Thomas Vermaelen
Moderator: mods
Het complete interview:Ajaciedjuh schreef:Sportweek schreef:Vermaelen: 'Ik ben liever in Amsterdam, ik voel me thuis'
www.volkskrant.nlVermaelen: ‘Ik was nooit zo kapot als tegen Vitesse’
INTERVIEW, Van onze verslaggever Willem Vissers
gepubliceerd op 18 februari 2009 02:45, bijgewerkt op 18 februari 2009 08:33
Amsterdam - Verdediger van Ajax is liever in Amsterdam dan in België.Hij voelt zich hier thuis.
Bij Belgische clubs komt de voorzitter nog weleens de kleedkamer binnenvallen om een donderspeech te houden. Maar Ajax is ‘intern rustig’, zegt Thomas Vermaelen (23), die in de afgelopen maand weer een illusie over de landstitel zag vervliegen.
Spelers bij Ajax zijn ook wel iets gewend. Zelfs vorig jaar, toen het bliksemde in de Arena en de commissie Coronel een rapport uitbracht dat de club in bijna al haar geledingen veroordeelde, waren de spelers toch vooral benieuwd naar de naam van de nieuwe trainer. Zij denken niet zo in structuren. ‘Met dat bestuurlijke niveau hebben wij niet zoveel te maken.’
Vreemd is het wel een beetje. Zo’n rapport, vrij verkrijgbaar, doordringend tot diep onder de huid van de club, doch niet gelezen door de linksbenige verdediger uit Kapellen. Hij volgde het nieuws over zijn werkgever een jaar geleden vooral via de tv. ‘Wij hebben het rapport ook gekregen hoor. Of hebben wij dat nu niet gekregen?’ Hij weet het eigenlijk niet meer.
Ondanks fouten
Vermaelen speelde één duel in het laatste kampioensjaar van Ajax, 2004. Hij maakte een uitstapje naar RKC en verlengde zijn contract onlangs tot 2012. Hij is een begaafde verdediger, ondanks zijn fouten nu en dan. Hij opende de score tegen Feyenoord, zondag.
Hij is een echte Ajacied ook. Als een duel met Feyenoord nadert, zoals dat van afgelopen weekeinde, voelt hij de zindering, mede omdat hij in de stad woont, vlakbij het Olympisch Stadion. ‘Ik voel me thuis. Ik ga niet meer vaak naar België, omdat ik liever hier ben. Fijne stad, leuke mensen. Ik voel me verbonden aan deze club.’
Gemiste landstitel
Maar natuurlijk: de teleurstelling van weer een gemiste landstitel komt hard aan. De kans is verspeeld in een paar weken, zonder dat hij weet wat de oorzaken zijn. En de UEFA Cup winnen zal ‘een hele klus’ zijn, te beginnen met de uitwedstrijd donderdag tegen Fiorentina, in de derde ronde. Ajax mist een vloot spelers.
Hij zou kunnen filosoferen over de jonge, onervaren ploeg die Ajax is. Zelfs het eveneens jonge elftal van België beschikt over meer geroutineerde spelers. ‘Kompany is iemand die recht gaat staan en als leider kan fungeren. Simons ook, met zijn leeftijd en ervaring.’
Maar wie is de leider van Ajax, nu Huntelaar is verdwenen? Het is even stil: ‘Dat is best moeilijk. Ik zou hem niet zo een-twee-drie kunnen aanduiden.’ Vertonghen en hijzelf, Nederlands sprekende spelers met een clubverleden, zouden het voortouw moeten nemen.
Spontaan
‘Ik vind dat zo’n proces spontaan moet verlopen. Als je het gevoel hebt dat je je moet opwerpen als leider, doe je dat, maar ik houd er niet van om de leider te spelen. Ik was vereerd toen ik voor de winterstop een tijdje aanvoerder was, maar het moet spontaan gaan.’
Vertonghen en hij ruilden ook een tijdje van positie. Vertonghen nam zijn rol in het centrum van de defensie over en Vermaelen schoof naar linksachter. Vermaelen is liever centrumverdediger, maar hij maakt er geen zaak van. ‘Dan laat je je kennen. Ik kan hartstikke goed met hem opschieten. Dan zou ik hem opeens geen leuke gast meer vinden omdat hij op mijn favoriete plek speelt?’
Hij moet een beetje lachen om berichten als zou trainer Van Basten communicatief achterblijven bij de wensen van de spelers. ‘Hij zoekt veel contact. Dan komt hij even een praatje maken in de fysioruimte of zo. Maar het kan dat hij aan bepaalde spelers meer moet uitleggen. Van Basten traint heel gericht: balbezit, balbezit tegenpartij. Hij reikt veel aan en je zag verbetering, ook in de opbouw. Maar na de winter viel dat helemaal weg. We speelden niet meer als team. Dat moet je ook als team oplossen.’
