Feyenoord
- SylvievdVaart
Ik ben het er wel mee eens dat Feyenoord inderdaad geen kans had gehad de play offs te winnen van Groningen met Koeman nog aan het roer. De laatste weken gingen ze constant keihard op hun bek, dat zou niet zomaar veranderen.
Beenhakker is uiteraard geen garantie voor succes, maar hij kan dit soort kunstjes wel flikken. Nu hebben ze in ieder geval weer een kansje. Dit geeft altijd een schokeffect en de selectie van feyenoord is niet zo slecht als Koeman probeerde te laten zien aan Nederland. Een slimme zet dus van Feyenoord in mijn ogen.
Beenhakker is uiteraard geen garantie voor succes, maar hij kan dit soort kunstjes wel flikken. Nu hebben ze in ieder geval weer een kansje. Dit geeft altijd een schokeffect en de selectie van feyenoord is niet zo slecht als Koeman probeerde te laten zien aan Nederland. Een slimme zet dus van Feyenoord in mijn ogen.
Frans Odink schrijft in de Sportweek:
Onzin? Let wel op, Steef!
SportweekSinds vorige week wordt Feyenoord genoemd als mogelijk nieuwe werkgever van Magrão, de verdedigende middevelder van Corinthians. Ik zag hem twee wedstrijden, maar het is geen schim van de speler die in 2005 bij Palmeiras furore maakte. Bovendien zou de transfersom aan Yokohama, waar hij vorig jaar speelde, maar voor de helft zijn betaald. En om die reden willen de Japanners hem nu terughalen.
Hopelijk is de belangstelling van Feyenoord niet concreet, de Rotterdamse clubleiding is gewaarschuwd.
Onzin? Let wel op, Steef!
Het stinkt aan alle kanten!
De T.’DON LEO’, VERLOSSER ZONDER GEDICHT
Beenhakker: „Adriaanse voor lange termijn dé trainer voor Feyenoord”
ROTTERDAM, dinsdag
De clubleiding van Feyenoord kan in ieder geval niet verweten worden met de handen over elkaar op weg te zijn gegaan naar de play-offs tegen FC Groningen. Drie dagen na het vertrek van trainer Erwin Koeman verscheen Leo Beenhakker gisteren in De Kuip. „Zonder gedicht”, refererend aan Louis van Gaal toen deze zich bij Ajax presenteerde als opvolger van Leo Beenhakker als technisch directeur.
Een uurtje na de presentatie stapte de bondscoach van Polen met zijn groep het veld van De Kuip op om achter gesloten deuren te trainen. Hij maakte volgens diverse spelers een totaal ontspannen indruk. Alsof Feyenoord helemaal niet twee duels verwijderd is van Europese uitschakeling voor volgend seizoen. Daarbij verried zijn werkwijze een berg aan ervaring, volgens sommigen.
Beenhakker (64) is derde keus achter Guus Hiddink en Bert van Marwijk, maar daar maalde hij niet om en Feyenoord evenmin. Technisch manager Peter Bosz zocht iemand die in korte tijd – een kwestie van dagen – iets teweeg kan brengen in een spelersgroep. Met die achterliggende gedachte zijn de twee afzeggingen misschien zelfs wel een zegen want dit lijkt een klusje op het lijf van Beenhakker geschreven te zijn.
„Of ik het kan? Dat zal moeten blijken. Ik geloof er in ieder geval in dat we met Feyenoord alsnog Europees voetbal halen, want anders was ik niet eens gekomen. Natuurlijk is tijd onze voornaamste vijand. Aan de andere kant toen ik hier ooit in november 1997 binnenstapte, ontbrak ook de tijd omdat negen dagen later Juventus op bezoek kwam. Die hebben we vervolgens even helemaal van de mat getikt, het grote Juventus, en met een 2-0 nederlaag naar huis gestuurd.”
Zo, het mentale oppeppen is begonnen in De Kuip. „Er mag gerust gelachen worden.” De belegen spelers van Feyenoord zullen het allemaal wel doorzien, maar voor het overgrote deel van de jongere Feyenoorders staat er ineens wel iemand voor hun neus. Beenhakker gaat die jongens heel groot maken komende dagen. „Belangrijkste taak is dat we niet Feyenoord, onszelf dus, als tegenstander zien. FC Groningen is de tegenstander. De sleutel ligt bij onszelf.”
