Basketball
Moderator: mods
By far inderdaad! Ook altijd aandacht voor sporten die je niet al te vaak op TV ziet. En met goeie reportages en vraaggesprekken.
Akerboom jr. is een begenadigd schutter. Schiet boven de 40 % (afgelopen seizoen volgens mij 45 %) vanachter de driepuntslijn. Er zijn er niet veel die dat kunnen. Verwacht trouwens geen uitbundige spreker.
Akerboom jr. is een begenadigd schutter. Schiet boven de 40 % (afgelopen seizoen volgens mij 45 %) vanachter de driepuntslijn. Er zijn er niet veel die dat kunnen. Verwacht trouwens geen uitbundige spreker.
Bertje for President!
-
- AT Toto winner 15/16
- SylvievdVaart
Weer uitstekende Europese overwinningen van Den Bosch en Amsterdam:
Key facts
Beasley: 20 pts, 2ptpct 87,5%
Jackson: 18 pts, 3ptpct 44,4%
Oliver: 14 pts, 9 ass, 3ptpct 50%
Richardson: 12 pts
Game: 32-24 rebs
BronEiffelTowers verslaat Cyprioten op karakter
door Leon Kersten
DEN BOSCH - Met een meer dan uitstekende tweede helft heeft EiffelTowers tegen Proteas Limassol een goede basis gelegd voor het bereiken van de tweede ronde van het EuroChallenge toernooi. Vechtlust en karakter zijn twee woorden die veelal niet te associëren zijn met Eiffel. Dit keer wel en zo werd in 16 minuten een kansloze achterstand omgebogen in een ruime en dik verdiende overwinning.
De andere wedstrijd in de groep tussen Siauliai en Gmunden werd gewonnen door de Litouwers. Het werd daar 89-76. Eiffel is koploper in de groep met twee overwinningen, Siauliai en Proteas hebben er één, Gmunden is nog puntloos. Komende dinsdag komen de Litouwers op bezoek in de Maaspoort.
De overwinning op Proteas is er een die zonder meer kan worden bijgeschreven in het rijtje van bijzondere uit de geschiedenis van het Bossche basketball. Natuurlijk moet in ogenschouw worden genomen dat het gaat om de Europa Cup 3 en dat het Cypriotische basketball niet bijzonder hoog staat aangeschreven. Toch verdient de ploeg ‘credits’ voor de wijze waarop Proteas werd verslagen.
Het siert de ploeg namelijk dat ze niet opgaf toen de Cyprioten als heer en meester op het veld stonden en in het derde kwart de thuisploeg leken te overrompelen. Direct na de rust liep het verschil op tot maximaal 20 punten (28-48) en na vier minuten spelen was de marge nog steeds erg groot (35-54).
Uitblinker David Jackson verklaarde na afloop dat hij en zijn ploeg ondanks het verschil bleef geloven in de winst. “Je moet het gewoon blijven proberen, uiteindelijk zal het wel een keer lukken.”
Met ‘het’ refereerde Jackson aan de Bossche aanval die de eerste 24 minuten van de wedstrijd totaal niet liep. Dat had enerzijds alles te maken met de goede verdediging van de Cyprioten. Anderzijds speelde Eiffel bij tijd en wijle als een kip zonder kop. Vooral in het tweede kwart toen Downey de vervanger was van Oliver werd er geen fatsoenlijke aanval gelopen. Het resultaat was dat Eiffel maar 10 punten scoorde dit kwart, bovendien leverde het de gasten veel makkelijke scores op.
Wiel is er de coach niet naar om op zulke momenten zijn spelers snel te wisselen. “Dat gaat ten koste van hun vertrouwen”, is zijn redenering. Dat het ten koste ging van veel en dat het aanvalsspel een puinhoop was, nam Wiel voor lief. Al fronsten zijn wenkbrauwen wel enorm bij de constatering dat zijn ploeg in het tweede kwart maar tot 10 punten kwam.
Proteas moet zich in die fase in een soort van hemel gevoeld hebben. Het is een uitstekende ploeg, die in Nederland zeker mee zou doen om de titel, met drie Amerikanen, twee Bosniërs, een Montenegrijn en een Kroaat. In de verdediging had die formatie gewoon geen last van de Bosschenaren. Wel moet gezegd worden dat Eiffel ondanks de aanvallende problemen, de eigen verdediging niet verslonsde. Dat alleen is al een pluspunt en het bood de ploeg een houvast voor de tweede helft.