Onmachtig gevoel
Van Basten noemde de nederlaag tegen Vitesse (4-1) een negatieve uitschieter, in een reeks met één punt uit vier duels. Tegen Feyenoord volgde herstel. Vermaelen, over het duel met Vitesse: ‘Het is ook niet altijd even makkelijk. De verdediging én de aanval speelden elk hun eigen wedstrijd. Ik was ook niet goed. Het was moeilijk spelen, met 3-4-3. Dat is op zich prima hoor, maar ik kwam tegen een overwicht te staan. Als verdediger was dat een heel moeilijke wedstrijd, ik was nooit zo kapot als toen. Het was niet te belopen en het gaf een onmachtig gevoel.’
Intern mocht het dan rustig blijven, buiten was het dat zeker niet. Zo betraden supporters het trainingsveld. ‘Ik heb al veel meegemaakt, ook met supporters. We schrikken niet meer zo vlug. We weten dat ze ons niets verkeerd doen, dat ze ons niet aanraken.
‘Zij waren teleurgesteld, wij waren teleurgesteld. Zij wilden dat laten blijken, door met een standpunt te komen. Ik snap dat wel. Sommigen stoppen bijna hun hele leven in Ajax, hun hele geld. Dan kan ik wel begrijpen dat er zo’n reactie komt.’
Met die communicatie zit het wel goed, iedereen zegt het. Maar misschien begrijpen onze spelers Van Basten niet?

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Hij geeft eigenlijk aan dat of de spelers het niet begrepen/niet goed uitvoerden of dat het systeem niet goed was.
Gezien zijn lof voor MvB zal het wel aan de (andere) spelers liggen. Probleem opgelost, volgende wedstrijd andere spelers opstellen of op een andere plaats. MvB en Vermaelen zitten op één lijn.
Gezien zijn lof voor MvB zal het wel aan de (andere) spelers liggen. Probleem opgelost, volgende wedstrijd andere spelers opstellen of op een andere plaats. MvB en Vermaelen zitten op één lijn.

Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Het geeft maar weer eens aan hoeveel waarde je aan zo'n interview moet hechten: alles gaat goed, we trainen fijn, de trainer communiceert lekker met ons, 3-4-3 is ook prima. En hoe het dan kan dat we me met 4-1 van Vitesse verliezen? Tja, daar vraag je wat.
Salvador Dali
Salvador Dali
Het kan natuurlijk ook zijn dat er goed en duidelijk over gecommuniceerd is, maar dat de spelers het niet aankonden. Maar goed, dat past niet in het straatje van van Basten de schuld geven. Hoewel je natuurlijk altijd nog kan zeggen dat het fout is om meer van de spelers te verwachten dan ze aankunnen
I think I lost my fucking headache
De spelers zijn een beetje dom. Daarom gaat hij het nog een keer uitleggen.Duke schreef:Het geeft maar weer eens aan hoeveel waarde je aan zo'n interview moet hechten: alles gaat goed, we trainen fijn, de trainer communiceert lekker met ons, 3-4-3 is ook prima. En hoe het dan kan dat we me met 4-1 van Vitesse verliezen? Tja, daar vraag je wat.

Het stinkt aan alle kanten!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dat is dus precies waar het misgaat. Als vBasten Siem de Jong in de spits zet en hij faalt, dan heeft het aan Siem gelegen. 3-4-3 en we worden overlopen? Ja, de spelers voeren de taken niet goed uit. Nee, MvB is eindverantwoordelijk en moet in zien wat wél en vooral ook wat niet kan.LucaS schreef:Het kan natuurlijk ook zijn dat er goed en duidelijk over gecommuniceerd is, maar dat de spelers het niet aankonden. Maar goed, dat past niet in het straatje van van Basten de schuld geven. Hoewel je natuurlijk altijd nog kan zeggen dat het fout is om meer van de spelers te verwachten dan ze aankunnen
-
Laat ik het even heel duidelijk maken: het draait allemaal om het functioneren de spelers. Als Van Basten Siem de Jong in de spits opstelt dan moet dat wat opleveren voor de ploeg, maar die inbreng was er onvoldoende. Ik hoor iedereen wel klagen dat De Jong niet goed speelde, maar ik vond hem zeker niet slecht spelen. Dan zou het liggen het aan zijn ploeggenoten die simpelweg niet weten hoe ze gebruik van hem moeten maken, want zij lieten hem gewoon in de kou staan. Aan de coach valt de taak om spelers te adviseren hoe ze het moeten aanpakken, blijkbaar was dat ook niet voldoende. Oftewel: zijn keuze is verkeerd uitgepakt, de opzet/functie(presteren) is niet geslaagd. Er moesten dingen worden aangepast in de opstelling.
Vermaelen vind ik juist de enige aanvoerder in de selectie. Een aanvoerder hoeft niet eens zoveel te babbelen, als die maar de wedstrijd met passie speelt. Hij is in mijn ogen 1 van de beteren in de groep, coacht zijn medespelers en geeft zelf het goede voorbeeld.