Beenhakker heeft wel een idee waaraan het schort bij Feyenoord en hoe hij alles gaat aanpakken. Hij sprak ook met de opgestapte Koeman. „Maar ik moet zelf ervaren hoe de groep ervoor staat en daarvoor moet ik met ze trainen. Zoals vaker zal het een kwestie zijn van wel willen, maar niet kunnen. Die barrière moeten we wegnemen.”
Financieel wordt Beenhakker er niet rijk van. „Daar is het helemaal niet om te doen. Over de financiën waren we in een minuut rond.” Don Leo, door sommigen in Rotterdam wel bestempeld als Dom Leo omdat hij erin is gestapt, zal een basisbedrag krijgen en een flinke premie als hij Feyenoord Europa in loodst. „No cure no pay, geen prestaties geen geld.” Dus slechts voor een paar benzinebonnen. „Joh als we het niet halen, wil ik die zelfs niet vergoed krijgen.”
De afwijzende houding van Pierre van Hooijdonk ten opzichte van een interimtrainer wuift Beenhakker weg. „Ik respecteer z’n mening, maar Pierre bepaalt het beleid van Feyenoord niet. Toch, Pierre wil niet zonder Europees voetbal afscheid nemen en is zo professioneel om er vol voor te gaan.”
Nadrukkelijk meldden directeur Onno Jacobs en Beenhakker zelf dat deze klus slechts voor twintig dagen is. Zonder verplichtingen richting volgend seizoen. Sterker, Beenhakker gaf de Feyenoord-directie de gratis tip mee dat Co Adriaanse een uitstekende kandidaat is om de club terug aan de top te brengen. „Maar ik ben geen beleidsbepaler.”
Een waardevolle tip want Beenhakker werkte als technisch directeur bij Ajax met Adriaanse, ontsloeg hem ook en kent hem als geen ander.
Technisch manager Bosz wilde niet op de naam Adriaanse ingaan. Hoewel hij bijna lijkt gedwongen door de buitenwacht om eerst de Amsterdammer te polsen. „De profielschets is gemaakt en daarbij een lijstje van namen opgesteld en daarmee gaan we nu aan de slag. We hopen snel opnieuw een persconferentie te kunnen beleggen om de nieuwe trainer te presenteren.”
Blij met de punten ...
-
- AT Toto winner 15/16
Dat zou bijna een reden zijn om hem níet te nemen. Het is een leuk gezelschapspel geworden. 'Wie wordt de nieuwe trainer van Feyenoord?' Het scenario zou er best eens al volgt kunnen uitzien: Feyenoord neemt Adriaanse onder druk van de buitenwacht, het Hondstrouwe Legioen is dolgelukkig, er worden weer noodtribunes neergezet en Co komt als de Verlosser uit de heli. Maar dan vallen de resultaten tegen, de directie krijgt spijt ('hij was eigenlijk niet onze eerste keus'), Co merkt dit en gaat zich vreemd gedragen, witte zakdoekjes, etc. etc. Wat ik wil zeggen: ze moeten hem alleen nemen als ze écht denken dat hij de aangewezen man is. Anders wordt het een drama. Maar inmiddels is Co zo gehyped dat elke andere optie kansloos lijkt, dus zou het best eens kunnen dat Feyenoord al in de stront zit voor er een nieuwe trainer is (als ze Adriaanse eigenlijk niet willen dus).Technisch manager Bosz wilde niet op de naam Adriaanse ingaan. Hoewel hij bijna lijkt gedwongen door de buitenwacht om eerst de Amsterdammer te polsen.
Dat Feyenoord, zeg. Wat een wanvertoning. Een week of twee geleden hebben we hier met een paar man nog een lijstje gemaakt van een aantal spelers die zouden moeten blijven bij Feyenoord. Dat waren er toch nog wel aardig wat. Kortom, Feyenoord heeft echt niet zo heel veel dramatisch slechte spelers en Koeman heeft er gewoon een potje van gemaakt. Het knapste wat hij uiteindelijk bij Feyenoord heeft gepresteerd is dat hij met opgeheven hoofd door de voordeur naar buiten gaan, zonder dat de media hem hard aanpakt.
