PSV 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
NFP

Bericht door NFP » wo sep 17, 2008 8:38 pm

Ik heb de discussie niet geheel teruggelezen maar ik vond Mendez gister één van de beteren aan PSV-kant. Niet dat dat een enorme kunst was maar hij had tenminste wat vastigheid in balbezit op die centrale positie, dat was meer dan welkom. Verder ging hij natuurlijk lelijk in de fout voorafgaand aan de 0-3, dat is helder. Sowieso vind ik dat hij aan één van z'n betere periodes in PSV-dienst bezig is op dit moment in dit nog prille seizoen.

Verder ben ik vooral geschrokken van Jeremie Brechet, van wie ik tot nu toe een hoge pet op had gezien de voorbereiding en de start van het seizoen. Aan de bal is het een aanwinst maar verdedigend ging ie gister wel erg kinderlijk de fout in, met name bij die 0-2.

Uithuilen en opnieuw beginnen dit weekend, ik zie het verder niet somber in voor dit seizoen maar voor ditsoort tegenstanders kom je gewoon tekort, wat ook geen schande is in feite.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo sep 17, 2008 8:49 pm

Klopt. Ik oordeel wel hard, maar wil verder geen generalisatie trekken oid. Ik vond de lelijkste misser van Brèchet eigenlijk nog die eerste geweldige kans van Agüero. Dat had namelijk niet zo heel veel met de pure klasse van Agüero te maken, maar meer met de verdedigende kwaliteiten an sich van Brèchet.

Mendez? Klopt, ik lees op PN dat er veel lieden positief over hem waren. Nou ja, hij ging niet vrijuit bij de 0-1, 0-2 (erg ongelukkig en erg onbewust) en de 0-3.

Baseman

Bericht door Baseman » do sep 18, 2008 8:06 am

Peter schreef:Nou ja, hij ging niet vrijuit bij de 0-1, 0-2 (erg ongelukkig en erg onbewust) en de 0-3.
Ik vind je nogal overdrijven, maar dit kun je ook zeggen van zo ongeveer het hele team...

joey
Erelid

Bericht door joey » do sep 18, 2008 8:47 am

NFP schreef:Uithuilen en opnieuw beginnen dit weekend, ik zie het verder niet somber in voor dit seizoen maar voor ditsoort tegenstanders kom je gewoon tekort, wat ook geen schande is in feite.
Is het ook niet. In Nederland lopen geen aanvallers van het niveau van Aguero of Forlan rond, dus hoeft PSV zich weinig zorgen te maken. PSV is gewoon weer favoriet voor de titel.

Reker weigert te gaan wanhopen

EINDHOVEN - Een beetje ongemakkelijk zat hij dinsdagavond toch wel op zijn stoel. Dat PSV zó makkelijk door Atlético Madrid werd afgeserveerd (0-3) had ook directeur Jan Reker niet verwacht.

Jan Reker en Harry van Raaij. FOTO ARCHIEF PIM RAS
Toch wil hij er niet aan dat PSV de aansluiting bij de Europese subtop definitief aan het verliezen is. ,,Die conclusie vind ik na één wedstrijd wel erg snel getrokken.’’

Reker zegt eerlijk dat hij zich op de tribune heeft zitten verbazen. ,,PSV kan natuurlijk beter dan het dinsdag heeft laten zien,’’ weet Reker. ,,Maar om een kans te maken tegen zo’n sterke ploeg moeten er acht heel goed zijn. En bij ons waren er eigenlijk maar drie die de vorm van de dag hadden.’’

Toch lijkt er meer aan de hand. PSV levert in Europa al jaren buitengewone prestaties, tegelijkertijd raakt het telkens weer zijn beste spelers kwijt. Van de selectie die drie jaar geleden de halve finale van de Champions League haalde, speelt alleen Ibrahim Afellay nog in Eindhoven. Daarvoor zag PSV ook al Robben en Kezman vertrekken. Waar andere Nederlandse clubs al eerder het contact met het buitenland kwijt raakten, kan het niet anders dat ook PSV een keer aan de beurt komt.

De situatie lijkt een beetje op die van begin jaren tachtig, toen Nederland in Europa ook een sterke terugval kende. In die periode was Reker trainer van PSV. ,,De generatie van Kraaij, Van der Kuylen, Stevens liep op zijn laatste benen. Dat was een moeilijke periode,’’ weet Reker nog. ,,Toch zie ik geen overeenkomsten met de huidige situatie. Het voetbal is gewoon totaal veranderd.’’

