Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » di okt 19, 2021 10:23 pm

Nouja de titel spreekt voor zich, we zijn met een bijzonder seizoen bezig Europees e wie weet wat de competitie brengt. En ik wil daarom wat records in dit topic gaan bijhouden. Dat zal enige research vereisen vandaar de wat karige openingspost die ik zeer binnenkort wil aanvullen. Hoop dat mensen wat kunnen meedenken en met suggesties komen. Ik weet dat er nog wat obvious records zijn die het vermelden waard zijn.

- Haller eerste speler die voor Ajax in de CL vier goals in een wedstrijd maakt
- Alleen Soren Lerby scoorde vaker in een Europees duel dan Haller, vijf
- Hallerdeelt het all time doelpuntenrecord na drie duels in de CL met Haalland, beide zes goals.
- Ajax won slechts een keer eerder met vier doelpunten verschil van een Duitse ploeg in een officiele Europese wedstrijd [Uefa Cup/CL, EL I en EL II] wedstrijd: Bayern Thuis '7. Tegen Bayern '95, Dordtmund in 96 en Hertha BSC '75 was er een verschil van drie goals.
Laatst gewijzigd door Andriy Demchenko op zo okt 24, 2021 8:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Mano » wo okt 20, 2021 8:48 am

Dortmund nog nooit eerder met 4 doelpunten verschil verloren in de CL. (ook Ajax verdienste) :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Zuidema » wo okt 20, 2021 9:53 am

Vraag van Ayman in de Engelse Ajax-topic:
''Ajax have not won 3 champions league games in a row since season 95/96?''

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door zeux » wo okt 20, 2021 10:02 am

Eerste keer dat een keeper drie schoten van Haaland in één CL-wedstrijd weet te keren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door elliquido » wo okt 20, 2021 10:48 pm

Minst aantal aangoouen van ballenjongens naar een tegenstander sinds dortmund 1996
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » do okt 21, 2021 3:50 pm

De Duisters haalden een opvallende statistiek aan, Dortmund is het enige Duitse team wat ooit op Amsterdamse grond wist te winnen in de De Boer jaren. Sinds eind jaren vijftig kwamen Wismut, Pirmasens, Kaiserslautern, Tasmania, Nurnberg, Hannover, Carl Zeis Jena, Dynamo Dresden, Bayern, Hertha, Bayern, Hamburger SV, Lokomotiv Leipzig, Hamburger SV, Rot Wiess Erfurt, Kaiserslautern, Borrussia, Bochum, Bayern, Werder, Hamburger SV, Schalke, Bayern langs.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do okt 21, 2021 4:07 pm

En onthou effies voor je algemene ontwikkeling: Wismut was de allereerste tegenstander in de Europacup geschiedenis.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Arthur » do okt 21, 2021 4:26 pm

Ik denk dat ze in dat rijtje de afscheidswedstrijd van Cruijff vergeten zijn

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » do okt 21, 2021 6:57 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
do okt 21, 2021 4:07 pm
En onthou effies voor je algemene ontwikkeling: Wismut was de allereerste tegenstander in de Europacup geschiedenis.
Ik zal het je sterker vertellen Cees. Ik heb ooit een hele collectie oude voetbalfoto's gekocht die aan een voetbaljournalist van De Stem hadden toebehoord. Waren iets van 5o foto's voor 15 euro. Zaten oude foto's in van Nederlandse amateureftal, eredivisieclubs die nu bij de amateurs zitten zoals Xerxes en dergelijke, paar amateurelftallen en eredvisionisten zoals Ajax en PSV. Heb er al een aantal verpatst aan Nederlandse amateurleftallen die foto's uit die tijd in hun kantine ophingen en dergelijke.
Van Ajax een kleine maar bescheiden foto van het duel tegen Wismut. Ik ben waarschijnlijk de enige die dat origineel nog heeft. :666.gif:



Arthur natuurlijk wel officiele Europese duels.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do okt 21, 2021 7:00 pm

Andriy Demchenko schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
do okt 21, 2021 4:07 pm
En onthou effies voor je algemene ontwikkeling: Wismut was de allereerste tegenstander in de Europacup geschiedenis.
Ik zal het je sterker vertellen Cees. Ik heb ooit een hele collectie oude voetbalfoto's gekocht die aan een voetbaljournalist van De Stem hadden toebehoord. Waren iets van 5o foto's voor 15 euro. Zaten oude foto's in van Nederlandse amateureftal, eredivisieclubs die nu bij de amateurs zitten zoals Xerxes en dergelijke, paar amateurelftallen en eredvisionisten zoals Ajax en PSV. Heb er al een aantal verpatst aan Nederlandse amateurleftallen die foto's uit die tijd in hun kantine ophingen en dergelijke.
Van Ajax een kleine maar bescheiden foto van het duel tegen Wismut. Ik ben waarschijnlijk de enige die dat origineel nog heeft. :666.gif:



Arthur natuurlijk wel officiele Europese duels.
Geweldig!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Marillion » do okt 21, 2021 7:05 pm

Gaaf!

Mag ik aantekenen dat Leipzig niet op Amsterdamse grond was? Of zie ik een confrontatie over het hoofd? Ik denk namelijk aan de EC2 finale in Athene.

Die club staat overigens al een tijdje op mijn lijstje voor een cult voetbaltripje. Leipzig is volgens mij ook wel een leuke stad om twee dagen rond te trekken. Maar dat heeft weinig meer met Ajax records te maken.
Nil volentibus arduum

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » do okt 21, 2021 7:37 pm

Marillion schreef:
do okt 21, 2021 7:05 pm
Gaaf!