Waar is Jim toch?
De man heeft dan ook een uitstekend oog voor talent. Ik had hem graag als scout bij Ajax gezien. Dan kan hij lekker rondzwerven over de hele wereld en overal thuis komen.
Waar is Jim toch?
Ik weet dat je het oneens was met het ontslag van Adriaanse, maar hoe is hij in jouw ogen onheus bejegend?LucaS schreef:Ik zie niet in waarom Adriaanse meer lelijke dingen over Ajax zal zeggen als hij bij Feyenoord zit, dan toen hij bij AZ zat. Hij heeft overigens ook gelijk om een wrok te hebben, hij is buitengewoon onfatsoenlijk buitengewerkt. Maar goed, daar is Ajax goed in
Jabu schreef:Inderdaad. En dan te bedenken dat enige tijd geleden velen hier hem graag terug hadden zien komen bij Ajax.
De man heeft dan ook een uitstekend oog voor talent. Ik had hem graag als scout bij Ajax gezien. Dan kan hij lekker rondzwerven over de hele wereld en overal thuis komen.
Of net zo slecht. Tegen die tijd zal Ajax de ervaren rotten Stam en Davids moeten vervangen. En waarschijnlijk ook Sneijder (als die nog een seizoentje blijft) en KJH. Fikse klus, die gevaarlijk verkeerd kan uitpakken.Arwin schreef:Als Feyenoord zo slim is Adriaanse echt de tijd te geven en Feyenoord weet op een of andere manier aan wat geld te komen wat ze nog goed besteden ook, kan Feyenoord aan het begin van het seizoen 2008-2009 alweer minimaal net zo goed zijn als Ajax denk ik.
Het feitelijke ontslag vond immers plaats na het aantreden van het nieuwe bestuur. 'Don Leo' liet na het fucking Amsterdam toernooi al balletjes op in de pers om Adriaanse onder druk te zetten. Adriaanse beroerde presentatie naar buiten is tegen hem ingezet. Het duurde even omdat de resultaten in de competitie vervelend genoeg best redelijk goed waren. Pas na de uitschakeling door Kopenhagen zag het bestuur de kans schoon te doen wat het eigenlijk bij haar aantreden al had beslotenThomas schreef: Ik weet dat je het oneens was met het ontslag van Adriaanse, maar hoe is hij in jouw ogen onheus bejegend?
Op zich is het het goed recht van een bestuur om een trainer aan te stellen waarin zij het ziet zitten, maar doe dat dan en meld dat dan als reden. Nu is Adriaanse beschadigd, doordat het bestuur dat beter vond uitkomen dan hem in bescherming tegen zichzelf te nemen (zoals van Geel bij AZ deed)
I think I lost my fucking headache
FN'Feyenoord heeft belangstelling voor coach Trond Sollied'
Volgens het Griekse Sportday is Feyenoord een van de clubs die belangstelling heeft getoond voor de Noorse coach Trond Sollied. Hij is ontslagen bij Olympiakos. Daarvoor was hij succesvol bij Club Brugge. Ook Newcastle United en Bordeaux en in een eerder stadium HSV zouden interesse hebben getoond.
Goede trainer. Ik geloof nooit dat hij komt.
Betekent dit dat Feyenoord Adriaanse niet wil?
Het is interessant om de reacties op FN te zien. Alsof Sollied een prutser is. Ze willen alleen nog Adriaanse. Wat wil je, nu Adriaanse zo gepusht wordt. Vandaag weer in de VI: waarom het écht niemand anders kan worden dan Co.
Van mij mag het. En misschien wordt het ook wel wat. Maar er kleven ook een paar nadeeltjes aan. Adriaanse zal heel duur zijn en als de resultaten tegenvallen is het meteen weer 'die Amsterdammer' en 'die Ajacied'. Zo opportunistisch zijn ze wel in Rotterdam-Zuid.
Van mij mag het. En misschien wordt het ook wel wat. Maar er kleven ook een paar nadeeltjes aan. Adriaanse zal heel duur zijn en als de resultaten tegenvallen is het meteen weer 'die Amsterdammer' en 'die Ajacied'. Zo opportunistisch zijn ze wel in Rotterdam-Zuid.
