Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Martin Jol
5
6%
Jose Mourinho
21
27%
Marco van Basten
14
18%
Louis van Gaal
15
19%
Adrie Koster
3
4%
Co Adriaanse
10
13%
Iemand anders, te weten:
10
13%

Totaal aantal stemmen: 78

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 12:24 am

In welk opzicht dan?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

jabu

Bericht door jabu » vr jan 25, 2008 12:31 am

Veel van de jonge spelers, die nog aandachtig naar Van Gaal luisteren, vind ik vaak met stappen vooruit gaan. Het is in mijn ogen te makkelijk om te zeggen dat ze op die leeftijd toch wel groeien of dat het aan het tactische concept ligt. Ook het maken van juiste keuzes, geholpen door het tactische concept, is in mijn ogen een teken van groei.

Wat betreft dat tactische concept vind ik overigens dat je wel gelijk hebt met de mindere goden. Jongens als Bogarde en Reiziger konden prima uit de voeten in hun rol bij Ajax, terwijl het individueel geen geweldenaren waren.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 12:45 am

Jabu schreef:Het is in mijn ogen te makkelijk om te zeggen dat ze op die leeftijd toch wel groeien of dat het aan het tactische concept ligt. Ook het maken van juiste keuzes, geholpen door het tactische concept, is in mijn ogen een teken van groei.
Volgens mij zeg ik nergens dat spelers vanzelf groeien. Spelers groeien eigenlijk alleen in beperkte mate fysiek vanzelf. Wel zeg ik dat Van Gaal spelers een concept kan aanreiken en dat concept zo kan aanreiken dat spelers zich dat concept ook eigen kunnen maken (met andere woorden: om in dat concept te spelen de juiste keuzes maken).

Maar ook technisch en fysiek moeten spelers zich blijven doorontwikkelen. Zeker aangezien Ajax veelal met jonge spelers werkt waar nog veel rek in zit. En voor die technische en fysieke ontwikkeling mag je best extra mensen aanstellen. Door die technische en fysieke ontwikkeling wordt het immers ook weer makkelijker om in bepaalde en meerdere tactische concepten te spelen.
Wat betreft dat tactische concept vind ik overigens dat je wel gelijk hebt met de mindere goden. Jongens als Bogarde en Reiziger konden prima uit de voeten in hun rol bij Ajax, terwijl het individueel geen geweldenaren waren.
Mwah, ze waren niet erg veelzijdig, want in veel andere concepten is er geen plaats voor ze, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze destijds in dat concept niet gewoon in een goed niveau waren. In feite gold hetzelfde voor Litmanen, alleen was hij in dat specifieke concept natuurlijk wel eventjes een stuk beter.

En met niemand anders!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr jan 25, 2008 1:07 am

Ik vind het verhaal Reiziger wel een mooi voorbeeld.

Hoeveel trainers slagen erin een ondermaatse vleugelspits tot verdediger in een wereldteam om te scholen? Het is geen toeval dat van Gaal net als Michels leraar is geweest.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 1:17 am

Zo ongewikkeld is dat ook weer niet, als iemand de kwaliteiten heeft. Cruijff leerde het zijn spelers toch ook? Die was toch wat minder gediplomeerd.

Hoe groot is het verschil nou? Reiziger had de fysieke eigenschappen om achterin mandekking te kunnen spelen, had jaren als rechtsbuiten de opleiding van Ajax doorlopen (waar hij dus constant onder druk moest handelen, waardoor hij een goede handelingssnelheid en dito techniek en positiespel ontwikkelde). Het enige wat hem echt geleerd moest worden was het tactisch concept, de taakomschrijving. Maar mandekking is ook geen hogere wiskunde en dat kun je de meeste spelers dus wel bijbrengen.
Man volgen, voor je man komen op slechte passes, ophouden wanneer je geen rugdekking hebt, zo mogelijk ingrijpen als je rugdekking hebt, bij balbezit zo diep mogelijk spelen, veld bij balbezit zo breed mogelijk houden (maar wel aanspeelbaar blijven) en bij balverlies altijd de binnenkant dekken.