Het startsein voor de inhaalrace werd gegeven door Jerome Beasley die zich de tweede helft goed revancheerde voor een zwakke eerste helft. Een score met bonus van de center, even later gevolgd door nog een score bracht het verschil terug tot hoopvol (39-54). Het leidde in ieder geval tot een time out van de Cypriotische coach.
Langzaam maar zeker schaarde het publiek in de Maaspoort (1300) zich achter de ploeg omdat de spelers op het veld lieten zien dat ze niet op wilden geven. Na een driepunter van Oliver, die zijn ploeg overduidelijk op sleeptouw nam met bijvoorbeeld negen assists, ontplofte de hal en dan weet iedereen wat er kan gebeuren.
In een heerlijke sfeervolle ambiance, die deed denken aan oude tijden, kroop Eiffel vervolgens langzaam maar heel zeker dichterbij. Een driepunter van Jackson zette de ploeg in het derde kwart nog binnen de psychologische marge van tien (55-62).
Het begin van het laatste kwart was van Eiffel-zijde fantastisch. Spelers vlogen over het veld, rebounds werden aan alle kanten gepakt, de verdediging zat potdicht en bovenal lukte in de aanval alles, wat eerder niet lukte. Kenmerkend was de score van Marcel Aarts die onder druk van de klok met zijn rug naar de ring de bal via het bord in de ring gooide (61-62).
Voor zover de Maaspoort nog niet kolkte, ontplofte die nog eens. Na een mislukte aanval van Proteas was het Jos Frederiks met een loepzuivere driepunter die zijn ploeg zeven minuten voor tijd voor het eerst op voorsprong zette (64-62). Vervolgens was het even stuivertje wisselen waarbij de gasten een voorsprong hadden (66-69) tot het moment dat Radojevic eerst een persoonlijke fout kreeg, die gelijk werd gevolgd door een technische fout wegens opmerkingen.
Het was olie op het vuur in alle facetten. Het publiek in Den Bosch rook letterlijk bloed, de Eiffel-spelers kregen een extra ‘boost’ en alle vertrouwen en samenhang bij de Cyprioten verdween in een zucht.
Daarna was het Jackson die het overnam. De eerste helft nam de Amerikaan veel schoten tegen een slecht percentage. Tijdens ‘money-time’ was de guard echter wel scherp. Met een driepunter trok hij de stand gelijk (71-71), Proteas verprutste vervolgens de aanval waarna Beasley de aanvallende rebound pakt en scoorde (73-71).
Vervolgens scoorde Jackson met een drive naar de ring (75-71), waarna Beasley over het veld dook/schoof om een rebound binnen het veld te houden. De bal kwam vervolgens bij Jackson die koeltjes nog een driepunter binnenknalde (78-71). Middels een benutte vrije worp deed Proteas nog wel wat terug, voordat Akerboom de wedstrijd in het slot deed.
Akerboom speelde geen beste wedstrijd omdat hij veel moeite had met de agressieve verdediging van de Cyprioten, bovendien kampte hij met foutenlast. Koud van de bank kreeg hij anderhalve minuut voor tijd de bal in zijn handen. En zoals het hoort bij een echte schutter drukte Akerboom af om de bal feilloos door de ring te laten gaan (81-74). Daarmee was de wedstrijd beslist en werkte Eiffel in de slotfase nog aan het doelsaldo, wat nog van belang kan zijn.
Man van de wedstrijd Jackson was na afloop opgetogen over de prestatie van zijn ploeg. “Ik ben blij dat we onze kop niet hebben laten hangen.” Over het grote verschil in zijn eigen prestatie voor en na de rust was Jackson rustig. “Zij verdedigden goed en later liep het gewoon lekker.”
Wiel steunde hem daarin. “De eerste helft was het erg frustrerend dat bij hun alles lukte. De tweede helft ging onze aanval lopen en hebben we karakter getoond.”
De coach van de tegenstander, Dragan Raca, analyseerde de tweede helft als volgt: “Mijn spelers deden hele rare dingen. Het was een goede les voor ons.”
Key facts
Beasley: 20 pts, 2ptpct 87,5%
Jackson: 18 pts, 3ptpct 44,4%
Oliver: 14 pts, 9 ass, 3ptpct 50%
Richardson: 12 pts
Game: 32-24 rebs
BronEclipseJet verslaat EWE Oldenburg in Sporthallen Zuid
EclipseJet heeft dinsdagavond ook de tweede poulewedstrijd in de EuroChallenge gewonnen. Tegenstander EWE Oldenburg, de huidige nummer twee van Duitsland, werd met 76-73 verslagen in de Sporthallen Zuid.
