ILLUSIE ARMER
MOTIVATIE ONTBREEKT, KOEMAN STAPT ZELF OP
ROTTERDAM, vrijdag
„Ik ben door de voordeur gekomen, ik ga door de voordeur weer weg. Een illusie armer en een ervaring rijker.” Geen woord was ervan gelogen, wat trainer Erwin Koeman gisteren vertelde toen hij uit eigen beweging na twee seizoenen afscheid nam als hoofdcoach van Feyenoord. „In alle opzichten was Koeman een waardig vertegenwoordiger van Feyenoord in een voor de club bijzonder moeilijke en hectische periode”, vertelde directeur Onno Jacobs.
Opnieuw geen woord van gelogen en een gemeende uitspraak van Jacobs. Eentje die niet werd ingegeven door de wetenschap dat ook alle financiële banden tussen beide partijen na 30 juni zijn doorgesneden. Geen doorbetalingen of afkoopsommen voor Koeman, die er trots op was Feyenoordtrainer te zijn geweest.
Koemans toelichting op zijn besluit: „Ik kon de motivatie niet langer opbrengen om alles voor Feyenoord te geven. Daar heeft deze club wel recht op, zeker met het oog op de naderende play-offs voor de UEFA Cup. Dan is er maar één uitweg; het inleveren van je contract.” De beslissing voor de oudste Koeman viel direct na de 5-1 nederlaag bij Heerenveen en de zevende plaats op de eindranglijst van de eredivisie na acht weken van slecht presteren. „De bekende druppel. Mijn manager Ger Lagendijk heeft nog geprobeerd me op andere gedachten te brengen, maar tevergeefs.”
Ook anderen, zoals assistent-trainer John Metgod, technisch manager Peter Bosz, de directie en diverse spelers hebben dit getracht. „Maar Koemans besluit stond vast. Daarin was hij zo gedecideerd, dat het geen zin had hem over te halen”, aldus Bosz, die samen met Jacobs kortgeleden nog zei dat Koeman tot 2009 de trainer zou blijven bij Feyenoord. Bosz: „Wij wilden niet van hem af, zelfs niet als we Europees voetbal zouden missen.” Jacobs: „Ik vind het jammer dat Erwin geen deel uitmaakt van Feyenoords toekomst.”
Het waren twee tropenjaren voor Feyenoord en Koeman. Bij zijn aanstelling als opvolger van Ruud Gullit, die na een redelijk succesvol jaar werd ontslagen, zei Koeman: „Het enige wat ik moet doen, is de verdediging dichttimmeren, dan komen de resultaten vanzelf. Aanvallend zijn we ijzersterk.” Het was een simpele en ware analyse. Feyenoord kreeg met Koeman zeventien doelpunten minder tegen, maar eindigde slechts een plaats hoger (derde) met de club dan Gullit.
De playoffs liepen uit op een desillusie en toen er na een oorwassing bij Ajax een nachtelijk beraad was over het functioneren van onder meer Salomon Kalou, zonder dat Koeman daar afstand van nam, zette het verval in. De eenheid bleek geen eenheid en dit gezwel heeft Koeman de das omgedaan. Versterkt door het vertrek van Kalou en vooral Dirk Kuyt vlak voor de seizoensstart. Adequate vervanging bleef achterwege, financieel bleek de club op dood spoor te zitten en het koningsdrama met voorzitter Jorien van den Herik tekende zich af. Later gevolgd door de Europese verbanning na de rellen in Nancy en de maar net voorkomen bestorming van het Maasgebouw.
