Derksen is helemaal niet negatief over MVB, alleen zet ie vraagtekens bij sommige dingen .. zoals .. genoeg ervaring om .. enz. volgens mij doen wij hier niks anders met spelers en trainers .. Dat ie J.C. altijd zal verdedigen, mwah .. ik kan me zoiets niet voor de geest halen ..Ajaciedjuh schreef:Ik kan me herinneren dat dat ook met Ten Cate het geval was. Verder heeft Derksen zelf ook wel eens gezegd dat hij altijd Cruijff zal verdedigen en zo heeft hij er nog wel een paar.Duke schreef:Bron?
Typerend is dat hij na het interview waarbij Marco van Basten, Derksen helemaal 'overklaste', dat daarna Derksen alleen maar negatief is geweest over Marco.
De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
Re: De Marco van Basten-topic
Blij met de punten ...
Over Van Basten is hij inderdaad zeer genuanceerd. Hij heeft kritiek, maar zegt er vaak bij dat MVB best een goede trainer kan worden.
De gang van zaken rond HTC was wel heel vreemd. Die werd in zijn eerste jaar geslacht door Derksen (ordinaire straatvechter), maar een jaar later werd ie tot twee keer toe in Derksens column geprezen als topcoach. Waarna HTC prompt prominent in zijn programma en tijdschrift verscheen.
Blijkbaar werkt het zo.
De gang van zaken rond HTC was wel heel vreemd. Die werd in zijn eerste jaar geslacht door Derksen (ordinaire straatvechter), maar een jaar later werd ie tot twee keer toe in Derksens column geprezen als topcoach. Waarna HTC prompt prominent in zijn programma en tijdschrift verscheen.
Blijkbaar werkt het zo.
Klopt, maar naderhand werd ook HTC door Derksen op zijn fouten gewezen.Derksen heeft er een handje aan om gasten milder aan te pakken als ze in de studio zijn.Jöhnk schreef:Over Van Basten is hij inderdaad zeer genuanceerd. Hij heeft kritiek, maar zegt er vaak bij dat MVB best een goede trainer kan worden.
Blijkbaar werkt het zo.
Trouwens luister maar eens wat ie Van Gaal zegt, ook daar prijst ie de trainer van Gaal in bijna elk item. maar heeft ie moeite met dat " andere " van Van Gaal.De branie enz.
Ach, luister gewoon wat ie aan nieuwtjes heeft in zijn programma, doe daar je ding mee en dan zet je toch je TV op een ander kanaal .. tis so simpel

Blij met de punten ...
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Als je die spelers niet hebt moet je het ook niet gaan spelen, punt. Verder moet jij weten dat 433 juist geschikt is bij balbezit, omdat de 10 doorschuift naar voren en de 4 doorschuift naar het middenveld. Pressievoetbal. Bij balverlies is 433 juist kwetsbaar.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daily Blind
sluit me er ook helemaal bij aan.
AJAX moet vooral in Nederland uit gaan van haar eigen krachten in het 4-3-3 systeem. Niks aanpassen aan de tegenstander, want hiermee ontregel je juist het automatisme in de ploeg. In het geval je 4 van de 6 aanvallers mist kan je een keer noodgedwongen afwijken, maar normaliter moet AJAX uit gaan van haar eigen krachten laat de tegenstanders zich maar aan AJAX aanpassen.
AJAX moet vooral in Nederland uit gaan van haar eigen krachten in het 4-3-3 systeem. Niks aanpassen aan de tegenstander, want hiermee ontregel je juist het automatisme in de ploeg. In het geval je 4 van de 6 aanvallers mist kan je een keer noodgedwongen afwijken, maar normaliter moet AJAX uit gaan van haar eigen krachten laat de tegenstanders zich maar aan AJAX aanpassen.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Je zegt het zelf al in je eerste zin. Daarom zeg ik, in de trant van roeien met de riemen die je hebt, dat je niet klakkeloos moet volhouden aan een systeem, maar aan het spelersmateriaal. Ik ben het wel met je eens dat je dan moet gaan bouwen, maar dan moet je eerst de juiste spelers halen/opleiden.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
MARCO VAN BASTEN: „TITEL AZ GOEDE ZAAK”
AMSTERDAM, zaterdag
„Het is niet gebruikelijk dat PSVAjax om de plekken vier en twee gaat”, zei Ajax-trainer Marco van Basten in de aanloop naar het duel. „Maar de titel van AZ is ook wel eens een mooie afwisseling en voor het Nederlandse voetbal een goede zaak. Voor Ajax niet, het is aan ons om daarmee om te gaan.”