Dit verhaal geeft een aardig beeld van wat er speelt bij Feyenoord:
ADDe memoires van Erwin Koeman
,,Belangrijkste voor mij is mijn gevoel en dat geeft aan dat ik moet stoppen. Dat gevoel blijft en gaat niet weg.’’ Erwin Koeman schreef bovenstaande zinnen tijdens de busreis naar Heerenveen.
"Ik heb mezelf ontslagen. Rare gewaarwording."
Nog vóór de laatste competitiewedstrijd haalde hij in zijn hoofd de beelden terug van twee jaar Feyenoord. De trainer noteerde: ‘Ik voel dat het beter is dat de club helemaal opnieuw begint, ook met een nieuwe trainer. Nieuwe frisse mensen en ideeën.’
,,We vertrokken die zaterdag om 17.00 uur uit Rotterdam,’’ reconstrueert Koeman in de gelagkamer van café-herberg de Mispelhoef in Eindhoven. ,,Na een halfuur heb ik een pen gepakt. Mijn assistenten wisten al iets over mijn gevoelens en ze begrepen wel dat ik niet schreef over de looplijnen bij Heerenveen. Wat ik eerder in het seizoen al puntsgewijs en in flarden voor mezelf had opgeschreven, kwam nu in één keer bij elkaar op papier.’’
Koeman schreef over Ajax-thuis, de 4-0 nederlaag en de enorme ophef daarna over twee vrije dagen. De beelden van Nancy kwamen terug. De indrukwekkende begrafenis van Anouk Schreuder en de aankoop van Charisteas. Dat hij, Erwin Koeman, alleen achter een tafel zat met 50 persmensen voor zijn neus die maar één vraag hadden: waarom Charisteas? En hij dacht op zijn stoel vooraan in de bus al aan volgend seizoen.
,,De wetenschap dat je wéér spelers moest vertellen dat er geen plaats meer is bij Feyenoord. Want de sanering moet na 39 vertrokken spelers nog steeds doorgaan. Tegelijkertijd zou het nog twee weken tot twee maanden duren voordat er geld was voor versterking, had Peter Bosz net verteld.’’
Ook sommige spelers wisten wat hij voelde, maar ze hebben het in Heerenveen niet aan Koeman kunnen merken. ,,Ik heb me juist nog één keer opgeladen en tot een kwartier voor tijd heb ik naar ons beste voetbal in maanden zitten kijken. Toch werd het 5-1. De play-offs had ik nog op 80, 90 procent kunnen doen, maar dan had ik mezelf, de groep, de club en het publiek tekort gedaan.’’
Al bladerend door de vellen met memoires vindt hij niet dat hij al eerder had moeten stoppen. Ondanks de slechte reeks bleef de vijfde plaats steeds haalbaar. Die vijfde plaats en play-offs met AZ en Ajax hadden voor nieuwe energie kunnen zorgen. Bij iedereen. ,,Zo opportunistisch is voetbal nou eenmaal. Nee, ik heb nooit één moment het gevoel gehad dat Feyenoord met míj wilde breken na Heerenveen. Terwijl ik vind dat een clubleiding zich best mag afvragen of de trainer na zeven nederlagen in korte tijd wel door kan gaan. Ik denk zelfs dat het niet kán als je reëel bent. Dit is topsport. Was Feyenoord bij mij gekomen met de eerlijke boodschap: Erwin, we gaan toch liever niet door in de zomer, dan hadden ze mij niet nog twee jaar door hoeven te betalen. Dat meen ik echt. Ik ben anders dan Ger Lagendijk, die er voor mijn zaken zit. Misschien ook anders dan mijn broer Ronald.’’
De financiële problemen van Feyenoord zijn altijd groter gebleken dan Koeman bij zijn contractbesprekingen was verteld. Hij wist dat er moest worden gesaneerd. Maar die operatie is veel ingrijpender uitgepakt. Koeman: ,,De toon werd al gezet in mijn eerste gesprek met Jorien van den Herik, drie weken na mijn komst in juli 2005. Jorien kwam binnen en het allereerste wat hij zei was: we gaan het dus niet over aankopen hebben, maar over verkopen. Ik antwoordde: ja voorzitter, we moeten verkopen, maar we moeten ook proberen om één of twee spelers te halen. Ik probeerde de humor er in te houden, maar in die sfeer zijn de gesprekken met de clubleiding in elke transferperiode blijven gaan.’’