Victor Thomas werd verkozen tot Man of the Match. De forward werd topscorer met 18 punten in 22 minuten speeltijd en miste slechts twee schoten. Teddy Gipson (5 rebounds en 4 assists) en Avis Wyatt (6 rebounds) hadden ieder 13 punten. Bij de Duitsers werd Jason Gardner topscorer met 16 punten.
Na twee ronden staat EclipsJet bovenaan in poule E met twee gewonnen wedstrijden. Oldenburg won de eerste wedstrijd thuis van Larissa. Morgen spelen Hapoel Jerusalem en Olympia Larissa tegen elkaar in Griekenland, beide ploegen zijn op zoek naar hun eerste zege in de EuroChallenge. Ook EiffelTowers Den Bosch heeft gewonnen. De Brabanders wonnen in poule D met 87 - 76 van EKA AEL uit Cyprus na een achterstand van 24 punten en zijn net als EclipseJet koploper na twee speelronden.
Zit net door stats van de Lakers - Bucks wedstrijd te bladeren en ik zou wel eens willen weten wat "unanswered points" zijn. In welke bocht ik het ook wring, ik kan er niks mee. Heb hier en daar ook al gezocht maar als iemand het me kan vertellen dan heel graag.
21 t/m 30 december 2008 zal de Amsterdam Haarlem Basketball Week weer plaatsvinden. Dit keer in de 'sfeervolle' Sporthallen-Zuid te Amsterdam. Teams die meedoen zijn:
Dit zijn de teams die meedoen:
Poula A
1 Eiffel Towers
2 Capitanes de Arecibo (Puerto Rico)
3 Minas Clube Tenis
4 Nederlands team
Poule B
1 Eclipsejet/MyGuide
2 Israel
3 Astana Tigers
4 Francis Marion University
Dit zijn de teams die meedoen:
Poula A
1 Eiffel Towers
2 Capitanes de Arecibo (Puerto Rico)
3 Minas Clube Tenis
4 Nederlands team
Poule B
1 Eclipsejet/MyGuide
2 Israel
3 Astana Tigers
4 Francis Marion University
dinsdag 16 december 2008
Randy Wiel: Loting met een luchtje
Door ANDRÉ VENEMA
AMSTERDAM - Randy Wiel klaagt zelden, is een rasoptimist, doet geen vlieg kwaad en gelooft oprecht in de goedheid van de mens. Maar over de eerlijkheid van de loting van de Amsterdam Haarlem Basketball Week heeft hij ernstige twijfels.
Randy Wiel doceert. De Bossche coach heeft kritiek op de loting van de basketbalweek. FOTO PRO SHOTS
Want het krachtsverschil tussen de twee poules is in zijn optiek opvallend groot. Zijn club EiffelTowers is ingedeeld in een groep met Minas Clube Tenis, de Braziliaanse winnaar van de vorige aflevering, de Puertoricaanse kampioen Capitanes de Arecibo en Oranje. Op de nationale ploeg na stuk voor stuk teams die kans maken op de eindzege.
De andere poule, waarin gastheer en landskampioen EclipseJet Amsterdam is geparkeerd, herbergt volgens Wiel heel wat minder kwaliteit. Astana Tigers uit Kazachstan fungeerde vorig jaar in de AHBW vooral als puntendonor.
Van Francis Marion, een Amerikaans collegeteam uit de tweede divisie van de NCAA, hoeft niets te worden verwacht. ,,Van dat team kunnen clubs uit de promotiedivisie nog winnen,'' oordeelt Wiel, kenner van het Amerikaanse studentenbasketbal.
De nationale jeugdploeg van Israël (onder 23) - de afgelopen twee jaren finalist op de AHBW - completeert poule B. ,,Amsterdam loopt zo door naar de finale,'' beweert Wiel. ,,Om in militaire termen te spreken: wij vechten tegen Rusland, Amsterdam tegen de Nederlandse Antillen. Je wordt genaaid zonder gekust te worden.'' De Brabantse club beschouwt de basketbalweek als een serieus toernooi. In de doelstellingen voor dit seizoen is winst in de AHBW opgenomen.