En met niemand anders!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr jan 25, 2008 1:22 am

Dan zou Urby het zo langzamerhand toch wel moeten kunnen? Of Maduro?
Bertje schreef:Maar mandekking is ook geen hogere wiskunde en dat kun je de meeste spelers dus wel bijbrengen.
Sign your name on
the dotted line:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 1:30 am

Uh, Urby en Maduro hebben de fysieke eigenschappen om echte mandekking te spelen dus niet, waar Reiziger die wel had (al waren die eigenschappen bij Reiziger er natuurlijk ook niet op topniveau).

Daarnaast: hebben Urby en Maduro al onder Van Gaal (of een trainer met een vergelijkbaar tactisch vermogen) getraind?

En met niemand anders!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr jan 25, 2008 1:56 am

Dus iemand als van Gaal is toch nodig om iemand het vak van mandekking (geen hogere wiskunde toch?) bij te brengen?

Dat zou verklaren waarom er zo weinig goede mandekkers in nederland rondlopen. Om mandekkers op te leiden moet je misschien toch met iets meer komen dan algemeenheden als "voor je man komen en zo mogelijk ingrijpen." Wat dat betreft lijkt het me geen slecht idee als Ajax eens wat specifieke verdedigingscursussen laat geven door een paar italiaanse gastdocenten.

Er zijn maar weinig trainers die iemand kunnen leren hoe je voor een tegenspartelende aanvaller moet komen en blijven en op wat voor manier je dan moet ingrijpen. Daar heb je blijkbaar toch detailneukers als Michels, van Gaal en ongediplomeerd didacticus Cruijff voor nodig.
Sign your name on
the dotted line:

Starring

Bericht door Starring » vr jan 25, 2008 8:02 am

Bertje schreef:Ik vind dat een speler pas eigen initiatief mag nemen op zo'n vlak, op het moment dat hij ook zelf meedenkt over zijn ontwikkeling. Hoe meer iemand in zichzelf investeert, hoe meer je hem in dat proces ook zijn gang kunt laten gaan.

Zeker technisch valt alles te trainen. En uit een goede techniek volgt ook met hulp een beter positiespel, een beter overzicht en dus een beter tactisch vermogen.

Op deze manier stimuleer je die mentaliteit van eigen initiatief ook. Je laat ze zien hoe het moet (veel oefenen) en op die manier zullen ze daar ook sneller eigen initiatief in nemen.
Mee eens, techniek valt op elke leeftijd aan te leren en te verbeteren. Toewerken naar die 95%. Zidane en Litmanen kwam daar overigens in de buurt. Zij leden haast zelden balverlies. Eigenlijk is het dan in en in triest om te constateren dat Ajax-1 nog altijd geen fulltime noch parttime een techniektrainer tot zijn beschikking heeft. Dat moet Ko echt aan Martin van Geel adviseren als ie hem weer eens ziet. Spelers worden met gerichte trainingen binnen no-time een betere voetballer. Ik heb het elders gezien met mijn eigen ogen. Het waren amateurvoetballers notabene.

666 schreef:Dus iemand als van Gaal is toch nodig om iemand het vak van mandekking (geen hogere wiskunde toch?) bij te brengen?
Van Gaal heeft o.a. die eigenschap om spelers tactisch beter te doen laten functioneren. Volgens Cruijff bezitten overigens maar weinig coaches die kwaliteit. Dus v. Gaal kan een speler ook beter mandekking toe laten passen. Want verdedigen betreft (zoals Bertje stelde) niets anders als de juiste keuze maken en die keuze vervolgens (trachten) succesvol te laten verlopen met behulp van de aanwezige verdedigende en fysieke pluspunten. Oga heb ik bijvoorbeeld nooit voor zijn man zien komen. Jij wel? Terwijl hij wél jarenlang heeft lopen backen, 666. Hieruit zou je kunnen afleiden dat het Roemeense voetbal maar weinig voorstelt of dat Oga in een systeem heeft gespeeld waarin hij zich maar weinig op het verdedigen heeft hoeven concentreren. Ik heb eerlijk gezegd maar weinig backs op niveau gezien die zò slecht verdedigen in persoonlijke duels.
Dat zou verklaren waarom er zo weinig goede mandekkers in nederland rondlopen. Om mandekkers op te leiden moet je misschien toch met iets meer komen dan algemeenheden als "voor je man komen en zo mogelijk ingrijpen." Wat dat betreft lijkt het me geen slecht idee als Ajax eens wat specifieke verdedigingscursussen laat geven door een paar italiaanse gastdocenten.
Het is simpelweg de manier waarop je traint. In Italië trainen ze in een laag tempo en leggen ze de accenten meer op teamorganisatie en het verdedigen zonder bal. Oga zou je dus redelijk eenvoudig kunnen trainen door hem continue na en tijdens de training met 1-tegen-1-situaties te confronteren waarin hij Leo of Suarez dient te houden. Op een gegeven moment zal hij echt niet zo makkelijk meer een panna krijgen, zoals tegen Lurling onlangs het geval was.
Er zijn maar weinig trainers die iemand kunnen leren hoe je voor een tegenspartelende aanvaller moet komen en blijven en op wat voor manier je dan moet ingrijpen. Daar heb je blijkbaar toch detailneukers als Michels, van Gaal en ongediplomeerd didacticus Cruijff voor nodig.
Coaches die aan details veel waarde hechten, zijn direct ook de toptrainers. Rutte doet niet anders bij FCT. Die zag in Braafheid ook een betere speler als centrale verdediger. Daar waar Foeke Booy en zijn assistenten het niet zagen of die positiewisseling niet toepaste.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 11:37 am

