Jurgen Colin
Moderator: mods
WP_LeGeNd schreef:ik vind hem ook niet dramatisch... maar middelmaat was het wel.
Ik denk dat Colin zich dit weekend echt kan bewijzen of die klaar is voor het echte werk. Je moet vanaf het begin aanpikken om straks alsnog op de bank te belanden. Maar ik vind dat Ogararu het eind vorig seizoen niet slecht deed.
- Daily Blind
Vergeet niet dat je met van der Wiel een groot talent hebt voor zowel de rechtsback als centraal achterin. Zijn ontwikkeling mag absoluut niet gehinderd worden.Toppie schreef:WP_LeGeNd schreef:ik vind hem ook niet dramatisch... maar middelmaat was het wel.
Ik denk dat Colin zich dit weekend echt kan bewijzen of die klaar is voor het echte werk. Je moet vanaf het begin aanpikken om straks alsnog op de bank te belanden. Maar ik vind dat Ogararu het eind vorig seizoen niet slecht deed.
De T.Nieuwe Ajacied Jurgen Colin vecht in de luwte tegen vooroordelen
Wereld van uitersten
AMSTERDAM, woensdag
De afgelopen weken bestond er de wereld van Wesley Sneijder en de wereld van Jurgen Colin. Enerzijds de status, de spotlights en het miljoenenspel. Anderzijds de betrekkelijk anonieme stagiair, de luwte en de afkoopsom van een ton. Bijna in stilte tekende Colin zijn contract. Vanavond maakt hij voor Ajax zijn debuut in de Champions League tegen Slavia Praag. „Ik ben nooit een opvallende speler geweest.”
Er wordt vaak gezegd dat jonge voetballers zo’n verzadigde, soms zelfs verveelde indruk maken als ze hun droomtransfer realiseren. Het kan ook anders. Sinds Jurgen Colin zich meldde in Amsterdam voor een proefperiode van drie weken, deed hij geen enkele moeite om zijn verwondering te bedekken. „Het stadion, de stijl, de kleding, de uitstraling: ik vind het allemaal schitterend. Dat zit in me, al heel lang. Ik ben opgegroeid bij PSV. Daar durfde ik dat gevoel nooit uit te spreken. Nu maakt het niet meer uit.”
De grootste weifeling in zijn spel is goeddeels verdwenen. Colin ging aanvankelijk ver in zijn streven om degelijkheid te laten overheersen. In Schotland brak het uur U aan. „Ik moet me in opbouwend opzicht meer laten gelden. Dat vindt de trainer, en dat vind ik zelf ook”, zei hij. Tegen Glasgow Rangers mislukte die missie. Zijn passes kwamen niet aan, maar Ajax speelde met een gemankeerd elftal door het wegvallen van enkele vaste krachten. Colin zou tegen Falkirk nog een kans krijgen. „Maar al voor die wedstrijd had Henk ten Cate me het vertrouwen gegeven.”
Hoewel veel buitenstaanders zich afvroegen wat Colin zou toevoegen aan Ajax, was Ten Cate dus snel overtuigd. Ten eerste wist hij van zijn eerdere periode bij NAC wat er nog in het vat zit; ten tweede viel Ajax zich geen buil aan het lage transferbedrag. Bij Norwich City was er geen toekomst meer voor Colin, die rustig de tijd kreeg om op het vasteland een contract te verdienen. Aardig detail: „Ze dachten dat alleen een paar Nederlandse clubs uit de subtop interesse toonden. Niemand had rekening gehouden met Ajax. Ik denk dat ze nu bij Norwich wel geschrokken zijn.”
Het derde argument om Colin toch aan te trekken, is zijn veelzijdigheid. Gehaald als rechtsback en noodverband voor het centrum, maar op het Amsterdam Tournament bleek hij ook als linksback uit de voeten te kunnen. Daar komt bij dat hij zijn plaats kent. „Ik ben voor de breedte gehaald. Ik mag dus blij zijn als ik speel, op welke positie dan ook. Ik besef dat het centrum momenteel een beetje te zwaar is voor me. En George Ogararu heeft hier een jaar in de basis gestaan, dus die speel je niet zomaar uit de ploeg. Dat ik een paar keer naar links verhuisde om Urby Emanuelson te laten doorschuiven, is mooi meegenomen.”