Mag ik aantekenen dat Leipzig niet op Amsterdamse grond was? Of zie ik een confrontatie over het hoofd? Ik denk namelijk aan de EC2 finale in Athene.

Die club staat overigens al een tijdje op mijn lijstje voor een cult voetbaltripje. Leipzig is volgens mij ook wel een leuke stad om twee dagen rond te trekken. Maar dat heeft weinig meer met Ajax records te maken.
Je hebt gelijk, die had ik niet moeten meerekenen hoewel Ajax daar wel de thuisploeg was. :blush.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » zo okt 24, 2021 6:08 pm

- PSV de grootste Nederlaag in 58 jaar gegeven, destijds was het ook Ajax dat toen won. We delen dit record wel met Willem II uit '18 die ook met 5-o wonnen. Allergrootste nederlaag van PSV was 7-1. :onfire.gif:

- Tadic met honderste goal in de eredivisie.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » za okt 30, 2021 11:10 am

Van alle enigszins betekenisvolle competities in Europa heeft Ajax het minste aantal tegengoals - twee

Freiburg - 6
Napoli - 3
Dinamo Kiev - 3
Chelsea - 3
Nice - 8
Red Bull Salzburg - 7
Atlethic de Bilbao - 6
Celtic - 7
Union / Gent - 14
Dinamo Zagreb - 1o
AEK Larnaca - 5
Viktoria Pilzen - 8
FC Mydtyland - 9
Olympiakos - 4 [slechts 7 wedstrijden gespeeld]
CSKA Moskou - 9
Hatayaspor - 8

In de Champions League moet alleen Bayern Munchen en Juventus minder doelpunten incasseren - geen enkel - t.o.v. van de ene goal die Ajax tegenkreeg.

Ajax maakte samen met Manchester City, Liverpool 11 doelpunten na drie wedstrijden, alleen Bayern deed beter met twaalf goals.

Ajax heeft na Bayern +twaalf ook het beste doelsaldo in de CL + tien
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door LucaS » za okt 30, 2021 11:56 am

En eigenlijk waren alle 3 de tegengoals houdbaar..

Overigens die 58 jaar vwb de grootste nederlaag van PSV gaat wel over de competitie lijkt me. Ik mee me te herinneren dat we eind jaren 90 een bekerfinale met 5-0 wonnen. Met een dansende Litmanen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Zuidema » za okt 30, 2021 12:08 pm

LucaS schreef:
za okt 30, 2021 11:56 am
Ik mee me te herinneren dat we eind jaren 90 een bekerfinale met 5-0 wonnen. Met een dansende Litmanen
Yep.

https://www.youtube.com/watch?v=_TJsqMTJsHc

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » wo nov 03, 2021 10:50 pm

Nou Haller schiet er weer eentje binnen, denk niet dat een speler ooit zoveel keer achter elkaar in de poulefase gescoord heeft. :blub.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » wo nov 03, 2021 11:04 pm

Het meeste aantal punten in de poulefasedat Ajax boekte in de CL was 14 in 95 toen Austra Salzburg ons twee keer op een gelijkspel hield. We hebben deze campagne al twaalf punten gepakt en kunnen daar dus overheen.

Het meestal aantal doelpunten die Ajax ooit in de poulefase maakte was 15, we staan op dit moment al op 14 doelpunten.

Ajax wist deze eeuw nog nooit eerder als poulewinnaar te overwinteren in de CL, de laatste keer was in '97

Het is voor het eerst dat Ajax alle vier de eerste wedstrijden in de poulefase wint.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » do nov 04, 2021 8:01 am

Die Borussen hadden sinds november '17 niet meer verloren in eigen huis

Haller maakt 7 goals in 4 wedstrijden in de CL poulefase, alleen Haalland, Jose Carlos, Del Piero en Diego Costa deden hem dat na.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door LucaS » do nov 04, 2021 8:04 am

Ik las dat Lewandovski dit seizoen op 8 staat
I think I lost my fucking headache

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » do nov 04, 2021 8:29 am

LucaS schreef:
do nov 04, 2021 8:04 am
Ik las dat Lewandovski dit seizoen op 8 staat
ok dankje, dan zat El Sierd er naast gisteren. :blush.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » di nov 16, 2021 10:43 am

Qua Europese punten heeft Ajax over de afgelopen vijf jaar meer punten gehaald dan AZ, PSV en Feyenoord bij elkaar.

Ajax heeft tegen Borrussia op Juventus [nul drie] na deze eeuw de grootste Europese thuisnedelaag toegebracht, alleen Real Madrid wist ook met 1-3 te winnen.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » ma nov 22, 2021 6:52 pm

- Ajax heeft nu al het meeste clean sheets in een kalenderjaar deze eeuw in de competitie [twintig], alleen in 97 waren er vaker clean sheets
- Ajax heeft na dertien competitiewedstrijden nog nooit zo weinig goals tege gehad als nu [twee]
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » wo nov 24, 2021 8:08 pm

LucaS schreef:
do nov 04, 2021 8:04 am
Ik las dat Lewandovski dit seizoen op 8 staat
Haller nu ook, hij is daarmee na Soren Lerby [tien] en Jari Litmanen [negen] de meest scorende Ajacied gerekend over een CL seizoen.

edit Haller nu ook negen.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Records: individuele en wedstrijdstatistieken Ajax dit seizoen

Bericht door Andriy Demchenko » wo nov 24, 2021 8:29 pm

Wint Ajax vanavond dan is het de poulefase met de meeste punten op '95-96 NA, toen hadden we nog een punt meer een record wat we zouden kunnen breken.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Plaats reactie