de Volkskrant.Ook Aissati stuurt aan op een breuk met PSV
ACHTERGROND, Van onze verslaggever Charles Bromet
gepubliceerd op 16 juli 2008 02:45, bijgewerkt op 16 juli 2008 08:20
EINDHOVEN - Meestal is hij kort van stof. Afgemeten antwoorden worden snel uitgesproken, waarna een vragende blik volgt. Zo heeft hij toch wel genoeg verteld hè? Nee, een gedroomde gesprekspartner is Ismaïl Aissati niet.
Maar de voetballer die zijn status van talent nog geen vervolg heeft kunnen geven, praat op deze dinsdagochtend plots in volzinnen om duidelijk te maken dat hij PSV zo snel mogelijk wil verlaten.
Dat wekt bevreemding, zeker omdat de nieuwe coach Huub Stevens hem een eerlijke kans wil geven en de speler ook heeft kunnen overtuigen van zijn intenties. ‘Ik heb het gevoel dat Stevens mij heel graag wil houden’, zegt de 19-jarige middenvelder op een bepaald moment zelfs.
Als hem wordt voorgehouden dat dit toch hetgene is dat telt – een trainer die in je gelooft – gaat Aissati haast onverstoorbaar verder. ‘Maar ik krijg niet het gevoel dat de directie in mij gelooft. Dit zit me heel hoog en eigenlijk loop ik al zes weken rond met de gedachte dit naar buiten te brengen.’
Niet de wens van Aissati om de club te verlaten zal de clubleiding verontrusten. Onder diverse PSV-coaches was hij de afgelopen seizoenen wisselspeler en die gaven allen – net als bondscoach Foppe de Haan van Jong Oranje, die hem niet opnam in de olympische selectie – te kennen dat de speler zich wat verder moet ontwikkelen.
Directeur Reker zal veel meer zijn geïnteresseerd in de achterliggende gedachte van deze nieuwe frontale aanval op zijn bewind. Aissati wordt vertegenwoordigd door zaakwaarnemer Rodger Linse, die eerder een mondelinge overeenstemming met PSV bereikte over een contractverlenging tot 2012 voor Aissati. Nu wordt betwist of die afspraak wel rechtsgeldig is.
Linse werkt al jaren goed samen met Vlado Lemic, de tussenpersoon bij vele Eindhovense transfers die deze zomer door Reker subiet de deur is gewezen vanwege zijn te groot gegroeide rol achter de schermen. Met hem verdwenen onder meer technisch manager Valckx, scout De Visser en doelman Gomes uit Eindhoven.
Het is nu de vraag in hoeverre de escalatie van de interne onvrede, die leidde tot deze rigoureuze wijzigingen, nog steeds doorwerkt bij PSV. Is Aissati gestuurd door zijn begeleiders? En is hij daarmee de eerste in een reeks van PSV-spelers die aanstuurt op een breuk, vanwege de nog altijd heersende onvrede bij hun zaakwaarnemers?
‘Er is geen druk op mij uitgeoefend’, zei Aissati dinsdag zelf in elk geval. Ook zei de speler, die van de clubleiding niet mag vertrekken naar Ajax, omdat de landskampioen zijn voornaamste concurrent niet wil versterken, dat hij nog met geen enkele club heeft gesproken.
Maar na zijn uitdrukkelijk uitgesproken grieven – ‘ik heb het idee dat ze het hier niet meer zien zitten in mij’ – lijkt er in elk geval geen weg meer terug voor Aissati.
Het zijn problemen die Stevens, deze zomer overgekomen van het Duitse HSV, in de voorbereiding op het seizoen bijzonder slecht uitkomen. Zelf begint de coach met een schone lei aan zijn werk in Eindhoven. Maar het zal hem zijn duidelijk geworden dat de storm die kort na de behaalde landstitel uitbrak, na een interview van doelman Gomes in weekblad Voetbal International, nog altijd niet volledig is gaan liggen.
Naast het formeren van een ploeg die jacht zal maken op de vijfde opeenvolgende landstitel, zal Stevens er alles aan gelegen zijn de rust in de organisatie te laten weerkeren.
Als het aan Aissati ligt, blijft een arbitragezaak de club in elk geval bespaard in de aanloop naar het nieuwe voetbalseizoen. ‘Ik denk wel dat PSV en ik eruit zullen komen’, zei hij opvallend monter.
Zal het onrustig blijven?