PSV 2008 - 2009
Weet niet precies waar het vandaan komt, maar dit vond ik nog:
Harry van Raaij depte zijn mondhoeken en draaide zich in de richting van Tonnie en André Jorna, die aan de andere kant van de tafel zaten. Tegenover de voormalige gastouders van Klaas Jan Huntelaar durfde de afgetreden voorzitter het best toe te geven.
,,Van Raaij vertelde dat ze het met Klaas Jan niet goed gezien hadden,'' zegt André. ,,Hij was daar heel eerlijk in tijdens een diner dat we hadden bij PSV. Ze hadden Klaas nooit zo makkelijk mogen laten gaan.''
Verbitterd zijn Tonnie en André er ook weer niet om. Natuurlijk, het was prachtig geweest als 'hun' Klaas Jan was geslaagd in het Philips Stadion. De spits woonde tweeënhalf jaar bij de familie in Veldhoven, van zijn vijftiende tot zijn achttiende. ,,Maar van oorsprong zijn we echte Amsterdammers,'' zegt Tonnie, zelf moeder van twee kinderen.
,,Eigenlijk ben ik zelfs stiekem voor Ajax. Dat Klaas daar zijn contract tekende, vonden we daarom ook wel weer mooi. Bovendien was dat ook zíjn favoriete club, jaren geleden al. Op zijn kamertje hier thuis, had hij twee voetbalsjaaltjes hangen: één van Chelsea en één van Ajax. Die had hij zelf meegenomen.''
Huntelaar was een bedeesde puber toen hij voor het eerst aanbelde bij de familie Jorna. De Achterhoek was te ver om te bereizen, dus regelde PSV een gastgezin voor het talent. In Veldhoven, op redelijke afstand van de Herdgang. In de weekeinden was Huntelaar thuis, bij zijn ouders in Hummelo. Zij mochten op kosten van PSV zo vaak als ze wilden naar Eindhoven komen.
,,Klaas ging elke dag op de fiets naar de training,'' vertelt André. ,,Dat kostte hem dik een half uur, maar dat vond hij geen probleem. Klaas fietste samen met Koen Garritsen, die hier ook kwam wonen en nu bij Fortuna speelt. Koens oma had voor allebei een muts gebreid, tegen de kou. Ik weet nog goed dat Klaas voor het eerst mee mocht op trainingskamp, naar Spanje geloof ik, met de A-selectie. Al die spelers werden door hun vrouw keurig afgezet, in de lease-Mercedes. Klaas kwam op de fiets, met zijn muts op.''
Hoofd opleidingen Remy Reynierse en scout Gerrit van Tilburg haalden Huntelaar in de zomer van 2000 naar PSV. De Eindhovense club weekte de spits los bij De Graafschap, waar hij glansrijk topscorer was geworden van de B-jeugdcompetitie. Huntelaar maakte zijn status in zijn eerste jaar waar in PSV A1. De 17-jarige Achterhoeker werd topscorer van de Shell-jeugdcompetitie met 26 goals. De twijfel kwam het seizoen daarna.
PSV schoof hem door naar het beloftenteam, maar Huntelaar had het moeilijk. Zijn handelingstempo, fysieke beperkingen en gebrek aan snelheid kwamen nadrukkelijker aan het licht.
,,Hij ligt wat snel op de grond,'' vond trainer Guus Hiddink destijds. ,,Op de training heeft hij de neiging wat aandacht te zoeken. Maar de troostende arm die hij zoekt na een tikkie, komt op dit niveau niet meer. Hij moet zich beter leren wapenen.'' Ook het nieuwe hoofd opleidingen Pim Verbeek had zijn twijfels. In de winterstop van het seizoen 2002/03, het eerste bij de A-selectie, werd de jonge spits uitgeleend aan zijn oude club De Graafschap. Het was het begin van een omweg naar de top. ,,PSV had gewoon wat meer geduld met hem moeten hebben,'' vindt André Jorna. ,, Nu zie je dat jongens als Afellay en Aissati wél een kans krijgen. Destijds stroomden amper talenten door. De algemene opinie onder zijn trainers was dat Klaas een aardige spits zou kunnen worden voor Vitesse, maar niet voor PSV. Hij kwam nét wat tekort, vonden ze.
,,Volgens mij hadden ze kunnen zién dat hij nog niet volgroeid was, dat hij wat meer tijd nodig had dan een ander. Zijn neus voor de goal was uniek, die had hij altijd al. En kijk nu eens naar 'm. Klaas is véél sterker geworden, maar nog steeds niet helemaal volgroeid. ''
Koen Garritsen maakte de PSV-jaren van Huntelaar van dichtbij mee. De middenvelder verhuisde óók vanuit Oost-Nederland naar de familie Jorna in Veldhoven. Daarna speelde hij een seizoen met zijn jeugdvriend bij AGOVV.