,,Ik vind de basketbalweek een leuk toernooi, heb er als speler en nu als coach al vaak aan meegedaan. Maar dit jaar heb ik ernstige twijfels,'' bekent Wiel. ,,Toen ik de loting zag, dacht ik: hoe komen ze hier in godsnaam aan? Een loting moet fair zijn.
,,Wat er nu is uitgekomen, is onmogelijk. De verhoudingen zijn helemaal scheef. Bij een Europees toernooi weet je dat het eerlijk gebeurt. Daar wordt echt geloot, heb je pech of niet. Maar wie heeft deze loting eigenlijk gedaan? Wie waren er allemaal bij? Ik weet het niet. Ik heb van iemand die het kan weten vernomen dat Amsterdam deze loting zelf heeft geregisseerd, dat de teams door het bestuur zijn geplaatst. Dat kan ik alleen natuurlijk niet bewijzen.''
Wiel heeft geprobeerd contact te zoeken met Frank Voskuilen, de organisator van de basketbalweek die dit jaar de première in Amsterdam beleeft. ,,Ik kan nu al vertellen wat voor politieke antwoorden ik kan verwachten. Over tijdstippen en teams die alleen op die en die dag kunnen... Ik kan de antwoorden zo zelf invullen. Geloof me, om in zo'n poule terecht te komen moet je wel erg veel pech hebben. Ik ben een heel positief persoon, maar geloof er geen barst van dat er geloot is. Ik klaag ook nooit, hier moet ik wel iets van zeggen. Deze loting geeft een nare smaak.''
Voskuilen heeft begrip voor het standpunt van Wiel. ,,EiffelTowers zit in een zwaardere poule. Dat is absoluut waar. Vorig jaar was het andersom, toen kregen we kritiek van Amsterdam omdat ze in een zwaardere poule zaten. Wij maken de indelingen op basis van opportunistische overwegingen. Er wordt niet geloot en Amsterdam bemoeit zich met veel, maar niet met de poule-indeling.''
Aanvankelijk zat Budivelnyk Kiev (geen hoogvlieger) in de groep met EiffelTowers, maar die ploeg werd later vervangen door publiekstrekker Capitanes.
Voskuilen: ,,We hebben nog geprobeerd Minas naar de andere poule over te hevelen, maar we konden het schema na 1 december niet meer wijzigen.''
Randy Wiel: Loting met een luchtje
Door ANDRÉ VENEMA
AMSTERDAM - Randy Wiel klaagt zelden, is een rasoptimist, doet geen vlieg kwaad en gelooft oprecht in de goedheid van de mens. Maar over de eerlijkheid van de loting van de Amsterdam Haarlem Basketball Week heeft hij ernstige twijfels.
Randy Wiel doceert. De Bossche coach heeft kritiek op de loting van de basketbalweek. FOTO PRO SHOTS
Want het krachtsverschil tussen de twee poules is in zijn optiek opvallend groot. Zijn club EiffelTowers is ingedeeld in een groep met Minas Clube Tenis, de Braziliaanse winnaar van de vorige aflevering, de Puertoricaanse kampioen Capitanes de Arecibo en Oranje. Op de nationale ploeg na stuk voor stuk teams die kans maken op de eindzege.
De andere poule, waarin gastheer en landskampioen EclipseJet Amsterdam is geparkeerd, herbergt volgens Wiel heel wat minder kwaliteit. Astana Tigers uit Kazachstan fungeerde vorig jaar in de AHBW vooral als puntendonor.
Van Francis Marion, een Amerikaans collegeteam uit de tweede divisie van de NCAA, hoeft niets te worden verwacht. ,,Van dat team kunnen clubs uit de promotiedivisie nog winnen,'' oordeelt Wiel, kenner van het Amerikaanse studentenbasketbal.
De nationale jeugdploeg van Israël (onder 23) - de afgelopen twee jaren finalist op de AHBW - completeert poule B. ,,Amsterdam loopt zo door naar de finale,'' beweert Wiel. ,,Om in militaire termen te spreken: wij vechten tegen Rusland, Amsterdam tegen de Nederlandse Antillen. Je wordt genaaid zonder gekust te worden.'' De Brabantse club beschouwt de basketbalweek als een serieus toernooi. In de doelstellingen voor dit seizoen is winst in de AHBW opgenomen.
