Max zet boel op scherp
GP VAN SINGAPORE Zo boos als in het afgelopen weekeinde was Verstappen zelden in zijn Formule 1-loopbaan
SINGAPORE Die tweede wereldtitel van Max Verstappen gaat er komen, daar twijfelt natuurlijk helemaal niemand meer aan. Maar als het voor de Limburger desastreus verlopen weekeinde in Singapore iets bewijst, is dat de WK-leider altijd het maximale eist. Van zichzelf en van zijn team. Of hij nu een voorsprong heeft van meer dan honderd punten of ergens achteraan bungelt. Verstappen zet Red Bull Racing zo nog maar eens op scherp.
Met een zevende plek in Singapore heeft Verstappen de schade nog enigszins beperkt, nadat hij tijdens de zeer chaotische race achttien rondjes voor het einde nog op de veertiende en laatste plaats lag.
Verstappen zal het niet zeggen, maar dat juist zijn teamgenoot Sergio Pérez wint in Singapore laat hem alleen maar zien dat hij bovenaan dat podium had moeten staan. Zoals eerder dit jaar ook al het geval is geweest in Monaco, toen Verstappen zich enigszins gepiepeld voelde omdat Pérez met een crash in de kwalificatie een betere uitgangspositie van zijn Nederlandse teamgenoot voorkwam.
Boos beende Verstappen op zaterdag al weg na de kwalificatie, nadat hij eerst keurig de media te woord had gestaan. Zelden is hij tijdens zijn Formule 1-loopbaan zo woedend geweest. Het laat zien hoe gebrand hij is om elk weekeinde het maximaal haalbare resultaat te behalen. Dat het team hem tijdens de kwalificatie met te weinig brandstof de baan opstuurde en hem zijn laatste twee (!) rondjes liet afbreken, is een kapitale blunder.
„Het is niet zo dat ik een statement wilde maken door te vertrekken, daar gaat het niet om. Maar dat is gewoon wat ik op dat moment voel. Het heeft dan geen zin om te praten. Doordat we het zaterdag verprutsten, hebben we onszelf in deze positie gebracht. Dit is gewoon een heel frustrerend weekeinde. Ik kan wel zeggen: ’Het maakt niet uit, we hebben nog vijf races te gaan en een grote voorsprong.’ Maar ik wil elk race-weekeinde optimaal presteren. Nu was het dramatisch.”
Wat tegenvallers betreft kon Verstappen ook op zondag zijn hart ophalen. Tijdens de met een uur uitgestelde start – na een enorme plensbui – schoot de RB18 van de WK-leider in de anti-stall-modus, waarbij de koppeling als het ware wordt teruggetrokken om ervoor te zorgen dat de auto niet afslaat. „Ik denk dat ik deed wat ik normaal doe, dus ik heb geen idee hoe dat kon gebeuren”, aldus Verstappen.
Vervolgens won hij weliswaar wat posities, maar gebeurde ook waar Verstappen al bang voor was. Op het stratencircuit van Marina Bay is inhalen een hels karwei en hij zat lang vast achter onder anderen Fernando Alonso en Sebastian Vettel.
Na de tweede safety car-situatie probeerde Verstappen vervolgens Lando Norris te passeren om de vierde plek te bemachtigen, maar hij verremde zich en schoot rechtdoor. „Ik probeerde het, maar de voorkant van de auto kwam als het ware omhoog toen ik remde. Gezien de staat van mijn banden moest ik daarna opnieuw naar binnen voor een pitstop. Ik kon hem nog wel terug de punten inrijden, maar dit is niet waar we willen staan. Na alles wat er op zaterdag al gebeurde kun je aan de andere kant ook niet vragen om wonderen.”
Verstappens voorsprong op Leclerc (tweede in Singapore na nog een flink gevecht met Pérez) bedraagt nu 104 punten. Als de 25-jarige Nederlander komend weekeinde in Japan de race wint én de snelste raceronde rijdt, is hij sowieso kampioen. Daarna zijn er nog vier Grand Prixs te gaan.
„Het zou mooi zijn als het in Japan gebeurt, maar eigenlijk wil ik daar nog niet te veel aan denken. Laten we ons eerst maar focussen op het feit dat we daar een goed weekeinde moeten hebben. Zo’n race als vandaag en de gevechten in het middenveld is niet iets waar ik van geniet. Ik zat vast achter anderen, had een probleem bij de start en dan ook nog dat verremmen bij de herstart. Waardeloos.”
De T.Gedoe over budgetplafond nachtmerrie F1
Mercedes en Ferrari ruiken bloed en proberen de FIA onder druk te zetten
ERIK VAN HAREN
En wéér gaat het over het Formule 1-seizoen 2021 en de uiteindelijke afloop in Abu Dhabi. Negen maanden na dato dus. Opgerakeld door gelekte verhalen vanuit, in eerste instantie, het Ferrari-kamp over het feit dat Red Bull Racing en Aston Martin vorig jaar het budgetplafond zouden hebben overschreden.
Naar verwachting komt autosportfederatie FIA komende woensdag met duidelijkheid over de kwestie. De verbale oorlog tussen Red Bull aan de ene kant en met name het pushende Ferrari en Mercedes aan de andere kant is in Singapore weer ouderwets geweest. Als er inderdaad sprake zou zijn van een overschrijding is het logisch dat de concurrentie ziedend is. En niet alleen de concurrentie, juist ook de teams met een kleinere portemonnee, die het budgetplafond als een geschenk uit de hemel zien omdat het de onderlinge verschillen kleiner moet maken.
Mocht er sprake zijn van een overtreding, is de FIA aan zet. Tegelijkertijd is het curieus dat in de reglementen een verschil wordt gemaakt tussen een kleine en een grote overschrijding. Wie minder dan vijf procent over het budget zit (dat zou ruim 7 miljoen dollar zijn), krijgt een lagere straf. Op zich is dat al gek. Een plafond is een plafond, het zou niet zo moeten zijn dat daar boven nog ruimte is voor een extra isolatielaag. En wie er in 2021 boven zit, profiteert daar ook de jaren erna van.
Als blijkt dat Red Bull de regels heeft overtreden – niemand spreekt in deze casus namelijk over Aston Martin – dan zal er met name vanuit Engelse hoek worden bericht dat Max Verstappen zijn eerste wereldtitel zou moeten inleveren. In theorie is dat mogelijk, al zou het zo’n vaart vermoedelijk niet lopen.
Duidelijk is dat Mercedes, Ferrari, maar ook een team als McLaren bloed ruiken en de FIA onder druk proberen te zetten. Voor de Formule 1 als sport is de hele saga een nachtmerrie. Het publiek wil mooie races zien, geen gesteggel over huishoudboekjes.
Alle cijfers zijn in maart ingediend. Nu, in oktober, is het dus nog wachten op de beoordeling daarvan. Het toont aan hoe complex de materie is. Red Bull heeft bijvoorbeeld 1300 medewerkers in Milton Keynes die dagelijks een gratis lunch krijgen. De ene groep mensen valt wél onder het budgetplafond, maar bijvoorbeeld marketingmedewerkers weer niet.
Bij Red Bull blijven ze on the record volhouden dat ze zeker onder het budgetplafond zitten en er over een paar kwesties nog correspondentie is met de FIA. Andere bronnen rond het team zeggen dat, als er sprake zou zijn van een overschrijding, het zou gaan om één of twee miljoen dollar. De andere teams zullen betrachten dat elke dollar er één te veel is. Iets wat Red Bull andersom overigens ook zou doen.
Tegelijkertijd hebben sommige teams ook boter op hun hoofd. Ferrari eist dat de FIA volledig transparant is. Misschien kan dan ook gelijk de geheime schikking tussen die twee partijen van tweeënhalf jaar geleden, over de naar verluidt ’illegale’ Ferrari-motor van 2019, geopenbaard worden.