Het is al langer bekend dat Nederlandse clubs de concurrentiestrijd met de grote competities niet meer aan kunnen. Nu dreigen ook landen als Rusland en Turkije ons voorbij te streven. ,,En vergeet Roemenië, Griekenland en ook Oekraïne niet,’’ denkt Reker. ,,Daar zit ook olie in de grond, daar gaat hetzelfde gebeuren als in Rusland. En in een land als Zweden zetten de wedkantoren 600 miljoen per jaar om. Daar kunnen wij niet aan tippen.’’

Het is een somber perspectief, Reker beseft het. Tegelijk komt op dat soort momenten de vechter in hem boven. De directeur weigert zich neer te leggen bij iets wat onvermijdelijk lijkt. ,,Ik maak me al twintig jaar zorgen. Maar één ding, je moet dit nooit accepteren, altijd inventief zijn en je er niet bij neerleggen. Maar dat gezegd hebbende, is het niet zo dat je dan ook precies weet wat je moet doen.’’

Dat is opmerkelijk voor een man die voor elk probleem een oplossing lijkt te hebben. Misschien dat hij via de UEFA iets kan regelen. Reker behoort sinds kort tot een stuurgroep van de Europese voetbalbond. ,,Er is net een nieuw plan aangenomen voor de Champions League. Dat geldt voor drie jaar, dus ik heb nog een paar jaar om iets moois te bedenken,’’ lacht hij. ,,We moeten er voor zorgen dat de landen uit de middengroep permanent twee deelnemers aan de Champions League krijgen. En dat mag weer niet ten koste gaan van de grote landen. Dat wordt niet geaccepteerd.’’

Het is voor Nederand in de eerste plaats zaak om zijn huidige positie in Europa te handhaven. ,,Je moet niet te snel in paniek raken,’’ vindt Reker. ,,Maar als het zo doorgaat komt onze plek in de middengroep in gevaar.

,,PSV,’’ vervolgt hij, ,,heeft de afgelopen jaren heel veel punten gepakt voor Nederland. Nu is het aan Ajax, Feyenoord en FC Twente. Die móeten gaan scoren. De punten in de UEFA Cup tellen net zo zwaar als die in de Champions League. En die ploegen treffen echt geen tegenstanders van het niveau van Atlético Madrid.’’
AD

De PSV-supporters weten dus wat ze vanavond te doen staat. Allemaal duimen voor Ajax. :hypocrite.gif:

BTW, zijn we tegenwoordig al bang voor Zweden? Wat een doemdenken, zeg.
Het stinkt aan alle kanten!

Jim

Bericht door Jim » do sep 18, 2008 9:51 am

joey schreef:BTW, zijn we tegenwoordig al bang voor Zweden? Wat een doemdenken, zeg.
Hoezo doemdenken?. Is gewoon realiteit.
Heerenveen verloor vorig seizoen kansloos van Helsingborgs en Feyenoord vliegt er volgens mij gewoon uit tegen dat Kalmar. En Ajax werd vrij recent ook nog uitgeschakeld door Kopenhagen. Weliswaar een Deense en geen Zweedse club maar zoveel krachtsverschil zit er niet tussen die twee landen die allebei weinig onderdoen voor Nederland.

999

Bericht door 999 » do sep 18, 2008 9:54 am

Kezman ???.Was dat zo'n topschutter in de C.L. ?.Farfan ??.
Blij met de punten ...

Jim

Bericht door Jim » do sep 18, 2008 10:08 am

Voetske schreef:Kezman ???.Was dat zo'n topschutter in de C.L. ?.Farfan ??.
Het internationaal mindere presteren van PSV zit hem niet zozeer in het niet meer beschikken over die spelers.
Wel in het gemis van mensen als Gomes, Alex en Cocu. Die vormden een ijzersterk blok waardoor PSV zelfs europees op resultaat kon spelen. Die spelers zijn ze kwijt en hun vervangers zijn kwalitatief simpelweg minder.
Geen schande, wel een gegeven.

peter

Bericht door peter » do sep 18, 2008 10:17 am

Uiteraard, maar zo werkt het altijd. Dit PSV heeft deze sterkhouders niet meer en het blok is ook van een kwalitatief lager niveau. Alleen Afellay is nu nog een sterkhouder, maar in de toekomst zie ik ook wel wat andere jongens 'doorbreken'.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do sep 18, 2008 10:29 am

Peter schreef:Uiteraard, maar zo werkt het altijd. Dit PSV heeft deze sterkhouders niet meer en het blok is ook van een kwalitatief lager niveau. Alleen Afellay is nu nog een sterkhouder, maar in de toekomst zie ik ook wel wat andere jongens 'doorbreken'.
Marcellis is nu al beter dan pakweg Vermaelen.

