F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9085
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di mar 01, 2022 9:51 pm

Lees dat Mazepin wel mag racen komend F1 seizoen, onder de vlag van de FIA. Lekkere boycot!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » di mar 01, 2022 10:11 pm

Inderdaad. Om de een of andere reden (financieel?) blijven er altijd bonden die een volledige uitsluiting niet aan gaan.

Hetzelfde geldt voor tennis, geloof niet dat Medvedev (bijvoorbeeld) ergens geweigerd wordt. En zo zullen er wel meer sporten zijn.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23025
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » wo mar 02, 2022 7:44 am

Frank schreef:Inderdaad. Om de een of andere reden (financieel?) blijven er altijd bonden die een volledige uitsluiting niet aan gaan.

Hetzelfde geldt voor tennis, geloof niet dat Medvedev (bijvoorbeeld) ergens geweigerd wordt. En zo zullen er wel meer sporten zijn.
Ze mogen niet onder de Russische vlag hun sport uitoefenen. Op zich een eerlijke oplossing en ‘dwingt’ sporters ook om een keuze te maken.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » wo mar 02, 2022 10:24 am

Zelfs de UCI is in actie gekomen met een boycot voor Russische teams. Al ligt het daar misschien wat meer voor de hand omdat Gazprom hoofdsponsor en naamgever was van de grootste ploeg die dit betreft. Individuele Russische renners mogen wel uitkomen voor een andere ploeg.

Daar zit gevoelsmatig ook wel een scheidslijn die je hier ook terugziet. Ga je ieder team waar een Rus meedoet (of onder contract staat) boycotten? Dat gaat wel erg ver. Ik weet niet hoe het zit met sponsors en eigenaars van dit F1 team.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 05, 2022 10:06 am

The Haas Formula 1 Team say they have terminated Nikita Mazepin’s contract and their title partnership with Uralkali with immediate effect.
“Haas F1 Team has elected to terminate, with immediate effect, the title partnership of Uralkali, and the driver contract of Nikita Mazepin,” said a statement from the team.
“As with the rest of the Formula 1 community, the team is shocked and saddened by the invasion of Ukraine and wishes for a swift and peaceful end to the conflict.”

No more Mazespin! Daar zullen wel wat rijders blij van worden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9085
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za mar 05, 2022 10:16 am

Was gezien zijn “resultaten” misschien wel een blessing in disguise voor Haas. Al zijn ze ook een sponsor kwijt nu.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 05, 2022 10:33 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Was gezien zijn “resultaten” misschien wel een blessing in disguise voor Haas. Al zijn ze ook een sponsor kwijt nu.
Binnenkort Andretti Racing? Die lonkt al een paar jaar naar het team. En dan een Amerikaanse rijder op plek Mazepin. Inderdaad zullen ze niet rouwig zijn dat die weg is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za mar 05, 2022 11:36 am

Colton Herta is in ieder geval al een tijdje aan het 'solliciteren' :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 05, 2022 4:49 pm

Pietro Fittipaldi mogelijk vervanger Mazepin (conflictrende berichten). Ik was een fan van Emerson Fittipaldi in de jaren zeventig. :smile-ajax.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za mar 05, 2022 5:52 pm

Zeux schreef:
za mar 05, 2022 4:49 pm
Pietro Fittipaldi mogelijk vervanger Mazepin (conflictrende berichten). Ik was een fan van Emerson Fittipaldi in de jaren zeventig. :smile-ajax.gif:

:baaa.gif:


Uhmmm, weet je wel hoe oud hij is? :zuidema.gif:


:smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 05, 2022 6:03 pm

Ramona schreef:
za mar 05, 2022 5:52 pm
Zeux schreef:
za mar 05, 2022 4:49 pm
Pietro Fittipaldi mogelijk vervanger Mazepin (conflictrende berichten). Ik was een fan van Emerson Fittipaldi in de jaren zeventig. :smile-ajax.gif:

:baaa.gif:


Uhmmm, weet je wel hoe oud hij is? :zuidema.gif:


:smallgrin.gif:
Haha, kun je uittellen hoe oud ik ben. :smallgrin.gif: Onverschrokken rijder (met natuurlijk een prachtige naam)

En hij reed in die Lotus John Player Special wagens. Dan heb je automatisch bonuspunten. :-)

Afbeelding
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33922
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » zo mar 06, 2022 8:10 pm

Iconische auto, Mario Andretti! :biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » wo mar 09, 2022 8:15 pm

Het is dus Magnussen geworden die terugkeert bij Haas
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » do mar 10, 2022 5:41 pm

Wereldkampioen focust zich met Red Bull op eigen plannen
Mercedes krijgt Max Verstappen niet gek: ’Geen zorgen’
author avatar
Door LARS VAN SOEST

Updated 1 uur geleden
3 uur geleden
in AUTOSPORT

BAHREIN - Hoewel Max Verstappen tijdens de eerste testdag niet de baan op hoefde, kende de wereldkampioen toch een behoorlijk drukke dag. Nadat hij zich woensdag al op het Bahrain International Circuit meldde, onder meer om een statement tegen de oorlog in Oekraïne te maken, was hij nu van de partij voor diverse besprekingen en mediaverplichtingen. De revolutionaire nieuwe Mercedes bezorgt de altijd nuchtere Nederlander geenszins kopzorgen. „Ik heb het vorig jaar al zo vaak gezegd: we kunnen alleen op onszelf focussen.”