„Ik vind dat AZ een goed seizoen draait en gezien het aantal punten de terechte winnaar is”, vervolgde hij. „Het elftal heeft goede wedstrijden gespeeld en het vermogen gehad om niet kwetsbaar te zijn.” Van Basten ging ook nog in op de kritiek op de opleiding. „Die vind ik vreemd. Als je ziet wie er bij ons doorbreken, dan is dat veel meer dan bij andere clubs. Dat houdt in dat er wel degelijk iets klopt. Al wil ik niet zeggen dat de opleiding geweldig is. Ook wij vinden dat een aantal zaken beter kan. Als er jongens bij het eerste komen, merk je dat een aantal punten onderbelicht is geweest. Aan de techniek, koppen, ingooien en tweebenigheid zou meer aandacht besteed moeten zijn. Ik vind het niet zinvol (zoals Johan Cruijff wilde, red.) om de hele jeugdopleiding op de schop te gooien. Grote delen zijn wel goed.”
Om het eerste elftal nog meer een Ajax-gezicht te geven, wil Van Basten jeugdspelers langer binden. „We moeten een strategie zien te vinden om spelers niet meer op hun 20e, maar op hun 22e naar het buitenland te laten gaan. Ik voer daar ook gesprekken over, vind dat een speler een jaar of vier in de Nederlandse competitie moet hebben gespeeld. Anders loop je het risico in het buitenland op de bank te komen. Achteraf kun je zeggen dat Ryan Babel (Liverpool) het niet slim heeft gedaan.”
Blij met de punten ...
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Volgens vdBoog zou er juist meer oog moeten komen voor de fysieke en de mentale weerbaarheid. Of is het allemaal toch niet goed?Aan de techniek, koppen, ingooien en tweebenigheid zou meer aandacht besteed moeten zijn. Ik vind het niet zinvol (zoals Johan Cruijff wilde, red.) om de hele jeugdopleiding op de schop te gooien. Grote delen zijn wel goed.”
Van Basten gaat dan ook niet over de opleiding, hè. Al zal men vast naar hem luisteren, want hij werkt met die jongens op het hoogste niveau, waar veel tekortkomingen echt duidelijk aan het licht komen.
Daarnaast had Van den Boog het vooral over fysiek en mentaal weerbare jeugdspelers met betrekking tot het vroegtijdig opsporen daarvan door middel van de jeugdscouting.
Over de opleiding zelf zei hij voornamelijk dat hij de jeugdtrainers 'hun competenties wilde laten uitbreiden'.
Daarnaast had Van den Boog het vooral over fysiek en mentaal weerbare jeugdspelers met betrekking tot het vroegtijdig opsporen daarvan door middel van de jeugdscouting.
Over de opleiding zelf zei hij voornamelijk dat hij de jeugdtrainers 'hun competenties wilde laten uitbreiden'.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- peter
Niet helemaal, vdBoog zei dit:
Ach, we zien het allemaal wel. Ik heb er in ieder geval weinig fiducie in, wat dat betreft. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat vBasten er nog meer verstand van heeft, gezien zijn CV.Volgens Van den Boog vallen nu Van Basten de jeugdopleiding heeft ’losgelaten’, geen ingrijpende veranderingen te verwachten. „Het gaat niet om rigoureuze wijzigingen. Evolutie in plaats van revolutie, zeg ik steeds. Veranderingen in het soort jeugdspelers dat wordt gescout bijvoorbeeld. Maar ook waar de jonge talenten naast het voetbaltechnische op getraind en begeleid moeten worden. Zoals multiskills en mentale weerbaarheid. Dat betekent ook dat de trainers zich verder moeten ontwikkelen.”
