiode niet meer bij de huidige trainer. Er dient per direct iemand gezocht te worden met bewezen expertise op het gebied van spelersbeleid. De nieuwe verantwoordelijke dient uiterlijk 1 juli a.s. te beginnen zodat de miljoenen van Huntelaar plus de opbrengst van de aanstaande uitgaande transfers deze zomer nog op verantwoordelijke wijze geïnvesteerd kunnen worden.
Bijsturing 3 (gevolg van puntjes 1 en 2): Marco van Basten is volgend seizoen uitsluitend verantwoordelijk voor het trainen en coachen van het eerste elftal. Daar heeft ie z'n handen al vol aan. In december maken we qua vooruitgang van Ajax-1 de tussenbalans op en aan het eind van het seizoen volgt de eindafrekening. Krediet waar aan het begin van dit seizoen eventueel sprake van was is gezien de resultaten van het afgelopen jaar volledig verspeeld. De trainer begint het nieuwe jaar met een negatief sportief saldo en dient het tekort zo tegen de winterstop aangezuiverd te hebben. Als dat lukt is dat mooi, als dat niet lukt heeft het management van Ajax een heel half jaar om een échte boss te strikken. Dat moet toch lang genoeg zijn?
Voor smoesjes, excuses en het neerwaarts bijstellen van de doelstellingen is met ingang van heden geen ruimte meer. Die ruimte is afgelopen jaar al volledig opgebruikt.
Dat is beleid. Dat is bijsturen. Dat moet nu gebeuren. Ook als dat impopulaire maatregelen tot gevolg heeft. Waaruit blijkt dat vdBoog deze drie alleszins redelijke maatregelen in de komende twee maanden daadwerkelijk gaat uitvoeren?
Dat kan Blind toch niet echt menen?Opvallende uitspraak van Blind zojuist bij EredivisieLive:
'Selectie is op orde m.b.t. langdurige contracten, dus versterkingen zijn niet echt noodzakelijk. Maar als we geen VCL halen dan hebben we 't niet goed gedaan en heeft de selectie nieuwe impulsen nodig!'
Of de selectie wel of niet op orde is heeft echt helemaal NIETS te maken met de vraag of we dit seizoen tweede of derde worden. Tweede of derde is in de huidige situatie een kwestie van toevalligheden als een gemiste pingel, scheidsrechterlijke dwaling of een vrije trap van Theo Janssen in het Abe Lenstrastadion. Daar laat je je spelersbeleid toch niet van afhangen?
Deze uitspraak schreeuwt om een bijsturende tik van vdBoog!
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Als hij het zo doet als bij AZ, had hij al weer op de stenen gestaan. Dat geeft ook aan dat grote ervaren namen ook geen enkele garantie bieden op succes.GangstaRiB schreef:Ik zou weleens willen weten wat Van Gaal uit deze Ajax-selectie krijgt.
Je kijkt over een heel jaar, de stand waar je dan op staat is bepalend. Dat sluit dus jouw toevalletjes uit.666 schreef:Als we dit jaar wél tweede worden is het seizoen toch ook niet geslaagd? Of we in de resterende drie potjes op de tweede of derde plaats uitkomen kan afhangen van één enkel incident in één enkele wedstrijd. Een kwestie van toeval (één scheidsrechterlijke dwaling in voor- of nadeel kan het verschil maken) die niks met beleid te maken heeft.Neefkens schreef:Iedereen is het erover eens dat dit seizoen als we geen tweede worden gewoon mislukt is.
Tussen mislukt en geslaagd zitten trouwens nog wel wat gradaties. In rapportcijfers tussen de 4 en de 8.
Het feit dat we in dit stadium van de competitie nog om de tweede plaats moeten zweten tegen Twente geeft aan dat er dit seizoen iets grondig fout is gegaan en dat er dus op grond van dit seizoen zaken bijgesteld moeten worden. Dus niet pas na het volgende seizoen.
Wat denk je dat vdBoog nu aan het doen is? Die is al bezig met evalueren en toetsen. De bijsturing-zaken die jij noemt zijn al lang al belegd, enerzijds bij Blind (qua uitvoering) en anderzijds bij vdBoog (eindverantwoordelijkheid). Misschien toch de interviews nog eens góed beluisteren.Behaalde resultaten toetsen aan de doelstellingen is per definitie een kwestie van terugkijken. Dat heeft dus wel degelijk zin.