Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo jun 30, 2024 10:00 am

Ja, de verhoudingen zijn gelijk duidelijk. Ik denk ook dat het zorgt voor iets meer rust.

Ben benieuwd of de klassementsrenners vandaag iets proberen op die klim. Finish is niet bergop maar het is wel dermate lastig dat er wat te proberen valt.

Gisteren overigens ook genoten van de emotie bij Van Aert. Heeft 'ie toch weer knap gedaan om zo snel terug goed te zijn. Onlangs in Noorwegen was 'ie echt nog wel een stuk minder. Nu zit hij gewoon weer vooraan in een hele lastige rit.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo jun 30, 2024 11:28 am

Het is zeker minder hectisch en chaotisch met dit soort heuvelritten. Zelf vind ik het meer bergritten al. Het profiel van de etappe van gisteren was bruut. En vandaag San Luca, is knetter steil

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jun 30, 2024 2:53 pm

Zo te zien gaat de vlucht het ook vandaag halen. Leuk, krijgen we eerst de strijd om de dagzege en dan nog die tussen de klassementsrenners.

Het uitje naar Italië brengt in ieder geval een prachtig parcours.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo jun 30, 2024 4:01 pm

Prachtige dag koers!

Nicolai

Bericht door Nicolai » zo jun 30, 2024 6:13 pm

Vingegaard is dus top en vooralsnog gaan we een zeer mooi duel krijgen deze Tour.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jun 30, 2024 7:41 pm

Dat is een hele opluchting. Of hij genoeg basis heeft om drie weken top te zijn gaan we zien. Maar dit zag er uitstekend uit en is de basis voor drie weken spanning. Laat ze er maar een mooi duel van maken.

Twee Franse overwinningen op rij. Dat gebeurd ook niet vaak.

Maandag een kans voor de sprinters. Ik ben benieuwd of Cavendish en Jakobsen na twee loodzware dagen in staat zijn om zich in de sprint te mengen. Van Jakobsen heb ik eigenlijk nul verwachtingen. Het wil eigenlijk al het hele seizoen totaal niet lukken met hem.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma jul 01, 2024 3:55 pm

Die 150 rotondes verstoren wel het positioneren…
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 01, 2024 6:08 pm

Girmay dus vandaag. Wat een verrassing. Normaal gezien toch niet de allersnelste op een aankomst als deze maar hij zat goed gepositioneerd en maakt het af

Toch weer vallen met zo'n massasprint aankomst. Je kunt er bijna vergif op innemen, zeker in de eerste week als iedereen nog fris is.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma jul 01, 2024 6:49 pm

Marillion schreef:Girmay dus vandaag. Wat een verrassing. Normaal gezien toch niet de allersnelste op een aankomst als deze maar hij zat goed gepositioneerd en maakt het af

Toch weer vallen met zo'n massasprint aankomst. Je kunt er bijna vergif op innemen, zeker in de eerste week als iedereen nog fris is.
D’r was toch ruimte zat? Meestal is het door krapte.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 02, 2024 9:04 am

Lange brede wegen zijn toch ook vaak plekken waar ze vallen. Probleem is dan weer dat er altijd ruimte is om buitenom te komen. De snelheid loopt op en in het midden van het peloton krijg je een soort wasmachine effect. Dan moeten er op enig moment maar twee verkeerd tegen elkaar aan te zitten en je hebt prijs.

Het zijn in dit soort gevallen vaak ook gewoon de renners die het grootste risico zijn. Iedereen wil vooraan zitten om een sprinter in stelling te brengen of om een klassementsrenner uit de problemen te houden.

Achteraf gezien was het maar goed dat Van der Poel voor en achter lek stond. Even later lag Philipsen op de grond. Daar had hij zomaar bij kunnen liggen.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 02, 2024 3:50 pm

De Galibier passage geeft weer prachtige beelden en ook een mooie strijd om secondes.

Pogacar onderweg naar de ritwinst en geel maar Vingegaard komt er gezien zijn voorbereiding toch ook echt wel heel behoorlijk doorheen. Die twee gaan het zo nog wel een tijdje spannend houden.

EDIT

Loopt toch wel op tot een goede halve minuut met Vingegaard die terugzakt naar het groepje daarachter. Als ze slim zijn werken ze daar nu samen om de achterstand op Pogacar te beperken.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » wo jul 03, 2024 4:57 pm

Wow, Cav pakt hem toch ff. Hoedje af en diepe buiging

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 03, 2024 6:12 pm

Ja, geweldig. Is 'ie gewoon twee jaar mee bezig geweest. Allemaal voor dit ene moment. Zat in de eerste etappe nog overgevend op z'n fiets in gevecht met de tijdslimiet. Topsporter puur sang. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jul 05, 2024 8:27 am

Tijdrit vanmiddag. Daar heb ik wel zin in. Kijken of Evenepoel een mooie slag kan slaan om wat dichterbij Pogacar te komen. In Vingegaard heb ik wat minder vertrouwen dus daar hoop ik vooral dat hij niet teveel verliest. Nu is de marge nog wel ok maar een teleurstellende tijdrit zou ook wel een mentale tik zijn.

En alvast voorzichtig vooruit kijken naar zondag. De etappe met gravelstroken erin. Zou Van der Poel daar een goede poging kunnen wagen voor een rit? Hij lijkt in de loop van de Tour weer wat explosiever te worden. Ik heb ook de indruk dat hij wat scherper staat dan in het voorjaar overigens.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr jul 05, 2024 8:42 am

Marillion schreef:
vr jul 05, 2024 8:27 am
Tijdrit vanmiddag. Daar heb ik wel zin in. Kijken of Evenepoel een mooie slag kan slaan om wat dichterbij Pogacar te komen. In Vingegaard heb ik wat minder vertrouwen dus daar hoop ik vooral dat hij niet teveel verliest. Nu is de marge nog wel ok maar een teleurstellende tijdrit zou ook wel een mentale tik zijn.

En alvast voorzichtig vooruit kijken naar zondag. De etappe met gravelstroken erin. Zou Van der Poel daar een goede poging kunnen wagen voor een rit? Hij lijkt in de loop van de Tour weer wat explosiever te worden. Ik heb ook de indruk dat hij wat scherper staat dan in het voorjaar overigens.
Na vanmiddag kan Tour al beslist zijn, als Pogacar een goed resultaat haalt. De eerste bergrit liet zien dat de Giro niet (meer) in zijn benen zit. Niemand kan bij hem in de buurt komen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jul 05, 2024 8:54 am

Hij is zeker de grote favoriet. Ik gun het hem ook.

Voor de spanning zou het wel leuk zijn als het lang spannend blijft. Het is niet onmogelijk dat Vingegaard gaat verbeteren en dat er bij Pogacar op enig moment toch iets van vermoeidheid gaat ontstaan. Dat zou dan in week drie moeten gebeuren dus we moeten hopen dat het voor die tijd niet min of meer klaar is.

Na de eerste ritten zag ik het wel zitten met Vingegaard om het spannend te maken maar het slot van de Galibier rit heeft me doen twijfelen. Vingegaard zat er op de top echt doorheen en leek in de afdaling het vermogen te missen. Dat hij in dat groepje ook als allerlaatste over de streep kwam zei ook wel iets.

Pogacar zou nog wel een keer pech kunnen hebben in de ritten tussen de bergen in. Je zag het gisteren ook weer. Dreigen er waaiers te ontstaan en zit hij gewoon helemaal geïsoleerd. Als hij dan lek zou rijden heeft 'ie toch een probleem. Nu zijn dat geen waarschijnlijke scenario's maar dat is de enige zwakke plek die te zien is op het moment.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jul 06, 2024 4:23 pm

Dramatisch nieuws uit Oostenrijk
Noorse wielrenner André Drege (25) overleden na val in Ronde van Oostenrijk

De Noorse wielrenner André Drege is zaterdag overleden na een val in de vierde etappe van de Ronde van Oostenrijk, meldt de organisatie. De renner, die onderuit ging in de afdaling van de Grossglockner, was 25 jaar oud.

De etappe werd gewonnen door Filippo Ganna van Ineos Grenadiers, maar de Italiaan kwam niet op het podium. Nadat het bericht kwam dat Drege was overleden aan zijn verwondingen, werd de ceremonie afgelast. Het is nog niet duidelijk of en in welke vorm de slotrit van de Ronde van Oostenrijk zondag doorgaat.

Drege stond sinds 2021 onder contract bij de continentale ploeg Team Coop-Repsol. Hij reed nog geen grote ronde, maar schreef dit jaar wel de Ronde van Rhodos op zijn naam. Daarnaast won Drege ritten in het Circuit des Ardennes en de Tour du Loir et Cher. Onlangs werd hij nog gelinkt aan het WorldTeam van Jayco AlUla, dat interesse in hem zou hebben. Drege zat zaterdag in de vierde etappe in de kopgroep en kwam als eerste boven op de de Hochtor. Vervolgens ging het mis in de afdaling van Grossglockner. Medische hulp kwam ter plaatse, maar kon het leven van de renner niet redden. Op het moment dat Ganna als eerste finish kwam wist hij niet van het overlijden van Drege.

Het is de derde keer dat een renner dodelijk ten val komt in de Ronde van Oostenrijk. In 1962 overleed Styrian Anton Frisch en 1973 kwam Graeme Jose om het leven.

Bron: nu.nl
Het noodlot is niet uit te sluiten maar het blijft onverdraaglijk als iemand gaat sporten en niet meer thuis komt.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » zo jul 07, 2024 2:04 pm

Prachtige etappe tot nu toe. Continu strijd, vluchtgroep die niet weg komt en tientallen kilometers binnen de vijftien seconden blijft, mooie kopgroep die uiteindelijk dan toch ontstaat en vervolgens de eerste gravelklim waar Visma gas geeft. Heerlijk kijkspel.

wimpey

Bericht door wimpey » zo jul 07, 2024 2:41 pm

Marillion schreef:
za jul 06, 2024 4:23 pm
Het noodlot is niet uit te sluiten maar het blijft onverdraaglijk als iemand gaat sporten en niet meer thuis komt.
Lijkt me dat je geen kind wilt dat graag wielrenner wil worden. Prachtige kijksport, maar helaas spelen die gasten met hun leven.

zeux

Bericht door zeux » zo jul 07, 2024 4:38 pm

Van der Poel gaat het niet redden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jul 07, 2024 6:30 pm

Ik heb echt genoten van de rit vandaag. Actie vanaf het begin en op verschillende fronten. Mooie beelden erbij en spanning tot op de streep. Leuke winnaar ook want die jongen zit al jaren overal vooraan, ook in klassiekers. Dan nu een keer een hoofdprijs in eigen land. De Fransen gaan goed deze Tour.

Als je ziet in welke groepjes de renners over de streep kwamen had het zomaar een klassieker kunnen zijn. Veel renners zullen best blij zijn met de rustdag van morgen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » zo jul 07, 2024 6:36 pm

Marillion schreef:
zo jul 07, 2024 6:30 pm
Als je ziet in welke groepjes de renners over de streep kwamen had het zomaar een klassieker kunnen zijn.
Ja, maar in de uitslag bestond de groep 'Pogacar' uiteindelijk toch uit 50 renners. Dat lag gedurende de rit veel meer uit elkaar. In de laatste kilometers hebben nog veel renners aan kunnen sluiten bij het peloton. Bijv ook een Gall die zo ongeveer de hele koers achterop lag. Dus voor het klassement ultimo geen schade.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo jul 07, 2024 6:57 pm

Is zo'n gravel rit in de Tour iets van de laatste jaren? Voor mij in elk geval relatief nieuw.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jul 07, 2024 7:31 pm

Dat is maar net hoe ver je terug gaat in de tijd. In het begin was het doornormaal. :smallgrin.gif:

Maar recent niet nee. Ze hebben het een paar jaar terug bij de vrouwen een keer gedaan precies in deze regio. En nu dus weer hier. Ik ben er een groot voorstander van omdat je in drie weken tijd zoveel mogelijk verschillende type ritten moet aanbieden. Dus ik zou zelfs een gravel én een kasseienrit doen. Maar er zijn ook nog veel tegenstanders dus zo snel zal het ook weer niet gaan. Commercieel is het wel interessant dus we gaan het zeker vaker zien.

Van der Poel geeft aan dat 'ie langzaam maar zeker beter aan het worden is. Zou leuk zijn als hij in de loop van de Tour nog een keer echt kan toeslaan. Ik weet alleen niet hoeveel echte kansen er in het parcours zitten.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » zo jul 07, 2024 7:39 pm

Marillion schreef:
zo jul 07, 2024 7:31 pm
Maar recent niet nee. Ze hebben het een paar jaar terug bij de vrouwen een keer gedaan precies in deze regio. En nu dus weer hier. Ik ben er een groot voorstander van omdat je in drie weken tijd zoveel mogelijk verschillende type ritten moet aanbieden. Dus ik zou zelfs een gravel én een kasseienrit doen. Maar er zijn ook nog veel tegenstanders dus zo snel zal het ook weer niet gaan. Commercieel is het wel interessant dus we gaan het zeker vaker zien.
Anders dan in een klassieker met alleen ritwinst in het geding, kon een foutje of ongelukje op die tricky stroken nu een klassement verkloten. Dat is wel een ander ding.

Maarrr, die angst blijkt ongegrond. Volgens mij geen tsunami aan lekke banden.

En ik klaag niet. Fantastische rit! :ajaxsmiley.gif:
(deels parallel met een spannende F1-race)

Plaats reactie