,,Zoals hij deze week bij het tv-programma Holland Sport zat, dat is typisch Klaas,'' vindt Garritsen, tegenwoordig dus speler van Fortuna Sittard. ,,Nuchter, maar tegelijker een tikkeltje bijdehand. Op een grappige manier, Klaas heeft overal een weerwoord op. Dat had hij toen al.
,,Daarnaast had hij altijd een onbegrensd vertrouwen in zichzelf. Óók in zijn moeilijke periode in PSV 2 en later bij De Graafschap.'' André Jorna: ,,We hebben meer talenten uit de PSV-opleiding in huis gehad de laatste jaren. Ook nu weer: Kay Velda en Olivier Terhorst, prima voetballers. Maar Klaas heeft iets unieks ten opzichte van andere jongens: zijn onbegrensde gedrevenheid. De drang om het beste uit zichzelf te halen. Of het nou om voetbal, school of een potje kaarten gaat.''
De familie Jorna was niet te beroerd hun deeltijdzoon te stimuleren in zijn ambities. André stond geregeld met een camera langs het veld, om de optredens van de jonge Huntelaar uitvoerig te kunnen analyseren. Daarmee ging hij zelfs naar de trainersstaf op de Herdgang, waar Klaas Jan zijn trainer Willy van der Kuijlen altijd lachend voorhield dat hij diens record van 311 eredivisiegoals ging breken.
,,Die video keken Klaas en ik altijd samen terug,'' aldus Jorna. ,,Zo zag je wat hij goed deed, maar ook wat er nog beter kon. Aan tafel spraken we alles nog eens door, zaten we minutenlang met het zoutvaatje en het Maggi-potje te schuiven. 'Schrijf alles op wat je ziet en leert', heb ik op een gegeven moment tegen hem gezegd. In een schriftje is hij toen van alles gaan noteren: doelpunten, trainingen, sterke en zwakke punten van zijn tegenstanders.''
,,Klaas was daar heel gedisciplineerd in,'' weet Garritsen nog. ,,Alles hield hij bij in dat schriftje, alles analyseerde hij. Veel voetballers hebben de neiging om dingen makkelijk op te nemen. Bij een sprintje op de training nét niet alles geven, of na afloop snel onder de douche springen, dat soort dingen. Klaas gaf áltijd 100 procent, hij deed nooit iets half.''
Een maand of drie geleden stond hij zomaar in de woonkamer in Veldhoven. Miljoenenspits Huntelaar had een paar dagen eerder zijn contract getekend bij Ajax en sprong even binnen. ,,Klaas kwam zijn nieuwe kleren showen,'' vertelt Tonnie. ,,Dat deed hij vroeger al. Hij was met zijn vriendinnetje wezen winkelen in Eindhoven, ze hadden een weekje vrij. Als Klaas in de buurt is, komt hij even langs. Ik vind hem nog niets veranderd, hij is nog net zo spontaan en hartelijk. Soms denk ik terug aan de momenten dat hij op reis ging met de Nederlandse jeugdteams. Dan gaf ik hem altijd een zak snoep en een knuffel mee. Best een gek idee als je hem nu op televisie ziet. Maar hij blijft ons Klaasje. Met zijn echte ouders hebben we ook altijd een goede band gehad. Heel belangrijk, want je moet wel op één lijn zitten.''
De status van spits van negen miljoen zal geen greep krijgen op zijn karakter, denken de Jorna's. ,,Het is een goed joch,'' vindt Tonnie. ,,Mijn moeder is 86 en zit in een verpleeghuis, maar Klaas stuurt nog geregeld een kaartje.''
André wijst op de manier waarop hij als tiener alle grote zaakwaarnemers van zich afschudde. ,,Rob Jansen, Rodger Linse, Kees Ploegsma, alle grote jongens zijn hier geweest. Klaas heeft in de woonkamer met hen zitten praten, maar hij is Arnold Oosterveer altijd trouw gebleven. Die deed het prima, vond hij. Klaas laat zich niet gek maken.''
Het stinkt aan alle kanten!
En wat bewijst dat dan ?
Ik lees namelijk nergens dat PSV hem wel degelijk een contractverlenging aanbood, maar dat Huntelaar die slechts op één voorwaarde wilde tekenen...en die voorwaarde was veel speeltijd bij PSV, een andere optie was er niet voor hem. En natuurlijk verkoos PSV de topscoorder van Nederland en de meest nuttige aanvaller in de CL boven Huntelaar, wat inhield dat hij 'moest' vertrekken.
Maar goed, ik ben dit beu.
Dan geloof je mij gewoon niet Joey, mij zal het ook een zorg zijn.
Ik lees namelijk nergens dat PSV hem wel degelijk een contractverlenging aanbood, maar dat Huntelaar die slechts op één voorwaarde wilde tekenen...en die voorwaarde was veel speeltijd bij PSV, een andere optie was er niet voor hem. En natuurlijk verkoos PSV de topscoorder van Nederland en de meest nuttige aanvaller in de CL boven Huntelaar, wat inhield dat hij 'moest' vertrekken.
