Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

wimpey

Bericht door wimpey » za jan 06, 2007 9:59 pm

Raymon schreef:Wat ik vooral bij Blind miste was het idee dat hij het dit seizoen beter zou gaan doen.
Met Stam en Perez erbij en een héél seizoen KJH tot je beschikking zou iedere trainer betere resultaten behalen dan met de selectie van vorig seizoen.
Er zat wat mij betreft geen lijn in en dat is voor mij de reden dat ik zijn ontslag niet zo erg vond.
Ik kon ook wel leven met dat ontslag. Denk dat zelfs Blind er wel mee kon leven. Maar stel dan wél een trainer aan die een duidelijke verbetering is en niet iemand die duidelijk moeite heeft met de eindverantwoordelijkheid bij een topclub.
Dat het team van TC ook nog lang niet op orde is neem ik op de koop toe.
Nou, ik dus niet. Dat is dus met 2 maten meten. Voor HtC gelden andere regels dan voor Blind. HtC verneukte de CL-kwalificatie en doet halverwege al niet meer mee om de titel. Tot die 'prestaties' was Blind ook wel in staat geweest.
Ik zie nu wel een lijn, een visie. Of deze genoeg zal zijn weet ik nu nog niet. Dat bepaal ik liever na een langere periode.
Ik zie ook een lijn: een goede reeks, vervolgens een slechte reeks. Niets nieuws onder de zon. Maar HtC mag ook wat mij betreft, net als Blind, het seizoen af maken. Dan zal wel blijken of hij de gestelde doelstellingen heeft bereikt. En zo niet....

wimpey

Bericht door wimpey » za jan 06, 2007 10:01 pm

Jim schreef: Blind's eerste wedstrijden tegen Ajax en Heerenveen daargelaten was zijn bewind enigszins vergelijkbaar met Apollo 13.
Deze posting heeft ook een redelijk Apollo-13 gehalte. :D

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jan 06, 2007 10:05 pm

Je kan het Jim niet kwalijk nemen. Immers, hij bekijkt tegenwoordig alles vanuit Psv-perspectief.

Jesse

Bericht door Jesse » za jan 06, 2007 10:08 pm

wimpey schreef: Ik kon ook wel leven met dat ontslag. Denk dat zelfs Blind er wel mee kon leven.

Maar HtC mag ook wat mij betreft, net als Blind, het seizoen af maken. Dan zal wel blijken of hij de gestelde doelstellingen heeft bereikt. En zo niet....
Even voor de duidelijkheid: was je het eens met het ontslag van Blind vorig seizoen? Zo ja, hoe komt het dan dat je pleit voor een trainer de tijd geven?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jim

Bericht door Jim » za jan 06, 2007 10:17 pm

wimpey schreef:
Jim schreef: Blind's eerste wedstrijden tegen Ajax en Heerenveen daargelaten was zijn bewind enigszins vergelijkbaar met Apollo 13.
Deze posting heeft ook een redelijk Apollo-13 gehalte. :D
:D
Kun je nagaan hoezeer ik met Ajax bezig ben.

wimpey

Bericht door wimpey » za jan 06, 2007 10:20 pm

Jesse schreef:
wimpey schreef: Ik kon ook wel leven met dat ontslag. Denk dat zelfs Blind er wel mee kon leven.

Maar HtC mag ook wat mij betreft, net als Blind, het seizoen af maken. Dan zal wel blijken of hij de gestelde doelstellingen heeft bereikt. En zo niet....
Even voor de duidelijkheid: was je het eens met het ontslag van Blind vorig seizoen? Zo ja, hoe komt het dan dat je pleit voor een trainer de tijd geven?
Niet eens. Wat mij betreft had Ajax die Krol terzijde geschoven en Blind nog een volwaardige assistent aan zijn staf laten toevoegen. Spelbos, Neeskens, ik noem maar wat...