Maar goed, ik lees dat psv in de Eredivisie niet al te veel zal laten liggen, maar ik vind het verdedigend zeer zeer matig. Niet alleen is de kans toegenomen dat psv goals tegenkrijgt, ook voorin is het matigheid troef.

Het verlies van Chelsea/Lemic gaat zich voelen. Pieters heeft nog tijd nodig, Amrabat ook. De vraag is hoeveel punten psv verliest, voordat Huub het enigzins op orde heeft.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do sep 18, 2008 10:34 am

GangstaRiB schreef: Marcellis is nu al beter dan pakweg Vermaelen.
Vind je? Ik vind die speler nogal opgehemeld, ik denk dat Vermaelen zich gemakkelijker staande houdt als hij een wereldspeler moet oppakken. Logisch, want hij heeft meer ervaring(dus routine).

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do sep 18, 2008 10:37 am

Jim schreef:
joey schreef:BTW, zijn we tegenwoordig al bang voor Zweden? Wat een doemdenken, zeg.
Heerenveen verloor vorig seizoen kansloos van Helsingborgs en Feyenoord vliegt er volgens mij gewoon uit tegen dat Kalmar. En Ajax werd vrij recent ook nog uitgeschakeld door Kopenhagen. Weliswaar een Deense en geen Zweedse club maar zoveel krachtsverschil zit er niet tussen die twee landen die allebei weinig onderdoen voor Nederland.
Dat ben ik niet met je eens. Denemarken is duidelijk beter dan Zweden. Wanneer speelde er voor het laatst een Zweedse ploeg in de CL?

Ik kan me niet voorstellen dat Feyenoord eraf gaat tegen Kalmar.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do sep 18, 2008 10:39 am

Vedette-10 schreef:
GangstaRiB schreef: Marcellis is nu al beter dan pakweg Vermaelen.
Vind je? Ik vind die speler nogal opgehemeld, ik denk dat Vermaelen zich gemakkelijker staande houdt als hij een wereldspeler moet oppakken. Logisch, want hij heeft meer ervaring(dus routine).
Je ziet nu al aan Marcellis dat hij de absolute drive heeft om niks langs hem heen te laten gaan. Hij is echt moeilijk te passeren en heeft nu al slimmigheidjes. Zo gaf hij bijvoorbeeld een beuk tegen een Atletico speler vlak voor rust, en die spanjool had er even moeite mee.

Vermaelen heeft altijd een moment van zwakte in een wedstrijd en opbouwend vind ik hem al helemaal drama.

Marcellis wordt echt een hele goeie Nederlandse verdediger. Goed opgeleid.

peter

Bericht door peter » do sep 18, 2008 10:40 am

Eens met GangstaRiB. Speelt in no-time in het NL elftal denk ik.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do sep 18, 2008 10:41 am

Tja, Vermaelen heeft inderdaad minder power. Hij lost het dus anders op, maar met minstens evenveel overtuiging en iets handiger. Trouwens vind ik het beiden geen centrale verdedigers, meer backs in een 3mansverdediging.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do sep 18, 2008 10:43 am

Vedette-10 schreef:Tja, Vermaelen heeft inderdaad minder power. Hij lost het dus anders op, maar met minstens evenveel overtuiging. Trouwens vind ik het beiden geen centrale verdedigers, meer backs in een 3mansverdediging.
Minder power is niet erg. Maar Vermaelen verliest z'n concentratie. Marcellis niet. En dat is toch hét punt met verdedigen, altijd geconcentreerd zijn.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do sep 18, 2008 10:44 am

Jöhnk schreef:
Jim schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Denemarken is duidelijk beter dan Zweden. Wanneer speelde er voor het laatst een Zweedse ploeg in de CL?

Ik kan me niet voorstellen dat Feyenoord eraf gaat tegen Kalmar.
Helsingborg was volgens mij de laatste Zweedse ploeg in de CL. Wonnen toen in de voorronde van Inter, maar speelde in de groep iets minder klaar.