,,Buitenstaanders kunnen zich niet voorstellen welke impact zon sanering heeft. Op mensen, op processen. Ik heb ook bij PSV al eens ondervonden dat je tijdens een sanering geen topprestaties kunt leveren, want je kunt als trainer en club nooit een stabiele, veilige omgeving creëren voor spelers. Er is altijd onrust. Los nog van alle andere problemen die er bij Feyenoord speelden.’’
Nadat Van den Herik was opgestapt, schreef Koeman hem een brief. ,,Vanaf het moment dat Jorien de Kuip meed, hadden we zelden meer contact. Ik vond tóch dat ik hem moest bedanken dat hij me de kans heeft gegeven bij Feyenoord. Die brief heb ik laten sturen naar Antwerpen. Dat was in februari. Waarschijnlijk is hij nog niet in zijn huis in België geweest, want ik heb niks meer gehoord.’’
Een andere rode draad in twee jaar Koeman is de strijd geweest tussen kampen in de selectie: de spelers die voetbal als een vak beleven en zij die dat - in de ogen van de eerste groep - niet doen. Lang was Ali Boussaboun de eerste speler die Koeman ’s morgens zag wanneer hij de kleedkamer binnenliep. Boussaboun zat op de plek het dichtst bij de deur. De afspraak was dat om vijf voor half elf iedere Feyenoorder gereed was voor de training of voor een inleidend praatje van de trainer. Bij Boussaboun lagen de schoenen om die tijd nog verspreid op de grond. De aanvaller was ook geregeld te laat of ziek en dan zag Koeman een lege plek.
,,Dat beeld wat je schetst klopt wel, ja. En als je ook voor wedstrijden structureel te laat klaar bent, gaan anderen zich daaraan ergeren. Voor de rest was Boussaboun een aardige gozer, werkte keihard, maar het stapelde zich op en dat is zo bij meer jongens.’’
Hij heeft gelezen wat Theo Lucius zei na zijn vertrek: Koeman had spelers harder moeten aanpakken. ,,Daar zit een kern van waarheid in. Maar in mijn hoofd zat altijd het dilemma: ik kan jongens terugzetten naar het tweede, maar zondag heb ik ze weer nodig of ze moeten nog geld opleveren bij vertrek. Saidi heb ik op het laatst wél teruggezet. Die maakte volledig zijn eigen regels op medisch vlak. ’’
Nu hij weg is, kan de discussie worden gevoerd of er spelers beter zijn geworden onder zijn bewind. Hij vindt dat zelf altijd lastige discussies. ,,Ik bedoel: van een speler die een bal steeds niet goed aanneemt in de loop, maak je op dit niveau geen speler meer die een grandioze aanname krijgt. Je kunt iemand ook niet leren een steekpass te geven als hij het moment niet ziet. Maar spelers die het wél in zich hebben kun je als trainer helpen nog betere spelers te worden.
,,Alleen: de inzet moet van twee kanten komen. De goeden niet te na gesproken is mijn ervaring dat het gros van de spelers bij Feyenoord altijd maar weer aangeduwd moet worden. In plaats van dat het initiatief om extra te trainen uit henzelf komt.
,,Neem De Guzman. Intrinsiek de beste speler, maar hij heeft ook dingen niet, zoals de échte drang om in zichzelf te investeren. Als De Guzman in de spiegel kijkt en zich eerlijk afvraagt: doe ik er alles aan met mijn kwaliteiten, dan moet er een groot vraagteken opdoemen. Er ligt een heel belangrijke taak voor zijn begeleiders. Hij zal moeten leren luisteren en zelf initiatief moeten ontplooien. Hij staat al een tijdje stil. Maar misschien dat hij zal zeggen: ik stond stil onder Koeman.’’
Voor zijn opvolging is Co Adriaanse de belangrijkste kandidaat. ,,Zou ik een prima keuze vinden,’’ zegt Koeman. ,,Na mij doet Feyenoord er sowieso goed aan een ander type trainer aan te stellen. In het voetbal is een bepaalde aanpak na twee, drie jaar uitgewerkt. Ajax haalde na Adriaanse mijn broer als trainer, bij Willem II werd Adriaanse destijds opgevolgd door Hans Westerhof. Zo zijn er tal van voorbeelden.’’