Maar goed, ik ben dit beu.
Dan geloof je mij gewoon niet Joey, mij zal het ook een zorg zijn.
Om zijn transferwaarde veilig te stellen, ja. Maar zoals dat door mij geplaatste artikel duidelijk aantoont, zagen ze het bij PSV niet echt in KJH zitten. Van Raaij zegt nota bene nog, dat PSV een fout gemaakt heeft. Dat zou hij nooit zeggen als PSV er alles aan gedaan had om die jongen te behouden.Baseman schreef:Ik lees namelijk nergens dat PSV hem wel degelijk een contractverlenging aanbood.
Hoe dan ook, een dure vergissing. De transferwaarde van KJH ligt veel hoger dan die van Kezman of VOH.
Het stinkt aan alle kanten!
Ik kan best begrijpen dat men destijds het niet zo zag zitten in Huntelaar, gezien de beperkingen die men bij hem constanteerde om in het eerste van een topclub te kunnen spelen. Zijn handelingssnelheid die nu overigens nog steeds laag ligt, maar gezien zijn gebrekkige techniek dat niet geheel verrassend is. Aan je fysiek valt te werken, dat is geen issue, maar aan je snelheid niet echt. Het is dat Huntelaar zich heeft ontwikkelt tot een ware doelpuntenmachine, altijd die neusje voor de goal heeft gehad, anders zat ie nu waarschijnlijk niet in het betaalde voetbal.Dat men zich bij PSV vergist heeft. Huntelaar heeft het iets verder geschopt dan Vitesse.
Laatst gewijzigd door D_skilled op di aug 26, 2008 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De T.Amrabat rekent op vrijspraak
EINDHOVEN, woensdag
De aanklager betaald voetbal is een onderzoek gestart naar de overtreding van PSV’er Nordin Amrabat op Feyenoorder Nicky Hofs tijdens het duel om de Johan Cruijff Schaal van afgelopen zaterdag. Scheidsrechter Kevin Blom zag het incident over het hoofd. „Dankzij de mensen van Studio Voetbal, die het zo nodig tien keer moesten herhalen, moet ik voor komende maandag een verklaring inleveren”, zegt een teleurgestelde Amrabat.
„Ik geef eerlijk toe dat het op de beelden behoorlijk wild lijkt, maar het was echt geen opzet. Ik kwam gewoon niet goed uit met mijn passen, Nicky Hofs was net iets eerder bij de bal. Daarom raakte ik hem per ongeluk flink, maar absoluut niet met de intentie hem te blesseren. Daarom reken ik erop dat de aanklager na het lezen van de verklaringen afziet van een straf.” Ook Blom en Hofs moeten uiterlijk komende maandag hun versie van het gebeurde op schrift overhandigen bij de aanklager.
Blij met de punten ...
- Daily Blind
- Daily Blind
Geen idee, maar dat maakt niet uit. Hij kon alleen al fluiten voor het wild inkomen zonder de smerige schop te hebben gezien.Baseman schreef:Volgens Amrabat floot Blom overigens wel na zijn overtreding, klopt dat ?
Dat zou namelijk betekenen dat Blom het wel degelijk heeft gezien, alleen besloot geen kaart te geven. Nu wordt echter beweerd dat Blom het incident over het hoofd zag, wat dan niet klopt.
Nee, Blom floot niet na de charge van Amrabat ... hij heeft het niet gezien, Blom gaf zelfs niet aan dat het voordeel was ( je kent die handgebaren wel, Feyenoord bleef in balbezit ) ...Baseman schreef:Volgens Amrabat floot Blom overigens wel na zijn overtreding, klopt dat ?
Dat zou namelijk betekenen dat Blom het wel degelijk heeft gezien, alleen besloot geen kaart te geven. Nu wordt echter beweerd dat Blom het incident over het hoofd zag, wat dan niet klopt.
Blij met de punten ...
- Daily Blind
De T.Blom: „Actie rood waard”
TEL AVIV, donderdag
Kevin Blom vindt de overtreding die PSV’er Nordin Amrabat tijdens het duel om de Johan Cruijff Schaal op Nicky Hofs (Feyenoord) maakte, rood waard. „Het was een tackle met buitensporige inzet”, zei de arbiter na het bekijken van de tv-beelden. „Daarop is ook te zien dat ik twee spelers in mijn gezichtsveld had en het voorval niet kon waarnemen”, aldus Blom. „Ik liet dan ook doorspelen en daardoor ontstond zelfs nog een goede kans voor Feyenoord. Als ik de actie van Amrabat wél had gezien, stuurde ik hem weg. Zonder meer.” De aanklager betaald voetbal heeft een onderzoek ingesteld naar Amrabat. De PSV’er, Hofs en Blom hebben tot maandag de tijd om een verklaring in te dienen.
Blij met de punten ...