Ik zie de contradictie niet.
naast het voetbaltechnische
- peter
We maken er een woorspel van dus. Ik vind deze woorden niet impliceren dat er verandering in de voetbaltechnische zaken komen, maar juist op mentale weerbaarheid en fysiek. De voorbeelden zijn ook niet voor niets 'multiskills en mentale weerbaarheid'.
Waar is dat eigenlijk op gebaseerd?Peter schreef:Ik heb er in ieder geval weinig fiducie in, wat dat betreft. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat vBasten er nog meer verstand van heeft, gezien zijn CV.
Voor wat betreft de competentie van Van Basten met betrekking tot de opleiding ben ik het met je eens: die heeft daar volgens mij verstand van. Dat zei ik een jaar geleden ook al. Daarom verwacht - kun je eigenlijk wel vanuit gaan, aangezien Blind, Van Basten en Van den Boog regelmatig overleg hebben over technische zaken - ik ook dat de mening van Van Basten wel gehoord zal worden.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Maar ook niet dat ze er niet komen.Peter schreef:Ik vind deze woorden niet impliceren dat er verandering in de voetbaltechnische zaken komen
Ik ben het met vd Boog eens dat fysiek/weerbaarheid wel erg belangrijk zijn. Als ik Urby en vd Wiel zie spelen, dan denk ik niet: wat hebben die een slechte techniek. Ik denk eerder: wat een slappe spelers.
- peter
Ik hoor veel over de veranderingen, maar tot op heden zie ik er heel weinig van terug. We horen er ook pas wat over nu het seizoen mislukt is en op zijn einde loopt. Over de trainingsvormen kan ik niet oordelen, maar ik zie wel dat er aan de doorstroming van jeugd nog steeds amper wat wordt gedaan. Jong Ajax puilt uit met jongens die niets bij Ajax te zoeken hebben en de talenten zitten vervolgens daar op de bank. Waarom wordt een Sarpong niet verhuurd als je er geen prijs op stelt. We willen dolgraag inkrimpen, maar het lijkt er op dat de overbodige spelers zoveel mogelijk in Jong Ajax moeten zitten en wachten op een kans. Dat belemmert de boel verschrikkelijk.
Van den Boog is alleen wel de baas en dat baart me zorgen. Van Basten zal gehoord worden, maar ik verwacht vooral een hoop consensus. Ik ben benieuwd of er ook daadwerkelijk 'change' komt, hoor.
Van den Boog is alleen wel de baas en dat baart me zorgen. Van Basten zal gehoord worden, maar ik verwacht vooral een hoop consensus. Ik ben benieuwd of er ook daadwerkelijk 'change' komt, hoor.
Dat vind ik logisch. Van Basten en vd Boog hebben eerst moeten onderzoeken wat het probleem is. Er zijn mensen die vanuit Barcelona precies weten wat er aan de hand is, maar er zijn ook mensen die hun ogen daarvoor nodig hebben.Peter schreef:Ik hoor veel over de veranderingen, maar tot op heden zie ik er heel weinig van terug. We horen er ook pas wat over nu het seizoen mislukt is en op zijn einde loopt.
Jong Ajax moet een trainbare groep hebben. Dat Ajax 1 regelmatig meedoet in Jong Ajax is inderdaad geen goede zaak, maar is ook de realiteit van veel BVO's. De grootste talenten uit Ajax 2 zijn inmiddels overgeheveld naar het Ajax 1.Over de trainingsvormen kan ik niet oordelen, maar ik zie wel dat er aan de doorstroming van jeugd nog steeds amper wat wordt gedaan. Jong Ajax puilt uit met jongens die niets bij Ajax te zoeken hebben en de talenten zitten vervolgens daar op de bank.