Wees nou eens redelijk: iedere voetballer zou graag met zo'n legendarische ex-voetballer werken toch? Dan ga je iemand niet openlijk bekritiseren, dan doe je dat intern en dan doet iedereen zijn best om het een succes te maken. Dat merk je aan alles, behalve dat spelers ook menselijk zijn en weleens een keer zich hopeloos voelen in het veld als ze merken dat ze niet in staat bent van de tegenstander te winnen.
Vermaelen vind ik juist de enige aanvoerder in de selectie. Een aanvoerder hoeft niet eens zoveel te babbelen, als die maar de wedstrijd met passie speelt. Hij is in mijn ogen 1 van de beteren in de groep, coacht zijn medespelers en geeft zelf het goede voorbeeld.
Wees nou eens redelijk: iedere voetballer zou graag met zo'n legendarische ex-voetballer werken toch? Dan ga je iemand niet openlijk bekritiseren, dan doe je dat intern en dan doet iedereen zijn best om het een succes te maken. Dat merk je aan alles, behalve dat spelers ook menselijk zijn en weleens een keer zich hopeloos voelen in het veld als ze merken dat ze niet in staat bent van de tegenstander te winnen.
- peter
Re: Thomas Vermaelen
Is wat mij betreft te koop, hoor.Sunderland heeft meer dan gemiddelde belangstelling voor Thomas Vermaelen. Namens de nummer veertien van de Premier League zat hoofdtrainer Ricky Sbragia afgelopen weekeinde in Genk bij het WK-kwalificatieduel tussen België en Bosnië op de tribune voor de verdediger van Ajax. De opvolger van Roy Keane zou ook de verrichtingen van middenvelder Steven Defour hebben gevolgd. (The Mirror)
VZ
Nou, als hij afgelopen zaterdag bekeken is, zal er van die belangstelling niet veel over zijn, ben ik bang. En natuurlijk is hij te koop, maar dan moet er wel iemand terug komen die beter is.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Daily Blind
Die gaat Ajax niet verlaten voor een ploeg die structueel strijd tegen degradatie.
Probleem is Peter, dat je met deze technische staf je hart vasthoud van wat er gehaald gaat worden als vervanger ...Peter schreef:Is wat mij betreft te koop, hoor.Sunderland heeft meer dan gemiddelde belangstelling voor Thomas Vermaelen. Namens de nummer veertien van de Premier League zat hoofdtrainer Ricky Sbragia afgelopen weekeinde in Genk bij het WK-kwalificatieduel tussen België en Bosnië op de tribune voor de verdediger van Ajax. De opvolger van Roy Keane zou ook de verrichtingen van middenvelder Steven Defour hebben gevolgd. (The Mirror)
VZ
Blij met de punten ...
AJax moet Vermaelen gewoon behouden. Anders verkopen ze weer een speler net op het moment dat hij het goed begint te doen. Ik ben tevreden over hem dit seizoen, en daarnaast staat die aanvoerdersband hem steeds beter.
Ook denk ik dat hij zelf niet naar Sunderland zou willen.
Ook denk ik dat hij zelf niet naar Sunderland zou willen.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Ik heb eigenlijk geen idee van de begroting van Sunderland. Hoe staan wij ten opzichte van hen?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- peter
Ik weet dat die Keane er echt voor miljoenen in heeft mogen pompen (£70 million). Qua mogelijkheden is het dus wel even wat anders...
Sunderland zal ongetwijfeld over veel meer geld beschikken dan Ajax, de Premier League mag je niet vergelijken met onze eredivisie, zo twee argumenten om snel over te stappen. Via Sunderland naar de absolute top? Geen idee waar die ligt voor Thomas.
Plaats veertien? Met veel geld kun je veel verder komen, zie Chelsea.
Kan Ajax niet zonder Vermaelen? Natuurlijk kan Ajax zonder hem, het probleem is wie we ervoor terughalen.
Slijngard schijnt volgend seizoen terug te gaan naar Ajax (zo wordt bij Sparta verteld, zaterdag zit er bij de A1 tegen die van ons; wie weet hoor ik wat), Slijngard werd in de tijd van DB gekozen tot talent van het jaar, zou Ajax meer weten? DB was erg van hem gecharmeerd, toen hij trainer van de A1 was.
Plaats veertien? Met veel geld kun je veel verder komen, zie Chelsea.
Kan Ajax niet zonder Vermaelen? Natuurlijk kan Ajax zonder hem, het probleem is wie we ervoor terughalen.
Slijngard schijnt volgend seizoen terug te gaan naar Ajax (zo wordt bij Sparta verteld, zaterdag zit er bij de A1 tegen die van ons; wie weet hoor ik wat), Slijngard werd in de tijd van DB gekozen tot talent van het jaar, zou Ajax meer weten? DB was erg van hem gecharmeerd, toen hij trainer van de A1 was.
De absolute top ligt per definitie voor iedereen even hoogAristides schreef:Via Sunderland naar de absolute top? Geen idee waar die ligt voor Thomas.

Ligt dat niet aan je definitie van "absolute top", geldt dat ook voor vrouwen in de premier league?De absolute top ligt per definitie voor iedereen even hoog