666 schreef:Dus iemand als van Gaal is toch nodig om iemand het vak van mandekking (geen hogere wiskunde toch?) bij te brengen?

Nee, voor een goede trainer is het geen hogere wiskunde (en als je het goed uitgelegd krijgt is het geen hogere wiskunde om te leren). We hebben in Nederland gewoon weinig goede trainers.
Als je goed opgeleid bent (en dus technisch en positioneel goed bent), dan weet je dit al. Heeft namelijk met positiespel en techniek te maken.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 12:00 pm

Iets anders:
'Van Basten wil het liefst naar Ajax'

vrijdag 25 januari, door XaJajoden, Nuenen, 00:29u, VI
Nieuwsfoto Voetbal International meldt deze week dat Marco van Basten er veel voor voelt om bij een Nederlandse club aan de slag te gaan. De bondscoach van Oranje staat in de belangstelling van Bayern München en Hamburger SV, maar wordt ook geregeld aan Ajax gelinkt.

Volgens het weekblad gaat de voorkeur van Van Basten uit naar een langer verblijf in Nederland en daarbij denkt de voormalige topspits met name aan Ajax. Oud-Ajacied Ruud Krol, momenteel trainer bij Al Zamalek in Egypte, verwacht dat Van Basten volgend seizoen aantreedt als hoofdcoach in Amsterdam. 'In de zomer zal Marco van Basten daar wel trainer worden, toch?', aldus Krol in VI. 'Lijkt me een prima keuze. Hij is een echte Ajax-man, die zonder overdreven goed voetbal resultaat heeft geboekt met Oranje.'

Johan Derksen, doorgaans goed ingevoerd, schrijft in zijn column echter dat er intern veel weerstand bestaat tegen de komst van de oud-international. Volgens Derksen zou Ajax meer voelen voor het aantrekken van Frank Rijkaard, die nu nog de scepter zwaait bij Barcelona. Ook Co Adriaanse zou een optie zijn, omdat Ajax-adviseur Johan Cruijff inmiddels 'heel genuanceerd' over de Amsterdammer oordeelt. Derksen schrijft dat de goede ervaringen van Jordi Cruijff bij Metallurg Donetsk hun uitwerking op de legendarische Nummer 14 niet hebben gemist.
AS

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » vr jan 25, 2008 12:02 pm

:cheer.gif:

Adriaanse krijgt de zegen van de Verlosser himself. Meneer van Geel, actie!!
Het zegt wel iets over onze verlosser, vijand nr 1 komt op het vriendenlijstje omdat zoonlief zo fijn met hem gewerkt heeft

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 12:05 pm

Net alsof Cruijff ooit heeft gezegd dat Adriaanse geen goede trainer is. Hij heeft alleen gezegd dat hij zich onfatsoenlijk gedragen heeft. En terecht natuurlijk.