Het versterkt de discussie of Koeman met zijn werkwijze en persoonlijkheid sowieso wel uit de voeten had gekund in het nieuwe beleidsplan van Peter Bosz. ,,Dat denk ik wel. Twee jaar Feyenoord heeft mij als trainer gerijpt. Ik ben gehard in de praktijk en ik heb bewezen dat ik meer kan dan alleen de training leiden. Het trainersvak houdt tegenwoordig ook in dat je méér kunt: je bent het uithangbord van een club, zeker bij de topclubs. Ik heb hier niet gepresteerd als een toptrainer, maar mijn presentatie was wel die van een toptrainer. Onder alle omstandigheden rustig gebleven in de pers en mijn spelers heb ik naar buiten toe steeds beschermd.
,,Peter Bosz verzamelt nu mensen om zich heen die hij goed kent om het beleidsplan verder vorm te geven. Daarmee neemt hij in de emotionele omgeving die Feyenoord is een risico, maar ik moet zeggen dat Bosz zich ook durft te omringen met mensen die kwaliteit hebben. John Lammers zou spitsentrainer worden. Vond ik een prima keuze.’’
Over de rol van Wim Jansen zegt Koeman: ‘Wim is adviseur en als hij wat zegt heeft dat natuurlijk invloed. Ik heb goede discussies met hem kunnen voeren. Over voetbal en over spelers die we volgden. Meestal waren we het eens, maar in de discussie over twee spelers, Cziommer en Engelaar, niet en daarin had ik mijn poot stijf moeten houden.’
‘Men wil te hoog grijpen!’, heeft Koeman letterlijk in zijn notities staan. ,,Met name Engelaar is een speler die iets had toegevoegd aan de huidige selectie. Lengte, fysieke kracht en diepgang vanaf het middenveld. Maar Wim was niet overtuigd dat Engelaar dé middenvelder was die we moesten halen voor het weinige geld dat beschikbaar was. Ik moet er wel weer bij zeggen: we hadden het over Engelaar die toen bankzitter was bij Racing Genk, niet over Engelaar die nu een topseizoen heeft gedraaid bij Twente.’’
Afzender Koos Werkeloos schreef Koeman onder het eerste sms-je na zijn besluit te stoppen. Het was een sms aan zijn broer die op dat moment nog vocht voor zijn baan bij PSV. Aangeboren cynisme van de Koemannen. Na 29 jaar in het voetbal zit Erwin, de oudste, voor het eerst zonder werk ‘omdat ik mezelf heb ontslagen’. ,,Rare gewaarwording, maar wel de juiste beslissing. Ik ben een gevoelsmens.
,,In mijn hoofd wordt het alweer rustiger. Ik denk niet dat ik begin juli alweer ergens op het veld zal staan, maar er zal voor mij altijd werk zijn in het voetbal. Is dat meteen als hoofdtrainer, dan graag, maar ik wil ook best weer assistent worden bij een topclub. In die rol heb ik bij PSV plezierig gewerkt.’’
Hey Saidi! Dag Saidi!
vi.nlLéonard vervangt ongedisciplineerde Saidi
12/5/2007 16:35
Karim Saidi maakt geen deel uit van de Feyenoord-selectie voor het tweede duel met FC Groningen.
'Hij heeft zichzelf buiten de groep gezet', aldus trainer Leo Beenhakker op de website van Feyenoord. 'Hij heeft niet de discipline op kunnen brengen die je zeker in deze fase van de competitie moet tonen. Dat levert irritatie op bij een deel van de groep.'
Beenhakker nam geen halve maatregelen en riep Philippe Léonard op als vervanger voor Saidi, die zich te laat had gemeld. 'Ik heb geen tijd om die frustraties structureel op te lossen, dan is er dus maar één oplossing.'
Saidi leek zijn leven te hebben gebeterd en kreeg daar eerder deze week een beloning voor in de vorm van een opheffing van zijn verbanning naar de beloftes. Maar Tunesiër ging in de ogen van Beenhakker weer in de fout.