Na de lunch schoof Verstappen aan voor een persconferentie. Dat deed de de 24-jarige Red Bull-coureur als aanvoerder van een nieuwe generatie Formule 1-coureurs. Zittend in het midden, met pal naast hem George Russell (Mercedes, 24) en Yuki Tsunoda (AlphaTauri, 21). Aan de zijkanten namen Nicolas Latifi (Williams, 26) en Guanyu Zhou (Alfa Romeo, 22) plaats.

Natuurlijk werd Verstappen direct gevraagd naar de flink vernieuwde en bovenal versmalde bolide van Mercedes, de grote concurrent. Wat volgde was een antwoord zoals we dat kennen van de afgelopen seizoenen. „Ik maak me geen zorgen”, counterde Verstappen, die zich vooral op de ontwikkeling van de eigen auto wil richten. „We hebben zelf nog zo veel leren.”


Irrelevant
Tijden zijn mede daarom ook totaal irrelevant deze week. „Het draait om rondjes rijden, zoveel mogelijk rondjes rijden. Het is belangrijk om te controleren of alle onderdelen betrouwbaar zijn, om dingen te proberen en de auto beter te leren begrijpen. Zodat we overal waar we dit seizoen rijden straks weten welke kant we op moeten qua set-up en dergelijke.”

"Wat dat betreft is het allemaal geen rocket science"
Dat zijn teamgenoot Sergio Pérez in de ochtendsessies niet verder kwam dan een vierde tijd, zei Verstappen dan ook weinig. De Mexicaan moest Charles Leclerc (Ferrari), Alexander Albon (Williams) en Sebastian Vettel (Aston Martin) voor zich dulden, maar hield Lewis Hamilton wel achter zich. „Je kunt hier rijden met banden die je tijdens een raceweekend niet mag gebruiken. En met minder benzine ga je sneller door een bocht en kun je eerder op het gas. Wat dat betreft is het allemaal geen rocket science en kan een team gemakkelijk sneller lijken dan het is.”


Contract
Verstappen ging ook nog even kort in op zijn nieuwe contract, waardoor hij nu tot en met 2028 vastligt bij Red Bull. „Ik ben blij dat ik mijn handtekening heb gezet. Ik zit nu al een paar jaar bij dit team en voel me hier thuis. Natuurlijk is het belangrijk om succes te hebben, maar het gaat er ook om dat je een goede tijd met elkaar hebt en plezier maakt terwijl je samen de wereld over reist. Dat is bij Red Bull het geval en waarom zou ik dan iets anders willen? Voor mij was dit een logisch besluit.”

Onzekerheden
Dat er nog onzekerheid heerst over de koers die Red Bull na 2026 gaat varen op motorisch gebied, zegt Verstappen weinig. „Toen ik mijn vorige contract tekende waren er ook een aantal onzekerheden, maar ik vertrouw op het team. Ze hebben laten zien dat ze goed met dit soort zaken om kunnen gaan.”



Voorlopig is het interessant om te zien hoe Red Bull omgaat met de nieuwe regels en of het net als vorig jaar erin slaagt om een wereldtitelwaardige bolide te bouwen. Waar Mercedes donderdag op de proppen kwam met een fikse vernieuwde auto, krijgt Verstappen vrijdag de beschikking over een wagen die ten opzichte van de tests in Barcelona van diverse updates is voorzien. Volgens ontwerper Adrian Newey zijn het aanpassingen die met het blote oog zijn waar te nemen. Het betreffen mogelijk dus ingrijpende veranderingen. Verstappen hield zelf zijn kaken stijf op elkaar, op een vraag over een mogelijk nieuw pakket, al verraadde zijn grote glimlach veel. „Misschien…”
De T.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » vr mar 11, 2022 1:25 pm

Leuke start van Seizoen. Door de nieuwe regelgeving zijn alle auto's eigenlijk volledig opnieuw ontworpen.
Iedereen heeft zo'n zijn ideeën en Mercedes kwam in Bahrein met hele smalle sidepods.

interessant hoe het gaat zijn op de eerste wedstrijd dag
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » vr mar 11, 2022 5:46 pm

Ik zag ook al weer de eerste vraagtekens voorbij komen over de vraag of de Mercedes wel volgens het reglement is. Als ik de teams één tip mag geven zou het zijn om eens te stoppen met die doorlopende stroom aan insinuaties over en weer. Is echt hele slechte reclame voor je sport.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » vr mar 11, 2022 6:17 pm

Ontwikkelen / bouwen van de auto is integraal onderdeel van de sport. Checken of dat in lijn is met de spelregels is daarbij logisch gevolg
In voetbal heb je ook continue discussie of een actie wel of niet tegen de regels in gaat

Krijg de indruk dat je heel graag wilt dat de sport puur rijder tegen rijder is, maar dat is nu eenmaal geen formule 1

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » vr mar 11, 2022 6:44 pm

Die illusie heb ik al lang geleden opgegeven. Maar zeker na zo'n seizoensfinale waarbij deze teams continu rollend over straat gingen had ik iets meer terughoudendheid wel op zijn plaats gevonden.