Maar Blind's ontslag was m.i. te billijken, want de prestaties in de HCE waren natuurlijk ver beneden de maat. Staat tegenover dat het in de CL redelijk ging en dat de play offs en beker werden gewonnen. Geeft m.i. wel aan dat de selectie niet op de man was uitgekeken. Dus wat mij betreft hadden ze hem laten zitten, maar ik had wel begrip voor het feit dat ie eruit moest.

Het lijkt me dat Blind het met Stam en Perez erbij ook makkelijker zou hebben gehad dan vorig seizoen het geval was. Van een 'Ten Cate effect' heb ik nog niets gemerkt. Een goede serie hebben wel meer trainers neergezet, waarna het (net als bij Ten Cate) weer volledig mis ging.

Feit is dat Ajax met het ontslag van Blind maar bitter weinig is opgeschoten en we zijn alweer halverwege een nieuw seizoen. De oogst onder HtC is mager, maar om ook hem nou maar weer te ontslaan, dat schiet natuurlijk niet op. Seizoen afmaken en dan de prestaties tegen de doelstellingen meten. Blind voldeed niet aan de doelstellingen en moest er (dus) uit. Ik neem aan dat dat ook voor HtC zal gelden, wanneer hij de doelstellingen niet haalt. Toch?! Of gelden voor hem andere regels dan voor Blind?! :hypocrite:

Wouter

Bericht door Wouter » zo jan 07, 2007 1:22 am

Zo is het. Als je Blind dan toch ontslaat, haal dan een topper binnen en niet een assi van de trainer van een topclub. Als dát het criterium was, had Ajax ook Andries Jonker kunnen halen, die was ook ooit assi bij Barca. Met pillonen zeulen en hesjes uitdelen is wat anders dan de eindverantwoordelijke bij een topclub zijn. Dat maakt HtC wel schrijnend duidelijk, lijkt me.
Dit is natuurlijk onzin: Ten Cate heeft bij veel clubs succes gehad als hoofdtrainer. Weliswaar niet bij echte topclubs maar toch. Hij heeft diverse elftallen (waaronder het Vitesse van 1997/1998 waarvan ik toen wel heb genoten) prachtig voetbal laten spelen.

Neemt niet weg dat ook ik verrast ben door de matige resultaten van Ajax. Met de komst van Stam en Perez had ik verwacht dat ze dichter in de buurt van PSV zouden komen, maar PSV staat binnen Nederland nog altijd op ongenaakbare hoogte. Vooral de keeper en het middenveld van PSV zijn veel sterker.

Als veldtrainer is er niks mis met Ten Cate, maar ik vraag me af of hij wel stressbestendig genoeg is om voor een club als Ajax te werken...

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 07, 2007 11:59 am

Zijn er hier ook niet-Ajaxfans die vinden dat ten Cate het wel goed doet?
I think I lost my fucking headache

Jesse

Bericht door Jesse » zo jan 07, 2007 12:02 pm

Is er dan überhaupt iemand die vindt dat Ten Cate het goed doet?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 07, 2007 12:04 pm

Ik lees van Raymon dat er wat groeiende is, bijvoorbeeld. En ik beledig Joey tot het diepst in zijn ziel als ik beweer dat het steunen van ten Ctae voornamelijk op geloof en vertrouwen gebaseerd is.

Jesse

Bericht door Jesse » zo jan 07, 2007 12:09 pm

Dat is wat anders. Dat is geloof/hoop in wat moois.

Beloki

Bericht door Beloki » zo jan 07, 2007 12:11 pm

Ten Cate doet het niet goed, maar denk jij dat het zin heeft hem nu te ontslaan? Blind komt niet meer terug hoor, dat is nu eenmaal verleden tijd.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 07, 2007 12:15 pm

Maar ik zie wel graag een trainer die ik geschikt acht. En ten Cate is dat vooralsnog niet denk ik. De man maakt teveel uitglijders op tactisch, emotioneel en psychologisch vlak
Jesse schreef:Dat is wat anders. Dat is geloof/hoop in wat moois.
Maar volgens Joey zijn er dus veel meer en krachtiger argumenten om ten Ctae voldoende tot goed te beoordelen

Jesse

Bericht door Jesse » zo jan 07, 2007 12:16 pm

Hoe bedoel je psychologisch? Ik dacht dat ie daar juist vrij aardig in was.

999

Bericht door 999 » zo jan 07, 2007 12:18 pm

Je kunt je hardop afvragen of HtC laat zien dat hij in staat is dat er over een tijdje ( half jaar ) een BASIS staat waar je een jaar of 3/4 mee vooruit kunt. En dan bedoel ik in alle facetten van het trainersvak, kwa aankopen ( want elke aankoop zal vanaf nu de hoofdprijs moeten opleveren gezien het feit dat er bijna geen cent meer te makken is ), kwa resultaten ( AJAX kan niet zonder CL. inkomsten ) enz.
Laatst gewijzigd door 999 op zo jan 07, 2007 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo jan 07, 2007 12:19 pm

Het is allemaal een welles/nietes spelletje. Blind of HtC beter. Is totaal niet boeiend. Het gaat gewoon niet goed met Ajax. Het kan ook niet zo zijn dat het beleid van de afgelopen 5 - 10 jaren in een keer weer goed is.

Ik zie aan allerlei signalen dat Ajax weer probeert Ajax te zijn. Terug naar de kern waar Ajax goed in was: voorop lopen in de opleiding (let op, onderweg naar toe, zodat er weer echte talenten worden afgeleverd), Piet Keizer een goede rol geven, Cruijff die er weer bij betrokken is, terug naar een Nederlandse kern en zelf opgeleide spelers. En af en toe toppers aan trekken die niet voorhanden zijn: Stam en KJH zijn hierin een goed voorbeeld. Uiteraard groeit het geld ook niet op de rug van Ajax, dus worden er ook compromissen gezocht (Gabri, Roger et cetera). Ajax zal stap(jes) moeten maken om te realiseren waar ze naartoe willen (structureel top in Nederland en incidenteel in Europa). Hiervoor is tijd nodig. Je ziet dat de huidige spelersgroep nog lang niet zover is. Als alles loopt kunnen ze zelfs in de buurt blijven van psv (tot aan de wedstrijd van psv). Cocu gaf zelf aan dat Ajax zo gegroeid was, maar met de minste tegenslag komen er andere kwaliteiten bij kijken die Ajax niet in het team herbergt. Voor Ajax zou het goed zijn dat ze een paar klappers maken op het transferfront, zodat je jeugd kunt doorschuiven en dit blijven aanvullen met types als Stam en KJH.

Dit zal niet binnen 1 jaar gerealiseerd zijn, maar kost tijd. Ik denk dat HTC daar wel een goede coach voor is, omdat hij in het verleden het optimale uit de groep wist te halen. Ik vind dat we HtC aan het eind van het seizoen kunnen beoordelen of hij goed genoeg is voor Ajax. Het is nu nog te vroeg. Ik denk dat een andere coach (ook Blind ;) ) met dezelfde problemen krijgt te maken. Ajax heeft tijd, visie en rust nodig, maar moet ondertussen wel stapjes blijven maken. Bij het laatste hoort ook op zijn tijd te durven investeren. Anders moeten ze maar met de Mol aankloppen :X .

Jesse

Bericht door Jesse » zo jan 07, 2007 12:20 pm

Blind hoort helemaal niet in de discussie. Het gaat om Ten Cate en Ajax, verder niks.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jan 07, 2007 12:23 pm

Jesse schreef:Hoe bedoel je psychologisch? Ik dacht dat ie daar juist vrij aardig in was.
Waar blijkt dat dan uit?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 07, 2007 12:29 pm

Voetske schreef:Je kunt je hardop afvragen of HtC laat zien dat hij in staat is dat er over een tijdje ( half jaar ) een BASIS staat waar je een jaar of 3/4 mee vooruit kunt. En dan bedoel ik in alle facetten van het trainersvak, kwa aankopen ( want elke aankoop zal vanaf nu de hoofdprijs moeten opleveren gezien het feit dat er bijna geen cent meer te makken is ), kwa resultaten ( AJAX kan niet zonder CL. inkomsten ) enz.
Dan geef je jouw definitie van het trainersvak, maar er is natuurlijk geen algemene definitie van het trainersvak, behalve dat de trainer spelers moet trainen.

Eventueel zou Ajax moeten kijken of de technische staf op bepaalde vlakken versterkt moet worden. Een trainer heeft niet per se een fantastische scout te zijn, als andere mensen hem op dat gebied aanvullen. Martin van Geel heeft een heel behoorlijk ook voor jong talent, wat aangevuld zou moeten worden met een sterke scouting.
Het belangrijkste lijkt mij dat de trainer in staat is spelers individueel en als groep beter te maken. Dat lijkt me in orde bij Ten Cate, aangezien hij dit aangetoond heeft bij elke club waar hij gewerkt heeft. Dan zou je moeten kijken of je hem op andere vlakken, waarin hij misschien tekort schiet, moet aanvullen. Bijvoorbeeld op zijn presentatie. Misschien moet hij wat meer uit de wind gehouden worden. Maar het verschil met Danny Blind is dat Ten Cate bij al zijn clubs heeft aangetoond wel degelijk iets heel goed in de vingers te hebben. Danny Blind heeft dit (op termijn) misschien ook, maar dat is nu (nog) niet aantoonbaar.

Misschien zou Ajax dus een miljoentje van Sneijder of Huntelaar moeten investeren in iemand die de technische staf kan aanvullen op het gebied van de presentatie naar buiten toe.

Het zou wat mij betreft absoluut tijd worden dat Ajax stopt het de trainers moeilijker te maken dan nodig is, voordat Ten Cate straks in navolging van Adriaanse ook een club richting de top van Eredivisie brengt, zonder dat wij optimaal van hem hebben kunnen profiteren.
Laatst gewijzigd door Bert op zo jan 07, 2007 12:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jesse

Bericht door Jesse » zo jan 07, 2007 12:33 pm

Jöhnk schreef: Waar blijkt dat dan uit?
Ik heb het allemaal wat minder gevolgd dit jaar, maar dat was iets wat ik steeds hoorde en las in interviews e.d.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 07, 2007 12:44 pm

Ik zie voornamelijk een ten Cate die zijn spelers in het openbaar afbrandt en voor lul zet

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo jan 07, 2007 12:56 pm

Jim schreef:
Raymon schreef: 53 punten uit 24 wedstrijden (voordat Blind dus het roer overnam) is niet zo heel beroerd hoor.
Dus als ik het goed heb uitgerekend zal het Ajax van Ten Cate de komende 4 wedstrijden moeten winnen om zegge en schrijve 1 schamel puntje meer te hebben dan het Ajax van Koeman in diens laatste periode. Die toen door jan en alleman met de grond gelijk werd gemaakt en tot op het bot bekritiseerd.
Maar goed dat jij er nu onder Ten Cate kennelijk "weer iets aan ziet komen" en dat er volgens jou nu sprake is van een proces, een lijn en een visie. Anders zou je je nog echt gaan afvragen wat Ajax nou eigenlijk helemaal is opgeschoten na Koeman's vertrek.
Nogmaals, Koeman ging niet weg wegens het aantal punten dat hij had (want dat was niet zo slecht) alswel het spel dat al een tijdje niet om aan te gluren was. En uiteraard dat hij het Europees een beetje verkloot had en dat het al een tijdje rammelde.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 07, 2007 12:57 pm

Klinkt een beetje als de ontwikkeling onder ten Cate. :hypocrite:

Jesse

Bericht door Jesse » zo jan 07, 2007 12:58 pm

Dus het aantal punten dat Ten Cate heeft gehaald is niet eens zo slecht?

:hypocrite:

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 07, 2007 1:01 pm

Dat is redelijk ja. In de competitie is een redelijk aantal punten behaald. Waarbij je moet aantekenen dat tegen de top 5 (ook) nauwelijks werd gewonnen (alleen van Feyenoord). Er komen nog wat zware uitwedstrijden aan

Plaats reactie