Op Sarpong werd wel prijs gesteld, die jongen heeft een hoop wedstrijden in de basis gestaan. Je moet het dan echter wel laten zien.Waarom wordt een Sarpong niet verhuurd als je er geen prijs op stelt. We willen dolgraag inkrimpen, maar het lijkt er op dat de overbodige spelers zoveel mogelijk in Jong Ajax moeten zitten en wachten op een kans. Dat belemmert de boel verschrikkelijk.
Tsja, dat is nou het fenomeen opleidingen: zelfs al zijn er veranderingen doorgevoerd (weet ik niet), dan kan het nogal een tijdje duren voordat wij dat merken.Peter schreef:Ik hoor veel over de veranderingen, maar tot op heden zie ik er heel weinig van terug.
Volgens mij horen we iets van de plannen over de opleiding bij het eerste grote interview van Van den Boog. Wanneer had jij het eerder willen horen. Het was duidelijk de bedoeling dat Van Basten zijn beslissingsbevoegdheden omtrent de opleiding weer zou overdragen, dus lijkt het me voor de hand liggend dat Van Basten niet de complete opleiding op de schop neemt.We horen er ook pas wat over nu het seizoen mislukt is en op zijn einde loopt.
Mwah, talenten. Ik heb de afgelopen twee jaar veel spelers uit die leeftijdscategorie een paar keer zien spelen en ik ben niet erg onder de indruk. Sarpong en Anita zijn duidelijk talentvol. Blind vind ik ook potentie hebben. Verder is het wachten op de volgende lichting. Hier missen we echt niets aan.Over de trainingsvormen kan ik niet oordelen, maar ik zie wel dat er aan de doorstroming van jeugd nog steeds amper wat wordt gedaan. Jong Ajax puilt uit met jongens die niets bij Ajax te zoeken hebben en de talenten zitten vervolgens daar op de bank. Waarom wordt een Sarpong niet verhuurd als je er geen prijs op stelt. We willen dolgraag inkrimpen, maar het lijkt er op dat de overbodige spelers zoveel mogelijk in Jong Ajax moeten zitten en wachten op een kans. Dat belemmert de boel verschrikkelijk.
Voor wat betreft Sarpong: moeilijk oordelen. Ik zie die jongen niet trainen. Duidelijk is dat die jongen een goede speler kan worden en hij heeft het eerder dit seizoen een paar keer goed gedaan. Je kunt je ook afvragen wat hij op dit moment bij een andere club beter kan leren dan hier bij Ajax.
Hier kan ik weer weinig mee. Waarom baart dat je zorgen?Van den Boog is alleen wel de baas en dat baart me zorgen. Van Basten zal gehoord worden, maar ik verwacht vooral een hoop consensus. Ik ben benieuwd of er ook daadwerkelijk 'change' komt, hoor.
En waarom verwacht je vooral een hoop consensus? Volgens mij is het duidelijk: Van den Boog bepaalt.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- peter
Talenten worden niet beter van bankzitten bij Jong Ajax. Als je dat niveau niet aan kan, dan moet je verhuurd worden of verkocht worden. We kunnen de hele Ajaxjeugd volpompen met contracten, maar het gaat er om dat je ze goed weet te brengen. Sarpong deed het vrij behoorlijk, maar was niet onomstreden. Na de winterstop was het gebeurd voor die jongen en dan vind ik dat je zo'n jongen moet verhuren. Ik ben er van overtuigd dat ze daar meer leren, dan bij Jong Ajax, hoor. Dat niveau zijn ze ontgroeid en zien ze als een stapje terug.
Waarom het mij zorgen baart? Omdat ik het niet zie zitten in vdBoog. Ik vind het vooral een blaataap, eerlijk gezegd.
Waarom het mij zorgen baart? Omdat ik het niet zie zitten in vdBoog. Ik vind het vooral een blaataap, eerlijk gezegd.

- Ajaciedjuh
'Zo slecht is opleiding Ajax niet'
Minimaal vier seizoenen heeft een talent volgens Van Basten nodig om rijp te zijn voor de stap naar het buitenland. Foto ANP/Marcel Antonisse
AMSTERDAM - Marco van Basten verbaast zich over de kritiek die wordt gespuid over de opleiding van Ajax. "Als je ziet wat aan talent doorbreekt: dat is een veelvoud van wat bij andere clubs te vinden is."
De cijfers geven de trainer van Ajax gelijk. Geen enkele club in de eredivisie heeft een selectie die voor bijna de helft uit zelfopgeleide spelers bestaat. Geen club in de eredivisie die de afgelopen vijf jaar voor zoveel geld zelfopgeleide voetballers aan Europese (top)clubs verkocht.
Dat Johan Cruijff, gevolmachtigd door de ledenraad van Ajax, de opleiding van de club met ingang van dit seizoen rigoureus wilde aanpakken, werd door Van Basten dan ook tegengehouden. "Ik vond en vind dat niet zinvol. Zo slecht is de opleiding niet."
Waarmee de trainer niet suggereert dat alles perfect functioneert op De Toekomst. "De basisvaardigheden van de jeugdspelers, zoals tweebenigheid, koptechniek tot het nemen van een ingooi aan toe, moeten worden verbeterd. Daarnaast zullen we meer aandacht moeten besteden aan fysieke en mentale begeleiding omdat de intensiteit van het voetbal is toegenomen."
Algemeen directeur Rik van den Boog deelt die mening. Hij heeft op De Toekomst al gekscherend geroepen dat de scheidsrechters bij de jeugd voortaan tégen Ajax moeten fluiten. Om de weerbaarheid te vergroten. "Ik heb liever dat jonge spelers het op De Toekomst leren en in de Arena goed uitvoeren, dan dat ze het op De Toekomst goed uitvoeren, maar niks hebben geleerd."
In het huidige beleid zal Ajax nog vaker terugvallen op de eigen jeugd. "Aankopen voor de breedte zullen we niet meer doen," zegt Van den Boog. De club beoogt wél dat zelfopgeleide voetballers tussen hun achttiende en twintigste 'completer' zijn dan nu het geval is. De grootste talenten zijn immers één of twee seizoenen na hun doorbraak al gewild bij buitenlandse clubs.
Maar ook in die twee jaar kunnen jeugdspelers volgens Van Basten nauwelijks renderen in het eerste van Ajax. "Als spelers niet op hun twintigste maar pas twee jaar later vertrekken, hebben we al veel terrein gewonnen."
"Het is doodzonde dat Ryan Babel bij Liverpool alleen maar op de bank zit," zegt Van Basten. Babel was twintig jaar toen hij wegging uit Amsterdam. Tom de Mul was 21 jaar op het moment dat Sevilla hem aantrok. Hij voetbalde er nauwelijks en is nu verhuurd aan Racing Genk. Hedwiges Maduro (op zijn 21ste naar Valencia) is in Spanje ook nog zoekende naar zijn rol.
Minimaal vier seizoenen heeft een talent volgens Van Basten nodig om rijp te zijn voor de stap naar het buitenland. "Je moet de beste zijn van het elftal, de beste van de competitie en de verantwoordelijkheid dragen die daarbij hoort. Die ervaringen heb je nodig om op een hoger niveau te slagen."
Zaakwaarnemers spelen ook een rol bij de carrièreplanning van een speler. Van Basten had onlangs een onderhoud met Daniel Fonseca, begeleider van Luis Suarez. Als het aan Van Basten ligt, blijft de Uruguayaan nog minstens een seizoen bij Ajax. "Je moet als club duidelijkheid geven aan een speler over de manier van voetballen en de rol die hij daarin heeft. Maar het is vooral belangrijk dat de club ook aan het Europese front meedoet."
Als Ajax tweede wordt in de competitie, en de club zich plaatst voor de voorronden van de Champions League, neemt de kans toe dat Suarez blijft. Die intentie heeft de aanvaller ook uitgesproken. In dat licht bezien wordt de gedevalueerde topper tegen PSV, morgen in Eindhoven, een belangrijke wedstrijd.
Van Basten: "In het recente verleden heeft PSV gemerkt dat een magnetische werking uitgaat van de Champions League. De club kon bepaalde spelers halen en behouden vanwege het feit dat het elftal ook Europees aan de weg timmerde." (DICK SINTENIE)
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
In de vorige 4 mislukte seizoenen is de opleiding amper of niet onder de loep genomen. Dat dat nu wel gebeurt, lijkt me een goed teken.Peter schreef: We horen er ook pas wat over nu het seizoen mislukt is en op zijn einde loopt.
Het lijkt me (als niet-kenner van de jeugd) dat de vork vrij lastig in de steel zit. Dat bijv. de factor toeval een grote rol speelt.
Bergkamp speelde in de B2 anoniem z'n potjes als rechtsback, totdat JC zich over hem ontfermde. Diezelfde JC was ook lyrisch over Oulida en Regtop... Reiziger haalde via Volendam en Groningen bij Ajax de absolute top. Ronald de Boer mocht van Don Leo vertrekken, LVG haalde hem terug. Davids was een matige linksbuiten, die door LVG werd omgeturnd tot pitbull. Maar Van Gaal was ook de man achter de contracten voor Schulp, Berck Beelenkamp, Mensah, Splinter, Turpijn etc. etc. etc.
Zoals ook in het gewone leven zijn er vroeg- en laatbloeiers. Knap lastig om te beoordelen of je iemand die op moment X niet goed genoeg is erbij moet houden, omdat ie op moment Y wel van grote klasse zou kunnen zijn... Makkelijk om nu te roepen dat Ajax een fout heeft gemaakt door Elia, Amrabat en Biseswar te laten gaan. Ajax laat zoveel spelers gaan van wie je nooit meer iets verneemt. Wanneer je maar lang genoeg terug gaat in de tijd, stoot je vanzelf op fouten. Van wie dan ook.
Andersom zie je keer op keer dat iemand die er in de jeugd bovenuit steekt op het moment supreme niet kan aanhaken. Dus wat is wijsheid?!
Bovendien heb je als jeugdspeler de mazzel nodig dat de betreffende trainer het in je ziet zitten en jeugd überhaupt een kans wil geven. Wanneer je als jeugdspeler op de drempel van het eerste staat en vervolgens moet constateren dat er in één zomer 'frisse' spelers als Urzaiz, Luque en Rommedahl worden aangetrokken, vraag je je waarschijnlijk af waar je het al die jaren voor hebt gedaan.
Maar liefst 8 jeugdtrainers eruit mikken, alle jeugdtrainers (terug) naar school sturen: ik geloof er niet in. Iets tot op de grond afbreken dat goed staat, heeft geen zin. De betreffende mensen zouden dan vervangen worden door mensen die 'Cruijff-approved' zijn. Leuk. Houdt nog lang niet in dat er een betere opleiding staat en dat er meer en betere spelers doorstromen.
Ajax' opleiding is nog steeds van hoog niveau, lijkt me. 7 spelers die met grote regelmaat in Ajax-1 opduiken, komen uit de opleiding voort. De doorstroming is onder Van Basten weer op gang gebracht. Verder is Ajax zoals iedere club afhankelijk van het aanbod, er staat niet ieder jaar een speler van het niveau VDV / Sneyder op. Dat is elders niet anders. In München staat niet op afroep een nieuwe Schweini of Lahm klaar, bij Barca geen Xavi of Messi en in Manchester geen Giggs of Scholes.
Problemen analyseren, mogelijke oplossingen aandragen, meegaan met de tijd en de ontwikkelingen in het voetbal, de jeugd een kans geven en kritisch (blijven) kijken naar de ontwikkeling van spelers en trainers lijkt me het credo. En n.a.v. hetgeen ik lees is dat hetgeen Ajax doet. En hopelijk laten de verantwoordelijken zich niet van de wijs brengen door allerlei negatieve berichtgeving door zo'n sigarenrokende nitwit of een vml. clubicoon met een eigen agenda.