Continu dit soort berichten lijkt mij niet goed voor het imago van de sport.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » vr mar 11, 2022 6:52 pm

Marillion schreef:
vr mar 11, 2022 6:44 pm
Maar zeker na zo'n seizoensfinale waarbij deze teams continu rollend over straat gingen had ik iets meer terughoudendheid wel op zijn plaats gevonden.
Dit is juist het moment om heel kritisch te zijn. Nieuwe regels, nieuwe auto's, wie daar de beste oplossing voor heeft kan een heel jaar - of misschien wel jaren - domineren. D'r gaat heel veel geld in om. En gezien de consequenties van de smalle pods die Mercedes nu heeft voor de luchttoevoer naar de motor - en dus mogelijk ook de vormgeving van die motor - is het ook niet iets dat je als ander team even snel kleit en ook op je auto's plaatst. Overigens begreep ik dat de commotie deels gaat over de achteruitkijkspiegel-vleugels, waardoor dat element op een heel functionele manier mee gaat doen in de regulatie van de lucht in plaats van als 'obstakel' uit te steken. Dàt lijkt me wel makkelijker kopieerbaar.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » vr mar 11, 2022 6:54 pm

Ze mogen van mij wel kritisch zijn. Maar maak er niet meteen weer een media oorlog van. En dan ook zo laf. Wat zeggen tegen een journalist. Daar dan weer een beetje omheen draaien. Het is zo klein allemaal.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » vr mar 11, 2022 8:42 pm

Jij gaat er vanuit dat journalisten altijd exact weergeven wat er gezegd wordt/ bedoelt wordt?
Al die clickbait sites zorgen wel voor reuring ook als er niks gezegd wordt

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za mar 12, 2022 5:31 pm

@Ramona: vanavond live Xfinity race Phoenix met Hezemans, 22:30 uur Ziggo Sport racing.

Edit: ik zag dat Loris 40ste was in de kwalificatie, denk dat hij vanavond dus niet kan rijden (max 38 deelnemers geloof ik)
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za mar 12, 2022 9:43 pm

De streamingdienst F1 TV Pro heeft aan abonnees laten weten dat ze vanaf juni ook Nederlands commentaar bij races kunnen verwachten.


Voor veel liefhebbers van de Formule 1 is het een lastige keuze. Het nieuwe seizoen begint volgend weekend al, maar hoe ga je het seizoen van 2022 precies volgen? Kies je voor Viaplay? Of neem je een abonnement op F1 TV Pro? En hoe zit het met Nederlands commentaar?

Nederlands commentaar vanaf juni bij F1 TV Pro

Bij Viaplay heb je sowieso Nederlands commentaar. Geen Olav Mol, maar het duo Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk zullen het commentaar gaan verzorgen. Bij F1 TV Pro kun je zelf het commentaar kiezen. Waar je vorig seizoen gewoon het commentaar van Ziggo kon kiezen, daar is dat bij de start van het nieuwe seizoen niet het geval en moet je dus het Engelse of Duitse commentaar kiezen. Dat gaat echter wel veranderen. Ook F1 TV Pro heeft aangekondigd dat het met Nederlands commentaar zal komen, maar dit gaat nog even duren. Vanaf juni 2022 kun je ook op de streamingdienst van de Formule 1 luisteren naar Nederlandse stemmen tijdens de races.

Hoe dat precies uit zal pakken is onduidelijk. Neemt F1 TV Pro het commentaar van Viaplay over? Of gaat het in zee met Olav Mol? Daar moeten we nog even op wachten. F1 TV Pro heeft een e-mail gestuurd naar abonnees met het nieuws over de (voor nu nog onbekende) Nederlandse stemmen vanaf juni, zo bericht website Tweakers.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za mar 12, 2022 11:27 pm

Frank schreef:
za mar 12, 2022 5:31 pm
@Ramona: vanavond live Xfinity race Phoenix met Hezemans, 22:30 uur Ziggo Sport racing.

Edit: ik zag dat Loris 40ste was in de kwalificatie, denk dat hij vanavond dus niet kan rijden (max 38 deelnemers geloof ik)

Net thuis na gedane arbeid, dus ik ga er eens goed voor zitten met mijn wodka jus bij! Thnx! :alc.gif: :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mar 13, 2022 9:23 pm

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie