Oleguer Presas

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 20, 2009 11:50 am

Ik vond hem secuur verdedigen gisteren, maar dat is wel eens anders geweest, ook in wedstrijden waarin Ajax de 0 hield. Uit tegen HSV werd hij bijvoorbeeld vierkant gedold door Ivica 'Dirk' Olic.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr feb 20, 2009 11:51 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 20, 2009 12:02 pm

Jöhnk schreef:Uit tegen HSV werd hij bijvoorbeeld vierkant gedold door Ivica 'Dirk' Olic.
Dat zegt mij meer dan het feit dat hij een keer op de been blijft. Elke speler lijkt wel eens beter dan hij is.
Het stinkt aan alle kanten!

jabu

Bericht door jabu » vr feb 20, 2009 12:04 pm

Heel N.E.C werd natuurlijk ook gedold door 'raspaardje' Olic. :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 20, 2009 12:05 pm

Des te erger om tegen zo'n speler voor schut te gaan. :hypocrite.gif:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr feb 20, 2009 1:11 pm

LucaS schreef:Helemaal niet, het lijkt me dat we daarvoor Wielaert rustig moeten beoordelen. Dat gaat niet na 4 wedstrijden. Ik wil zeggen dat Oleguer aan de hand van deze cijfers blijkbaar toch niet zo'n vreselijke miskoop is als sommigen hier constant lopen te beweren. En het feit of van Basten zelf ook denkt dat Oleguer niet brengt wat hij verwachtte doet daarbij niet zoveel ter zake denk ik. Misschien (hoewel we van Basten dan natuurlijk wel belachelijk moeten maken omdat hij dan weer wat anders probeert) moet van Basten een kijken hoe het gaat met een achterhoede van der Wiel-Wielaert-Oleguer-Vermaelen.

Als de punt naar achter het systeem blijft, kan je Vertonghen daar neerzetten. Dan krijg je iets als:

-----------------Stekelenburg-------------------
Wiel-----Wielaert------Oleguer------Vermaelen

------------------Vertonghen--------------------
----
Enoh----------------------------Lindgren----
Suarez--------------------------------Sulejmani
-------------------Cvitanich----------------------
Prima opstelling. Zou je zelfs Aissati nog als linkshalf op kunnen stellen. De punt naar achteren bevalt mij beter, net als Oleguer achterin. Ik heb het niet vaak, maar puur op gut-feeling zie ik die jongen op dit moment liever achterin. Er valt genoeg aan te merken op die jongen, ook in verdedigend opzicht, maar gisteren stond vooral Vermaelen af en toe te schutteren.

Al met al heeft Fiorentina natuurlijk niet zo heel veel kansen gehad. We werden absoluut niet overlopen of zo.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr feb 20, 2009 1:16 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 20, 2009 5:07 pm

Peter schreef:Ach, ik vond dat Fiorentina de mooiste kansen kreeg op goals, hoor. Om dan te zeggen dat we de boel daar achterin goed dicht hadden is mij wat te makkelijk. Maar goed, de meningen verschillen gewoon. Ik vond het allemaal kunst en vliegwerk.
Vermaelen gaf een grote kans weg. Die hoort gewoon op linksachter, niet centraal.

Oleguer was beduidend beter op dreef, speelde geconcentreerd en deed gewoon wat ie doen moest: duels winnen en sober spelen. Dat was 'm tegen Groningen en Heerenveen ook wel gelukt. :666.gif:

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr feb 20, 2009 5:39 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 20, 2009 8:38 pm

Enganche schreef:
LucaS schreef:Helemaal niet, het lijkt me dat we daarvoor Wielaert rustig moeten beoordelen. Dat gaat niet na 4 wedstrijden. Ik wil zeggen dat Oleguer aan de hand van deze cijfers blijkbaar toch niet zo'n vreselijke miskoop is als sommigen hier constant lopen te beweren. En het feit of van Basten zelf ook denkt dat Oleguer niet brengt wat hij verwachtte doet daarbij niet zoveel ter zake denk ik. Misschien (hoewel we van Basten dan natuurlijk wel belachelijk moeten maken omdat hij dan weer wat anders probeert) moet van Basten een kijken hoe het gaat met een achterhoede van der Wiel-Wielaert-Oleguer-Vermaelen.

Als de punt naar achter het systeem blijft, kan je Vertonghen daar neerzetten. Dan krijg je iets als:

----
Prima opstelling.
En dat nog wel zonder Urby! :smallgrin.gif:
Zou je zelfs Aissati nog als linkshalf op kunnen stellen.
Of Urby. :smallgrin.gif:
De punt naar achteren bevalt mij beter,
De spelers volgens mij ook. Anita doet het bijv. goed op een 3-mans middenveld, Leonardo ook met een linkshalf achter zich.

Dit is wat defensiever dan die 4-2-2-2 die tot Feyenoord-thuis werd gehanteerd. Wat meer zekerheid, dat kon natuurlijk geen kwaad.
net als Oleguer achterin. Ik heb het niet vaak, maar puur op gut-feeling zie ik die jongen op dit moment liever achterin. Er valt genoeg aan te merken op die jongen, ook in verdedigend opzicht, maar gisteren stond vooral Vermaelen af en toe te schutteren.
In de opstelling van kenner Luuk kan Oleguer de bal kwijt aan Wielaert en Vertonghen. En hoeft ie zich enkel om verdedigen te bekommeren. En dat kan ie best redelijk goed. Hij is beter dan ie lijkt als je het mij vraagt.
Al met al heeft Fiorentina natuurlijk niet zo heel veel kansen gehad. We werden absoluut niet overlopen of zo.
Nope. In het begin van de 2e helft had ik zoiets van: we slepen er hier een gelijkspel uit. Maar Gilardino en Mutu kregen minder kansen dan Wolfswinkel en Nilsson 2 weken geleden. :666.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr feb 20, 2009 9:53 pm

Enganche schreef:
LucaS schreef: Als de punt naar achter het systeem blijft, kan je Vertonghen daar neerzetten. Dan krijg je iets als:

----
Prima opstelling.
Niet mee eens. Juist de halven bij het spelen in de punt naar achteren moeten dynamische jongens zijn. Van box-to-box-spelers, lopers en behoorlijk allround. Lindgren en Enoh zijn heel acceptabel als controleurs maar schieten schromelijk tekort voor de aansluitende/aanvallende functie van de halven in dit systeem. Je raakt met die jongen in het midden direct de essentie kwijt van die halven: dynamische assistentie naar alle linies toe. Dus niet alleen meeverdedigen, maar ook kunnen aansluiten naar voren en zelfs binnendringen in de 16. Daar zijn Enoh en Lindgren gewoon niet de juiste mensen voor, terwijl er vrij redelijke alternatieven aanwezig zijn (Urby en Gabri).

Met Lindgren en Enoh op deze posities krijg je weer de ouwe kwaal van een veel te vastzittend middenveld, zoals we voorheen hadden met 2 controleurs in die linie en een 10 daarvoor. Nee, het is zelfs nog erger in bovengenoemde opstelling. Met Vertonghen er ook nog eens bij heb je zelfs drie van nature controlerende en niet bijster dynamische spelers op je middenveld. Kan je aansluiting naar de aanval vrijwel helemaal schudden. Vertonghen lijkt mij wel dé beste speler in die punt naar achteren, met Lindgren als een heel redelijke back-up. Vooral omdat Vertonghen veel gedurfder is in de opbouw, maar ook omdat hij controlerend sterker is dan Lindgren.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za feb 21, 2009 12:16 am

Idd snap niks van die opstelling. Totaal geen voetballend vermogen op het middenveld en gaan we nog minder aansluiting krijgen richting de voorhoede? Ik snap totaal niet hoe iemand hierbij kan komen!

Lionel

Bericht door Lionel » za feb 21, 2009 12:32 am

Tegen Fiorentina en verder in het Uefa Cup toernooi is het oke maar in de competitie drie keer niks. Met zo een middenveld moet je met aanvallende backs spelen. Wiel en Urby bijvoorbeeld en Vertonghen die dieper speelt (Lindgren voor de verdediging).

Ik denk sowieso dat Lindgren het beste uit de voeten komt vlak voor de verdediging. Het liefst zie ik hem van achteruit spelen maar centraal voor de verdediging is ook goed.
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » za feb 21, 2009 12:59 pm

De ellende met Lindgren en Vertonghen is dat ze in het puur verdedigende werk nogal vaak steken laten vallen. Dus opstellen in de achterste lijn lijkt me niet echt handig. Daar kunnen beter drie echte verdedigers staan rond Wielaert. Dat ontlast Wielaert weer en laat hem in ieder geval toekomen aan het werk waarvoor hij is aangehaald: als achtervanger, als organisator en als opbouwer.

Vóór de achterste lijn, in de punt naar achteren, zijn Vertongen en Lindgren volgens mij wel prima in te passen. En dan heeft Vertonghen mijn voorkeur, zoals ik hier boven al heb uitgelegd.

Voor wat betreft die opkomende backs... In combinatie met een middenlinie Enoh-Vertonghen-Lindgren zal je wel moeten, wil je van achteruit nog wat aansluiting naar voren hebben. Maar ik zie normaal gesproken de backs liever eerst hun verdedigende/controlerende werk uitvoeren, voordat ze aan opkomen denken.

Zeker als je zulke kuikens als Kennedy voorin hebt lopen. Ik kan me nog kwaad maken dat hij tegen Fiorentina diep op de vijandelijke helft een passeeractie onderneemt, terwijl Vd Wiel net is opgerukt en op 10-15 meter in een overtalsituatie frank en vrij bij hem staat. Gevolg: natuurlijk balverlies en met een razendsnelle omschakeling wist Fiorentina bijna via een bloedlinke counterattack te profiteren van een Ajax dat totaal uit positie was.

Als je wat moet forceren of als je een verdediging wilt verrassen blijft een opkomende back een extra troef, maar die aansluiting naar voren zie ik normaal gesproken liever komen van onze halven en een doorschuivende centrale speler in een systeem met de punt naar achteren.

Omdat je dan veel compacter kunt blijven spelen, de taakverdeling en focus daarop simpeler wordt voor een groot deel van het team en de afstanden veel meer beloopbaar blijven. Wat weer positief kan uitwerken in een hogere handelingssnelheid en snellere omschakeling (naar voren en naar achteren).
Laatst gewijzigd door Zuidema op za feb 21, 2009 4:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za feb 21, 2009 1:33 pm

Sterke pot tegen Fiorentina trouwens, van Oleguer.

Vermaelen, Lindgren en Oleguer waren mijn 'Men of the Match', in die volgorde. Schilder deed het ook prima.

De zwaksten: Sulejmani (wat een afknapper weer) en Van der Wiel (leverde elke bal in).

K.
Still alive...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za feb 21, 2009 2:08 pm

Kennedy was ook errug slecht hoor ondanks zn doelpunt.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za feb 21, 2009 2:14 pm

brigade zuid schreef:Kennedy was ook errug slecht hoor ondanks zn doelpunt.
Klopt, maar ik vond wel dat hij er (voor zijn doen) redelijk stevig in vloog, qua duels. Van der Wiel vond ik juist enigszins stand-offish, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Maar inderdaad: in de top drie van zwakste spelers stond Kennedy bij mij wel op drie, denk ik. Na Sulejmani en Van der Wiel.

Verdedigingscentrum daarentegen sterk. Vermaelen en ook Oleguer. Mag ook wel eens worden gezegd. Vandaar, eigenlijk.

K.
Still alive...

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za feb 21, 2009 3:30 pm

niks

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za feb 21, 2009 3:32 pm

Ik snap echt niet hoe jullie Lindgren zo positief kunnen beoordelen. Hij verloor heel veel de bal door slechte passes en was vaak te laat in de omschakeling (van BB naar BBT).

Puur verdedigend deed hij idd zijn werk, maar dat is niet zijn enige taak.

Voor mij waren de beste spelers: Anita, Suarez en Oleguer en Urby was ook niet echt slecht te noemen.

goodfella

Bericht door goodfella » za feb 21, 2009 5:08 pm

Suarez, Emanuelson en Anita vond ik ook de beste spelers afgelopen donderdag. Oleguer viel me heel erg mee, maar het blijft in mijn ogen een prutser.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za feb 21, 2009 11:37 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Beloki

Bericht door Beloki » za feb 21, 2009 11:43 pm

Vedette-10- schreef:Ik vond Stekelenburg MotM, daaronder Oleguer en daaronder Anita. Daaronder komen Suarez en Sulejmani, en onderaan Sulejmani.
Eeuhm, juist ja.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo feb 22, 2009 12:05 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo feb 22, 2009 9:48 pm

Zuidema schreef:
Enganche schreef:
LucaS schreef: Als de punt naar achter het systeem blijft, kan je Vertonghen daar neerzetten. Dan krijg je iets als:

----
Prima opstelling.
Niet mee eens. Juist de halven bij het spelen in de punt naar achteren moeten dynamische jongens zijn. Van box-to-box-spelers, lopers en behoorlijk allround. Lindgren en Enoh zijn heel acceptabel als controleurs maar schieten schromelijk tekort voor de aansluitende/aanvallende functie van de halven in dit systeem. Je raakt met die jongen in het midden direct de essentie kwijt van die halven: dynamische assistentie naar alle linies toe. Dus niet alleen meeverdedigen, maar ook kunnen aansluiten naar voren en zelfs binnendringen in de 16. Daar zijn Enoh en Lindgren gewoon niet de juiste mensen voor, terwijl er vrij redelijke alternatieven aanwezig zijn (Urby en Gabri).

Met Lindgren en Enoh op deze posities krijg je weer de ouwe kwaal van een veel te vastzittend middenveld, zoals we voorheen hadden met 2 controleurs in die linie en een 10 daarvoor. Nee, het is zelfs nog erger in bovengenoemde opstelling. Met Vertonghen er ook nog eens bij heb je zelfs drie van nature controlerende en niet bijster dynamische spelers op je middenveld. Kan je aansluiting naar de aanval vrijwel helemaal schudden. Vertonghen lijkt mij wel dé beste speler in die punt naar achteren, met Lindgren als een heel redelijke back-up. Vooral omdat Vertonghen veel gedurfder is in de opbouw, maar ook omdat hij controlerend sterker is dan Lindgren.
Heb je gelijk in. Enoh kan wat mij betreft wel box to box spelen. Wat hij niet kan is penetreren. Op linkshalf zal je dan Emanuelson of Aissati op moeten stellen. Ik zie systeem met de punt naar achteren met Vertonghen op 5 wel zitten. Vertonghen is verdedigend aardig, heeft een mooie trap, kan hard zijn, kan goed opendraaien en de opbouw verzorgen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 11:16 am

De zogenaamd solide verdediger Oleguer stond weer lekker te prutsen bij de 0-1.

(Lindgren trouwens ook)

Plaats reactie