,,Ik vind de basketbalweek een leuk toernooi, heb er als speler en nu als coach al vaak aan meegedaan. Maar dit jaar heb ik ernstige twijfels,'' bekent Wiel. ,,Toen ik de loting zag, dacht ik: hoe komen ze hier in godsnaam aan? Een loting moet fair zijn.
,,Wat er nu is uitgekomen, is onmogelijk. De verhoudingen zijn helemaal scheef. Bij een Europees toernooi weet je dat het eerlijk gebeurt. Daar wordt echt geloot, heb je pech of niet. Maar wie heeft deze loting eigenlijk gedaan? Wie waren er allemaal bij? Ik weet het niet. Ik heb van iemand die het kan weten vernomen dat Amsterdam deze loting zelf heeft geregisseerd, dat de teams door het bestuur zijn geplaatst. Dat kan ik alleen natuurlijk niet bewijzen.''
Wiel heeft geprobeerd contact te zoeken met Frank Voskuilen, de organisator van de basketbalweek die dit jaar de première in Amsterdam beleeft. ,,Ik kan nu al vertellen wat voor politieke antwoorden ik kan verwachten. Over tijdstippen en teams die alleen op die en die dag kunnen... Ik kan de antwoorden zo zelf invullen. Geloof me, om in zo'n poule terecht te komen moet je wel erg veel pech hebben. Ik ben een heel positief persoon, maar geloof er geen barst van dat er geloot is. Ik klaag ook nooit, hier moet ik wel iets van zeggen. Deze loting geeft een nare smaak.''
Voskuilen heeft begrip voor het standpunt van Wiel. ,,EiffelTowers zit in een zwaardere poule. Dat is absoluut waar. Vorig jaar was het andersom, toen kregen we kritiek van Amsterdam omdat ze in een zwaardere poule zaten. Wij maken de indelingen op basis van opportunistische overwegingen. Er wordt niet geloot en Amsterdam bemoeit zich met veel, maar niet met de poule-indeling.''
Aanvankelijk zat Budivelnyk Kiev (geen hoogvlieger) in de groep met EiffelTowers, maar die ploeg werd later vervangen door publiekstrekker Capitanes.
Voskuilen: ,,We hebben nog geprobeerd Minas naar de andere poule over te hevelen, maar we konden het schema na 1 december niet meer wijzigen.''
Bertje for President!
www.sportwereld.nl volgens mij.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Monkey Tonk
Stats op NBA.com zijn niet zo goed. CBS sportsline is beter.Dubbel schreef:Dat zou je zeggen ja, maar die situaties heb je heel vaak in een wedstrijd. En de Bucks hebben nul unanswered points, de Lakers hebben er twee. Dat terwijl de Lakers de partij wonnen (plus 13) met een maximale voorsprong van in de twintig. Dat kan dus niet kloppen.
Unanswered points is het aantal gescoorde punten totdat de tegenstander weer scoort, ofwel de langste streak. De wedstrijd in kwestie zag bijvoorbeeld de Lakers van 26-20 naar 34-20 uitlopen. Dat zijn 8 unanswered points. Daarna gingen de Lakers van 41-32 naar 50-32 voor 9 unanswered points.
http://www.sportsline.com/nba/gamecente ... 07_MIL@LAL
- Monkey Tonk
Bedankt voor de uitleg. Dus eigenlijk kloppen de stats niet bij de NBA? Althans waar het de unanswered points betreft. Eigenaardige situatie.
Het is trouwens afzien bij de Lakers. Verdedigend wil het maar niet lukken waardoor de aanval ook steeds meer fout doet. Nog even en het wordt weer gewoon alle ballen op Kobe. Volgende partij is tegen Memphis. Marc tegen Pau. Ik ben benieuwd.
Volg jij de Knicks dit jaar, MT? Ik zag ze vorige week spelen en het is een kopie van de Suns onder D'Antoni. Mooi wel, zoals die vent werkt met een eigen visie. Enige wat ze missen is de echte topspelers.
Het is trouwens afzien bij de Lakers. Verdedigend wil het maar niet lukken waardoor de aanval ook steeds meer fout doet. Nog even en het wordt weer gewoon alle ballen op Kobe. Volgende partij is tegen Memphis. Marc tegen Pau. Ik ben benieuwd.
Volg jij de Knicks dit jaar, MT? Ik zag ze vorige week spelen en het is een kopie van de Suns onder D'Antoni. Mooi wel, zoals die vent werkt met een eigen visie. Enige wat ze missen is de echte topspelers.