En met niemand anders!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr jan 25, 2008 12:50 pm

Voor goed opgeleide spelers heb je een goede opleider nodig. Bijvoorbeeld Michels, Cruijff of van Gaal. Niet iedere trainer kan een spits tot back omscholen.
Bertje schreef:Als je goed opgeleid bent (en dus technisch en positioneel goed bent), dan weet je dit al. Heeft namelijk met positiespel en techniek te maken.
Sign your name on
the dotted line:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 12:54 pm

Ah, maar hiervoor had je het er nog over dat Michels en Van Gaal leraren waren geweest en daardoor dit konden overbrengen. Dat gaat dus niet op.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 25, 2008 1:12 pm

LucaS schreef::cheer.gif:

Adriaanse krijgt de zegen van de Verlosser himself. Meneer van Geel, actie!!
Het zegt wel iets over onze verlosser, vijand nr 1 komt op het vriendenlijstje omdat zoonlief zo fijn met hem gewerkt heeft
Derksen weet dat helemaal niet. Derksen denkt dat. En ach, Derksen denkt zoveel.
Het stinkt aan alle kanten!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr jan 25, 2008 1:22 pm

Dat Michels en van Gaal uit het onderwijs kwamen heeft er zeker aan bijgedragen dat ze in staat waren hun spelers zoveel te leren. Hebben ze zelf overigens ook altijd geroepen.

Logisch ook, want als je iemand iets bij wil brengen is hoe je iets zegt minstens even belangrijk als wat je zegt. Vandaar dat voormalige topvoetballers zo vaak door de mand vallen als trainer en dat die "CIOS-loellen" zo slecht nog niet zijn.
Sign your name on
the dotted line:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 1:25 pm

Oh, het zal best helpen. Net zoals het helpt als je niet een eikel eerste klas bent. Jij stelde het echter alsof het een voorwaarde is en dat is het natuurlijk niet.

En met niemand anders!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr jan 25, 2008 1:45 pm

Discussietechnieken voor gevorderden deel 666: leg in noodgevallen de tegenstander uitspraken in de mond die hij niet gedaan heeft en val hem daar op aan.

Die truc ken ik zo goed dat ik daar al lang niet meer intrap.

Waar zie jij de term "voorwaarde" staan?
666 schreef:Ik vind het verhaal Reiziger wel een mooi voorbeeld.

Hoeveel trainers slagen erin een ondermaatse vleugelspits tot verdediger in een wereldteam om te scholen? Het is geen toeval dat van Gaal net als Michels leraar is geweest.
Sign your name on
the dotted line:

Jesse

Bericht door Jesse » vr jan 25, 2008 2:41 pm

De doorgaans goedingevoerde Derksen :biggrin.gif: :drecul.gif:

Zo, dat was even lachen. Ik kan weer aan het werk.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jan 25, 2008 10:30 pm

Dan heb ik je kennelijk verkeerd begrepen, 666.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr jan 25, 2008 10:33 pm

Cruijff heeft zovaak gezegd dat Adriaanse een goede trainer is....voor de subtop.

En voor Jordi. Maar Jordi is dan ook subtop. Op z'n hoogst.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » za jan 26, 2008 10:00 am

Na gisteren ben ik bang dat Co terug gaat om puin te ruimen in de kaasstad... en v. Gaal heeft al openlijk gesolliciteerd bij de KNVB...

Dus het zal wel v. basten en co worden... :1evil.gif:
Of toch nog een verrassing in de zin van Rijkaard.
Weer op zoek naar een Interim coach..

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za jan 26, 2008 10:24 am

Van Gaal = Adriaanse + credit

Van Basten is nog eens 3 years van stilstand/achteruitgang, mark my words!

Rijkaard: kan hij ook results halen zonder topspelers?

Keus is niet zo moeilijk.

gaizka

Bericht door gaizka » za jan 26, 2008 7:51 pm

Jansma schreef:Van Gaal = Adriaanse + credit

Van Basten is nog eens 3 years van stilstand/achteruitgang, mark my words!

Rijkaard: kan hij ook results halen zonder topspelers?

Keus is niet zo moeilijk.
Ik vind de elftallen van Co de laatste jaren leuker voetballen dan die van Louis. Onder Co hebben spelers meer vrijheid wat tot verassing leidt, onder Co zijn ze meer positiegebonden.

Wat mij ideaal lijkt is zowel Adriaans als van Gaal waarbij 1 van de 2 technisch directeur wordt. Dit zijn de mensen die Ajax weer Ajax kunnen maken!

En wat betreft Rijkaard: mijn vraag is eerder of hij het kan zonder goede veldtrainer. Als je Barcelona vergelijk ten tijde dat HTC nog assistent was en de periode daarna..

Gesloten