Dat Koeman het zeker in zijn tweede jaar nog zolang heeft uitgehouden, is op zich een topprestatie. Zijn innemende, open persoonlijkheid heeft daar zeker aan bijgedragen. Want Feyenoords prestaties waren vaak allerbelabberdst, het voetbal vaak dramatisch, spelers rollebolden met elkaar door de kleedkamer, de gedane aankopen voor negen miljoen euro bleken nagenoeg allemaal miskopen, spelers werden niet beter, terwijl er gegoocheld werd met tactieken. De eerste kritiek op Koeman kwam rond eind februari en is altijd mondjesmaat gebleven. Terwijl het legioen zich afgelopen seizoen bepaald rumoerig gedroeg, werd richting Koeman bijna nooit op de man gespeeld. Hoewel hij het de laatste weken te verduren kreeg als Feyenoord na de zoveelste dikke nederlaag terugkwam bij De Kuip. Vaak zocht Koeman de dialoog. Zondag zelfs nog, na het Friese drama, maar toen bleek dat alle realiteitszin bij de verzamelden ontbrak, keerde Koeman ze de rug toe. „Toen bekroop me het idee dat het wel eens afgelopen zou kunnen zijn”, aldus Danny Buijs, die de hand ook in eigen boezem stak. „Wij als spelersgroep zijn hiervoor net zo goed verantwoordelijk.”
Volgens Pierre van Hooijdonk heeft iedereen schuld aan de ontstane situatie. „Ik mis bij veel spelers de instelling om te winnen, dat je pijn wilt lijden om te winnen. Bij de meeste clubs heb ik wel professioneel kunnen werken. Daarbij vind ik dat de club niet de omstandigheden, niet de voorwaarden heeft geschapen om Koeman optimaal te laten functioneren.”
De voorbeelden liggen voor het oprapen, volgens Van Hooijdonk, die daarbij mede refereert aan de gebrekkige of afwezige communicatie. Zoals bij het door Bosz gepresenteerde beleidsplan, wat niet op het lijf van Koeman was geschreven en waarbij alle aankopen – mede door Bosz zelf gedaan – tijdens een toelichting in één klap werden afgeserveerd: ’Met het beleidsplan zouden die niet zijn binnengekomen’. Volgens Van Hooijdonk zijn er zo tal van voorbeelden te noemen.
Zoals gewoonlijk liet Erwin Koeman daarover niets los en vond hij dat hij het gezien de omstandigheden goed heeft gedaan om tot de 34e speeldag om de vijfde plaats te spelen. „Een toptrainer, als ik zie wat ik bij Feyenoord heb gepresteerd.” Daarna nam Koeman met alle huidige kopstukken van de club als uitsmijter nog een lichte lunch alvorens de deur van De Kuip achter zich dicht te trekken. Een ervaring rijker, maar illusie armer. Ook Erwin Koeman heeft Feyenoord niet vlot kunnen trekken.
Adriaanse met stip op één
ROTTERDAM, vrijdag
John Metgod en Henk Duut, assistenten van ex-trainer Erwin Koeman, nemen tijdelijk de honneurs waar bij Feyenoord. Of het duo leiding geeft aan Feyenoord tijdens de play-offs – donderdag start Feyenoord in Groningen – valt te bezien. Het duo heeft 34 duels naast Koeman de trein ook niet op de rails gekregen. Technisch manager Peter Bosz houdt de optie voor een interimcoach open.
Bij de aanstelling van Koemans opvolger zal het beleidsplan van Bosz de leidraad vormen. Een man met ervaring en managementkwaliteiten wordt gezocht door Feyenoord. De enige kandidaat lijkt Co Adriaanse te zijn, die op dit moment ergens in de Oekraïne voor veel geld zit te verpieteren.
De Amsterdammer heeft al gezegd oren te hebben naar het karwei en niet per definitie nee te zeggen. Bosz sloot niet uit dat Adriaanse wordt benaderd. Vanaf half juni heeft Adriaanse zijn handen vrij. Ook uit de spelersgroep kwam een naam naar voren: Adriaanse. Hoewel wel eens werd getwijfeld aan de opstelling van het legioen tegenover de Amsterdammer, riepen de gisteren bij de Kuip aanwezige Feyenoord-fans al dat ’Cootje de enige goede kandidaat is’.
De T.