Colin is blij dat Norwich City nu tot het verleden behoort. Het voetbal aldaar vat hij in één kernachtige zin samen. „Bal krijgen, opendraaien, naar voren schieten en erachter aanrennen.” Nu is het: „Veel meer voetbal, rust en overzicht. En dat past beter bij mij. Ik ben altijd iemand geweest van het twee keer raken.”
De wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal bracht geen diepgewortelde emoties bij hem boven. „Ik stond destijds zelf achter mijn vertrek en ga nu dus ook niet roepen dat ik geen eerlijke kans heb gekregen. Het was de verkeerde tijd, tussen grote jongens, en daardoor moeilijk om door te breken. Ik had ook geduldiger kunnen zijn, maar ik wilde op dat moment geen joker zijn. PSV neem ik niks kwalijk.”
Vooroordelen hebben de 26jarige verdediger ook bereikt. Colin stond in de digitale debatten model voor het povere aankoopbeleid van Ajax. Op een fansite zag maar liefst tachtig procent het niet in hem zitten. „In Schotland hoorde ik die commentaren al. Uit de reacties van veel mensen spreekt aarzeling. Terwijl ik hier net binnen ben. Ze geven je kennelijk niet eens de tijd. Wat dat betreft, merk ik dat ik nu bij een topclub zit. Ik moet maar niet te veel nadenken. Eigenlijk legt het juist minder druk op mijn schouders. Omdat ik het alleen maar beter kan doen.”
Blij met de punten ...
- Giacomo Puccini
Wat liep Colin vandaag te prutsen zeg. Ajax onwaardig.
Ik hoop dat Colin alleen mocht blijven staan omdat Ten Cate aan een soort van 'Kopenhagen-syndroom' lijdt. Niet weer een Urby'tje in de slotfase zal hij misschien gedacht hebben.
In de competitie hoop ik toch gewoon Van der Wiel als rechtsback te zien.
Ik hoop dat Colin alleen mocht blijven staan omdat Ten Cate aan een soort van 'Kopenhagen-syndroom' lijdt. Niet weer een Urby'tje in de slotfase zal hij misschien gedacht hebben.
In de competitie hoop ik toch gewoon Van der Wiel als rechtsback te zien.
Ajax!
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Die jongens is vanavond werkelijk "gezakt"geef dan v.d. Wiel maar een kans. Het lukt nog geen eens om een bal van 3 meter bij iemand in de voeten te spelen. Ik zag wel geteld 1 goeie aktie van hem. Laat in de 2e helft met zijn ingreep.Spijker schreef:Hij is me tot nu toe eigenlijk best meegevallen. Ik ben benieuwd hoe hij het vanavond gaat doen.
Weer op zoek naar een Interim coach..
Yep. Anders wordt die ene gast van Slavia ook nog met een lepe steekpas vrij gezet voor Stekel. Voor de rest was het 10 keer niks. Goh, wat heeft die Bakircioglu ook veel gehad aan zijn 'opbouwende' en 'opkomende' back. Geweldige speler, die Colin! Goed gezien, Henk!mattie schreef:Die jongens is vanavond werkelijk "gezakt"geef dan v.d. Wiel maar een kans. Het lukt nog geen eens om een bal van 3 meter bij iemand in de voeten te spelen. Ik zag wel geteld 1 goeie aktie van hem. Laat in de 2e helft met zijn ingreep.Spijker schreef:Hij is me tot nu toe eigenlijk best meegevallen. Ik ben benieuwd hoe hij het vanavond gaat doen.
-
- AT Toto winner 15/16
Van der Wiel komt dan misschien het beste tot z'n recht als centrumverdediger, maar aangezien onze eerste twee rechtsbacks heel veel moeite hebben om aan te klampen, zou ik Gregory maar laten spelen.
Het probleem ligt overigens niet alleen bij Colin. Als doorsluitende back zou hij normaal gesproken degelijk kunnen spelen, maar op dit moment levert de rechter helft van de verdediging (samen met Stam) werkelijk geen enkele vorm van opbouw op. Colin kan nog geen bal over 10 meter strak inspelen en Stam heeft nog nooit van een inspeelpass gehoord.
Het probleem ligt overigens niet alleen bij Colin. Als doorsluitende back zou hij normaal gesproken degelijk kunnen spelen, maar op dit moment levert de rechter helft van de verdediging (samen met Stam) werkelijk geen enkele vorm van opbouw op. Colin kan nog geen bal over 10 meter strak inspelen en Stam heeft nog nooit van een inspeelpass gehoord.