Het is nu wel de Zweedse koploper tegen een Nederlandse middenmoter.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do sep 18, 2008 10:46 am

GangstaRiB schreef: Minder power is niet erg. Maar Vermaelen verliest z'n concentratie. Marcellis niet. En dat is toch hét punt met verdedigen, altijd geconcentreerd zijn.
Waar doel je op? Ik kan me niet meer een tegenstander herinneren die door een concentratiefout van hem scoorde. Marcellis die verdedigt harder(wel een criterium in mijn ogen) maar ik vind Vermaelen handiger.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do sep 18, 2008 10:49 am

Vedette-10 schreef:
GangstaRiB schreef: Minder power is niet erg. Maar Vermaelen verliest z'n concentratie. Marcellis niet. En dat is toch hét punt met verdedigen, altijd geconcentreerd zijn.
Waar doel je op? Ik kan me niet meer een tegenstander herinneren die door een concentratiefout van hem scoorde. Marcellis die verdedigt harder(wel een criterium in mijn ogen) maar ik vind Vermaelen handiger.
Waar ik op doel? Kijk zijn acties er maar op na. Kijk, een fout op de middenlijn is niet super erg, maar Vermaelen is zeer kwetsbaar in en rond de 16 meter. Hij is altijd een stappie te laat etc etc. En dat is pure concentratie.

peter

Bericht door peter » do sep 18, 2008 10:53 am

Champions League voorronde.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do sep 18, 2008 10:53 am

GangstaRiB schreef:
Waar ik op doel? Kijk zijn acties er maar op na. Kijk, een fout op de middenlijn is niet super erg, maar Vermaelen is zeer kwetsbaar in en rond de 16 meter. Hij is altijd een stappie te laat etc etc. En dat is pure concentratie.
Ik vind hem daar juist altijd scherp en geconcentreerd. Over de grond zie ik hem juist heersen, maar door de lucht is hij kwetsbaar(vandaar dat ik in hem geen echte centrumverdediger zie). Trouwens vond ik Marcellis absoluut daarin geen indruk maken tegen Argentinie(OS), toen kwam hij telkens te laat en dat buiten spelers van dat kaliber simpel uit(hij leek een lompe boer).

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do sep 18, 2008 10:56 am

Vedette-10 schreef:
GangstaRiB schreef:
Ik vind hem daar juist altijd scherp en geconcentreerd. Over de grond zie ik hem juist heersen, maar door de lucht is hij kwetsbaar(vandaar dat ik in hem geen echte centrumverdediger zie). Trouwens vond ik Marcellis absoluut daarin geen indruk maken tegen Argentinie(OS), toen kwam hij telkens te laat en dat buiten spelers van dat kaliber simpel uit(hij leek een lompe boer).
Okay.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do sep 18, 2008 10:56 am

Peter schreef:Champions League voorronde.
Iets specifieker over situaties, als je wil.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 18, 2008 10:58 am

Onlangs tegen Willem II gebeurde het weer hoor. Toen stond Vermaelen te slapen op zo ongeveer het enige moment dat zo'n Demouge echt gevaarlijk kan zijn. Dat is volgens mij ook gewoon concentratie.
Nil volentibus arduum

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do sep 18, 2008 11:02 am

Tja, hij is gewoon niet echt sterk door de lucht. Dan is het moeilijk om je goed op te stellen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 18, 2008 11:06 am

Vedette-10 schreef:Tja, hij is gewoon niet echt sterk door de lucht. Dan is het moeilijk om je goed op te stellen.
Mwah, hij kan in principe best koppen. In deze situatie stond hij gewoon niet op te letten. En dat terwijl je weet dat uitgerekend zijn directe tegenstander op dat moment gevaarlijk kan zijn.

Vermaelen heeft hetzelfde euvel als wel meer spelers die doorkomen uit de jeugd in de laatste jaren. Hij ontwikkelt zich niet. Deze fouten maakt hij nu al een paar jaar achter elkaar.

Als je dan kijkt welke stappen Marcellis al heeft gemaakt sinds zijn debuut dan doet die jongen het echt een stuk beter. Misschien is het nog wat vroeg om te oordelen. Laten we eerst maar eens zien hoe hij zich over dit hele seizoen kan bewijzen. Maar voorlopig presteert Marcellis uitstekend. Ik heb me echt in hem vergist want toen hij debuteerde dacht ik dat het niet veel was.
Nil volentibus arduum

Gesloten